Jak wypromować lokal gastronomiczny to pierwszy tekst w nowym cyklu pod wspólną nazwą „Sfera Promocji”. Będę w nich przedstawiać pomysły na promowanie firm z różnorodnych branż. Na początek gastronomia. Za chwilę pokaże Ci, jak przyciągnąć do swojej restauracji nowych klientów.
Promowanie restauracji nie jest łatwe, ale jednocześnie nie jest też trudne. Ogromną rolę odgrywają tu zadowoleni klienci. Skupię się na działaniach online i takich, które łączą online i offline. Jednak dla wyczerpania tematu, wspomnę też o działaniach niezbędnych do przeprowadzenia w samym lokalu.
Jak wypromować lokal gastronomiczny – od czego zacząć
Absolutną podstawą przy promowaniu lokalu gastronomicznego (głównie restauracji) jest jego odpowiednie przygotowanie. Wystrój, menu i odpowiednia kadra to nawet więcej niż połowa sukcesu walce o zadowolonego klienta. Zaplanowanie doskonałej i dopracowanej w najdrobniejszym szczególne kampanii, nie przyniesie rezultatu, jeżeli klienci będą zniechęceni brzydkim i brudnym pomieszczeniem, niesmacznym jedzeniem, czy źle przygotowaną obsługą kelnerską. A uwierz mi, że negatywna „reklama” restauracji rozniesie się szybciej niż pozytywna. Dlatego jeżeli chcesz reklamować restaurację, zacznij od jej odpowiedniego przygotowania.
Zacząć więc należy od tego, by starannie zaprojektować doświadczenia użytkowników w samym lokalu. Raz, że pozwoli to utrzymać osiągnięte przez kampanię efekty, a dwa, że pomoże w samej promocji. Nie ma lepszej reklamy, jak polecenie przez zadowolonych klientów, którzy osobiście sprawdzili byli w danej restauracji i szczerze ją polecają.
Nazwa lokalu
Nazwa lokalu, to kolejny istotny element, który pomaga wypromować restaurację. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że promocja gastronomii jest niezwykle trudna. Tylko dobrze zaprojektowana strategia ma szansę przynieść oczekiwane rezultaty.
Nazwa powinna być jednocześnie prosta, odkrywcza i chwytliwa. Zbyt wydumane nazewnictwo nie zachęci do odwiedzin. „Pieprz i sól” czy „Pieprz i wanilia” to proste i całkiem trafne nazwy, ale niezwykle popularne i powszechne.
W restauracji, która odwołuje się do prostych przekąsek opartych na pieczywie może się sprawdzić nazwa „Pajda chleba” – każdy ją zapamięta i z pewnością każdy popatrzy na nią z sympatią i swego rodzaju czułością.
Restauracja, która w dużej mierze opiera swoje menu na grzybach, może wykorzystać nazwę „Grzybobranie” – proste, a jakie trafne. Nazwa powinna być więc odniesieniem też do serwowanych posiłków.
Gdy te elementy są już przemyślane i dopracowane, można przejść do działań w sieci.
Promocja w sieci
Jak promować restaurację w sieci? Sama strona internetowa nie wystarczy. Oczywiście, dziś wielu klientów zaczyna od sprawdzenia lokalu w sieci, ale dominującym medium jest Facebook, Instagram i TikTok. Dlatego też warto iść od razu dwutorowo – strona www i profil na Facebooku czy Instagramie.
Jedno i drugie miejsce powinno zawierać takie treści jak: aktualności, kontakt i menu. Jeżeli oferowane są jakieś dania dnia, to należy je na bieżąco aktualizować. Wielu klientów lubi takie rozwiązania, warto więc pójść w tym kierunku. Do tego zdjęcia dań działają świetnie na wyobraźnię. Pobudzają apetyt i zachęcają do składania zamówień. A wspomniane wcześniej danie dnia często jest ogromną pomocą dla osób pracujących. Nie muszą się długo zastanawiać nad wyborem, tylko biorą to, co danego w konkretnym dniu jest numerem jeden danego lokalu.
To wszystko to są bardzo ważne działania marketingowe, dlatego nie wolno ani ich pomijać, ani bagatelizować. Możesz też sprawdzić jakie są na przykład działania konkurencji i zrobić coś podobnego, ale lepiej. Pamiętaj jednak, by nie kopiować publikacji swoich konkurentów. To nie jest dobra praktyka. Możesz je podglądać i się nimi inspirować, ale staraj się ich nie kopiować. Każda restauracja jest inna, dlatego też powielanie innych działań (poza tym że jest nieetyczne) wcale nie musi być skuteczne. Może się okazać, że w Twoim przypadku zwyczajnie nie działa. Konkurencyjne lokale mogą mieć inną specyfikę, celować do innych klientów lub jeszcze inaczej różnić się od Twojego lokalu.
Strona internetowa restauracji
Pamiętaj też, by strona internetowa była dobrze wypozycjonowana. Dzięki temu będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google. Oczywiście konieczne jest też stworzenie jej wizytówki oraz oznaczenie w mapach Google. Wielu użytkowników właśnie w ten sposób poszukuje lokalu, który zamierzają odwiedzić, a Google jest po prostu najbardziej popularną wyszukiwarką, jednocześnie taką, do której najczęściej się zagląda. To też są Twoje działania promocyjne.
Co do strony internetowej, to z tego co widzę wielu właścicieli gastronomii nie przykłada do niej zbyt wielkiej wagi. Albo jej nie ma, albo jest wykonana „na sztukę”. Znaczy: aby była, ale żeby przedstawiała sobą jakąkolwiek wartość, to już nie koniecznie. Działania reklamowe powinny obejmować również profesjonalne prowadzenie strony.
Pozycjonowanie strony internetowej to proces, który wymaga zaangażowania. Dlatego nie spodziewam się, że będzie robił to właściciel lokalu gastronomicznego, który i tak ma już co robić. Warto zatrudnić do tego specjalistów. Zarówno seowca jak i copywritera. Jeden przygotuje strategię dotyczącą widoczności strony w sieci, a drugi dotyczącą contentu. Połączone wypromują stronę internetową, a przy tym sam lokal, co przełoży się na większą liczbę odwiedzin.
Profil w sieci – jak wypromować lokal gastronomiczny w social mediach
Profil w sieci powinien być starannie zaprojektowany, zaplanowany i prowadzony. Trzeba pamiętać, by reagować na KAŻDĄ opinię klientów. Za pozytywne trzeba dziękować, a negatywne należy wyjaśniać, ale bez wchodzenia w niepotrzebne dyskusje. Jeżeli klient nie jest zadowolony, to pytamy dlaczego i co możemy zrobić, by jego wrażenie się zmieniło. Jeżeli powie, co można zmienić, trzeba to wdrożyć i zaprosić go na ponowną wizytę, by mógł samodzielnie ocenić zmiany.
Posty w mediach społecznościowych powinny być publikowane regularnie. Tak, by potencjalni klienci wiedzieli kiedy i czego mogą się spodziewać. Warto zamieszczać ciekawe relacje – np. ze szkoleń dla pracowników. Podnoszenie kwalifikacji, zawsze jest na plus. Można też publikować relacje z kuchni – jak przygotowywane są niektóre potrawy. Dla wielu potencjalnych klientów istotne będą również informacje na temat składu posiłków i wykorzystywanych produktów: czy w Waszych daniach znajdą np. gluten, laktozę czy inne uczulające składniki lub takie, których może nie tolerować organizm klienta. Tu również możesz się inspirować działaniami konkurencji, ale raz jeszcze podkreślę – nie powielaj ich i nie kopiuj. Kradzież to nie promocja.
Publikowanie w social mediach jest też doskonałym sposobem na zbudowanie wokół Twojego lokalu wiernej społeczności, która z czasem może stać się ambasadorem Twojej marki. Social media są wprost stworzone do tego, by skupiać zainteresowanych wokół ważnego dla nich tematu. Jak jeszcze wypromować restaurację?
Profil powinien być bogaty w ciekawe i artystyczne zdjęcia jedzenia. To trudne zadanie i powinien się nim zająć profesjonalny fotograf, który specjalizuje się w tego rodzaju fotografii. Apetycznie zaaranżowane zdjęcie pobudzi klientów do zamówienia danego dania. Trzeba jednak pamiętać, by to, co pojawia się na stoliku nie odbiegało od tego, co pojawia się w sieci.
Dlatego zrezygnuj raczej ze zdjęć stockowych. Owszem, są ładne, estetyczne i naprawdę przyciągają uwagę. Mają jednak wadę: nie oddają Twojej rzeczywistości. Nie pokazują, co dzieje się w Twojej restauracji. No i… może się okazać, że ktoś znajdzie je na profilu innego lokalu gastronomicznego wykorzystując opcję wyszukiwania za pomocą obrazu w Google.
Lokalne media
Choć skupiam się głównie na promocji online, to warto również wspomnień o tym, by promować się na lokalnym rynku. Możesz zamieścić informację w lokalnej prasie, przygotować ciekawą promocję co jakiś czas (nawet tę wzorem „kuchennych rewolucji”). Przecież nikt nie przyjdzie do lokalu, o którym nigdy nie słyszał. Musisz zrobić wokół siebie spory szum, by ludzie zainteresowali się Twoim miejscem i zechcieli je odwiedzić.
Na dzisiaj to tyle, w kolejnej odsłonie opowiem o tym, jak prowadzić różne profile social media dla tego samego lokalu, a w części trzeciej opowiem o ciekawych pomysłach na połączenie promocji online i offline. Podam konkretne pomysły i rozwiązania, które po delikatnym dopasowaniu można wykorzystać w swoim lokalu gastronomicznym. Działania promocyjne w branży gastronomicznej nie są szczególnie trudne. To przyjemna i wdzięczna branża do pracy marketingowej. Lokale gastronomiczne mają w sobie ogromny potencjał i dają niesamowite możliwości działania. To jak? Rysują Ci się już pomysły, jak promować swoją restaurację?
Pytania – jak wypromować restaurację
Jeżeli macie jakieś pytania na temat marketingu w branży gastronomicznej, coś Was szczególnie nurtuje lub oczekujecie w kolejnych tekstach odpowiedzi na konkretne pytania, to zapraszam do pozostawienia tych pytań w komentarzach. W kolejnych tekstach będę mogła się do nich odnieść, a zainteresowani otrzymają wyczerpujące odpowiedzi na nurtujące kwestie w temacie tego, jak wypromować restaurację.
Nie chcesz czekać? Już dziś chcesz poznać sposoby na skuteczne promowanie restauracji? Szukasz kompleksowego opracowania, które pozwoli Ci od razu pracować nad Twoją własną restauracją? Mam coś dla Ciebie. To napisana przeze mnie książka, w której znajdziesz znacznie więcej, niż w opublikowanych tutaj artykułach. Promocja restauracji wcale nie musi być trudna. Sprawdź i daj znać!
Kliknij zdjęcie lub link (Jak wypromować restaurację) i już dziś rozpracuj socjale dla gastronomii.
- Jak napisać skuteczny opis produktu w sklepie internetowym - 8 października 2024
- Jak zacząć pracę jako copywriter bez doświadczenia - 3 października 2024
- Notestorming. Atlas narzędzi rozwiązywania problemów w biznesie i rozwoju osobistym - 2 października 2024
A z tego ktoś korzystał? Mało popularna apka chyba jeszcze 🙁 https://chefmate.pl/aplikac… ale pomysł fajny