Jak przygotować się do prowadzenia bloga firmowego

Prowadzenie bloga firmowego

Prowadzenie bloga firmowego

Jak przygotować się do prowadzenia firmowego bloga? Czy to w ogóle jest potrzebne? Jakie działania warto podjąć, a jakie są tu całkowicie zbędne? O czym powinny być wpisy i artykuły? A może wystarczy mieć stronę internetową o charakterze wizytówki jedynie?

Przeprowadzone badania mówią, że 61 % klientów podejmuje decyzję zakupową na podstawie lektury bloga, a 90% odwiedzających go, uważa publikowane treści za użyteczne i za źródło przydatnych informacji. Mając to na uwadze, firmy, które regularnie prowadzą blog firmowy, mają większe szanse zdobyć nowych klientów, a tym samym zwiększyć zyski. Nie każdy jednak wie, jak się do tego przygotować. A zatem – od czego zacząć? W tym artykule przeczytasz wiele praktycznych wskazówek na prowadzenie bloga w swojej firmie. 

Po co firmie blog? 

Przede wszystkim uświadom sobie, że dla Twojej firmy potrzebny jest dobry blog. I nie ma to znaczenia, czy zajmujesz się prowadzeniem sklepu internetowego, czy jest to oferta usługowa. Założenie bloga jest po prostu koniecznością. Zresztą, wystarczy zobaczyć jak wiele jest blogów firmowych, by zauważyć, że inni już dostrzegli tę konieczność.

Zanim zaczniesz prowadzić blog firmowy, to musisz wyznaczyć sobie cel, jaki chcesz dzięki niemu osiągnąć. Pisanie postów blogowych naprawdę nie ma żadnego sensu, jeśli nie wiadomo, co chcesz dzięki nim osiągnąć. Bez celu nie będziesz mógł mierzyć efektów, a skoro ich nie będziesz widział, to szybko pojawi się zniechęcenie. Pisanie bloga naprawdę wymaga sporo samozaparcia, gdyż przez pierwsze kilka miesięcy efektów nie będzie widać.

Co może być celem? Po co prowadzić bloga firmowego?

– zwiększenie liczby wejść na stronę,

– zwiększenie liczby leadów, np. poprzez zapis na newsletter,

– osiągnięcie określonego poziomu konwersji.

Dobrze by było, żeby cel był mierzalny. Powyższe cele łatwo określić liczbami, więc łatwo będzie można monitorować postępy w realizacji celu. Możesz wyznaczyć kilka celów, bo zauważ, że one wcale się wzajemnie nie wykluczają. Celem może być też zwiększenie świadomości marki, lecz to już jest trudniejsze do zmierzenia, więc jestem za tym, żeby nie był to jedyny cel, który chcesz osiągnąć. 

Zobacz też, jak wygląda sytuacja w Twojej branży. Konkurenci pewnie nie zdradzą Ci własnych założeń czy celów, ale samo podglądanie ich działań może Ci wiele podpowiedzieć. Dlatego zapoznaj się dobrze z Twoją branżą i na tej podstawie przemyśl, co Ty chcesz osiągnąć. Prowadzenie bloga firmowego nie może być samą sztuką dla sztuki. Ma realizować ważne dla Ciebie zadania. 

Pomyśl też, jak blog firmowy może pomóc Twojej stronie, która ma generować sprzedaż. Jeżeli połączysz ze sobą te dwa elementy możesz zobaczyć, jak wiele ruchu na stronie sprzedażowej pochodzi właśnie z bloga. Weź też pod uwagę, że dziś klienci szukają informacji głównie w internecie. Dlatego dobrze przemyślana obecność w sieci jest tak istotna. A w tym właśnie pomaga blog.

Grupa docelowa bloga firmowego

Prowadzenie bloga firmowego rozpocznij od kilku istotnych analiz. Zastanów się, do kogo będziesz kierować treści blogowe. Spisz wszystkie cechy, za pomocą których możesz scharakteryzować swoich klientów: dane demograficzne, zainteresowania, miejsca w sieci, w których przebywają. Dzięki temu będziesz mógł lepiej zidentyfikować problemy, z którymi mogą się mierzyć i dostosować do nich publikowaną treść. Liczne sposoby na poznanie odbiorców znajdziesz w internecie. 

Znaczenie ma również dopasowanie języka do grupy odbiorców. Inaczej pisze się teksty dla osób już nieco obeznanych z tematem (używając języka branżowego), a inaczej do tych, które dopiero dany temat zgłębiają (musisz tłumaczyć słownictwo branżowe). Jeżeli chcesz prowadzić bloga firmowego musisz o tym stale pamiętać, ponieważ to wpływa na budowanie relacji z odbiorcami za pomocą Twoich nowych wpisów. 

Blog ma służyć odbiorcom

Tu również wiele zależy od danej branży. W niektórych nie da się uniknąć profesjonalnego słownictwa czy specjalistycznej wiedzy, ale nie każdy musi je znać. Jak zwykle „to zależy”. Pamiętaj jednak ciągle o tym, że mogą do Ciebie trafiać osoby na różnym poziomie zaawansowania i trzeba to w swoich tekstach uwzględnić. Cały czas miej w tyle głowy, dlaczego chcesz prowadzić bloga firmowego – to pomoże Ci w nakreśleniu stylu wypowiedzi. 

Większość przedsiębiorców ma też problem z nabraniem dystansu do swojej działalności. Piszą więc „z wnętrza”, a to może utrudniać zrozumienie treści przez odbiorców. Dlatego też warto zlecić prowadzenie bloga firmowego komuś z zewnątrz. Dzięki temu wpisy będą bardziej dopasowane do potencjalnych klientów. To też świetny sposób na zbliżenie ich do poziomu zaawansowania czytelników. 

Znajdź miejsce na blogu dla różnych person

Nie chcę jednak powiedzieć, że musisz się ograniczyć do jednej grupy docelowej. Możesz stworzyć kilka person (charakterystyk Twoich klientów) i naprzemiennie publikować treści dostosowane do każdej z nich. Dzięki temu pisanie bloga firmowego nie będzie monotonne i nie wypalisz się nim zbyt szybko. 

Pamiętaj, że treści na blogu muszą być dla Twoich odbiorców przydatne i użyteczne. Będą takie, gdy faktycznie je do tych odbiorców dopasujesz. 

Strategia content marketingowa

Możesz też pomyśleć o opracowaniu dla siebie strategii content marketingowej. Dzięki niej będziesz mieć jasność, jakie tematy w jakim czasie należy poruszać. W ten sposób powstanie Ci swego rodzaju sieć treści na blogu firmowym, która prowadzi potencjalnych czytelników od tekstu do tekstu i coraz bardziej do Ciebie przekonuje. 

Strategię content marketingową należy też co jakiś czas weryfikować i sprawdzać. Może się okazać, że pierwsze założenia były błędne i Twój content marketing nie przynosi pożądanych efektów. A bez sensu jest publikować kolejne wpisy czy artykuły, które nie zbliżają Cię do założonego wcześniej celu. 

Problemy, tematy, słowa kluczowe

Zastanów się, jakie problemy mają Twoje persony. Zrób sobie listę problemów i potrzeb klientów, które są powiązane z Twoją działalnością. Jeśli np. handlujesz zabawkami drewnianymi, to możesz poruszać tematykę związaną z rozwojem dziecka, znaczeniem naturalnych materiałów czy sposobach na zabawę z maluchem.

Na podstawie problemów i potrzeb możesz stworzyć listę tematów. Pamiętaj, żeby publikowane treści dostarczały realną wartość. Odnosząc się do przykładu zabawek drewnianych możesz napisać tekst na temat: Jak uniknąć toksycznych zabawek? Dlaczego warto wspierać rozwój dziecka od pierwszego dnia życia? Jakie zabawki dla rocznych dzieci?

słowa kluczowe

Dopasowanie słów kluczowych do bloga firmowego

Do tematów dobierz odpowiednie słowa kluczowe. Powinny to być nie tylko słowa kluczowe pasujące do Twojej działalności, ale również takie, które są często wyszukiwane w Google. Wspomagać się możesz Google Keyword Planner i Google Trends. W pierwszym masz możliwość sprawdzenia częstotliwości wyszukiwania, a w drugim zobaczyć, jak wyglądała ona na przestrzeni czasu. Dzięki temu (być może) odkryjesz jakąś sezonowość i przygotowując kalendarz publikacji, powinieneś wziąć ją pod uwagę.

Zastanów się, czy są w Twojej branży tematy, które stale się powtarzają, wracają. Ubezpieczyciele nieruchomości mogą wykorzystać do tego cykl pór roku (ubezpieczenie od śniegu, od zalania wodami opadowymi, a w wakacje – od kradzieży). A w przykładzie z zabawkami: prezenty komunijne, prezenty gwiazdkowe, urodzinowe itp. 

Przemyślenie słów i tematów pomoże Ci w prowadzeniu bloga

Wszystko zależy od danej branży, w której działasz. Wartościowe treści spowodują, że odbiorcy będą do Ciebie wracać. Będą u Ciebie szukali rozwiązań (na początku darmowych, a z czasem i tych płatnych) i staniesz się dla nich jedynym słusznym wyborem. 

Polecam również narzędzie Answerthepublic.com, które pomaga w wymyślaniu tematów postów blogowych. Wystarczy, że wpiszesz słowo kluczowe, a dostaniesz kilkanaście-kilkaset podpowiedzi, którymi możesz się posiłkować przy wymyślaniu tematów na posty. 

W poszukiwaniu pomysłów na wpisy i artykuły możesz też porozmawiać z Twoimi klientami. Co ich zastanawia, z czym mają problemy, jakie mają wątpliwości? Jakie pytania zadawane są przez klientów najczęściej? W internecie znajdziesz też wiele innych inspiracji. 

Warto też pamiętać, że musisz tworzyć unikalne treści. Plagiat jest zły pod wieloma względami. To nie tylko działanie niezgodne z prawem (kradzież), ale również karane przez Google. Dlatego nie idź na łatwiznę, nie kopiuj od innych treści na blogu firmowym, tylko twórz własne, w oparciu o własną wiedzę i doświadczenie. 

Zdjęcia i infografiki – blog firmowy to też wygląd

Myśląc o tematach, musisz również przygotować sobie powiązane z treścią grafiki. Posty ze zdjęciami cieszą się większym zainteresowaniem czytelników. Zastanów się, czy będziesz korzystać z bezpłatnych/płatnych banków zdjęć, czy też będziesz publikować zdjęcia wykonane samodzielnie.

Jeśli zaś do postów dodasz od czasu do czasu ciekawą infografikę, to jeszcze lepiej. Nie wiem czy wiesz, ale pokazana na obrazie treść jest zapamiętywana 3 razy lepiej niż tekst, a mózg przetwarza ją 60 tys. razy szybciej!

Jeżeli więc w danym temacie możesz pokazać jakieś informacje graficznie, to wykorzystaj tę opcję. 

Optymalizacja treści – SEO i sposoby na widoczność bloga firmowego

Pisząc blog, musisz też pamiętać o optymalizacji treści, czyli przygotowaniu tekstów pod kątem SEO. Chodzi o to, by pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania, co pozwoli Ci dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Wbrew pozorom nie jest to wcale trudne. Wystarczy poznać kilka prostych reguł mówiących o nagłówkach, odpowiednim podziale tekstu, atrybutach alt przy zdjęciach, czy o nasyceniu słowami kluczowymi. Bardzo pomocna w optymalizacji tekstu jest wtyczka Yoast (jeśli korzystasz z WordPressa), która sama podpowiada, co należy zrobić. Trzeba poprawiać dopóty, dopóki nie pojawi się zielone światło oznaczające dobrą optymalizację.

seo-1268989_1280

Daj się znaleźć w wynikach wyszukiwania

Optymalizacja treści pod SEO to również dodawanie odnośników. Jeśli w tekście nawiązujesz do innych postów o podobnej tematyce, to podlinkuj je. Będzie to nie tylko wskazówka dla czytelników, gdzie mogą poczytać więcej, ale również dla robotów, które wskażą im drogę do dalszej penetracji witryny. Korzyścią dodatkową będzie również wydłużenie czasu, który spędza czytelnik na stronie, a to z kolei wpływa na pozycję na liście wyników wyszukiwania. 

Za pomocą takich linków wewnętrznych możesz też rozbudować dany temat. W pierwszym tekście niech znajdą się podstawowe informacje, a w kolejnych rozwinięcie. I już masz korzyści: pokazujesz wiedzę, zatrzymujesz na stronie www i poprawiasz swoją pozycję w wyszukiwarce Google. A wysoka jakość ruchu na stronie przekłada się potem na coraz wyższe pozycje. 

Możesz sprawdzić to później w narzędziach udostępnianych przez Google, jak na przykład Google Search Console czy Google Analytics. Narzędzia te analizują zawartość witryny i jej pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Dystrybucja treści

Na koniec przygotowań do prowadzenia bloga firmowego należy się zastanowić nad sposobami dystrybucji treści, co stanowi też element działań content marketingowych. Publikowanie zoptymalizowanych tekstów i oczekiwanie na efekty w postaci ruchu z wyszukiwarki może potrwać. Warto więc wspomóc ten proces publikując treści w mediach społecznościowych (ale tych, na których są Twoi klienci), pisząc artykuły gościnne na stronach powiązanych tematycznie czy publikując artykuły sponsorowane. Dzięki temu nie tylko zwiększamy liczbę odbiorców, do których dotrze przekaz, ale również zdobywamy odnośniki do naszej witryny.

Mówi się nawet, że tworzenie treści to 20% czasu poświęconego blogowi firmowemu, a 80% czasu to jego promocja. Warto zatem pamiętać, że w stwierdzeniu, że wartościowy content sam się obroni, jest tylko ziarno prawdy. Takie treści obronią się same pod jednym warunkiem – ktoś je zauważy, a o to we współczesnym świecie należy zadbać, bo co dzień do sieci trafiają miliony nowych treści.

Weź też pod uwagę, że większość blogerów promuje swoje wpisy. Jeżeli Ty tego nie zrobisz, to zostaniesz w tyle. Do promowania możesz wykorzystać zarówno reklamy płatne, jak i posty w mediach społecznościowych. 

Dlatego pomyśl o swoim blogu firmowym i content marketingu całościowo – jako o pisaniu i promowaniu przygotowanych treści. 

Pozyskiwanie potencjalnych klientów

Jest jeszcze jedna kwestia, którą warto tutaj poruszyć. Potencjalni klienci są dziś bardziej wymagający niż jeszcze dwadzieścia lat temu. Chcą przetestować sprzedawcę, zanim coś od niego kupią. Taką formą przetestowania jest właśnie blog. Publikujesz na nim wartościowy content, który pomaga im rozwiązać ich problem (przynajmniej częściowo) i już wiedzą, że Twoje wsparcie działa. 

Jeżeli dzięki Twoim treściom u potencjalnego klienta zajdzie zmiana – zacznie Ci wierzyć. Zacznie Ci ufać. A to konieczny krok do tego, by sięgnął po swój portfel. 

Dlatego pomyśl sobie, że każdy Twój czytelnik to potencjalny klient i zadbaj o niego na najwyższym poziomie. To Ci się po prostu opłaci. 

To samo dotyczy strony www i sklepu internetowego

Jak widzisz w artykule skupiłam się na kwestiach związanych z tworzeniem contentu. Pominęłam zupełnie aspekty techniczne, a więc m.in. kwestie wyboru systemu zarządzania treścią. Nie chcę przez to powiedzieć, że są one nieważne, ale ja jednak stale wyznaję zasadę, że: liczy się content i to chciałam Ci przekazać w tym artykule. I mam nadzieję, że przekonałam Cię już, że warto prowadzić bloga firmowego. 

Autorem tekstu jest Agnieszka Wojtas (edytowany i uzupełniony przez Dorotę Bajczyk)

Od ponad 4 lat zajmuję się copywritingiem i content marketingiem w małych firmach. Szczególny nacisk kładę na blogi firmowe, które uważam za świetne narzędzie do budowania swojej marki, poprawiania widoczności w wyszukiwarce. Prowadzę konsultacje związane z poszukiwaniem tematów, słów kluczowych oraz prowadzę blogi firmowe na zlecenie. Na moim blogu piszę o content marketingu, pomagam zgłębić tajniki SEO i okiełznać dane z Google Analytics. Niebawem zapraszam na wyzwanie SEO, o którym pierwsi dowiedzą się subskrybenci newslettera. Zapraszam na www.liczysiecontent.pl

w-sferze-gosci
Sfera Copywritera
Latest posts by Sfera Copywritera (see all)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *