Lead Magnet – co to takiego, jak go budować, gdzie zamieszczać i kiedy przesyłać? Czym jest, do czego służy i w jakim celu się go buduje? Z tym tematem łączy się wiele pytań. Warto go dobrze przeanalizować, ponieważ dopracowany i zaprojektowany Lead Magnet może zdziałać dla Ciebie marketingowe cuda.
Lead Magnet – co to takiego?
Na początek trzeba sobie jednak wyjaśnić, czym w ogóle jest lead magnet. To prezent, który oferujesz swoim czytelnikom/użytkownikom/odbiorcom za wykonanie jakiejś akcji. Akcji, która jest ważna dla Ciebie z punktu widzenia zaprojektowanego przez Ciebie lejka sprzedażowego.
Najczęściej lead magnet przesyłany jest za zapis na newsletter. To jego najpopularniejsze zastosowanie, ale trzeba pamiętać, że nie jedyne.
Taki prezent możesz wręczać tworząc bazę osób potencjalnie zainteresowanych Twoim kursem – wtedy do nich właśnie skierujesz reklamę remarketingową. Temat ich zainteresował, więc warto o sobie przypomnieć i ponownie zachęcić do zapoznania się z Twoją propozycją.
Może to być również prezent dla klientów, którzy już zrobili u Ciebie zakupy i chcesz ich zachęcić do powrotu. Wówczas oferujesz kupon na kolejne zakupy lub kod rabatowy do wykorzystania w sklepie internetowym.
Lead magnet do nowych klientów
Lead magnet najczęściej jednak kieruje się do nowych klientów. Stanowi wówczas argument, którym ma przekonać potencjalnych klientów, że warto zaryzykować. Ma wówczas przekonać do złożenia pierwszego zamówienia. To narzędzie, które służy do generowania leadów, czyli zbierania wstępnie zainteresowanych Twoim tematem, Twoją ofertą. To tacy potencjalni klienci, ale już trochę „ociepleni”, jak to się mówi w świecie marketingu. To właśnie takiemu ocieplonemu potencjalnemu klientowi możesz już składać płatną ofertę. Wcześniej to zupełnie nie ma sensu.
Przeanalizuj przykłady lead magnets, które sam/sama dostałeś/dostałaś. Zobacz, czym były, jak zachęcały i jakiego rodzaju był to produkt. A może już masz za sobą pierwsze próby. Jak zareagowali użytkownicy? Było zainteresowanie? Pojawili się z tego klienci? A może przeszli na Twoją stronę poznać ofertę? Dlaczego o tym wspominam? Bo to źródło wiedzy dla Ciebie. Czym interesują się klienci i jak reagują. Co może być wizytówką Twojej firmy, a co się nie sprawdzi? Co zachęca do zostawienia danych kontaktowych? Czy jest to e book? A może lista kontrolna?
Przeczytaj moje wskazówki i wróć do tych pytań. Twój lead magnet za chwilę nabierze realnych kształtów i stanie się tak skutecznym magnesem, że żaden użytkownik mu się nie oprze.
Wykorzystaj swój lead magnet
Lead magnet możesz przesyłać jako zapowiedź płatnej oferty, nie tylko kursu: książki, nagrania, zeszytu ćwiczeń, dowolnego innego produktu. Wtedy pełni on rolę zapowiedzi – pokazu, czego się można spodziewać po ofercie płatnej. Tak wykorzystany może przekonać potencjalnych klientów do zakupu. Szczególnie tych, którzy są po części zdecydowani, ale właśnie chcieliby sobie przetestować Twoją ofertę.
Jest to również narzędzie marketingowe, które pozwala na stworzenie z klientem sytuacji win – win. Ty otrzymujesz zainteresowanie klienta, informacje o jego potrzebach i oczekiwaniach (jeżeli dobrze zaprojektujesz sposób przekazania lead magnetu). Twój klient natomiast otrzymuje wartościowy materiał, który powinien wnieść coś pozytywnego do jego życia prywatnego lub zawodowego, wpłynąć na jego działania lub skuteczność. Pamiętaj, by lead magnet nie był „wydmuszką”. W ten sposób tylko zniechęcisz do siebie. Wartościowy lead magnet – będzie kosztował Cię więcej pracy, ale też może się bardzo wymiernie zwrócić.
Informację o tym, że masz do rozdania lead magnet możesz przekazywać za pomocą swojej strony internetowej lub w mediach społecznościowych. W mediach społecznościowych możesz trafić do większego grona klientów. Dlaczego? Możesz wykorzystać go dla siebie podwójnie. Zaoferować rozdanie w zamian za udostępnienie na profilu informacji, że takie rozdanie prowadzisz. Wówczas ta informacja dotrze do tych, którzy obserwują Twoich obserwatorów. Zobacz, ze jest to wprost nieograniczony zasięg organiczny, za który płacisz wyłącznie swoim czasem i swoją wiedzą.
A skoro już o płatnościach mowa, to pamiętaj, że Twoi odbiorcy też płacą za Twoje materiały. Robią to swoimi danymi kontaktowymi. Możesz wówczas wysyłać do nich inne swoje materiały. Z reguły bowiem, by pobrać lead magnet trzeba zapisać się na newsletter. Co więcej możesz zyskać przy zastosowaniu w swojej kampanii lead magnetu?
Po co go tworzyć?
Czy warto tworzyć darmowe materiały do pobrania, skoro w ten sposób nie generujesz dla swojej firmy przychodu? Zapisy na newsletter możesz zorganizować przecież i bez takiego zachodu. Przecież wystarczy zostawić okienko do zapisu, a najlepiej to w ogóle zaatakować czytelnika kilkoma popupami i też się zapisze.
Może tak, a może nie. Tego nie wiadomo. Czytelnik ma prawo być kapryśny. Jeżeli go do siebie nie przekonasz, to on nie zechce ofiarować Ci swojej uwagi i swojego zainteresowania. Pamiętaj! Zanim zaczniesz posługiwać się klasyczną walutą (złotówkami), najpierw zacznij obracać zaufaniem i zainteresowaniem. Potencjalnych klientów nie przekonasz informacją, że masz super ofertę. Musisz dać im „spróbować”. A w przypadku marek, które oferują kursy i szkolenia, czy ich działalność opiera się na wiedzy – musisz się jakoś tą wiedzą wykazać.
Druga sprawa, czytelnik zostawia Ci swój adres mailowy… nie podziękujesz? No tak, masz przecież ustawiony ekran powitalny dla zapisanych. Czy to Twoim zdaniem wystarczy? Może warto przesłać jakiś drobny prezent, upominek, „coś”, czym bardziej wyraźnie podziękujesz za obdarzenie Cię zaufaniem i zainteresowaniem? Może właśnie lead magnet? A gdy okaże się on dla Twojego czytelnika strzałem w dziesiątkę, to wiesz, co się stanie? Zyskasz wówczas jeszcze większe zaufanie, większe zainteresowanie, a sam czytelnik może nawet wykazać się aktywnością, by dalej pozyskiwać od Ciebie materiały lub wiedzę. To sposób na zdobycie lojalnych klientów. Czy nie o to w tym chodzi?
Jak stworzyć lead magnet, który oczaruje obdarowanych?
Z sercem! Bzdura w kontekście marketingu? Otóż nie! Jeżeli w przygotowanie swojego lead magnetu włożysz odpowiednio dużo serca, będzie to materiał, który zachwyci Twoich odbiorców. Nie oznacza to jednak, że nie możesz zlecić jego przygotowania specjaliście. Możesz. Tylko zadbaj o to, by dokładnie przekazać swoje oczekiwania, wymagania i cel tworzenia produktu. Nie musisz mieć umiejętności graficznych, ale możesz mieć wizję. To właśnie wizja płynie z serca. Przekaż ją, a wtedy Twój specjalista stworzy z niej doskonały produkt.
Lead magnet nie może też być zwykłym blogowym wpisem. To, że we wpisy również wkładasz serce, to oczywiste. Lead magnet musi być jednak czymś więcej. To materiał poszerzony, unikalny. Natomiast blog dostępny jest dla wszystkich. Lead magnet zaś to materiał wyłącznie dla tych, którzy zaangażowali się bardziej (kliknęli landing page, zapisali się do newslettera). Z tego powodu należą im się treści wyjątkowe, bardziej rozbudowane. Dlatego dopracuj ten materiał w każdym aspekcie. Plik w WORD będzie słabo wyglądał. Zrób z niego, chociaż .pdf. To inny rodzaj dokumentu, który wygląda bardziej profesjonalnie. Grafiki też dopracuj. Ogólnie zadbaj o niego, wypieść i wypielęgnuj. Dopilnuj, by był doskonały w każdym aspekcie. Twoi odbiorcy to zauważą i docenią.
Dobry lead magnet
Dobry lead magnet powinien dawać wiedzę lub wartość, które wykraczają poza ramy Twojego bloga lub mediów społecznościowych. Nie wystarczy, że zbierzesz kilka powiązanych ze sobą postów i złożysz w canvie w e-booka. To musi być coś, czego Twój czytelnik nie znajdzie na stronie ani u Ciebie, ani u nikogo innego. Przykłady lead magnetów znajdziesz dalej. Na razie opowiem Ci tylko o jego jakości.
Pamiętaj, że lead magnet służy generowaniu leadów. Uwierz mi, że jeżeli dasz coś słabego, zrobionego na kolanie, to tak się nie stanie. Owszem, na chwilę znajdziesz chętnych. Ale gdy tylko pobiorą materiał i się z nim zapoznają, szybko opuszczą Twoją stronę czy listę subskrybentów.
Skoro lead magnet był słaby, to reszta treści pewnie też nie zachwyci. To będzie ich powód wypisania się i opuszczenia grona Twoich potencjalnych klientów.
Dobry lead magnet przyniesie Ci wiele korzyści. Znacznie więcej niż tylko zbudowanie listy odbiorców newslettera. Zbuduje Twoją wiarygodność, wizerunek eksperta. Pokaże, że znasz się na swojej pracy i szanujesz swoich klientów.
Dlatego zadbaj o:
- treść;
- oprawę graficzną;
- sposób dostarczenia;
- „opakowanie” – szczególnie istotne w materiałach fizycznych, ale nie mniej przy cyfrowych;
- mockupy;
- powitanie i podziękowanie odbiorcy.
Jeżeli tak podejdziesz do tworzenia swojego lead magnetu, to uwierz mi, że zyskasz w oczach klienta.
Oczaruj i zaczaruj
I na koniec. Lead magnet musi być merytoryczny i wartościowy. To nie może być wiele stron lania wody. To musi być materiał sensowny, treściwy, w dużym stopniu wyczerpujący (ale nie całkowicie). Jak to się mówi: samo mięso. Warzywka i kompocik zostaw jako dodatek do płatnego produktu. Tu pokaż, że znasz się na tym, co chcesz sprzedać.
(Warzywka i kompocik to nie lanie wody. Pamiętaj! Nie zachęcam do „upychania” płatnych produktów. To metafora dygresji, dodatków, kontekstu – pozwalają lepiej zrozumieć podejmowany temat, dają mu szerszą perspektywę. Przez to są wartościowe, choć nie są osią Twojego produktu.)
Krótko, lead magnet musi być:
- dopracowany;
- merytoryczny;
- profesjonalnie opracowany;
- dopieszczony;
- o treści bogatszej, niż wpis blogowy, unikalny.
Co sprawia, że lead magnet jest dobry?
To, o czym mówiłam wyżej to oczywiście również decyduje o jakości Twojego lead magnetu. Jednak, to nie jedyne czynniki. Przede wszystkim musisz pamiętać, że jest to jedna z Twoich reklam. To narzędzie marketingowe i musisz sprawić, że będzie wyjątkowe i charakterystyczne dla Ciebie. Musisz zadbać o to, by się wyróżniał. Wtedy, odbiorcy twoich wiadomości skojarzą Cię od razu z wysoką jakością i troską o wszelkie szczegóły.
Jeżeli w tych materiałach chcesz się dzielić wiedzą, to musisz dany temat pokazać prawie wyczerpująco. Musisz poruszyć dużo więcej niż da się znaleźć w sieci za darmo. Pokazać, że jest to warte danych kontaktowych, które ktoś u Ciebie zostawił.
Chcąc stworzyć lead magnet, który będzie zamieniał potencjalnych klientów w nowych klientów, musisz go też wzbogacić pewnymi marketingowymi „chwytami”. Czy się to komuś podoba, czy nie – tak jest.
Marketingowa rola lead magnetu
Zobacz, dajesz coś za darmo. W zamiach otrzymujesz listę danych kontaktowych. Wszystko ok. Ale nadal, Twoi odbiorcy mogą się w każdej chwili wypisać po odebraniu Twoich materiałów. Dlatego warto je tak zaprojektować, by zachęcały do pozostania na Twojej liście i rozważenia zakupu Twoich płatnych produktów. Jak to zrobić?
Możesz przytoczyć wyniki/efekty pracy z Tobą w formie płatnej. Pokazać, że tu w materiałach jest tylko połowa procesu, ponieważ drugą połowę należy przejść pod Twoim nadzorem, a to już kosztuje.
Możesz też zaproponować odbiorcom lead magnetu zniżkę. Może być w formie kodu rabatowego lub hasła. Wówczas dla zapisanych na newsletter Twoja oferta będzie tańsza. Na koniec materiału warto pokazać, co oferujesz w formie płatnej. Pokazać opinie zadowolonych klientów, którzy z tej płatnej wersji skorzystali i już osiągają swoje sukcesy. W ten sposób pozyskasz nowych klientów.
Samo generowanie leadów z rozdania to nie jest koniec. To nie jest cel przygotowania i oferowania lead magnes. Fakt, chodzi o dotarcie do grupy docelowej, pokazania się potencjalnym klientom i o rozpoczęcie generowanie leadów. Ale te leady muszą potem zamienić się w klientów. To jest Twój cel. Bo to klienci przynoszą Ci do firmy pieniądze.
Jeżeli nie masz wystarczającej wiedzy z zakresu marketingu i boisz się, że spalisz okazję, jaką jest lead magnet na pozyskanie klientów do Twojej firmy, to zawsze możesz zlecić do zadanie specjalistom (np. ja takim specjalistą jestem ;)).
Dobry lead magnet przyciągnie do Ciebie stałych subskrybentów, którzy nie tylko będą na Twojej liście, ale będą wręcz wyczekiwali Twoich wiadomości i wypatrywali Twojej oferty.
To chyba tyle z tej części wprowadzającej. To co? Szukasz inspiracji na swój pierwszy lead magnet? Jeżeli tak – czytaj dalej 🙂
Pomysły na skuteczny lead magnet
Czas przejść do konkretów. Co możesz oferować, jako lead magnet? To w zasadzie zależy od tego, czym się zajmujesz i co chcesz sprzedawać. Ten poradnik ma mieć charakter uniwersalny, poniżej znajduje się lista różnych opcji. Nie wszystkie pasują do każdej branży. W niektórych pasować będzie zaledwie kilka, w innych więcej. Lista ma być jedynie źródłem inspiracji dla Ciebie:
- Krótki e-book;
- rozdział płatnego e-booka;
- zestaw ćwiczeń umiejętności opisywanych w e-booku;
- Artykuł (ale bardzo obszerny) na określony temat;
- krótki kurs mailowy;
- infografika;
- kalendarz do uzupełnienia;
- kalendarz uzupełniony (np. z pomysłami na publikacje);
- planer (kalendarze);
- videotutorial;
- nagranie audio z unikatową treścią;
- arkusz kalkulacyjny do wycen lub innych obliczeń;
- checklista;
- raporty;
- zestaw przepisów (np. całodzienne menu na kilka dni);
- zestaw ćwiczeń (na kilka dni);
- konsultacja z Tobą;
- krótki audyt;
- wycena prac;
- bony; bony rabatowe procentowe lub na określoną kwotę;
- rabaty; kody rabatowe, które zachęcą do ponownych zakupów;
- vouchery na konkretną wartość;
- kupony upominkowe; kupony rabatowe
- darmowa dostawa;
- darmowe próbki;
- udział w losowaniu;
- bilety;
- webinar;
- live w zamkniętej grupie;
- case studies;
- dostęp do aplikacji;
- czasowy dostęp do płatnego narzędzia;
- lista inspiracji;
- instrukcja;
- how – to (krok po kroku);
- przykładowa strategia działania do zaadaptowania i wdrożenia;
- materiał analityczny z danej dziedziny;
- materiał teoretyczny, który jest podstawą do praktycznego działania;
- informacja o możliwych kontuzjach (np. od trenera);
- templatka, motyw;
- pakiet edytowalnych grafik, które można wykorzystać;
- kolorowanki;
- pakiet łamigłówek;
- materiały edytowalne (nie tylko graficzne), które można szeroko wykorzystać;
- schematy;
- dostęp do tajnej/zamkniętej grupy;
- mastermind;
- ocena/analiza problemu wykonana przez specjalistę;
- konspekt;
- scenariusz;
- lista wartościowych linków wraz z krótkim opisaniem;
- mapa myśli;
- lista narzędzi, z których na co dzień korzystasz, a odbiorcy Twoich treści też mogliby z nich korzystać (wszystko zależy od Twojej branży);
- listy kontrolne;
- bezpłatna wycena.
Praktyczny lead magnet
Jak widzisz lead magnet musi być praktyczny. Do wykorzystania w łatwy sposób. Sprawdzi się głównie w e-commerce (dla sklepów internetowych), ale uwierz mi, że nie tylko. Musisz go tylko potraktować jak produkt. To dla Twoich klientów jest tylko próbka. Dla Ciebie musi być jak osobny produkt, inaczej nie przygotujesz go dobrze. Możesz zaoferować go na Twojej stronie lub stworzyć do niego landing page. Wiele zależy od Twojej strategii. Niektórzy uważają, że każdy lead magnet powinien mieć swój landing page.
Jeżeli na stronie Twojej stronie są treści krótkie, możesz na koniec zaprosić do pobrania materiału, który je uzupełni. Użytkownicy lubią takie prezenty i naprawdę chętnie zapiszą się do Twojej bazy, jeżeli zobaczą w tym wartość dla siebie. A tych wszystkich potencjalnych klientów możesz tak oczarować lead magnetem, że nie będą mogli Ci się oprzeć.
Wykorzystaj moją listę pomysłów na lead magnety, twórz za ich pomocą głośne wydarzenia online z Twoim udziałem, analizuj swoją grupę docelową i działaj w kierunku rozwoju firmy, a użytkownicy na Twojej liście newsletterowej na pewno Ci w tym pomogą.
Ufff! To tyle. Resztę zostawiam Tobie! Masz pytania? Pisz śmiało – chętnie odpowiem. Można zadawać je w komentarzach lub poprzez email: kontakt@sferacopywritera.pl
Na koniec
Potrzebujesz dobrych lead magnets? Nie ma sprawy! Zaprojektuję go tak, by odpowiadał Twojej grupie docelowej i rozwiązywał jej problemy! Dzięki temu otrzymasz skuteczny lead magnet.
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go innym. Dla mnie to bardzo cenna informacja, że to, co robię, się przydaje. Niech idzie w świat.
Miłego dnia i do porozmawiania w komentarzach
- Jak napisać skuteczny opis produktu w sklepie internetowym - 8 października 2024
- Jak zacząć pracę jako copywriter bez doświadczenia - 3 października 2024
- Notestorming. Atlas narzędzi rozwiązywania problemów w biznesie i rozwoju osobistym - 2 października 2024