Copywriterskie portfolio – jak przygotować

Copywriterskie portfolio jest jednym z ważnych czynników, które wpływają na to, czy klient zdecyduje się z Tobą współpracować, jest. Już widzę te miny. Ale ja dopiero zaczynam, to skąd mam wziąć portfolio? Czy copywriter bez doświadczenia może mieć w ogóle portfolio?

Otóż, okazuje się, że może. I jeżeli podejdziesz do tego tematu odpowiednio, to uwierz mi, że nawet bez wielkiego doświadczenia zdobędziesz fajne zlecenia, właśnie dzięki swojemu portfolio. To działamy.

Czym jest portfolio copywritera?

Pozwól, że zaczniemy od kilku słów wprowadzenia. Portfolio copywritera to w wielu przypadkach dokument znacznie ważniejszy niż Twoje CV czy lista ukończonych kursów i certyfikaty. Dlaczego? Powód jest prosty. Ukończyć można mnóstwo szkoleń i odbyć naprawdę fantastyczne staże, a wiedzy i umiejętności nie zdobyć. Portfolio to natomiast pokaz Twoich praktycznych umiejętności i to w działaniu. 

Jeżeli do tego masz możliwość dołączenia jakichś danych analitycznych i statystyk, to w ten sposób podnosisz wartość zaprezentowanego przez Ciebie tekstu. 

Co z tego, że masz certyfikaty ukończenia pięciu szkoleń copywriterskich, jeżeli żadne z nich nie wyposażyło Cię w umiejętności i dalej lejesz wodę, zamiast sprzedawać?

I jeszcze jedna kwestia. Portfolio copywritera jest zbiorem przygotowanych przez niego tekstów. Dobrze, jeżeli są to teksty pisane na zlecenie. Jeżeli jednak nie masz za sobą jeszcze żadnej współpracy, to naprawdę nic się nie stanie, gdy te teksty zlecisz sobie samodzielnie. Co to oznacza? Przygotuj sobie kilka opisów produktów, kilka poradników, tekstów sponsorowanych czy mailingów. Opisz, jakie były Twoje założenia przy tworzeniu treści i w jaki sposób je realizowałaś/realizowałeś. Oczywiście, trzeba napisać, że są to wyłącznie Twoje przykładowe teksty, że nie są to realizacje dla klientów. Taka uczciwość zadziała wyłącznie na Twoją korzyść. Zobaczysz. 

Portfolio copywritera – przykładowe teksty stworzone dla Twoich klientów

Zauważ, że powyższa propozycja całkowicie uwalnia Cię od stresu, z jakim może się wiązać brak doświadczenia. Co z tego, że nie masz za sobą żadnej współpracy? Każdy kiedyś zaczynał. Jeżeli jednak, masz dobre przygotowanie, wiedzę i umiejętności, to potrafisz stworzyć tekst, który zadziała. Możesz go pokazać jako przykład, a tym samym przekonać do siebie potencjalnych klientów. 

Przykładowe teksty możesz też zamieścić na swoim blogu. Tu warto pomyśleć, by pisać takie treści, które sprowadzą do Ciebie klientów i zachęcą ich do zakupu. W momencie, gdy ktoś taki się pojawi (klienci czasem informują, że „znalazłem Pani/Pana stronę w sieci”) i poprosi Cię o portfolio, bo jest zainteresowany współpracą, możesz mu powiedzieć: no przecież rozmawiamy, moje teksty zachęciły do nawiązania kontaktu, zachęciły do zaproponowania współpracy – to znak, że działają :).

Pamiętaj, że copywriter powinien wykazywać się między innymi kreatywnością. Kreatywne podejście do portfolio, będzie dowodem na to, że myślisz inaczej i nieszablonowo. 

Jak stworzyć portfolio copywritera? 7 wskazówek

To lecimy dalej. Teraz kilka konkretów. Jak stworzyć portfolio i co powinno się w nim znaleść? Zacznijmy od tego, jakich zasad się trzymać.

Po 1. Dobre portfolio to Twoja wizytówka. Zbierz tylko najlepsze teksty, którymi faktycznie warto się pochwalić. Nie chodzi o to, by pokazać wszystko, co udało Ci się stworzyć. Chodzi o to, by pokazać wisienkę na torcie. Najlepsze z Twoich tekstów.

W jakiej formie zamieścić teksty – link do strony klienta, screen, tekst?

Po 2. Unikaj linkowania. Niezależnie od tego, czy chcesz zaprowadzić potencjalnego klienta do swojej strony czy do strony innych Twoich klientów, unikaj linkowania. Zdecydowanie lepiej pokazać screen tekstu, niż link. Link może być jedynie uzupełnieniem. Dlaczego? Raz, że nie każdemu chce się przeklikiwać po innych stronach. Dwa, strony internetowe dziś są, a jutro ich nie ma. Gdy klient zdecyduje się zamknąć stronę, znikną również Twoje teksty. Screen pozwoli je zachować na dłużej. Trzecia sprawa jest taka, że czasami klienci zabierają się za samodzielne „poprawianie” tekstów. Screen sprzed poprawek będzie dla Ciebie lepszą rekomendacją, niż to, co Twój potencjalny klient znajdzie na stronie po czasie. 

Copywriterskie portfolio musi też wyglądać

Po 3. Zadbaj o oprawę graficzną portfolio. Mamy takie przekonanie, że jeżeli ktoś dba o każdy szczegół i dopracowuje własne materiały, to podobnie będzie działał z materiałami zleconymi. Jak to wykorzystać? Jeżeli Twoje portfolio będzie estetycznie ładne, dopracowane i starannie zaprojektowane, to może to przekonać klienta do rozpoczęcia z Tobą współpracy. 

Zróżnicowana tematyka

Po 4. Zadbaj o różnorodność tematyczną. To akurat jest wskazówka „warunkowa”. Jeżeli zaczynasz, to prawdopodobnie szukasz swojej niszy dopiero. Dlatego zadbaj o to, by w Twoim portfolio znalazły się teksty z różnych branż o różnej tematyce. To zwiększy Twoje szanse na zyskanie zatrudnienia. Jeżeli jednak wiesz już, o czym chcesz pisać – to tu też możesz pokazać różnorodność. Możesz przecież poruszyć bardzo różne zagadnienia z tej samej branży.

Po 5. Zadbaj o różnorodność treści. Sam fakt, że będziesz mieć teksty o różnej tematyce to nie wszystko. Przygotuj kilka opisów produktów, mailing czy teksty sprzedażowe. Pokaż, że dobrze czujesz się w różnych obszarach i możesz swojemu klientowi zapewnić pełną obsługę tekstową: napiszesz opisy produktów, teksty blogowe i maile do klientów. Taka kompleksowa współpraca jest ciekawsza niż pojedyncze strzały. 

Ostatnie elementy, jakie powinno zawierać copywriterskie portfolio

Po 6. Umieść w portfolio kontakt do siebie. Tak, tak! Czasami klienci szukają copywriterów masowo. Dostają wtedy kilka, może kilkanaście dokumentów i na ich podstawie wybierają. Wyobraź sobie, że Twój dokument im się spodobał. Twoje teksty są super i to z Tobą chcą współpracować? Jak ułatwisz im podjęcie decyzji? Zostawiając właśnie kontakt do siebie. Dzięki temu oszczędzą czas na szukaniu autora portfolio i jego danych kontaktowych. Dostaną to na tacy. To plus dla Ciebie. 

Po 7. Nie zapomnij o call to action, czyli wezwaniu do działania. Może to być zachęcenie do kontaktu, zaproszenie do rozmów, do odwiedzenia strony z opiniami od Twoich klientów, do pobrania briefu czy złożenia zamówienia. Call to action jest ważnym elementem każdego tekstu sprzedażowego, a Twoje portfolio to właśnie tekst sprzedażowy 🙂 I to taki, który doskonale sprawdza się w tym celu 🙂

I mały bonus: Dbaj o poprawność językową. Nie każdy klient zna wszystkie zasady, ale to nie znaczy, że Ty masz je ignorować 🙂

I drugi bonus: Tak przygotowane portfolio copywritera wyróżni Cię na tle konkurencji i pomoże Ci zyskać lepsze zlecenia. 

To teraz krótko o tym, dlaczego warto zamieszczać kilka rodzajów tekstów w portfolio. 

Przykłady tekstów

Mailingi, newslettery

Mailingi i newslettery to najpotężniejsze narzędzia sprzedaży. Naprawdę. To, jak wiele można zdziałać jedynie za pośrednictwem maila, to przechodzi wyobrażenia. Słyszałam o copywriterach, którzy potrafią za pośrednictwem maila wygenerować sprzedaż na poziomie 400 000 zł (mała uwaga: zwykle taka kampania składa się z kilku maili, z czego ostatni jest triggerem sprzedaży i to właśnie z tego jednego uzyskano taki wynik. Pamiętaj jednak, że złożył się na to cały proces). 

Newslettery budują społeczność, pomagają stworzyć miejsce trochę zamknięte, hermetyczne, ale jednocześnie, zgromadzona tam społeczność jest bardzo lojalna i wierna. Wielokrotnie też dokonuje zakupów krzyżowych (uzupełnia zakupione produkty innymi od tego samego sprzedawcy). 

Jeżeli masz już doświadczenie mailowe za sobą, to pokaż to. Pokaż, jak prowadzisz tego rodzaju komunikację. Kolejna uwaga 😉 Jeżeli robisz to już dla jakiegoś klienta, to zapytaj, czy możesz wykorzystać maile w portfolio. Klient ma prawo się nie zgodzić! Jeżeli się nie zgodzi, to na ich podstawie opracuj podobne treści, jako przykłady tekstów. 

Teksty na strony internetowe i nie tylko – copywriterskie portfolio

Pokazują Twój warsztat, umiejętności i pomysłowość. To próbka Twojej kreatywności i zdolności do rozumienia odbiorców. Są dowodem na to, czy znasz klasyczne copywriterskie triki i modele sprzedaży słowem. Mogą sprawić, że skradniesz serce klienta. To również świetny sposób, by pokazać, że umiesz posługiwać się storytellingiem i wiele, wiele więcej. To po prostu Twoja winda do klienta.

Opisy produktów

Opisy produktów, a z nimi również opisy kategorii pozwolą Ci pozyskać klientów z e-commerce. W tej branży najbardziej liczą się właśnie te dwa rodzaje tekstów. Każdy opis kategorii powinien być tak stworzony, by kierował na stronę sklepu internetowego z wyszukiwarki (a więc wartościowa treść plus dobrze dobrane słowa kluczowe) i zachęcał do przeglądania produktów. 

Natomiast opisy produktów muszą być tak przygotowane, by rozbudzały pragnienie ich natychmiastowego posiadania. Tu i teraz. Nie za chwilę. Nie jutro. Tylko teraz, gdy oglądam ten produkt. Jeżeli masz takie treści na swoim koncie, koniecznie je dołącz. Jeżeli nie – to je stwórz. 

Artykuły sponsorowane – Twoje copywriterskie portfolio

To treści, które pisze się na zlecenie konkretnego klienta, a które lądują na innej niż jego stronie. Jeżeli ja zlecę napisanie tekstu sponsorowanego, to nie opublikuję go u siebie, tylko u kogoś innego (np. jakiegoś web dewelopera czy specjalisty od pozycjonowania). Trzeba więc wykazać się zdolnością do stworzenia tekstu pasującego do odbiorców strony docelowej, a jednocześnie delikatnie i zgrabnie promującego zlecającego. 

Webwriting i SEO Copywriting – copywriterskie portfolio z tekstami

Strony internetowe trzeba pozycjonować. Choć niektórzy guru będą Ci mówić, że tylko wartość ma znaczenie, to… nie wierz im. Niestety. Owszem, roboty wyszukiwarek uczą się rozpoznawania wartościowych tekstów i coraz częściej ignorują te słabe… ale. No właśnie, jest to „ale”. To ciągle tylko roboty i muszą się kierować jakimiś wskazówkami. Tymi wskazówkami są słowa kluczowe. 

Dziś liczy się napisanie wartościowego tekstu, z konkretami, z odpowiedziami na pytania czytelników, ale słowa kluczowe również są niezbędne. Dlatego, włącz do swojego portofolio seo copywriting. Pokaż, że umiesz łączyć pozycjonowanie z wartościową treścią. Że potrafisz oczarować nie tylko ludzi, ale i roboty. Przecież klient po to zleca Ci pracę, by więcej osób odwiedziło jego stronę internetową. Jak to zrobią, jeżeli roboty jej nie zrozumieją? Dobrze, jeżeli masz też wyniki, jak Twoje teksty pracują w wyszukiwarkach – to może Ci mocno pomóc. Jeżeli są dobrze zoptymalizowane pod kątem seo, to powinny być stosunkowo wysoko (wiele zależy też od konkurencji). 

Artykuły eksperckie, artykuły blogowe i inne

To teksty, które pokazują Twoje obeznanie w tematyce. W artykule tego rodzaju musisz wykazać się umiejętnością prowadzenia researchu i dzielenia się zdobytą wiedzą. To każdy copywriter powinien umieć. Artykuły blogowe powinny odpowiadać na pytanie, które potencjalny odbiorca mógłby zadać. W ten sposób budujesz relację z odbiorcą, pozyskujesz jego zaufanie i stopniowo budujesz jego przekonanie, że warto skorzystać z promowanej przez Ciebie oferty, czy prezentowanego produktu. Rozbudzasz zainteresowanie czytelnika, rozwiewasz jego wątpliwości. A gdy chodzi o Twojego klienta, to w ten sposób pokazujesz, że potrafisz mówić językiem odbiorców, potrafisz skonstruować skuteczny przekaz, umiesz redagować odpowiednie nagłówki i prawidłowo dopasowujesz długość tekstu. 

Hasła reklamowe

W portfolio możesz też zamieścić hasła reklamowe. To szczególna gałąź copywritingu. Bardzo trudna, ale i świetnie płatna. Jeżeli masz do tego smykałkę i potrafisz stworzyć chwytliwe hasło – pochwal się tym!

Copywriterskie portfolio z tekstami – kwestie techniczne

Ok, to czas na kilka technicznych podpowiedzi. Opcji jest wiele. Odradzam Worda, bo to plik edytowalny i raczej nie wygląda profesjonalnie. Co możesz zrobić?

  • pdf., który dodatkowo ładnie graficznie sobie opracujesz. Wysyłasz gotowy plik do klienta, a ten może go tylko przejrzeć. 
  • landing page – dodatkową zaletą tej formy jest to, że możesz zamieścić formularz zapytania/zgłoszenia. Klient może więc nawiązać z Tobą kontakt bez opuszczania Twojej strony internetowej. 
  • grafika – jeżeli masz zmysł graficzny i potrafisz projektować fajne i czytelne grafiki, to takie rozwiązanie też może się sprawdzić. Pokaże nie tylko Twoją zdolność do pisania, ale również do projektowania – dwie pieczenie na jednym ogniu 🙂
  • blog też może być dobrym sposobem na prezentowanie i promowanie Twojej twórczości, ale to może być dla klienta dość czasochłonne, by przekopać się przez wszystkie Twoje treści. 

Tworzenie portfolio copywriterskiego – budowanie warsztatu poprzez dobry content

I ostatnia kwestia. Tworzenie portfolio to świetny sposób na doskonalenie swoich umiejętności sprzedażowych i copywriterskich. Uczysz się dzięki niemu, jak docierać do swoich klientów i analizujesz, jak na przestrzeni miesięcy zmienia się Twoje pisanie tekstów. Dostrzegasz, że coraz więcej tworzysz skutecznych treści i rzeczywiście się rozwijasz. Dlatego aktualizuj ten dokument, dopasowuj go do usług czy produktów klienta, o którego zabiegasz i dbaj, by zawsze były w nim najważniejsze aktualnie napisane przez Ciebie teksty. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *