Dostałeś zlecenie na teksty zapleczowe? Jeżeli jesteś początkującym copywriterem, możesz potraktować to jako twój mały „level up”. Są to teksty wyższej jakości, o wyższej wartości materialnej niż precle, na które często, jako adept sztuki copywriterskiej jesteś skazany. Tylko co to jest tekst zapleczowy i jak go napisać?
Cechy zaplecza
Teksty zapleczowe wymagają nieco więcej uwagi i skupienia niż precle. Tak jak i tamte mają ściśle określone wytyczne oraz wymagania i pełnią określoną rolę. Ich opracowanie jest jednak znacznie przyjemniejsze niż praca nad preclami, ponieważ są nieco ambitniejsze.
Teksty zapleczowe są przeznaczone dla robotów wyszukiwarek i dla ludzi. Jest szansa, że użytkownik przeglądający sieć w poszukiwaniu określonego zagadnienia, może na nie trafić. Co za tym idzie, muszą być dla tego użytkownika wartościowe, sensowne i przydatne. Nie może to być „lanie wody”, ponieważ taki tekst nie utrzyma uwagi. Musi być też rzetelny, prawdziwy i konkretny. Nie jest to jednak tekst specjalistyczny. Klient nie zamieści go na stronie głównej swojej firmy, dlatego też może zawierać same ogólniki, proste porady czy wskazówki.
Tekst zapleczowy co to? – Wytyczne
Ogólne wytyczne, którymi trzeba się kierować pisząc teksty zapleczowe to:
- długość: 1500 – 2000 zzs,
- słowa kluczowe w treści,
- tytuł i treść nawiązujące do słów kluczowych, na ten sam temat,
- poprawność językowa,
- sensowność
- unikalność
- konstrukcja: 2-3 zdania wstępu, rozwinięcie, 1-2 zdania zakończenia
Jak są używane teksty zapleczowe
Teksty te zamieszczane są na tak zwanym zapleczu. Strony zapleczowe służą pozycjonowaniu głównej witryny, pełnią więc funkcję podrzędną, dlatego ich zawartość nie musi być wybitna.
Zarobki
Na zapleczu można zarobić od 2 do 6 zł/1000 zzs. Przy założeniu długości 2000 zzs średnio początkujący copywriter jest w stanie napisać 2 takie teksty na godzinę. Jest to kwota między 4 a 12 zł/na godzinę, co za dzień pracy daje: 32-96 zł, czyli w miesiącu 640-1920. Przy czym nie nastawiałabym się na tę wyższą kwotę nawet bardzo ambitnym copywriterom. Dlaczego? Pisanie przez 8 godzin dziennie, bez przerwy, jest praktycznie niemożliwe. Z kilku mniejszych przerw może uzbierać się godzina dziennie, a to jest co najmniej 240 zł mniej w miesiącu. Optymalnie można na tym zarobić około 1200-1400 zł.
Nie są to teksty, którymi da się zarobić na życie. Są jednak dobre, gdy brakuje zleceń bardziej wartościowych, lepiej płatnych, gdy pojawia się przestój. Zlecenia na zaplecza można uzyskać od klientów indywidualnych lub na platformach typu Textbooker.
Jeżeli jednak nie chcesz tracić czasu na „ciułanie” drobniaków i nie chcesz marnotrawić swojej kreatywności na tak proste zadania, twórz bardziej wartościowe teksty. Wskazówki, jak należy to zrobić, znajdziesz w moim szkoleniu „Jak zostać copywriterem„. Możesz też zgłosić się do mnie na konsultację. Skorzystać z formularza kontaktowego lub napisz bezpośrednio na adres: kontakt@sferacopywritera.pl
- Sprzedać kanapę, czyli jak tworzyć skuteczne opisy produktów - 5 maja 2016
- Jakość, Przedsiębiorco! - 21 kwietnia 2016
- Teksty zapleczowe, czyli level up - 20 kwietnia 2016