Cennik copywritera – układać czy nie?

cennik copywritera

Cennik copywritera czy układać, czy nie. Nie jest to sprawą prostą. Młodzi, początkujący copywriterzy często zastanawiają się nad tym, czy powinni układać cennik swoich usług. Przecież każde zlecenie jest inne, każde wymaga innego poziomu zaangażowania i innego czasu, jaki trzeba na nie poświęcić. Do tego dochodzą też różne koszty, które należałoby w swojej wycenie zaszyć, bo wiążą się z wykonaniem danego zlecenia. Co więc zrobić? Układać cennik, czy każde zlecenie wyceniać osobno? Jak szybko i sprawnie poinformować klienta, czy Twoje usługi mieszczą się w jego budżecie bez prowadzenia za każdym razem rozmowy?

Szkoły zasadniczo są dwie. Jedna mówi, żeby nie układać, a każde zlecenie wyceniać indywidualnie, biorąc pod uwagę szereg różnorodnych czynników. Druga szkoła mówi zaś, że cennik, przynajmniej orientacyjny powinien być, żeby klient wiedział, na czym stoi i czego może się spodziewać od copywritera. Osobiście, przychylam się do drugiej metody. Lubię mieć jasno określone stawki usług, lubię wiedzieć, ile będę musiała za coś zapłacić jeszcze zanim się skontaktuję z wykonawcą. Skoro ja tak lubię i tego oczekuję, to też chcę to samo dać potencjalnym klientom od siebie. Postaram się jednak obiektywnie rozważyć wszystkie za i przeciw odnośnie do obydwu rozwiązań.

Nie robię cennika

Zaletą tego rozwiązania jest duża elastyczność. Każdy zlecany projekt można indywidualnie wycenić. Do każdego projektu można dostosować inny cennik. Zależnie od czasu, który trzeba będzie zadaniu poświęcić, zależnie od zaangażowania można kształtować cenę.

Co więcej, można również ocenić, czy dany projekt wymaga od nas wyłączenia się z pracy na rzecz innych zleceniodawców. Jeżeli tak, można stosownie dopasować cenę. Wyłączenie się z pracy na rzecz innych zleceniodawców, to swego rodzaju ryzyko – wszystko się może zdarzyć, więc trzeba się odpowiednio zabezpieczyć, również finansowo. Krótko mówiąc, żadne liczby nas nie wiążą i każdy projekt może mieć inną cenę. Oczywiście i tak każdy powinien być wyceniony stosownie do zakresu pracy copywritera. Inaczej bowiem klient zapłaci za pojedynczy tekst czy artykuły blogowe, a inaczej za wszystkie treści na stronę internetową. Jeszcze inaczej zapłaci też za spójne opisy produktów. 

Oczywiście, to również konieczność poświęcania za każdym razem czasu na stosowną wycenę i szacowanie kosztów. Zamiast przeliczyć koszty według określonego klucza, trzeba szacować je za każdym razem, to zajmuje czas i energię, którą można poświęcić na pracę.

To również brak jasnej i jednoznacznej informacji dla klienta, który szuka właśnie copywritera. Jeżeli dostaje informację – zgłoś się do mnie a podam Ci cenę – może, ale nie musi pomyśleć, że to sposób na pozyskiwanie kontaktów do marketingu. Są bowiem klienci, którzy chcą poznać widełki, podstawę, cenę „od”. Jeżeli jej nie dostaną, mogą zwrócić się do kogoś innego.

Warto też wziąć pod uwagę czas Twojego potencjalnego klienta. Jeżeli zobaczy, jakie są u Ciebie ceny (nawet szacunkowe) za teksty zapleczowe, treści na strony internetowe czy inne zlecenia, to będzie wiedział, czy Twoje stawki mieszczą się w jego budżecie. Jeżeli tego nie zobaczy, może zrezygnować ze współpracy, bo nie ma czasu na wymianę maili i dopytywanie o wycenę.

Cennik copywritera to podstawa

Druga grupa copywriterów ma cenniki i bardzo sobie chwali tego rodzaju rozwiązanie. Cennik daje podstawę. Jest zwykle określony według jakiegoś odnośnika. Może to być 1000 zzs (znaków ze spacjami) lub jakaś inna ilość znaków, może to być znormalizowana strona A4, może być projekt. Wszystko zależy od indywidualnej decyzji. W takiej sytuacji wycenianie zlecenia zajmuje tylko chwilę, ponieważ wystarczy ocenić jego objętość.

Wszystko też zależy od precyzji cennika. Jeden cennik copywritera to po prostu kwota „od”, inny copywriter rozbije swoje stawki na różnego rodzaju teksty. Inaczej wyceni artykuły, inaczej opisy produktów itd. Im bardziej precyzyjny cennik, tym łatwiejsze wycenianie zleceń. Oczywiście wiąże się to z tym, że prosty temat będzie tak samo wyceniony jak skomplikowany (chyba, że to też rozróżnisz i opiszesz odpowiednio). Średnio jednak to się wyrówna.

Wadą tego typu rozwiązania jest właśnie to, że skomplikowane i bardziej złożone zlecenie może być tak samo wycenione, jak proste, łatwe i szybkie. Oczywiście, to czy zlecenie jest łatwe i proste to subiektywna sprawa, jednak z pewnością ma to wpływ na czas, który należy na nie poświęcić.

To również sposób na zdobycie konkurencji, która walczy ceną. Jeżeli Twoje stawki są jawne, inny copywriter może zaproponować niższe. Kwestia jakości pracy, dla wielu, jest niestety drugorzędna. To może też budzić wątpliwości, czy rzeczywiście każdy projekt można tak samo wycenić, czy każdy jest tyle samo wart.

Rozwiązaniem może być tutaj, już wspomniana, stawka „od”. Wówczas klient wie, że jest to minimalna kwota, ale jego zlecenie może być też droższe. Punkt wyjścia jednak ma i wie, czego się spodziewać.

Osobiście preferuję opcję mieszaną. Większość tekstów ma konkretne ceny w cenniku. Są jednak zlecenia, które mają cenę „od” i w ich przypadku konieczna jest indywidualna wycena. 

Moim zdaniem profesjonalny copywriter ceni swój czas i czas swoich klientów, dlatego informuje (nawet mniej więcej) o kosztach współpracy, by pozwolić na wstępne określenie wzajemnych możliwości. 

Co mogę Ci podpowiedzieć odnośnie do wyceny?

Przede wszystkim wypisz sobie listę swoich umiejętności i usług. Po drugie, zastanów się, czy możesz z nich zrobić pakiety. Co mam na myśli? Na przykład jeden tekst na stronę internetową to koszt X zł, ale za to pakiet tekstów do wypełnienia całej strony www to Y zł, gdzie Y nie jest wielokrotnością X, tylko jest nieco korzystniejszą stawką. Dlaczego tak?

To zachęci klientów do korzystania z Twoich kompleksowych usług, a Tobie pozwoli na podniesienie wartości zamówienia. Duże zamówienie jest też oszczędnością czasu. Daną firmę poznajesz raz (wraz z jej klientami i ofertą) i przygotowujesz pakiet tekstów pod nią. Gdy masz zamówienia na dziesięć pojedynczych tekstów, to do każdego z tych tekstów musisz przygotować się oddzielnie, a to ogromna strata czasu. Dlatego zamówienia pakietowe są korzystniejsze i dla Ciebie i dla Twoich klientów. 

Poza tym w marketingu internetowym bardzo ważna jest spójność. Jeżeli to Ty przygotujesz wszystkie teksty, to będą one w jednym stylu, a więc ta spójność zostanie zachowana. 

Dobry artykuł wymaga czasu

Dalej zastanów się też, ile czasu zajmuje Ci tworzenie tekstów. Przy czym pamiętaj, że samo pisanie, to nie jest jeszcze tworzenie treści. Musisz poprzedzić ten proces researchem, poznaniem klienta i jego odbiorców. To wszystko jest bardzo czasochłonne, dlatego właśnie trzeba to uwzględnić. Potem zastanów się, ile chcesz/potrzebujesz zarabiać na godzinę. Przelicz sobie czas tworzenia tekstów razy Twoja kwota na godzinę i masz swoją stawkę. 

Ja piszę teksty stosunkowo szybko. To dlatego, że od 2010 roku się tym zajmuję i mam już wprawę. Ale… to, że biegle poruszam się po klawiaturze, nie oznacza, że proces koncepcyjny też u mnie przyspieszył. Fakt, na niektóre rozwiązania wpadam szybciej niż kiedyś – to kwestia doświadczenia i umiejętności. Ale samo przemyślenie i opracowanie całej koncepcji nadal zajmuje mi trochę czasu, bo muszę to wszystko sobie posprawdzać i zweryfikować, żeby nie eksperymentować na kliencie. 

Innymi słowy: Twoja usługa to nie jest tylko pisanie tekstów. To jest tylko jej ostatni etap. 

Content marketing

Zastanów się też czy chcesz oferować przygotowywanie całej strategii content marketingu. Raz, że to jest bardzo ciekawe zadanie, a dwa: sprawia, że cała komunikacja klienta jest spójna. To też jest znacznie wygodniejsze dla Ciebie, bo potem, tworząc teksty, rozumiesz ich sens, znaczenie i zadanie 🙂 

Content marketing też wyceniaj kompleksowo, jako całość. 

SEO copywriting

Weź pod uwagę też usługi seo copywritingu. To jeszcze inny typ działalności, który również wymaga specyficznych umiejętności copywritera. 

Posty w mediach społecznościowych

Czasami też praca copywritera potrzebna jest do opracowania treści do mediów społecznościowych. Tu też warto dodatkowo wziąć pod uwagę nie tylko analizę biznesu i medium, ale również całe opracowanie strategii czy koncepcji postów. Przecież z reguły towarzyszy im również grafika lub film i muzyka. A te elementy mają nie mniejsze znaczenie dla skuteczności tekstu. 

Dobry copywriter rozróżnia swoje artykuły 🙂 

Dalej, czy chcesz się specjalizować w określonym rodzaju tekstu, czy może w branży? A może chcesz jedynie tworzyć landingi dla salonów beauty? To już bardzo wąska specjalizacja, ale również możliwa. 

Jeżeli dopiero zaczynasz, to pewnie będziesz pisać „wszystko, jak leci”. To nic złego. Z czasem wyklaruje Ci się konkretna specjalizacja. Jeżeli chcesz na razie zająć się „wszystkim”, to warto osobno wycenić artykuły blogowe, artykuły eksperckie, a jeszcze inaczej artykuł specjalistyczny. O! Pamiętaj, że jeszcze inaczej wycenia się opisy produktów i hasła reklamowe. 

Nie wyceniaj ich też zbyt nisko, nawet gdy dopiero zaczynasz. Dobry tekst wymaga czasu, a czas jest bezcenny. Nie marnuj go na zlecenia za grosze. 

Kilka dodatkowych informacji

Twój cennik powinie też uwzględniać urlopy, wakacje i choroby. Jeżeli zdecydujesz się na działalność gospodarczą i będziesz opłacać składkę chorobową (nie tylko zdrowotną), to owszem, dostaniesz jakieś tam pieniądze w ramach swojego L4, ale na kokosy nie licz. Natomiast urlop już w ogóle nie jest płatny w takiej sytuacji. Jako właściciel firmy w zasadzie powinieneś pracować cały czas, żeby się utrzymać, szczególnie na początku kariery. Brzmi słabo? Owszem! Dlatego nie bój się, jeżeli jesteś dobrym copywriterem, to wyceń swoje treści odpowiednio i chciej za nie godziwych pieniędzy. 

Wiem, że w mojej branży bywa różnie. Jedni piszą za trzy złote, inni za pięć, a jeszcze inni za pięćdziesiąt. Nie patrz na to. Niech inni copywriterzy rozliczają się według własnych zasad, a Ty rozliczaj się według własnych. 

W każdej analizowanej ofercie pracy staraj się zobaczyć też jej dobre i słabe strony. Dlaczego? Żeby nie wpakować się na minę. Teksty preclowe, które kiedyś były masowo zlecane, to był doskonały sposób na to, by zabić w twórcach kreatywność. Unikaj takich zleceń. 

Dziś też trudno jest znaleźć dobrego copywritera, bądź więc tym światełkiem w ciemności i ceń się, jak na światełko przystało 🙂 

Rabaty i zniżki

Jeżeli chodzi o rabaty i zniżki, to działaj tu ostrożnie. Możesz czasem coś przygotować dla stałych klientów, żeby ich nagrodzić, wyróżnić i dać im dodatkową motywację, by z Tobą zostali. Staraj się jednak nie konkurować ceną, bo z czasem dojdziesz do progu opłacalności. 

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak wyceniać swoją pracę i na co zwracać uwagę, skorzystaj z mojego szkolenia „Jak zostać copywriterem i zarabiać dobre pieniądze na pisaniu„. To właśnie ten kurs pomoże Ci wznieść Twoje umiejętności na wyższy poziom, a jednocześnie pokaże, jak zorganizować swoją pracę, by przynosiła Ci jak największe dochody.

Pamiętaj, że na Twoje zarobki wpływa też Twoja organizacja pracy. 

A jak wyglądają Wasze wyceny? Tu pytam nie tylko copywriterów, ale też blogerów. Przecież Wy również piszecie teksty na zlecenie, również musicie wyceniać swoją pracę. Czy stawka jest stała, czy zależna od różnych czynników? Zapraszam do dzielenia się swoimi metodami.

Sfera Copywritera
Latest posts by Sfera Copywritera (see all)

2 thoughts on “Cennik copywritera – układać czy nie?

  • Muszę przyznać, że u mnie to problematyczny temat. Zawsze mam ogromny kłopot z wycenieniem zlecenia. Niemniej uczę się z każdym kolejnym 🙂

    • Ważne właśnie żeby się uczyć 🙂 Mając różne doświadczenia można wybrać najlepszy dla siebie model 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *