Luka informacyjna – narzędzie pracy copywritera

Luka informacyjna – narzędzie pracy copywritera

Czy wiesz, czym jest luka informacyjna? Czy wiesz, jak może się ona przydać? Wiesz, jak ją wykorzystać i czemu może służyć? Co możesz zyskać dzięki niej? Czy wiesz, że w tym tekście właśnie z tego narzędzia korzystam?

Luka informacyjna – co to jest?

Luka informacyjna to nic innego, jak uświadomienie sobie, że czegoś na dany temat nie wiem. To rozdźwięk pomiędzy wiedzą, którą już mam, a faktem odkrycia, że coś w tym temacie jest dla mnie nadal nieznane.

Luka informacyjna powoduje dyskomfort. W pewnym sensie “uwiera i swędzi”, że tego jeszcze nie wiem. A to właśnie mnie interesuje. Jej zastosowanie wpłynie więc na większe zaangażowanie w Twój tekst, a to może się przełożyć na jego skuteczność

luka informacyjna

Co można zyskać dzięki luce informacyjnej?

A może inaczej? Na czym polega praca copywritera? Czym zajmuje się profesjonalny twórca treści sprzedażowych i marketingowych do sieci? Przyciąganiem klientów do oferty i przekonywaniem ich, że to właśnie ta oferta jest tym, czego szukają. I jak w tym wszystkim pasuje luka informacyjna? No cóż, zyskujesz dzięki niej bardzo wiele! A co?

Przede wszystkim zainteresowanie czytelników lub odbiorców treści reklamowych. Pokaż im, że czegoś nie wiedzą, a zostaną z Tobą na dłużej, by się dowiedzieć. Co więcej, jeżeli oferujesz tę wiedzę za darmo, a jest ona dla odbiorców cenna, to zyskasz ich sympatię, wdzięczność i nastroisz pozytywnie do swojej oferty.

Luka informacyjna sprawia, że Twój odbiorca dopiero uświadamia sobie swoją niewiedzę, dlatego też musisz ten proces uświadomienia odpowiednio przeprowadzić. Tak, żeby nie stracić zainteresowania ani pozytywnego nastawienia. Postawa arogancka (ja wiem, a ty nie wiesz) nie zjedna Ci sympatyków. Uświadomić trzeba delikatnie. Jednocześnie musisz dać wartość, która ma znaczenie dla odbiorcy. W przeciwnym razie opuści Twoją stronę internetową rozczarowany i zawiedziony. A na to również nie możesz sobie pozwolić.

luka informacyjna - zastosowanie

Co więcej, jeżeli dobrze uzupełnisz lukę, zyskasz nie tylko jednorazowe zainteresowanie, ale być może staniesz się cennym źródłem informacji na przyszłość.

Jak wykorzystywać lukę informacyjną?

Na początek, sam musisz mieć wiedzę. Po drugie, trzeba dobrze przemyśleć temat i zastanowić się, co może być w nim nieznane lub mało znane. I zacząć od tego właśnie zagadnienia. Pamiętaj jednak, że luka informacyjna musi dotykać tematu, który jest ważny dla odbiorcy. Dlatego właśnie w pracy copywritera tak bardzo podkreśla się znaczenie znajomości odbiorcy i skrupulatne gromadzenie jak najbardziej szczegółowych insightów.

Jeżeli znasz odbiorcę i wiesz, co dla niego może być znaczące i poruszające – to wyszukanie luki informacyjnej nie będzie trudne. Potem musisz tylko tę lukę informacyjną ubrać ładnie w słowa i podać czytelnikom.

Luka informacyjna w tekstach

Samo pisanie tekstu nie powinno stanowić już wielkiej trudności. Naturalnie, jeżeli wiesz, jak pisać teksty sprzedażowe czy marketingowe. W dalszej części tekstu znajdziesz fragment, który pokaże Ci schemat wykorzystania luki informacyjnej w czasie pisania. Przyjrzyj mu się i zobacz, na czym to polega.

Najlepszym sposobem jest tutaj zadanie pytania we wstępie (czy wiesz, czym jest luka informacyjna?).

Druga metoda to rozpoczęcie tekstu od częściowego rozwiązania problemu, np:

W końcu znalazłam sposób na utrzymanie uwagi i zainteresowania moich czytelników.

Problem: utrzymanie uwagi. Rozwiązałam go. Nie wiesz, jak to zrobiłam, więc pojawia się luka informacyjna i czytasz dalej. Twoja uwaga i zainteresowanie już są skupione na tekście.

Można też zacząć od samego problemu:

Długo poszukiwałam sposobu na utrzymanie zainteresowania czytelników. Próbowałam różnych metod z większym i mniejszym skutkiem. W końcu się udało.

Powyższy przykład ma jeszcze tę zaletę, że w pewnym sensie czytelnik się z Tobą solidaryzuje, a przez to rodzi się sympatia. Przyznajesz, że nie jesteś doskonałym twórcą (tacy nie istnieją), masz problemy, z którymi się borykasz i się do nich przyznajesz. Czytelnik, który też tak ma, pomyśli sobie: “O, ten człowiek mnie rozumie” lub “Wiem, o czym piszesz, znam to

Nie piszesz z pozycji wszechwiedzącego eksperta, a z pozycji kolegi po fachu, a tekst nabiera charakteru rozmowy przy kawie. Żalisz się, dzielisz doświadczeniem i uzyskanymi wnioskami. Jesteś bliższy i bardziej sympatyczny. Zawsze pamiętaj, że po drugiej stronie też jest człowiek. Jeżeli pokażesz siebie z pozycji pewnego siebie, nieomylnego nauczyciela – profesora, nie zyskasz sympatii i mało kto będzie chciał z Tobą faktycznie wejść w jakąś relację.

luka informacyjna w copywritingu

Wielu znawców popełnia właśnie ten błąd i pisze z pozycji “ja wiem, ode mnie się ucz”. Nie tędy droga. Taka postawa zniechęca. Każdy ma jednak swój sposób przekazywania wiedzy.

Przy okazji: ta metoda świetnie sprawdza się w mediach społecznościowych, gdzie masz naprawdę mało czasu (ok 2 – 3 sek.) na przyciągnięcie uwagi użytkowników. Musisz tylko dobrze zrozumieć potrzeby grupy docelowej, żeby Twoje posty z luką faktycznie zadziałały. To narzędzie, które możesz wykorzystywać do pisania tekstów różnego rodzaju.

Luka informacyjna daje ogromne możliwości, ale… czyhają na Ciebie pułapki.

Luka informacyjna – pułapki

Wśród nich jest ogromna pewność siebie Twojego odbiorcy. Zaczynasz tekst pytaniem lub rozwiązaniem problemu, a w głowie u “pewnego siebie” pojawia się zdanie “Co Ty mi możesz powiedzieć?” “Na czym Ty się znasz?” “To pewnie kolejne banały“.

Są na to sposoby. Jednym z nich jest “zaproszenie do testów”, ale sformułowane w odpowiedni sposób. Nie pytasz, czy Twój czytelnik chce się czegoś dowiedzieć, ale czy chce sprawdzić Twoją metodę, czy Twoją teorię.

U mnie zadziałało, ciekawe, czy masz podobne doświadczenia“. To dobry sposób na “złamanie” pierwszego oporu. To zupełnie inny komunikat, a Twój odbiorca nie jest już pouczany przez Ciebie, tylko staje się testerem, kontrolerem Twojego pomysłu. “Pewny siebie” wejdzie w to z całą energią, bo to na niego działa. Taki odbiorca lubi odwiedzać strony, które traktują go na równi i wchodzą w nim w te specyficzne testy czy dyskusje.

luka informacyjna - pułapki

Luka informacyjna a seo copywriting

Ciekawostką z pewnością jest to, że luka informacyjna sprawdzi się również w przypadku tworzenia treści seo. Kilka słów, o co chodzi. SEO copywriting to pisanie tekstów pod wyszukiwarki. Oczywiście nie oznacza to, że te teksty są gorszej jakości. Absolutnie! Po prostu seo copywriter specjalizuje się w tworzeniu treści przyjaznych wyszukiwarkom. A przy współpracy z copywriterem sprzedażowym mogą stworzyć tekst, któremu nikt się nie oprze! I w tej działce tworzenia treści luka informacyjna świetnie wspiera seo copywriting.

Po za tym, im dłużej czytelnik pozostaje w Twojej witrynie, tym wyższa ocena strony (roboty wyszukiwarek analizują czas, jaki czytelnicy spędzają u Ciebie; im jest on dłuższy, tym większą wartość – zdaniem robotów – dają Twoje teksty). Jeżeli więc wdrożysz lukę informacyjną do swoich artykułów, to wpłyniesz nie tylko czas czytania i zainteresowania tekstem, ale również na pozycję Twoich artykułów w wynikach wyszukiwania.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Sam tytuł czy wprowadzenie, w którym pokażesz, że w wiedzy Twojego odbiorcy jest luka informacyjna to jedno. Pamiętaj, że musisz ją jeszcze uzupełnić. Jak to zrobić? Weź pod uwagę jedną rzecz: dobry artykuł to taki, który czytany jest do końca ;). Co to oznacza? Nie możesz zdradzić swojej „tajemnicy” od razu, ale też nie możesz zostawić jej całkowicie na koniec. Dlaczego? Sprytny odbiorca po prostu przewinie tekst do właściwego miejsca i znajdzie odpowiedź, a reszty i tak nie przeczyta. Jak to zrobić? Sprawdza się tu pewien schemat. Zobacz:

„Jak rozwiązać problem X?

Też borykasz się z tym problemem? Przyznam Ci się, że długie miesiące zajęło mi znalezienie tego rozwiązania! Ale się przy tym wkurzałam i martwiłam. To tylko ja wiem. Zanim jednak powiem Ci, jak to rozwiązać, zastanów się nad możliwymi przyczynami? Dlaczego? Bo to od nich zależy sposób, w jaki należy podejść do rozwiązania tego problemu. W dalszej części artykułu wszystko doprecyzuję.

Zobacz, przyczyny mogą być takie: Y, Z. W moim przypadku akurat był to Y. Czego próbowałam? Na początek wybrałam trzy rozwiązania. Ich plusy i minusy to były: +++ —. Nie przyniosły jednak pożądanego efektu, bo nie wiązały właśnie skutku, samego problemu z jego przyczyną. Dlatego w końcu wybrałam inne rozwiązanie i to właśnie ono jest dziś bohaterem tego tekstu.”

Ten fragment jest trochę koślawy. Powinien być napisany zgrabniej i płynniej. Co jednak jest w nim ważne? To schemat. Troszkę ujawniam informacji, a troszkę nie. Pokazuję powiązania, co powoduje, że dla pełnego zrozumienia tekstu konieczne jest jego przeczytanie w całości. Przypominam, że powiem o moim odkryciu, ale zanim to zrobię, musisz poznać otoczenie, kontekst. To sprawia, że rozpalam ciekawość, podtrzymuję zainteresowanie i skłaniam do czytania do końca.

Jeszcze raz podkreślę. Ten fragment to tylko schemat. Tekst ostateczny powinien być bardziej dopieszczony :).

Uniwersalny schemat

Przy okazji. Taki schemat możesz stosować do wszystkich swoich artykułów. Świetnie się sprawdza, utrzymuje zaangażowanie praktycznie do końca, a jego wdrożenie (przynajmniej u mnie) sprawiło, że czas spędzany na stronie istotnie wzrósł (z ok. minuty na jednej podstronie do przeszło 1,5 minuty na pierwszym etapie wdrożenia).

Zobacz też, że nie oszukujesz takim tekstem odbiorców. Przeciwnie. Dajesz im coś więcej. To rozwiązanie, które jest dodatkowo osadzone w kontekście i powiązaniach. Dzięki temu nie muszą tracić czasu na jego testowanie i sprawdzanie, czy u nich zadziała. Znają podstawowe warunki, które są niezbędne dla powodzenia tego rozwiązania. Takie „opakowanie” stanowi dodatkową wartość.

Podsumowanie:

  1. Luka informacyjna to rozdźwięk między tym, co wiem, a tym, co uświadomiłem sobie, że nie wiem;
  2. Przykuwa uwagę i utrzymuje zainteresowanie czytelnika;
  3. Są różne sposoby uświadamiania czytelnikowi luki informacyjnej;
  4. Na stosujących “lukę” czyhają pułapki;
  5. Te pułapki trzeba zgrabnie omijać, by nie stracić możliwości, jakie niesie ze sobą zastosowanie luki informacyjnej, jeżeli wykonujesz zawód copywritera – weź to pod uwagę i działaj jak doświadczony copywriter.
  6. Ważne w luce informacyjnej jest to, by nie uzupełniać jej zbyt szybko, tylko podkręcać ciekawość i utrzymywać zainteresowanie.
  7. Jest świetnym narzędziem w marketingu internetowym i niezbędnym w zawodzie copywritera. Każdy copywriter kreatywny powinien umieć się nią posługiwać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *