Jak zostać copywriterem w 2025 roku

Jak zostać copywriterem? W jaki sposób rozpocząć przygodę z copywritingiem? Praca copywritera wydaje się prosta, łatwa i mało wymagająca. Jednocześnie kojarzy się z dość wysokimi zarobkami. Wśród obiegowych opinii słyszy się, że to „dobre pieniądze, za siedzenie w domu”. Nic bardziej mylnego. Dobre pieniądze – owszem. Jeżeli się postarasz, przyłożysz i będziesz się rozwijać, możesz naprawdę świetnie zarobić jako content writer.  

Jak zostać copywriterem

Najlepsze jest to, że NIE MA górnej granicy. To Ty ustalasz swoje minimum i maksimum. Za siedzenie w domu? W życiu! Oczywiście, możesz pracować w domu, ale to nie jest „siedzenie”. Jako copywriter masz mnóstwo obowiązków i ich zrealizowanie w ciągu dnia na pewno nie jest bezczynnością. Copywriter freelancer nie zajmuje się też wyłącznie pisaniem tekstów. Owszem, pisze teksty na zlecenie, ale nie tylko. Bardzo często są to zadania, które dotyczą różnych aspektów content marketingu. No dobrze, to odpowiedzmy wreszcie na słynne wyszukiwarkowe pytanie: „copywriter – jak zacząć”? I jak wygląda praca na stanowisku copywritera? Czy żeby stać się copywriterem konieczny jest kurs copywritingu?

Jak zostać dobrym copywriterem – przygotowanie teoretyczne i wiedza

Jeżeli chcesz być copywriterem dobrym i dobrze opłacanym, to musisz się stale rozwijać. Marketing, SEO i kwestie sprzedaży czy promowania online to bardzo żywy organizm. Dynamicznie się rozwija i to, co było dobre wczoraj, już dziś może być nieaktualne. Musisz więc być na bieżąco. 

Musisz śledzić nowe trendy i rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i cały czas poznawać nowe rozwiązania wdrażane i testowane w content marketingu. Copywriter to wieczny poszukiwacz. To nie jest takie sobie zarabianie na pisaniu tekstów na strony internetowe czy w mediach społecznościowych. Choć płatność jest zwykle za wykonanie zlecenia, to zarabiasz na tym, że Twój klient dzięki Tobie zarobi. Chcąc zostać profesjonalnym copywriterem warto zainteresować się chociażby (to taka podstawa) marketingiem internetowym, sposobami tworzenia wartościowej treści dla zleceniodawców, pisania perswazyjnych tekstów, czy zasadami wymyślania haseł reklamowych. 

Copywriter freelancer – czym się zajmuje

Dobrze płatny copywriter i copywriter seo to nie jest taki, który zajmuje się wszystkim i niczym. „Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” – tak brzmiało kiedyś hasło jakiegoś detergentu. Tu też się sprawdza. Jeżeli się specjalizujesz i w swojej dziedzinie jesteś faktycznie ekspertem, nie tylko możesz podnieść swoje stawki. Możesz też pracować dużo mniej za dużo większe pieniądze. Kuszące, prawda? Tylko jak to zrobić, by być rozchwytywanym w zawodzie copywritera?

Zanim jednak zostaniesz specjalistą, musisz znaleźć swoją niszę, która faktycznie może stać się Twoim konikiem. Dzięki temu zawód copywritera będzie nie tylko formą zarabiania pieniędzy, ale również rozwijania swoich zainteresowań.

Niszę możesz znaleźć na dwa sposoby:

  • wybierając specjalizację tematyczną z konkretnej dziedziny (finanse, beauty, gastronomia itp.);
  • według gałęzi copywritingu (czy inaczej rodzaju tekstu, jaki tworzysz, a masz tu: teksty SEO – pozycjonowanie stron, teksty sprzedażowe, opisy produktów, teksty perswazyjne, landingi, pisanie tekstów reklamowych, hasła reklamowe, tworzenie artykułów blogowych  itp.);

Możesz też połączyć te dwa obszary i wyspecjalizować się jeszcze bardziej, ale tak trudniej Ci będzie znaleźć wystarczającą liczbę zleceń, szczególnie na początku. 

Zanim więc określisz swój obszar działalności, spróbuj swoich sił w różnych zadaniach. W ten sposób łatwiej Ci będzie odnaleźć Twoje mocne strony. W przypadku początkującego copywritera nie jest niczym złym tworzyć treści na różne tematy czy działać w różnych mediach społecznościowych. Ważne jednak, by stopniowo się specjalizować. 

Seo copywriter, landing page a może coś jeszcze innego?

Jeżeli chcesz żyć z pisania tekstów, dowiedz się też, jak się tworzy opisy produktów dla sklepów internetowych, teksty zapleczowe, teksty tematyczne, teksty reklamowe, hasła reklamowe i artykuły eksperckie. W sytuacji gdy naprawdę chcesz zostać copywriterem musisz się dobrze rozeznać w marketingu internetowym i doskonalić swoje umiejętności pisarskie. 

Pamiętaj też o doskonaleniu własnej promocji. Marketing copywritera jest dla niego najlepszą wizytówką. Bo skoro potrafi sprowadzić do siebie klientów, to znaczy, że ma dość umiejętności marketingowych, by sprowadzić ich również do swoich zleceniodawców. 

Czy to już wszystko w temacie tego jak zostać copywriterem? Nie. Więcej znajdziesz w dalszej części artykułu.

Jak zostać copywriterem profesjonalistą – doskonalenie umiejętności

Pamiętaj też, że dobry copywriter musi się stale rozwijać i doskonalić swoje umiejętności. Jeżeli więc faktycznie chcesz zacząć swoją przygodę z copywritingiem – musisz mieć to na uwadze. Jak to zrobić?

Dobrym treningiem jest pisanie tekstów nawet poza zleceniami. Jeżeli lubisz pisać i masz w sobie łatwość pisania, to nie powinno być dla Ciebie problemem. Takie tworzenie treści pomoże Ci wypracować styl pisania tekstów reklamowych, usprawni Twój język, podniesie kompetencje, czyli pomoże zostać copywriterem.

Znajdź sobie przy tym mentora, który będzie te teksty sprawdzał. Wskaże Ci błędy i słabe punkty. Ich poprawienie będzie dla Ciebie doskonałą lekcją – bo prowadzoną na żywym organizmie. Pamiętaj, że pisanie bez informacji zwrotnej będzie wyłącznie utrwalaniem złych nawyków (wiem coś o tym ;)). Wskazówki i uwagi będą pomagały Ci w ich wytępieniu.

Oczywiście, pomocne będzie też czytanie książek i to nie tylko branżowych (z zakresu marketingu i mediów społecznościowych). Branżowe dadzą Ci wiedzę niezbędną w zawodzie copywritera. Książki beletrystyczne pomogą Ci rozwijać kompetencje językowe, usprawnią styl i interpunkcję.

Dlaczego to takie ważne? Odbiorcy są coraz bardziej odporni na marketing. Praca w zawodzie copywritera to już nie jest tylko pisanie dobrych tekstów. Musisz tworzyć wciągające teksty, które porwą czytelników i nie pozwolą im się wycofać. Bez zdobywania wiedzy marketingowej i trochę psychologicznej nie da się tego robić dobrze. Przydadzą się też szerokie zainteresowania. Dobra wiadomość jest taka, że nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe. 

Temat copywritingu to również pozycjonowanie stron i SEO, bez którego daleko nie zajdziesz. Twórca treści powinien znać się na dobieraniu fraz kluczowych i ich prawidłowym rozmieszczaniu w tekście.

Pamiętaj, że branża marketingowa (dokładniej to content marketingowa) jest swego rodzaju hybrydą. To połączenie psychologii, marketingu, sprzedaży, socjologii i informatyki. Warto też rozwijać kreatywne pisanie tekstów sprzedażowych.

Chcesz zostać copywriterem – zobacz, na czym polega ta praca

Tak jak wielu osobom się kojarzy, praca copywritera to głównie tworzenie treści. Być może ktoś poprosi Cię o prowadzenie bloga firmowego albo będziesz przygotowywać na zamówienie same wpisy blogowe bez ich publikowania. Jeżeli Twoją specjalizacją staną się strony internetowe (nie blogi), wówczas tworzyć będziesz oferty, zakładki „o mnie” lub „o nas”, promujące firmę zleceniodawcy. Możesz mieć kilku klientów lub pracować na stałe dla jednej marki.

Może się okazać, że zostaniesz zatrudniona/zatrudniony do prowadzenia social mediów (to jeszcze inny rodzaj tekstów). W zawodzie copywritera jest bardzo wiele do zrobienia, a dzięki specjalizacji możesz być w jakimś obszarze wybitnym ekspertem.

Jest też opcja, że ktoś zamówi u Ciebie cały content marketing. Co to oznacza? Klient powie Ci, co chce osiągnąć, a Twoim zadaniem będzie takie opracowanie treści i harmonogramu ich publikowania, by ten cel klienta zrealizować. Tu przyda Ci się wiedza z zakresu marketingu.

Ponieważ to praca bez barier terytorialnych możesz też pracować na zagranicznych portalach. Jeżeli świetnie znasz jakiś język obcy, wykorzystać to na swoją korzyść. Dobry copywriter freelancer znajdzie dla siebie zatrudnienie praktycznie wszędzie, a możliwości jest naprawdę całkiem sporo.

Ciekawą odnogą w zawodzie copywritera jest tworzenie haseł reklamowych. Tu praca jest głównie koncenpcyjna. Takie hasła reklamowe to przecież krótkie zdania. Mniej jest więc pisania, ale za to myślenia dużo. Żeby móc się tym zająć musisz mieć w sobie umiejętność dotarcia do potencjalnych klientów i przekonania ich, że znasz się na swojej robocie. Oczywiście nie da sę tego robić bez ciągłego zdobywania wiedzy. Przydadzą się też szerokie zainteresowania. 

Jest też opcja współpracy z agencją marketingową. To rozwiązanie jest o tyle wygodne, że nie poświęcasz czasu na poszukiwanie klientów. Agencja robi to za Ciebie. Minusem jest to, że budujesz w ten sposób wizerunek agencji, a nie swój. 

To jak? Nadal chcesz zostać copywriterem? To czas na kwestie formalne. 

Jak zostać copywriterem – kwestie formalne

Bardzo ważne jest również określenie formalnych reguł Twojej działalności. W branży copywritingu do wyboru masz:

  • umowę o pracę;
  • umowę-zlecenie;
  • umowę o dzieło;
  • kontrakt;
  • B2B.

Umowa o pracę zwykle jest bardzo ograniczająca. Wymaga pracy na wyłączność i nie pozwala podejmowania tematów „na własną rękę”. Z jednej strony możesz się uczyć wśród bardziej doświadczonych, masz stałą pensję i stały dopływ klientów. Z drugiej jednak nie możesz spróbować czegoś nowego i nie wyrabiasz sobie swojej własnej marki. Pracujesz na dobre imię Twojego szefa.

Umowa zlecenie to ubezpieczenie i pensja, pewne ograniczenia, ale również pewien zakres swobody. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób wynegocjujesz warunki tej umowy. Z jednej strony daje pewną swobodę. Musisz jednak uważać, by zleceniodawca nie narzucił Ci wyłączności w swojej brany. W takiej sytuacji swoboda będzie dotyczyła wyłącznie zleceń z innych obszarów. Czasem tę formę proponują agencje marketingowe.

Umowa o dzieło to ogromna swoboda. Rzadko kiedy zleceniodawca decyduje się tu na wprowadzenie ograniczeń. Jednocześnie nie może też narzucić Ci określonych godzin pracy. To, jak zorganizujesz sobie pracę, zależy wówczas tylko od Ciebie.

Kontrakt i B2B są do siebie bardzo podobne. Nie można narzucić wyłączności, ale można ją wynegocjować, oferując zleceniobiorcy coś w zamian (zwykle wyższe wynagrodzenie). Wyłączność jest wówczas określona czasowo i po upływie tego czasu wykonawca zwolniony jest ze wszelkich ograniczeń. B2B to największa swoboda. Stawia partnerów na równych poziomach i pozwala swobodnie negocjować warunki całej współpracy. Copywriter pracujący w ten sposób odpowiada jednak za wszystkie koszty podatkowe i do ZUS.

Doświadczenie i portfolio – copywriter jak zacząć

Pytanie, jak zacząć pracę jako dobry copywriter wiąże się również z kwestią budowania doświadczenia oraz portfolio copywritera. Niestety, doświadczenia nie zdobędziesz bez pierwszych zleceń, a te bardzo często trudno otrzymać bez… doświadczenia. I klops. Błędne koło zaczyna swój ruch. Co zrobić? Ano nie poddawać się i walczyć o zlecenia, ale w międzyczasie tworzyć swoje portfolio. Możesz je zyskać dzięki pracy dla agencji marketingowej – te często przyjmują bez własnego portfela tekstów. Ale jest też inny sposób.

Jak zrobić portfolio copywritera?

Czy wiesz, że portfolio wcale nie musi się składać wyłącznie z tekstów napisanych dla kogoś? Przygotuj kilka tekstów z branż, w których chcesz zdobyć zlecenie. Napisz je najlepiej jak potrafisz, pamiętając o ich charakterze marketingowym. Przyłóż się do każdego znaku i każdego przecinka. To Twoja wizytówka – muszą być doskonałe. 

Gdy znajdziesz ofertę zlecenia, podeślij te teksty z informacją, że są Twojego autorstwa. Zobaczysz, że potencjalni klienci docenią takie podejście, a Twoje próbki tekstów będą dla nowych klientów wskazówką, czy to właśnie Ciebie poszukują (a dobrego copywritera trudno znaleźć). 

W przypadku copywritera freelancera dobrze jest mieć to portfolio rozbudowane – przynajmniej na początku. Nie masz stałej pensji, więc na etapie budowania marki i swojej rozpoznawalności, musisz radzić sobie finansowo również przy pomocy mniejszych zleceń. Gdy jesteś nowy w branży nie łatwo jest zarabiać na pisaniu tekstów reklamowych – klienci Cię nie znają, nie kojarzą i boją się zaufać. To normalne. Ale nie zrażaj się. 

Tu mała uwaga: tylko nie daj się wciągnąć w głodowe stawki i efekt skali. Ani się nie rozwiniesz ani nie wybijesz. Utkniesz i szybko zaczniesz się frustrować. Dobry copywriter powinien zarabiać dobre pieniądze.

Twórz też portfolio różnych rodzajów tekstów. Pokaż wszystko, co robi copywriter (na początku), żeby zdobyć pierwsze zlecenia i zobaczyć, w czym czujesz się najlepiej. Przygotuj sobie kilka landingów, haseł czy sloganów. Napisz kilka opisów produktów, poradników, tekstów SEO. 

Pamiętaj tylko, by były to wciągające teksty. To najlepszy sposób na pokazanie swoich umiejętności – ich zastosowanie w praktyce. Bez doświadczenia, ale z portfolio? Zobacz, jakie to proste. Z czasem będziesz mieć już „prawdziwe” zlecenia do pokazania. Wtedy napisane teksty dla siebie, zastąpisz tymi pisanymi dla klientów.

Copywriter – jak zacząć? Jak szukać zleceń?

Bardzo ważna na początku pracy jest Twoja aktywność przy poszukiwaniu klientów. Jest wiele platform, które agregują klientów i copywriterów. Na Facebooku są grupy tematyczne, gdzie można znaleźć klienta, przeglądając ogłoszenia. Nie czekaj, aż ktoś przyjdzie do Ciebie. To może potrwać. Wykaż się: kreatywnością, aktywnością i inicjatywą. 

Gdy Ty przyjdziesz do klienta, on może to bardzo docenić. To może być początek bardzo satysfakcjonującej współpracy. Ogłaszając swoją gotowość możesz wzorować się na ofertach copywriterów z większym stażem. Pamiętaj jednak, że wzorowanie nie jest kopiowaniem! Nie wolno Ci powielać żadnego cudzego pomysłu!

W przypadku początkującego copywritera bardzo ważna jest sprzedaż własnych usług. Przeglądaj strony internetowe z ogłoszeniami, sprawdź ogłoszenia w mediach społecznościowych. Bardzo często oferty pracy na stanowisku copywritera można znaleźć na takich portalach jak olx czy oferia. Pozyskiwanie klientów nie jest łatwe, ale jeżeli nauczysz się robić to dla siebie, możesz zacząć zarabiać na pozyskiwaniu ich dla Twoich zleceniodawców.

Możesz też na początek spróbować swoich sił w agencji marketingowej. Zarobki w takim miejscu są nieco niższe, niż gdy pracujesz na własny rachunek. Jeżeli jednak trafisz do dobrej agencji reklamowej, to nie tylko od razu zaczniesz zarabiać, ale też wiele się nauczysz i zdobędziesz mnóstwo doświadczenia. Dodatkowo w wielu miejscach Twoje teksty są sprawdzane przez seniorów, więc możesz się też wiele nauczyć.

Jak pozyskać klientów?

A jak pozyskiwać potencjalnych klientów, najlepiej takich, którzy sami przychodzą? To proces. Przede wszystkim musisz każdego klienta traktować poważnie i z najwyższą troską. Nieważne, czy zlecenie jest duże, czy małe. Musisz się do niego przyłożyć. Dzięki temu zyskasz zadowolonego usługodawcę. Taki zadowolony klient poleci Cię innym potencjalnym klientom i w ten sposób zyskasz pierwszych, którzy przyjdą sami do Ciebie.

Utworzenie strony internetowej

Dzięki niej łatwiej Cię będzie znaleźć. Dobrze opracowane SEO (Dobrze dobrane słowa kluczowe), staranne pozycjonowanie i wartościowe artykuły blogowe na stronie to dwie korzyści w jednym. Pierwsza korzyść to wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania (dzięki SEO i dużej ilości słów kluczowych). Ludzie klikają kilka pierwszych wyników, dalej się nie zagłębiają. Jeżeli będziesz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zwiększasz swoje szanse na współpracę z potencjalnymi klientami. 

Druga kwestia, to wysoka jakość tekstów i dopracowane SEO (dobrze dobrane słowa kluczowe) są również Twoją wizytówką. Jeżeli klient zapyta Cię, dlaczego miałby z Tobą pracować, wystarczy mu odpowiedzieć, że to dlatego, że Cię znalazł i jego też będą w ten sposób znajdować. Gdy natomiast klient powie Ci, że chce się zastanowić, zapytaj, jak do Ciebie trafił. Odpowie, że z sieci. Wtedy zapytaj, czy chce, by jego również klienci sami odnajdywali. Wszystkie specjalistyczne artykuły, które zamieścisz na stronie, będą na Ciebie pracowały dzień i noc.

Dopracowana strona, która pracuje na Ciebie to nie tylko zapytania ofertowe, ale również argument podczas negocjacji. A z czasem stanie się na tyle doskonałym narzędziem, że to Ty będziewsz wybierać, dla kogo chciałbyś pisać, a nie Twój potencjalny klient będzie wybierał Ciebie. Jeśli nadal szukasz pomysłu na to, jak pozyskać klientów, odwiedź mój profil na instagramie @sfera_copywritera – znajdziesz tam cały cykl postów na temat tego, jak zapewnić sobie stały dopływ zleceń. A dodatkowo pamiętaj: copywriter to osoba bardzo kreatywna i tą kreatywnością warto się wykazać. 

Kłopoty z pozyskiwaniem klientów

Ponieważ chcę, by ten tekst był dla Ciebie pomocny, od razu powiem, że nie łatwo znaleźć właściwych klientów. Na początku nie będziesz mieć doświadczenia i nie rozpoznasz sygnałów alarmowych. Dlatego za każdym razem zabezpieczaj się umową! 

Alternatywą jest praca w agencjach reklamowych, ale jak wspomniałam – choć ma ona swoje plusy, to znacznie utrudnia Ci promowanie własnego bloga, własnego nazwiska czy swojej marki. W agencji reklamowej rzadko kiedy ujawnia się klientom, kto przygotował treści, by taki klient nie poszedł bezpośrednio do copywritera. 

Jeżeli chcesz poznać metody i sposoby odróżniania podejrzanych zleceniodawców ukończ mój kurs copywritingu „Zostań copywriterem”. Nie tylko dowiesz się, jak zdabać o własne interesy, ale też poznasz podstawy pracy jako copywriter, ile zarabia copywriter i ile może zarabiać. Dowiesz się, czy potrzebne jest wykształcenie kierunkowe i jak rozpocząć budowę stabilności finansowej. Poznasz zawód copywritera, jak projektować content marketing i strategię social mediów oraz o czym copywriter freelancer powinien pamiętać.

Jak zostać copywriterem – nieco krótsza droga, bez licznych błędów i zakrętów

Jeżeli czujesz, że zawód copywritera jest dla Ciebie, kręci Cię pisanie tekstów to zachęcam Cię, by ukończyć kurs copywritingu. Każdy copywriter szkolenie powinien dla siebie wybrać i uczyć się od bardziej doświadczonych od siebie. W ten sposób podnosi swoje kompetencje i nie wyważa otwartych drzwi. Szkolenia dla copywriterów znaleźć można na platformie Udemy i na stronach poszczególnych pasjonatów tego zawodu. U mnie też możesz znaleźć tego rodzaju propozycje. Zapraszam i zachęcam do skorzystania z najnowszego mojego kursu: Jak zostać copywriterem freelancerem, który znajdziesz właśnie na Udemy.

Dowiesz się z niego, jak zostać copywriterem, jak tworzyć teksty na strony internetowe, teksty zapleczowe i jak pracować nad wymyślaniem haseł reklamowych. Nauczysz się pisać wartościowe treści, które faktycznie działają na klientów. Bez samodzielnego zdobywania wiedzy otrzymasz to, co potrzebne jest dla początkujących copywriterów. Poznasz różne rodzaje zleceń i zdecydujesz, czy Twoją drogą jest copywriting sprzedażowy, czy lepiej czujesz się jako copywriter seo. Jeżeli chcesz odnieść sukces i należeć do grona copywriterów, którzy cieszą się największym uznaniem – to moje szkolenia Ci w tym zdecydowanie pomogą. Od lat już sama nie szukam pracy – bo to ona mnie znajduje. I powiem Ci, że nigdy bym nie chciała zrezygnować z mojego wspaniałego zawodu copywritera. 

To co? Już wiesz, jak zostać dobrym copywriterem? Wkroczysz ze mną do tego niezwykłego świata copywritingu? Czy nadal szukasz pomysłu na siebie?

Sfera Copywritera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *