Jak napisać skuteczny opis produktu który przyciągnie klientów

Skuteczny opis produktu to ważny element strony internetowej dla e-commerce. Odpowiada nie tylko za prezentację produktu, która sama w sobie jest mało istotna, ale za jego sprzedaż, co ma znacznie większe znaczenie. Przecież sam fakt, że produkt ładnie wygląda w sklepie internetowym nie spowoduje, że nagle zaczniesz na tym zarabiać. Ok, to jak powinien wyglądać taki opis, o czym pamiętać i na jakie elementy zwracać uwagę? Zobacz!

skuteczny opis produktu

Co to jest skuteczny opis produktu w sklepie internetowym?

Skuteczny opis produktu to nic innego, jak takie przedstawienie jego cech, zastosowania czy użytkowania, które spowoduje, że potencjalny klient podejmie decyzję o jego zakupieniu. To miejsce jest przedostatnim etapem na ścieżce zakupowej klienta. Dalej jest już tylko bramka płatności, która też powinna być starannie dopracowana, ale o tym będzie innym razem. 

Klient, który dociera do tego miejsca jest już wstępnie zainteresowany. Widzi w Twojej ofercie jakąś wartość, zaciekawił się. Teraz chce już tylko się upewnić, że to jest coś dla niego. I dowie się tego właśnie z treści opisu produktu. Znaczy… powinien się tego dowiedzieć. 

Opis produktu znajduje się na karcie produktu i powinien wyjaśniać dwie kwestie: jak pomoże klientowi oraz dlaczego warto go kupić. 

Dlaczego warto przygotowywać dobry opis produktu?

Dobrze skonstruowany opis produktów w sklepie internetowym niesie ze sobą wiele korzyści. Oto one:

  • pomaga wypozycjonować kartę produktu w wynikach wyszukiwania, co doprowadzi do Ciebie nowych klientów;
  • pomaga w podjeciu decyzji zakupowej;
  • pokazuje korzyści, które powodują, że klient czuje, że robi dobrze kupując od Ciebie;
  • wyjaśnia zasadę działania produktu;
  • pokazuje, czego można się spodziewać. 

Ze względu na te korzyści warto stworzyć skuteczny opis produktu naprawdę starannie i dokładnie. 

A jak uzyskać wymienione wcześniej efekty? Przede wszystkim do wypozycjonowania potrzebny Ci jest unikalny opis produktu. Tylko taki zostanie przez roboty dobrze oceniony. Przy okazji tej unikalności nie zapominaj o słowach kluczowych, które są dla robotów wyszukiwarek zrozumiałe, ale również mogą nakierować do Ciebie odpowiednich klientów. Pamiętaj również, by nie kopiować opisów produktów ze strony konkurencji czy producenta. Tracą wówczas swoją unikalność. 

Skuteczny opis produktu – znaczenie

Dobry opis produktu pomoże w podjęciu decyzji, gdy będzie odpowiadał na problemy, potrzeby i oczekiwania Twoich klientów. Dlatego też powinieneś ich dobrze poznać, starać się zrozumieć i pamiętać, że wyliczenie cech produktu to jeszcze nie jest opis, a do tego samo wyliczenie nie wpłynie na decyzję. Trzeba odwołać się tu do emocji i pragnień. 

Prawidłowo skonstruowany opis pokazuje korzyści, które klient zyska po zakupie (więcej będzie o tym w dalszej części tekstu). Nie da się napisać skutecznego opisu produktu (skutecznego pod względem sprzedaży) bez korzyści. Co z tego, że np. zegarek jest wodoszczelny? Mogę w nim brać prysznic, czy nurkować w jeziorze? Takie kwestie właśnie trzeba dokładnie pokazać. 

Odpowiednio napisany opis wyjaśnia zasadę działania produktu, ale niejako mimochodem. Bo jeżeli zacznę się rozwodzić teraz nad działaniem mechanizmu tego zegarka, o którym wspomniałam, to co Ci to da? Lepiej napisać: „zastosowany w zegarku mechanizm TimeX powoduje, że urządzenie się nie opóźnia ani nie spieszy. Nie musisz więc nieustannie monitorować biegu wskazówek czy synchronizować ich z zegarkiem w telefonie. Raz ustawiony chodzi prawidłowo. To oznacza, że zawsze, gdy na niego zerkniesz masz pewność, że podaje Ci prawidłową godzinę.” Zobacz, jest wyjaśnione działanie, ale też z punktu widzenia korzyści dla odbiorcy. 

I ostatnia kwestia, czyli to, czego się można spodziewać. Pokaż, co znajduje się w zestawie i dlaczego to jest korzystne. Co to daje, że zawartość jest taka, a nie inna. 

Zakupy w sklepie internetowym – czego oczekują klienci?

Zanim jednak zaczniesz tworzyć opisy produktów w swoim sklepie internetowym, odpowiedz sobie na zasadnicze pytanie: czego oczekują moi klienci? Czy stawiają w głównej mierze na elegancję, wartość premium, luksus i tego rodzaju kwestie, czy liczy się dla nich funkcjonalność, użyteczność, bezpieczeństwo? A może jeszcze inne aspekty? To chyba najtrudniejszy element i najbardziej wymagający, ale jednocześnie – bardzo ważny.

Jeżeli pominiesz ten etap, to w zasadzie Twoja praca pójdzie w próżnię. Zobacz, zostając przy zegarku. Jeżeli skupisz się na eleganckim wykończeniu, pięknej bransolecie i doskonałym szkle hartowanym, które pokrywa cyferblat, to z pewnością zainteresujesz ludzi, którzy szukają zegarka do ozdoby. Natomiast nie trafisz do tych, którzy potrzebują sprzętu niezawodnego, bezpiecznego, bezobsługowego, godnego zaufania czy po prostu funkcjonalnego. 

Jak napisać skuteczny opis produktu, który sprzedaje? Porady i przykłady

To czas przejść do praktyki. W opisach produktów ważnym elementem jest zwięzłość. Uwierz mi, nikt nie przeczyta elaboratu na pięć stron A4 na temat zegarka, kolczyków, czy nawet komputera. Musisz się streszczać. Pro tip: dla takich już mocno zdecydowanych możesz przygotować podsumowanie – opis produktu w pigułce. Dla nich to będzie tylko takie upewnienie się, że robią dobrze. 

To mamy zwięzłość. Druga rzecz to elementy opisu. Weź opis producenta, który z reguły skupia się na danych technicznych i cechach i zastanów się, które z tych elementów są najistotniejsze. Oczywiście pamiętaj o tym, czego chce Twój klient. Gdy już wypiszesz sobie najważniejsze cechy produktu – zastanów się, jak one wpływają na przyjemność jego użytkowania. Co dają? Co z tego, że te cechy tam są? Jakie mają one znaczenie? Weźmy nasz przykładowy opis produktu: szkło hartowane na cyferblacie i elegancko wykończona bransoleta. I co z tego, że one tam są? Ano zegarek jest odporny na uderzenia, szkło się nie zarysuje, więc nie musisz go ściągać przy wykonywaniu jakichś prac, to nie jest tylko delikatna biżuteria, ale przydatne urządzenie, które nie tylko zdobi, ale i służy, tak? A ta bransoleta – elegancja, pewność, trwałość, nie zgubisz, nie rozepnie się, robi wrażenie, pasuje do spotkań biznesowych. 

Oczywiście, te cechy wcale nie muszą być najważniejsze. Raz jeszcze: czego w zegarku szuka Twój klient? Jeżeli chcesz napisać opis produktu, który ten zegarek sprzeda, to wskaż, że to, czego szuka, właśnie znalazł. Wybierz kluczowe cechy dla Twojego klienta.

Trzecia kwestia to emocje. Pamiętaj, że ludzie kupują emocjami. To pierwszy impuls, który przyczynia się do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej. Jeżeli będą emocje, to one potem już zadbają o zracjonalizowanie decyzji (choć musisz dać ku temu pewne podstawy). 

No dobrze, to elementy już mamy. Jeszcze tylko kilka zasad, które cechują dobry opis produktu i można brać się za robotę 🙂

5 kluczowych zasady tworzenia opisów produktu do sklepu internetowego

Pamiętaj, Twoim nadrzędny celem jest skłonienie potencjalnego klienta do zakupu przedmiotu, który opisujesz. Żeby tak się stało klient musi dostrzec cechy produktu, które są dla niego najważniejsze i wyciągnąć z nich równie ważne korzyści. Potem tylko lekkie popchnięcie i klient przechodzi do bramki płatności. Fajnie, nie? To lecimy.

Kim jest twój klient?

O tym już wspominałam, ale muszę to powiedzieć raz jeszcze. Musisz znać swojego klienta, jego oczekiwania, potrzeby i pragnienia. Jego ambicje, cele i dążenia. Jeżeli tego nie wiesz, to strzelasz trochę na oślep. Możesz trafić, ale nie koniecznie. A gdy strzelasz w ciemno, to przepalasz energię, budżet i czas. Szkoda tych zasobów. 

„Wejdź w buty” klienta

Gdy już znasz swojego klienta, to spróbuj wejść w jego buty. To będzie Ci potrzebne do przyciągnięcia uwagi klientów. Gdy wcielisz się w rolę swojego klienta, łatwiej Ci będzie uchwycić to, co dla niego ważne, na co może zwrócić uwagę i co może przekonać klienta do zakupu. Pamiętaj, potencjalni klienci chcą być przekonani. To nie jest tak, że bardzo się bronią. Gdy w ten sposób na to spojrzysz, łatwiej będzie Ci przygotować skuteczny opis. 

Jak opisać cechy produktu?

Przechodzimy do cech. Już Ci wcześniej wspominałam, że samo ich wymienienie nie zachwyca potencjalnych klientów. Dany produkt musi być przedstawiony z perspektywy zysków, korzyści dla klienta. Jakie korzyści wynikają z tego, że krem nie był testowany na zwierzętach? Jest dobry dla wegan i osób, dla których zdrowie, bezpieczeństwo i właściwe traktowanie zwierząt ma znaczenie. 

Pamiętaj, że by skłonić do dokonania zakupu produktu musisz odwołać się do wartości ważnych dla klienta. Co z tego, że samochód ma poduszki powietrzne? W razie zderzenia siła odrzutu zostanie zamortyzowana przez poduszkę, co zwiększa szansę na przeżycie. 

A jak „obrobić” dane techniczne? W ten sam sposób. Myślisz, że 256 giga ram pamięci (nie wiem nawet, czy tak się to określa ;)) powie coś istotnego potencjalnym klientom? Mam telefon. Ma jakąś tam pamięć, ale uwierz mi – nie mam pojęcia ile i w jakich jednostkach. Bo to jest dla mnie nieistotne. Ale, gdy powiesz mi, że te ramy pamięci przechowają 5000 moich zdjęć – to ja już mam jakieś wyobrażenie. To właśnie takie informacje przekonają klienta. Nie liczby, cyferki czy inne dane. Konkrety, które on odniesie do siebie i swojego sposobu korzystania z danego produktu mają moc. To one powiedzą potencjalnemu klientowi, czy to jest produkt dla niego. 

Jeszcze jedno. To nie znaczy, że tych danych się nie podaje. Wielokrotnie wymiary, pojemność czy inne dane techniczne mają ogromne znaczenie. Podaj je, ale już pod zasadniczym opisem.

Język i styl opisu produktu

I tu muszę po raz kolejny wrócić do tego, że trzeba poznać potencjalnych klientów. Do jednego przemówi opis pełen pięknych metafor, górnolotnych słów, a do innego – gdy napiszesz: „Mordo, zmieścisz tu tyle gier, co w trzech poprzednich smartfonach razem!”. Zobacz, masz konkret, masz dopasowanie do klienta i odwołanie do jego potrzeb, oczekiwań i wymagań. Nie twórz opisów produktów w sklepie internetowym dla siebie czy dla robotów wyszukiwarek. Nie konsultuj każdego jednego opisu produktu z ciocią, siostrą czy kuzynem, który miał piątkę z polskiego. Może i zna się na języku, ale jeżeli nie jest Twoim docelowym klientem, to nie powie, co jest w tym opisie produktu mocną stroną, a co wymaga poprawy. Nie. Nie zna się na tym. 

Skoncentruj się na korzyściach odbiorcy

I ostatnia kwestia, która charakteryzuje dobre opisy produktu – korzyści. O tym już było przy okazji cech, ale to jest tak ważne, że trzeba to podkreślić osobno. Często na stronach widzę bowiem te same błędy. Żorżetowa bluzka pięknie wygląda bla, bla, bla. Co to znaczy, że żorżetowa bluzka pięknie wygląda (np. na przyjęciu koktajlowym). Daj mi korzyść. Nie gniecie się, więc pięknie wygląda przez całe przyjęcie, a nie tylko na wejściu – to jest dla mnie istotna informacja. 

Ok, już prawie, prawie wiesz, jak napisać dobry opis produktu. Zostało kilka elementów, które sprawią, że będzie on nie tylko dobry, ale wręcz doskonały i skuteczny 🙂 Chcesz wiedzieć? To jedziemy!

O co zadbać tworząc opisy dla dużego sklepu?

Gdy tworzysz opisy produktów w sklepie internetowym – czy to dla dużego sklepu czy dla mniejszego – warto też zadbać o ich wygląd. Strona wizualna ma tak samo duże znaczenie, jak treść. Przede wszystkim unikaj bloków tekstów. Nie jest łatwo przeczytać taki blok, ściana tekstu zniechęca i powoduje, że raczej odbiorca zamknie stronę, niż się z nią zapozna. 

Dlatego dziel tekst na krótkie akapity, które łatwiej jest przeczytać. W ogóle najlepszy jest krótki opis produktu. Zawiera w sobie to, co najważniejsze, nie rozprasza i ułatwia podjęcie decyzji. 

Ważniejsze elementy, jak korzyści, warto też pogrubić. W ten sposób odbiorca, który zechce tylko przeskanować tekst wzrokiem, znajdzie to, co dla niego najważniejsze. 

Ewentualne parametry techniczne zamieść gdzieś poniżej głównego opisu. To sprawi, że osoby zainteresowane znajdą to, co dla nich ważne, a te niezainteresowane będą mogły to spokojnie pominąć. 

Warto też dodać w tekście opinie innych klientów. Jest to tak zwany społeczny dowód słuszności, czyli potwierdzenie, że to, o czym mówisz, faktycznie da się znaleźć w Twoim produkcie. 

I na koniec: cena produktu też może być dla odbiorcy i potencjalnego klienta ważną informacją 🙂

Jakich błędów unikać w opisie produktu?

Ponieważ ten element jest bardzo trudny, często pojawiają się liczne błędy w opisie produktu na stronie. Co to za błędy? Czego nie powinien zawierać opis produktu? Czego nie robić? Oto najczęstsze błędy:

  • tekst skopiowany ze strony producenta;
  • opis nadmiernie techniczny bez korzyści;
  • opis przeładowany słowami kluczowymi (o tym będzie za chwilę);
  • tekst przegadany, zbyt długi;
  • zbyt wiele cech opisanych;
  • brak jasno wskazanych korzyści;
  • brak wartości i odniesienia do odbiorcy.

Opisy produktów w sklepie internetowym a SEO

Ok. Już wiesz, co powinno się znaleźć a czego nie powinno być w opisie produktu. Pozostała nam do omówienia już tylko jedna kwestia, a mianowicie SEO. 

Żeby faktycznie sprowadzić do Ciebie nowych klientów opis powinien być zoptymalizowany pod SEO. Co to oznacza? Koniecznie muszą się w nim znaleźć słowa kluczowe, które pomogą Cię odnaleźć. Pamiętaj, że frazy te muszą nie tylko odpowiadać opisywanemu produktowi, ale również intencji użytkownika – a w przypadku karty produktu jest to intencja zakupowa. 

Pamiętaj jednak, by SEO nie było dominującym wskaźnikiem do stworzenia opisu. Należy uwzględnić frazy, ale piszesz z punktu widzenia klienta – czyli o tym, co jest ważne dla niego. 

Słowa kluczowe w opisie produktu

Gdy szukasz jakiegoś produktu dla siebie prawdopodobnie korzystasz z wyszukiwarki Google. To najpopularniejsza wyszukiwarka, która daje największe i najlepsze wyniki. Teraz, gdy chcesz przygotować opis dla siebie, musisz go tak zaprojektować, by po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy z nim związanej – to właśnie Twoja strona wyświetliła się na czele wyników. Jest to istotne, gdy prowadzisz sklep internetowy, ponieważ użytkownicy sprawdzają wyniki jedynie z pierwszej strony Google. Mało kto zagłębia się dalej. Walczysz więc o uwagę klientów ale i z konkurencyjnymi produktami.

Zastanów się więc, jakie frazy potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkach internetowych, by znaleźć produkty takie jak Twoje. Możesz też skorzystać z konkretnych narzędzi do tego (surfer, senuto, semstorm). Pamiętaj, że przy wybieraniu słów kluczowych Twoim celem jest sprowadzenie jak największej liczby osób do Twojego sklepu internetowego. 

Gdy już wybierzesz właściwe słowa kluczowe, dobierz do nich kilka synonimów, fraz pokrewnych i podobnych, by zwiększyć swoje szanse na dobrą widoczność. 

Teraz optymalizacja opisu produktu. Słów kluczowych należy używać z głową i bardzo rozsądnie. Pierwszym miejsce, gdzie główna fraza powinna się pojawić jest temat produktu, czyli tytuł. Następnie rozmieść je równomiernie w całym tekście. 

Przypominam, że opisy produktów powinny być krótkie, więc nie możesz przesadzić z ilością i nasyceniem (gęstością rozmieszczenia) frazami. Tekst musi być naturalny i przyjemny w odbiorze, a nie sztucznie napełniony pod SEO. 

SEO copywriting dla e-commerce – jak napisać skuteczny opis produktu? Podsumowanie

Ok, jeżeli dotarłeś do tego miejsca, to znaczy, że już wiesz, jak napisać dobry opis produktu. Używaj słów kluczowych i dąż do tego, by zainteresować danym produktem. Pamiętaj, że w sieci jest wiele sklepów internetowych i wiele z nich to Twoja konkurencja. Musisz więc zadbać o to, by się wyróżnić i dać swojemu odbiorcy to, czego właśnie szuka. Nie traktuj opisu produktu jako „zła koniecznego”. Trzeba to zrobić, bo to wpływa na Twoje wyniki sprzedażowe. Warto jednak się do tego przyłożyć, właśnie z powyższego powodu. A jeżeli nadal wydaje Ci się to kosmosem, to dobry copywriter (np. ja :)) przygotuje Ci takie opisy produktu, że klienci nie będą mogli się im oprzeć :), a taka inwestycja w usługi profesjonalisty, szybko Ci się zwróci dzięki rosnącej sprzedaży. 

Pamiętaj, by do opisu dołączyć zdjęcia produktu, pokazać zastosowanie produktu czy sposób używania produktu. Jeżeli dodasz wspomniane przeze mnie wartości, pobudzisz emocje czy rozwiążesz konkretne problemy odbiorców, to dodatkową korzyścią będzie nawiązanie relacji z klientem, które może doprowadzić do tego, że wróci on po kolejny Twój produkt.

Myślę, że po tych informacjach opisanie Twojej oferty będzie dla Ciebie stosunkowo łatwym zadaniem (a jeżeli nadal nie, to ponawiam zaproszenie do współpracy). Utrzymuj właściwy punkt odniesienia, nie zapominaj o potrzebach grupy docelowej i widoczności w wynikach wyszukiwania – a wszystko pójdzie dobrze 🙂 Twój pierwszy skuteczny opis produktu czeka na Ciebie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *