Nowe zasady marketingu i PR

Nowe zasady marketingu i PR. Jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących

Dzięki uprzejmości Wydawnictwa MT Biznes miałam ogromną przyjemność zapoznać się z książką pt. Nowe zasady marketingu i PR Davida Meermana Scotta (który jest pionierem rozwiązań marketingu cyfrowego). Powiem jedno (choć potem dodam nieco więcej) – ta książka to pozycja obowiązkowa dla każdego copywritera. Dzięki niej poznasz najnowsze sposoby podejścia do marketingu i pr i zapoznasz się z najnowszymi trendami w świecie reklamy. Punktem wyjścia zaś jest teza, że internet zmienił zasady marketingu i, co ważniejsze, trendy wciąż ewoluują. 

Nie tylko pokazuje, jak wielką moc mają treści, które zamieszczane są na stronach internetowych. Ale również, jak to robić, by były skuteczniejsze, generowały wysokie wyniki i przynosiły wymierne korzyści właścicielom stron. I dotyczy to nie tylko treści pisanych – blogów. Autor pod lupę bierze również social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję.

Autor wymiennie porusza temat marketingu i PR, bo przenikają się one i są od siebie wzajemnie zależne. Jednocześnie zestawia tytułowe „nowe zasady” z tradycyjnie pojmowanym marketingiem i PR, co sprawia, że publikacja dodatkowo zyskuje na wartości. Pokazuje, dlaczego tradycyjne działania marketingowe już nie działają i jednocześnie, jak wobec podejmowanych nowych działań marketingowych pozostać człowiekiem. 

Taki porównawczy charakter książki sprawia, że założenia autora (o odmiennym charakterze działań online i offline) się potwierdzają.

Pierwsza część książki to wprowadzenie do tematu. Autor porusza zagadnienie „starego” marketingu, przedstawia założenia nowych metod pracy i pokazuje, w jaki sposób docierać do klienta w świecie online.

Nowe zasady marketingu i PR – o czym to w ogóle jest 🙂

Druga część książki to szczegółowe omówienie sposobów docierania do klientów za pomocą efektywnych działań public relations i marketingowych. David Meerman Scott osobno omawia media społecznościowe, blogi, klasyczne witryny internetowe, jak i rozmaite formaty tworzenia treści. Trzeba sobie uświadomić, że treści w świecie online, to nie tylko teksty i posty, ale również audio (podcasty) i różnego rodzaju filmy. Podpowiada, jak wykorzystać bieżące i ważne wydarzenia do promowania własnych działań (real time marketing, określany przez niego jako newsjacking) oraz jak i gdzie wdrożyć automatyzacje, by pracowały na Twoją korzyść. Korzysta z doświadczeń przedsiębiorców, a swoje tezy i sugestie popiera autentycznym przykładom zaczerpniętym z życia. Okazuje się, że internet oferuje olbrzymie możliwości promowania swojego biznesu i docierania do klientów. To od Ciebie zależy, czy je właściwie wykorzystasz. Jeżeli bowiem zastosujesz właściwe narzędzia, jesteś w stanie wypromować praktycznie dowolny produkt.

Część trzecia – ostatnia i zarazem najobszerniejsza to konkretne i praktyczne wskazówki. Pomogą Ci od ręki poprawić jakość Twoich publikacji i generować lepsze wyniki. Dzięki opisanym tam podpowiedziom Twoje teksty staną się skuteczniejsze. Nauczysz się mądrego (i to jest warte podkreślenia – mądrego) pozycjonowania za pomocą słów kluczowych oraz projektowania takich treści (pisanych, audio i video), które faktycznie przekują Twoich odbiorców w klientów, którzy chętnie zostawiają u Ciebie pieniądze.

Autor omawia podcasty, content marketing, newsjacking, oraz sztuczną inteligencję. Przybliża zagadnienie content marketingu. Pokazuje, jak je wykorzystać dla ułatwienia i usprawnienia swojej pracy. Jak ich używać dla dobra swojej firmy i generowania wokół niej coraz większego zainteresowania. Pokazuje zalety automatyzacji rutynowych zadań, szczególnie gdy ich liczba stale rośnie i dopilnowanie wszystkie z czasem staje się iście niewykonalnym zadaniem.

Skarbnica wiedzy na temat zasad marketingu i pr

Pokazuje, jak w dobie sieci społecznościowych blogi pracują dla swoich właścicieli i jak w komunikacji społecznościowej marketing społecznościowy można włączyć łagodnie, delikatnie i niepostrzeżenie. Nie trzeba (i nawet się nie powinno) „krzyczeć” w mediach społecznościowych „kup ode mnie, kup!”. Trzeba nawiązywać relacje, budować społeczność i pracować nad zdobyciem zaufania, zamiast nachalnie sprzedawać (relationship marketing). 

Tu, w zakresie bezpośredniego docierania do kupujących, autor również wskazuje na możliwości, jakie daje AI. Pokazuje, jak wykorzystując sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących. Uczenie maszynowe może bowiem znacznie ułatwiać i usprawniać pracę, uwalniając Twój czas, który możesz przeznaczyć na inne zajęcia. Pamiętaj też, że współczesny krajobraz biznesowy budowany jest przede wszystkim przez użytkowników sieci. To już nie tylko celebryci i gwiazdy decydują o tym, co warto kupować, ale rownież zwykli użytkownicy. 

Czy to książka dla zaawansowanych?

Ważnym aspektem jest to, że po książkę możesz sięgnąć niezależnie od tego, na jakim etapie drogi zawodowej jesteś. Czy dopiero zaczynasz, czy już masz za sobą jakieś doświadczenie. I tak, i tak otrzymasz cenne wskazówki, które pomogą Ci wejść na wyższy poziom, i poprawić jakość i zasięg swojej sprzedaży. 

W pierwszej kolejności warto zastanowić się, jak dotrzeć do swoich odbiorców. Gdzie oni spędzają swój czas? Co oglądają? Czym się interesują? Co ich bawi, a co ciekawi, co lubią? Jak, np. poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących. Czy mierzyć się z aplikacjami mobilnymi i tworzyć nową ofertę dla „zajęcia” czasu odbiorców, czy raczej wykorzystać dostępne środki i sposoby nawiązania kontaktu. Jak wybierać tematy, które docenią klienci, jakie aktywności docenią i na co zwracają uwagę? W cyfrowym bezładzie i na konkurencyjnym rynku persony zakupowe okazują się niezbędne. Persony to symboliczne prezentacje idealnego klienta. Odpowiadają na postawione wyżej pytania: gdzie spędzają czas, jak go spędzają, co lubią, a z czym się borykają. Dopiero taki pełny profil pomoże właściwie i celnie trafić do grupy odbiorców i wygenerować u nich największe zainteresowanie swoim Twoją ofertą. 

Persony i odbiorcy

Autor podpowiada, jak opracować dla siebie personę i na jakie elementy zwrócić uwagę. Nie tylko jest to ważny element rozwijania biznesu, ale ma też duże znaczenie w budowaniu świadomości marki. 

Jakie są zalety tej książki?

Kurcze. W jednym tekście blogowym wymienić je wszystkie? Trudne zadanie, ale spróbuję 🙂

  • napisana jest prostym językiem, bez nadmiernego nadęcia, komplikacji i wydumania. Tak, jak powinniśmy pisać nasze blogi. Btw. sam autor mówi we wstępie, że to będzie taka blogowa formuła, tyle tylko, że na papierze.
  • porusza zagadnienia poparte konkretnymi przykładami lub w ogóle od przykładów zaczyna się cała analiza. Część przykładów pochodzi z własnego doświadczenia autora. Część to informacje jakie uzyskał od osób lub firm, z którymi rozmawiał lub współpracował. Inne to doświadczenia przedsiębiorców, którzy skorzystali z jego rad publikowanych wcześniej.
  • analizy i przykłady przeplatane są treściami motywacyjnymi. Autor zachęca do pracy, do działania, do zmiany dotychczasowych nawyków marketingowych w imię działania skuteczniejszego i przyjemniejszego.
  • jest bardzo czytelnie podzielona na rozdziały. W miejscach, gdzie tematy się przeplatają, autor pozostawia odwołanie do innych miejsc w książce.
  • jest spójna i pełna praktyki.

To nie koniec zalet

  • pomoże Ci w prowadzeniu efektywnych działań public relations.
  • wyjaśnia dlaczego tradycyjne działania marketingowe już nie działają.
  • poznasz najnowsze podejścia do marketingu i pr oraz zapoznasz się z najnowszymi trendami, które mogą poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
  • zobaczysz, jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking dotrzeć bezpośrednio do kupujących.
  • książka nowe zasady marketingu pomoże Ci odnaleźć się w mediach społecznościowych.
  • Pomoże Ci kreować strategię content marketingową, opracować szablon planowania strategii marketingowej, dowiesz się, na czym polega tworzenie strategii komunikatów informacyjnych.
  • Poznasz przełomowe strategie zaprezentowane przez autora, a wdrożone i przetestowane przez innych przedsiębiorców. 
  • Poznasz podstawy strategii real time marketingu.
  • Zobaczysz, jak wykorzystywać własne zasoby marketingowe i jak korzystać z nadażających sie możliwości marketingowych.
  • Poznasz interesujące strony internetowe, których analiza pomoże Ci zrozumieć, dlaczego zadziałały.
  • Poznanie przyszłości marketingu pomoże Ci zaplanować i zaprojektować Twoje działania na najbliższe miesiące i lata. 
  • Dowiesz sie, jak możesz wygenerować największe zainteresowanie swoim biznesem.
  • Jakie znaczenie ma świadome podejście do public relations i jak nawiązywać więź z odbiorcami na poziomie osobistym. 
  • Jak treści internetowe wpływają na pozycję Twojej witryny, Twój wizerunek i konwersję.
  • Jak wdrożyć u blogujących pracowników podstawy blogowania.
  • Jak duży wpływ na sprzedaż mogą mieć filmy wideo. 

Jeżeli jesteś na początku swojej drogi, to ta książka przetrze Ci szlaki i szybciej staniesz się rozchwytywanym copywriterem. Jeżeli już działasz – książka uporządkuje Twoją wiedzę, rozszerzy ją i wyposaży Cię w całą gamę argumentów, które pomogą Ci w pozyskiwaniu klientów i negocjowaniu z nimi Twojego wynagrodzenia.

Sfera Copywritera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *