Marka osobista – tę frazę zna każdy, kto buduje swoją rozpoznawalność na samym sobie. Czym tak naprawdę jest ta tajemnicza marka osobista? Jak ją kreować i komunikować? O czym mówić, a co przemilczeć? Tworzyć samemu, czy ze specjalistą? Oto najważniejsze informacje.

Marka osobista a wizerunek
Pojęcie marki osobistej jest często utożsamiane z pojęciem wizerunku. To nie do końca to samo. Marka osobista ma charakter biznesowy. Wizerunek jest tym, co pokazujesz swoim odbiorcom. Niby bardzo blisko, niby pokrewne, a jednak to nie to samo.
Wizerunek to element marki osobistej. Pojęcie to jest dużo węższe zakresowo i zawiera w sobie mniej treści. W pojęciu marki – zmieści się wizerunek. Marka natomiast to coś więcej.
Na markę osobistą składa się identyfikacja wizualna, styl komunikacji, Twoje wartości, misja, cele działania, jakość Twoich produktów lub usług. To, co klienci/odbiorcy widzą (a wartości, celów i misji nie muszą widzieć), to właśnie wizerunek.
Podczas budowania marki osobistej trzeba zadbać również o wizerunek, bo jest istotnym komponentem. Nie należy się jednak skupiać wyłącznie na nim.

Najlepiej proces budowania marki osobistej rozłożyć sobie na kilka etapów. Podzielić na konkretne kroki, obszary do zagospodarowania i tematy do poruszenia. Tu ważna jest strategia i świadomość celu, do którego zmierzasz.
Zastanów się zatem, gdzie chcesz komunikować swoją markę osobistą, jak chcesz ją pokazywać i kim jest Twoja grupa docelowa. To istotne, ponieważ to właśnie dla odbiorców Tworzysz swoje komunikaty – nie dla siebie.
Marka osobista to Ty, ale czy na pewno?
Wśród porad, dotyczących budowania marki osobistej, bardzo często można znaleźć informację, że „marka to Ty”. Lubię takie porady kwestionować, więc i tym razem sobie na to pozwolę. Bo czy na pewno tak jest?
Kim jesteś „Ty”? Rodzicem? Partnerem? Maniakiem motocykli? Wielbicielką szydełkowania? Mistrzem osiedlowej piłki nożnej? Świetnie! Tylko, czy te role, które przyjmujesz poza swoją pracą, są ważne dla budowania Twojej marki osobistej? I tak, i nie. Sprzedajesz ręcznie robione na szydełku zabawki, poduszki, podkładki na stół? W takim razie to, że jesteś wielbicielką szydełkowania, ma znaczenie. Ale jakie znaczenie ma to, że w wakacje zdobyłaś puchar piłki nożnej w osiedlowym turnieju?
Pozycjonowanie marki osobistej
Jeżeli chcesz się pozycjonować jako specjalista w jakiejś dziedzinie – nie rozpraszaj swoich odbiorców informacjami, które są całkowicie zbędne. Naturalnie, od czasu do czasu, możesz się podzielić jakimś fragmentem życia prywatnego, ludzie to lubią (np. zdobyciem wspomnianego pucharu), ale jeżeli Twoja aktywność to – pół na pół – biznes i prywatność, to zaczyna się gubić sedno Twojego przekazu (szczegółowa relacja z rozgrywek turniejowych może nie być istotna dla osób, które szukają szydełkowego misia).
Obserwuję znane marki osobiste – lubię się uczyć na „żywych przykładach” – i widzę, że niektórzy pokazują swoją prywatność, inni nie. Niektórzy robią to też ze smakiem, inni nie. Celebryci, którzy znani są z tego, że są znani – budują swoje marki właśnie na prywatności. To zrozumiałe akurat w tym przypadku. Nie są specjalistami w żadnej dziedzinie, więc wykorzystują naturalną ludzką chęć podglądania, ciekawość, swego rodzaju zaglądanie za zasłonę. Uchylają tę zasłonę i tym sposobem przyciągają do siebie fanów.
Specjalista i prywatność
Specjaliści skupiają się na swojej robocie. Opowiadają o konferencjach, o szkoleniach, o ciekawych doświadczeniach. Budują swój wizerunek (pamiętaj – to, co widać) na swojej wiedzy i umiejętnościach. A gdy czasem przemycą fantastyczny motocykl, czy udekorowaną choinkę – to nie dzieje się nic złego. Też uchylają zasłonę, ale robią to z klasą. Delikatnie. Nie zaburzają w ten sposób głównego przekazu, tylko go urozmaicają.
Zastanów się, jakie marki osobiste obserwujesz? Co w nich cenisz? Jakie komunikaty Cię przyciągają? Jakie nie budzą zainteresowania? Czy ekspert w dziedzinie, która Cię interesuje, opowiada o swoich dzieciach? Dlatego go śledzisz? Czy interesują Cię jego święta, wakacje i zabawy w piaskownicy? Co Ciebie do niego przyciąga?
Wracamy więc do pytania: Czy marka osobista to na pewno Ty? Moja odpowiedź: tak, ale Ty zawodowy. Ty prywatny pozostań dla rodziny i przyjaciół.
Ale też nie zawsze! Och, zamieszałam! Są marki (już nie mówię tu o celebrytach), które można by określić jako lifestylowe czy parentingowe – to głównie w świecie blogerów. Ich popularność polega na tym, że pokazują swoje prawdziwe życie z jego problemami i tym, jak sobie z tymi problemami poradzili. Opowiadają o marzeniach i o tym, jak je spełniają. Opowiadają o wyzwaniach (budowaniu domu, wychowaniu dzieci itp.) i jak tym wyzwaniom sprostali. Tu nie da się bez prywatności. Tyle że w tej sytuacji – ich życie stało się ich „towarem eksportowym”. To właśnie jest „produkt”, który sprzedają. Dlatego też włączenie odbiorców w życie jest ważne.
Dla specjalisty z zakresu fizyki jądrowej, programowania php, czy budowania profesjonalnego wizerunku – to nie są informacje niezbędne, które musi przekazać odbiorcom, by uznali go za eksperta, prawda?
Marka osobista – tworzyć ją z kimś, czy samemu?
To rób, tamtego nie rób. Tak działaj, a tak nie działaj. I głowa boli. Bo co będzie dobre dla mnie? Nie dla osób z mojej branży, ale dla mnie i dla mojego biznesu? To jest najważniejsze pytanie, którego postawienie jest pierwszym krokiem do sukcesu. To jednak pytanie, po którym pojawiają się prawdziwe schody!
Niektórzy są siebie i swojej marki na tyle świadomi, że wiedzą – co publikować, co pokazywać i co komunikować, a co zostawić. Tacy świetnie sobie poradzą z budowaniem marki osobistej.
A co w przypadku osób, które są świetnymi specjalistami w swojej dziedzinie, ale wizerunek i marka to ich pięta Achillesa? Tu warto zwrócić się po pomoc do specjalisty. Osoba z zewnątrz, niezaangażowana emocjonalnie w Twoją aktywność i działalność, będzie mogła pomóc Ci oddzielić to, co firmowe, od tego, co prywatne.
Specjalista, który zajmuje się tym na co dzień, wie, w jaki sposób „segregować” informacje. Ma metody na wydobywanie tego, co istotne. Zna się na projektowaniu strategii i komunikacji. Pomoże Ci wybrać z całego Twojego wachlarza pomysłów, możliwości i umiejętności to, co przyniesie Ci największe korzyści. Podpowie też, co może wprowadzić Cię na minę, dlaczego tak jest i że lepiej takie ryzykowne kwestie schować.
Budowanie marki osobistej
Możesz też zdecydować się na samodzielne działania. Weź jednak pod uwagę, że będzie to kosztowało Cię dużo czasu, czasem nerwów, a czasem rozczarowania i frustracji. Jeżeli jednak osiągniesz swój cel, to nagrodą będzie nie tylko rozpoznawalność, ale również satysfakcja, że do tego wszystkiego dochodzisz samemu.
Marka osobista w mediach społecznościowych
Ważnym punktem Twojego działania powinien być też wybór miejsca, w którym się komunikujesz i za pośrednictwem którego przyciągasz do siebie ludzi. Najbardziej naturalnym wyborem wydają się media społecznościowe. Nic dziwnego. To miejsce, do którego nikogo nie trzeba przyciągać. Ludzie, Twoi potencjalni odbiorcy, już tam są. Ba! Przychodzą tam codziennie, z własnej woli i na własne życzenie. To doskonała okazja, by pokazać im, że jesteś, kim jesteś oraz w czym jesteś świetny.
Zanim jednak zdecydujesz się na podbój wszystkich dostępnych portali społecznościowych, zastanów się, gdzie jest najwięcej Twoich odbiorców. Lepiej skupić się na jednym miejscu, rozwinąć profil, pozyskać naprawdę zaangażowaną społeczność (to przecież media społecznościowe), niż łapać kilka srok za ogon, a żadnej nie trzymać naprawdę porządnie.
Jak wybrać miejsce, od którego warto zacząć? Zastanów się, gdzie mogą być Twoi odbiorcy. Która platforma jest dla nich „naturalnym środowiskiem”. Może to Instagram, a może TikTok. Każda z nich jest inna i profil (ogólny oczywiście) zgromadzonych tam ludzi nieco się różni.
Obecność w mediach społecznościowych powinna też być dobrze przemyślana, bo każda wpadka zostanie szybko odnotowana i zapamiętana. Dlatego naprawdę przygotuj się do tego. Opracuj strategię. Przemyśl swoje cele i sposoby dotarcia. Jakie działania zaprowadzą Cię do realizacji Twoich celów? Które formaty i jakie treści przyciągną do Ciebie odbiorców? Jakie problemy rozwiązujesz i na jakie wyzwania masz odpowiedzi? Zastanów się, jaką wartość wnosisz w życie swoich odbiorców. Jeżeli chcesz skutecznie dotrzeć do grupy docelowej, a jest Ci to potrzebne by zbudować silną markę osobistą, musisz ją naprawdę dobrze poznać. Bez tego strzelasz trochę na oślep. Czasem pewnie trafisz, a częściej chybisz. Marnujesz czas, potencjał i chęci.
Jest to o tyle ważne, że Twoja obecność w mediach społecznościowych może być prawdziwą dźwignią dla Twojego biznesu i marki osobistej. Jeżeli jednak źle tę obecność ograsz, to zmarnujesz swoją szansę na stworzenie dobrego wrażenia, spalisz się na starcie i z pewnością zniechęcisz się do dalszej pracy. Ewentualny powrót będzie niezwykle trudny, a media społecznościowe i tak nie zapominają.
Budowanie marki osobistej – dbałość o szczegóły
Jeszcze jest jedna, bardzo ważna kwestia, jeżeli chodzi o budowanie marki osobistej. To troska o szczegóły od samego początku. Jeżeli planujesz sukces (a zakładam, że tak), to nie odkładaj nic na później. Później zrobię logo, później kolory, później strona internetowa. Nie. Zadbaj o szczegóły od razu, by odbiorcy od samego początku kojarzyli Cię z konkretnymi kolorami, symbolami czy stylem przekazu. Na początku może być Ci trudno to określić, ale czym szybciej przetestujesz to, w czym czujesz się najlepiej, tym szybciej zdecydujesz się na właściwe dla siebie rozwiązanie.
Dbaj też od początku o swoją grupę docelową. Staranie ją poznaj i postaraj się zrozumieć. Spróbuj też rozpoznać jej problemy, trudności i wyzwania oraz poznać wartości, które są dla niej ważne. Czym więcej punktów wspólnych, punktów styku znajdziesz z członkami swojej grupy docelowej, tym celniej będziesz trafiać do ich serc, a co za tym idzie – staniesz się bardziej rozpoznawalną marką osobistą.
Branża też nie jest bez znaczenia. Są takie obszary na rynku, gdzie ludzi jest mnóstwo. Tu trudniej się wybić. Możesz jednak znaleźć niszę w swojej branży i ją zagospodarować. W takiej niszy zwykle jest luźniej, więc wykorzystaj te możliwości.
Pamiętaj też, by nie czerpać zbyt głębokich inspiracji od innych twórców czy przedsiębiorców w twojej branży. Dlaczego? Możesz zostać posądzony o plagiat, a to bardzo źle wpływa i na markę osobistą i na wizerunek eksperta.
Musisz nie tylko stać się ekspertem w danej dziedzinie, ale swoją wiedzę lub umiejętności pokazywać w sposób oryginalny. Przeanalizuj swoje mocne strony i na nich spróbuj zbudować silną markę osobistą.
Budowanie marki osobistej – zadbaj o stronę internetową
Warto też zadbać o stronę internetową. Przygotuj starannie wszystkie zakładki i treści. Nie zapomnij o udostępnieniu sposobu kontaktu. Najlepiej, jeżeli pozwolisz, by potencjalni klienci mogli skontaktować się z Tobą na kilka sposobów. Może to być formularz kontaktowy, telefon lub mail. Nie każdy lubi rozmawiać przez telefon czy korzystać z formularza. Dlatego różne formy dają Tobie większe szanse na nawiązanie kontaktu.
Starannie też przygotuj treść do zakładki „o mnie”. Zapamiętaj najważniejszą zasadę. Klient nie chce znać Twojego życiorysu czy historii prywatnej. Chce przeczytać o sobie, również na Twojej stronie. Dlatego pamiętaj, by treść zakładki „o mnie” mówiła o tym, jak współpraca z Tobą zaspokoi jego potrzeby, rozwiąże jego problemy lub pomoże zrealizować jego marzenia. Ty jesteś tylko tłem. I choć może się to wydawać dziwne, to uwierz mi – to skuteczny sposób na przyciągnięcie zainteresowania i skłonienie do współpracy.
Takie treści powodują też, że klient nieco inaczej patrzy na Twoją markę osobistą. Widzi w niej wsparcie, pomoc, realne korzyści dla siebie – a o to chodzi. Ważne też, by w swojej strategii położyć nacisk na budowanie pozytywnych relacji z odbiorcami. Treści, które się na nich skupiają właśnie temu służą.
Jak budować markę osobistą – końcowe wskazówki
Odbiorcy/klienci z każdej strony są bombardowani różnorodnymi treściami promocyjnymi. Czasem są one komunikowane bardziej wprost, czasem mniej. Niezależnie od tego są one obecne, a w social mediach to już w ogóle. To powoduje, że coraz trudniej jest do nich dotrzeć, bo stają się coraz bardziej odporni na takie zaproszenia do zakupów.
Nie oznacza to oczywiście, że masz z tego zrezygnować. Nie oznacza też, że masz być bardziej nachalna/nachalny niż inni (o to, to szczególnie nie ;)). Musisz tylko zrozumieć, że trzeba ich teraz nieco inaczej przekonać. Szczególnie jest to widoczne na platformach społecznościowych.
Zgromadzeni tam użytkownicy kupują i to bardzo chętnie, ale od tych, których nieco poznali, polubili i nawiązali relację. Dlatego też budowanie marki osobistej dzisiaj, to również budowanie relacji. Jeżeli tak do tego podejdziesz, to na pewno wyróżnisz się na tle konkurencji.
Dlatego właśnie bądź autentyczny, bądź konsekwentny i bądź aktywny. Zobaczysz, jak te trzy elementy Ci pomogą.
Autentyczność sprawi, że ludzie szczerze Cię polubią (choć nie wszyscy, ale nie trzeba być dla wszystkich). Dodatkową zaletą takiego podejścia jest to, że masz mniejsze szanse na wpadkę. Jeżeli nikogo nie udajesz, to nie musisz na każdym kroku pilnować się, by nie wyjść z roli. Dziel się swoimi wartościami, wiedzą i umiejętnościami, a zobaczysz, że takie podejście Ci się zwróci. Bycie autentycznym zapewnia Ci też spójną komunikację, bo zawsze jesteś sobą.
Bycie konsekwentnym pomoże Ci działać z takim samym zaangażowaniem i oddaniem, nawet pomimo okresowych kryzysów, które zawsze mogą się zdarzyć i nie ma w tym zupełnie nic złego. A gdy masz motywację by budować swoją markę osobistą, a jednocześnie wiesz, że chcesz działać konsekwentnie, to sukces jest na wyciągnięcie ręki.
Bycie aktywnym to nastawienie właśnie na budowanie relacji, a nie jedynie na komunikowanie swojej oferty. Jaka jest różnica? Budowanie relacji zakłada, że angażujesz się w rozmowy z Twoimi odbiorcami, z osobami, które Cię obserwują. Zadajesz pytania, chcesz poznać punkt widzenia i podejmujesz dyskusję.
Budowanie marki osobistej – podsumowanie
Jak widzisz, przy budowaniu marki osobistej musisz wziąć pod uwagę wiele różnorodnych elementów i aspektów. Sprawa nie jest prosta, ale dobrze dopracowany personal branding może z czasem zacząć pracować na Ciebie i ułatwiać Ci pozyskiwanie klientów i sprzedaż.
Jeżeli dysponujesz silną marką osobistą sprzedaż po prostu dzieje się sama. Nie musisz już martwić się o to, jak zdobyć klientów, bo to oni sami przychodzą do Ciebie. Z czasem możesz rozszerzyć obszar specjalizacji, bo będziesz mieć przestrzeń na taką działalność.
Mam nadzieję, że nie przeraziłam Cię tymi informacjami, a wręcz przeciwnie. Zainspirowałam i pokazałam kierunek, w którym możesz teraz śmiało podążać.
Jeżeli jesteś właśnie u progu swojej podróży do zbudowania marki osobistej, to zastanów się, ile już przeszedłeś? Jak długa droga doprowadziła Cię do tego tekstu? Jak wiele już wiesz i o ile więcej jeszcze nie wiesz? A na koniec zadaj sobie pytanie, czy faktycznie masz czas i możliwości, by samemu wyważać otwarte drzwi.
A teraz wyobraź sobie, że całą tę pracę kreowania Twojej marki zrobił ktoś za Ciebie, a Ty możesz zarabiać na tym, co lubisz i na czym znasz się najlepiej. Wykreowana i zaprojektowana Twoja marka osobista, pomaga Ci w tym i pracuje na Ciebie! Fajnie, prawda?
Artykuł przygotowany przy współpracy z https://mentormarki.pl/
- Adaptacja treści do różnych pokoleń – jak komunikować się z gen Z, Y i Baby Boomers - 17 kwietnia 2025
- Content experience – jak pisać treści, które nie tylko informują, ale angażują - 10 kwietnia 2025
- Twoja firma w social mediach – recenzja - 9 kwietnia 2025