Lead Magnet – przyciągnij czytelnika

Lead Magnet – co to takiego, jak go budować, gdzie zamieszczać i kiedy przesyłać? Czym jest, do czego służy i w jakim celu się go buduje? Z tym tematem łączy się wiele pytań. Warto dobrze ten temat przeanalizować, ponieważ dobrze dopracowany i zaprojektowany LM może zdziałać dla Ciebie marketingowe cuda.

Lead Magnet – co to takiego?

Na początek trzeba sobie jednak wyjaśnić, czym w ogóle jest lead magnet. To prezent, który oferujesz swoim czytelnikom/użytkownikom/odbiorcom za wykonanie jakiejś akcji. Akcji, która jest ważna dla Ciebie z punktu widzenia zaprojektowanego przez Ciebie lejka sprzedażowego.

Najczęściej lead magnet przesyłany jest za zapis na newsletter. To jego najpopularniejsze zastosowanie, ale trzeba pamiętać, że nie jedyne.

Taki prezent możesz wręczać tworząc bazę osób potencjalnie zainteresowanych Twoim kursem – wtedy do nich właśnie skierujesz reklamę remarketingową. Temat ich zainteresował, więc warto o sobie przypomnieć i ponownie zachęcić do zapoznania się z Twoją propozycją.

Wykorzystaj swój lead magnet

LM możesz przesyłać jako zapowiedź płatnej oferty, nie tylko kursu: książki, nagrania, zeszytu ćwiczeń, dowolnego innego produktu. Wtedy LM pełni rolę zapowiedzi – pokazu, czego się można spodziewać po ofercie płatnej.

Jest to również narzędzie marketingowe, które pozwala na stworzenie z klientem sytuacji win – win. Ty otrzymujesz zainteresowanie klienta, informacje o jego potrzebach i oczekiwaniach (jeżeli dobrze zaprojektujesz sposób przekazania LM). Twój klient zaś otrzymuje wartościowy materiał, który powinien wnieść coś pozytywnego do jego życia prywatnego lub zawodowego, wpłynąć na jego działania lub skuteczność. Istotne jest, by LM nie był “wydmuszką”. W ten sposób tylko zniechęcisz do siebie. Wartościowy lead magnet – będzie kosztował Cię więcej pracy, ale też może się bardzo wymiernie zwrócić.

Po co go tworzyć?

Przecież wystarczy zostawić okienko do zapisu na newsletter, a najlepiej to w ogóle zaatakować czytelnika kilkoma popupami i też się zapisze.

Może tak, a może nie. Tego nie wiadomo. Czytelnik ma prawo być kapryśny. Jeżeli go do siebie nie przekonasz, to on nie zechce ofiarować Ci swojej uwagi i swojego zainteresowania. Pamiętaj! Zanim zaczniesz posługiwać się klasyczną walutą (złotówkami), najpierw zacznij obracać zaufaniem i zainteresowaniem.

lead magnet

Druga sprawa, czytelnik zostawia Ci swój adres mailowy… nie podziękujesz? No tak, masz przecież ustawiony ekran powitalny dla zapisanych. Czy to Twoim zdaniem wystarczy? Może warto przesłać jakiś drobny prezent, upominek, “coś”, czym bardziej wyraźnie podziękujesz za obdarzenie Cię zaufaniem i zainteresowaniem? Może właśnie lead magnet? A gdy okaże się on dla Twojego czytelnika strzałem w dziesiątkę, to wiesz co się stanie? Zyskasz jeszcze większe zaufanie, większe zainteresowanie, a sam czytelnik może nawet wykazać się aktywnością, by dalej pozyskiwać od Ciebie materiały lub wiedzę. Może stać się Twoim klientem. Czy nie o to w tym chodzi?

Jak stworzyć lead magnet, który oczaruje obdarowanych?

Z sercem! Bzdura w kontekście marketingu? Otóż, nie! Jeżeli w przygotowanie swojego lead magnet włożysz odpowiednio dużo serca, będzie to materiał, który zachwyci Twoich odbiorców. Nie oznacza to, że nie możesz zlecić jego przygotowania specjaliście. Możesz. Tylko zadbaj o to, by dokładnie przekazać specjaliście swoje oczekiwania, wymagania i cel tworzenia produktu. Nie musisz mieć umiejętności graficznych, ale możesz mieć wizję. To właśnie wizja płynie z serca. Przekaż ją, a Twój specjalista stworzy z niej doskonały produkt.

Lead magnet nie może też być zwykłym blogowym wpisem. To, że we wpisy również wkładasz serce, to oczywiste. LM musi być jednak czymś więcej. To materiał poszerzony, unikalny. Blog dostępny jest dla wszystkich. Lead magnet tylko dla tych, którzy zaangażowali się bardziej (kliknęli w landing page, zapisali się do newslettera). Z tego powodu należą im się treści wyjątkowe, bardziej rozbudowane.

darmowy materiał

Dopracuj ten materiał w każdym aspekcie. Plik w WORD będzie słabo wyglądał. Zrób z niego chociaż .pdf. To nieco inny rodzaj dokumentu, który wygląda bardziej profesjonalnie. Grafiki też dopracuj. Ogólnie zadbaj o niego, wypieść i wypielęgnuj. Dopilnuj, by był doskonały w każdym aspekcie. Twoi odbiorcy to zauważą i docenią.

Oczaruj i zaczaruj

I na koniec. Lead magnet musi być merytoryczny i wartościowy. To nie może być wiele stron lania wody. To musi być materiał sensowny, treściwy, w dużym stopniu wyczerpujący (ale nie całkowicie). Jak to się mówi: samo mięso. Warzywka i kompocik zostaw jako dodatek do płatnego produktu. Tu pokaż, że znasz się na tym, co chcesz sprzedać.

(Warzywka i kompocik to nie lanie wody. Pamiętaj! Nie zachęcam do “upychania” płatnych produktów. To metafora dygresji, dodatków, kontekstu – pozwalają lepiej zrozumieć podejmowany temat, dają mu szerszą perspektywę. Przez to są wartościowe, choć nie są osią Twojego produktu.)

Krótko, lead magnet musi być:

  • dopracowany;
  • merytoryczny;
  • profesjonalnie opracowany;
  • dopieszczony;
  • o treści bogatszej, niż wpis blogowy, unikalny.

Pomysły na skuteczny lead magnet

Dobra, dobra, już dość tego opowiadania, czas przejść do konkretów. Co możesz oferować, jako lead magnet? To w zasadzie zależy od tego, czym się zajmujesz i co chcesz sprzedawać. Ten poradnik ma mieć charakter uniwersalny, poniżej znajduje się lista różnych opcji. Nie wszystkie pasują do każdej branży. W niektórych pasować będzie zaledwie kilka, w innych więcej. Lista ma być jedynie źródłem inspiracji dla Ciebie:

  1. Krótki e-book;
  2. rozdział płatnego e-booka;
  3. zestaw ćwiczeń umiejętności opisywanych w e-booku;
  4. krótki kurs mailowy;
  5. infografika;
  6. kalendarz do uzupełnienia;
  7. kalendarz uzupełniony (np. z pomysłami na publikacje);
  8. planer;
  9. videotutorial;
  10. nagranie audio z unikatową treścią;
  11. arkusz kalkulacyjny do wycen lub innych obliczeń;
  12. checklista;
  13. raporty;
  14. zestaw przepisów (np. całodzienne menu na kilka dni);
  15. zestaw ćwiczeń (na kilka dni);
  16. konsultacja z Tobą;
  17. krótki audyt;
  18. wycena prac;
  19. bony;
  20. rabaty;
  21. vouchery;
  22. kupony upominkowe;
  23. darmowa dostawa;
  24. udział w losowaniu;
  25. bilety;
  26. webinar;
  27. live w zamkniętej grupie;
  28. case study;
  29. dostęp do aplikacji;
  30. czasowy dostęp do płatnego narzędzia;
  31. lista inspiracji;
  32. instrukcja;
  33. how – to (krok po kroku);
  34. przykładowa strategia działania do zaadaptowania i wdrożenia;
  35. materiał analityczny z danej dziedziny;
  36. materiał teoretyczny, który jest podstawą do praktycznego działania;
  37. informacja o możliwych kontuzjach (np. od trenera);
  38. templatka, motyw;
  39. pakiet edytowalnych grafik, które można wykorzystać;
  40. kolorowanki;
  41. pakiet łamigłówek;
  42. materiały edytowalne (nie tylko graficzne), które można szeroko wykorzystać;
  43. schematy;
  44. dostęp do tajnej/zamkniętej grupy;
  45. mastermind;
  46. ocena/analiza problemu wykonana przez specjalistę;
  47. konspekt;
  48. scenariusz;
  49. lista wartościowych linków wraz z krótkim opisaniem;
  50. mapa myśli.

Ufff! To tyle. Resztę zostawiam Tobie! Masz pytania? Pisz śmiało – chętnie odpowiem. Można zadawać je w komentarzach lub poprzez email: kontakt@sferacopywritera.pl

Potrzebujesz dobrego lead magnet? Nie ma sprawy! Zaprojektuję go tak, by odpowiadał Twojej grupie docelowej i rozwiązywał jej problemy! Dzięki temu otrzymasz skuteczny lead magnet.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go innym. Dla mnie to bardzo cenna informacja, że to, co robię, się przydaje. Niech idzie w świat.

Miłego dnia i do porozmawiania w komentarzach 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: