Bycie copywriterem wymaga nie tylko talentu i „lekkiego pióra”, ale również sporej garści wiedzy branżowej. Czy jest możliwe to, by samemu się wszystkiego nauczyć? Czy możliwe jest samodzielne wykształcenie się i uzyskanie wiedzy niezbędnej do pracy? Za chwilę na to odpowiem.
Praca copywritera wymaga przede wszystkim kreatywności. Trzeba się nią wykazać, tworząc teksty, ale również trzeba się nią wykazać, zdobywając wiedzę o tym, jak je tworzyć. Dobry, twórczy, sprzedający tekst nie musi wcale być napisany kropka w kropkę zgodnie z wytycznymi gatunku czy typu. Musi być przede wszystkim emocjonalny, budzić potrzeby i gwarantować ich zaspokojenie. Oczywiście, warto znać wytyczne, ponieważ pozwalają one na uporządkowanie i zorganizowanie treści. Nie są one jednak absolutną koniecznością. Najważniejsze jest to, by tekst był przede wszystkim skuteczny.
Kilka wskazówek dla początkującego copywritera
Realizując zlecenie dla klienta, trzeba wiedzieć, czego on oczekuje. Jeżeli prosi o napisanie precli, zaplecza czy tekstu wysokiej jakości, trzeba wiedzieć, co dokładnie ma na myśli i jakiego tekstu się spodziewa. Ma to również znaczenie przy wycenianiu swojej pracy, ponieważ koszty przygotowania tekstu zależne są od jego jakości.
Wiedza to jedno. Trzeba jeszcze umieć taki tekst napisać. Copywriter, to nie natchniony poeta, który może dać się ponieść skomplikowanym konstrukcjom składniowym czy też wymyślnym metaforom. Musi pisać zrozumiale i na czas. Żeby wyrobić w sobie taką zdolność, warto pisać, nawet dla siebie, teksty różnego typu. Na szczęście, nie muszą iść one do szuflady. Można wystawić je na różnych giełdach, gdzie być może znajdą dla siebie nabywcę.
Żeby być dobrym copywriterem (dobrym, czyli mającym pracę i cenionym) trzeba przede wszystkim chcieć. Motywacja w tej pracy jest czymś niezwykle istotnym. Łatwo ulec pokusie, że za chwilę się czymś zajmę, jutro, teraz nie mam weny. Obiektywnie, są to tylko wymówki, które nie mają nic wspólnego z profesjonalnym podejściem. Naturalnie, przerwy i odpoczynek są ważne i trzeba o nie zadbać. Nie mogą one jednak dominować naszego dnia pracy, szczególnie w przypadku początkującego copywritera. Gdy brakuje zleceń, dobrze jest pisać wprawki, czytać, szukać, uczyć się. Odpoczywać można, gdy zleceń jest dużo.
Warto także znaleźć grupę copywriterów, w której można dzielić się swoimi wątpliwościami, niepokojami, trudnościami. Grupę, która w chwilach zwątpienia da wsparcie. Jest to niezbędne dla utrzymania odpowiednio wysokiego poziomu motywacji.
Tyle na początek, w kolejnych wpisach będzie trochę więcej branżowych informacji. Kilka podpowiedzi, wskazówek, rad.
Podoba Ci się? Zostaw po sobie ślad. Napisz w komentarzu, co Ci się podobało, z czym się zgadzasz, a co Twoim zdaniem jest nie tak. A jeżeli Ci się nie podobało, tym bardziej coś napisz, możemy czerpać od siebie nawzajem. Stawiasz pierwsze kroki? Daj znać, chętnie Ci w tym pomogę.
Możesz też skorzystać z mojego szkolenia „Jak zostać copywriterem„, które krok po kroku przeprowadzi Cię przez wszystkie tajniki zawodu. Na zakończenie masz gotowe portfolio i strategię cenową, która pozwoli Ci uniknąć pracy za grosze. Zajrzyj i przekonaj się, ile czasu możesz zaoszczędzić i szybciej wejść do copywriterskiego świata.
- Sprzedać kanapę, czyli jak tworzyć skuteczne opisy produktów - 5 maja 2016
- Jakość, Przedsiębiorco! - 21 kwietnia 2016
- Teksty zapleczowe, czyli level up - 20 kwietnia 2016