Skuteczny tytuł tekstu to taki, który skłania do kliknięcia linku i przeczytania artykułu. To taki, obok którego nie możesz przejść obojętnie. Po prostu musisz go kliknąć, bo… nie wytrzymasz! Stworzenie takiego tytułu nie jest proste, ale na szczęście nie jest niemożliwe. W tym artykule podrzucę Ci szereg gotowych wzorów, schematów i rozwiązań, które możesz zastosować w swoim biznesie, na blogu i w social media. Jedyne, co musisz zrobić, to pod schemat podstawić informacje pasujące do Twojej branży, niszy i odbiorców. Jakie są te atrakcyjne tytuły?
Jaką funkcję pełni tytuł artykułu?
Zanim jednak obdarzę Cię tymi magicznymi formułami, pozwól, że trochę wprowadzę Cię w temat. To ważne, ponieważ pozwoli Ci w przyszłości tworzyć treści klikalne i przynoszące zyski.
Tytuł pełni kilka funkcji.
Pierwszą jest przyciągnięcie uwagi. Jego zadaniem jest skierowanie wzroku odbiorców właśnie na Twój tekst. Dotyczy to bloga i social media. Zawarte w nim słowo kluczowe z pewnością to ułatwi.
Po drugie, jak już przyciągnie ten wzrok, dobry tytuł ma być tak kuszący i przyciągający, że skłoni do kliknięcia i przeczytania artykułu.
Po trzecie, tytuł to obietnica – obietnica rozwiązania problemu, dostarczenia rozrywki, zaspokojenia ciekawości czy wyjaśnienia wątpliwości. To zapowiedź wartości, które otrzyma Twój czytelnik w zamian za przeczytanie Twojego tekstu. Ważna uwaga! Musisz tę obietnicę spełnić. Jeżeli obiecujesz rozrywkę – musisz ją dostarczyć. Jeżeli obiecujesz rozwiązanie problemu – musi się ono potem pojawić. Inaczej odbiorca więcej nie odwiedzi Twojej strony.
Ja obiecuję Ci, że dowiesz się, jak tworzyć działające tytuły. I w dalszej części tego teksu, spełnię tę obietnicę.
Tytuł pełni jeszcze dwie funkcje. Jest streszczeniem informacji, które znajdziesz w treści. Spójrz na mój przykład: jak tworzyć skuteczne tytuły i już wiesz, że znajdziesz tu konkretne wskazówki, wzory i schematy.
Ostatnia funkcja, ale nie najmniej ważna to SEO, czyli optymalizacja tekstu pod wyszukiwarki (m.in. Google). Jeżeli chcesz, by Twój tekst znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania, musi spełniać wymogi seo, czyli zawierać słowa kluczowe. To dzięki nim roboty wiedzą, kiedy go wyświetlić i na jakie zapytania czytelnika odpowie treść Twojego artykułu. Pamiętaj jednak, by słowa kluczowe nie determinowały brzmienia tytułu. Jego atrakcyjność jest na pierwszym miejscu. Obecność słów kluczowych ma tylko pomóc.
Mając na uwadze te zadania, jakie tytuł musi zrealizować, łatwiej będzie Ci zredagować odpowiedni dla Ciebie.
Jakimi cechami powinien odznaczać się skuteczny tytuł tekstu?
Funkcje mamy już z głowy. Teraz czas na cechy, jakimi powinien odznaczać się skuteczny tytuł artykułu. Te cechy również pomogą Ci przy projektowaniu własnych nagłówków.
To jedziemy.
Skuteczny tytuł tekstu powinien być rzeczowy i informacyjny. Spójrz na przygotowany przeze mnie.
„Skuteczny tytuł tekstu – jak go stworzyć” – jest rzeczowy i informacyjny. Nie ma czarowania i owijania w bawełnę, ani czarowania czytelnika. Wiesz, czego się spodziewać i co tu znajdziesz.
Nagłówek musi też być przyciągający uwagę czytelników i uczciwy. Trzymając się mojego przykładu – dla przeciętnego czytelnika nie będzie przyciągający uwagę. Jednak dla Ciebie i całej rzeszy copywriterów, blogerów i marketingowców taki tytuł jest ciekawy. Dlaczego? Bo niesie odpowiedź na ważne pytanie. Jak stworzyć tytuł, który będzie się dobrze klikał? Który zachęci do odwiedzenia strony. Uczciwy, bo faktycznie o tym piszę.
Wśród cech mogłabym jeszcze wymienić:
- napisany językiem korzyści (w moim są w domyśle),
- rozwiązywać problemy,
- odpowiadać na pytania,
- budzić emocje,
- budzić zainteresowanie czytelnika,
- zaspokajać potrzeby lub pragnienia
- zawierać słowa kluczowe, które pomogą wypozycjonować tekst w wynikach wyszukiwania.
Oczywiście, nie wszystkie cechy da się zmieścić w jednym tytule. Gdy napiszę: „Zobacz, jak wygrałam walkę o firmę” – to mało tu informacji i rzeczowości, ale są za to emocje, zainteresowanie i być może odpowiedzi na Twoje pytania lub problemy.
To, że tytuł nie odznacza się wszystkimi tymi cechami, nie znaczy, że jest zły lub nie będzie skuteczny. Każdy realizuje inne cele i w tym pomagają inne cechy. Mimo to, każdy może być skuteczny, jeżeli zastosujesz zebrane przeze mnie poniżej schematy (nie wszystkie – wybrane, które Tobie najbardziej odpowiadają).
Czy schematy tworzenia tytułów działają?
Na to pytanie mogłabym odpowiedzieć bardzo krótko: Tak!
Oto uzasadnienie.
W roku 1999 zespół badawczy z Izraela zgromadził 200 reklam w celu ich przebadania. Były to kreacje wysoko oceniane, nagradzane lub takie, które znalazły się w finałach branżowych konkursów.
Okazało się, że 89% z nich można było przypisać do jednej z sześciu kategorii/szablonów (będę o nich opowiadać innym razem). Gdy natomiast przyjrzeli się reklamom mniej udanym, odrzuconym i nienagradzanym, okazało się, że do wspomnianych sześciu kategorii można było przypisać zaledwie 2% z nich.
Oznacza to, że skuteczne i kreatywne reklamy wpisują się w jeden z sześciu schematów, a te nieskuteczne i nieudane są jednostkowo nieudane – każda na swój sposób.*
Tę regułę można zastosować również do schematów nagłówków czy tytułów artykułów. To sprawdzone wzory, które właściwie wykorzystane i zastosowane przyniosą Ci wymierne i zauważalne efekty. „Oryginalne” tytuły mogą natomiast przepaść bez wieści w czeluściach internetu.
A skoro ktoś to zbadał i już wie, warto z tej wiedzy korzystać.
To jedziemy z konkretami, czyli coś, co tygryski lubią najbardziej. Poznaj schematy skutecznych tytułów, które sprawią, że na Twoją stronę przyjdą prawdziwe tłumy.
Skuteczne tytuły – schematy
Poniżej znajduje się trzynaście schematów (13 sposobów ;)), które możesz zastosować w swoich tytułach artykułów. Korzystaj z nich śmiało i odważnie. A po wdrożeniu, koniecznie daj mi znać, jak wzrosła klikalność i liczba odwiedzin użytkowników na Twojej stronie internetowej/na blogu oraz które okazały się najbardziej chwytliwe.
Skuteczny tytuł tekstu – Nietypowe połączenie
To nagłówek, w którym łączysz ze sobą dwie zaskakujące rzeczy. W tytule musisz zaintrygować, zaszokować, ale artykuł musi utrzymać ten poziom.
Na przykład:
„Czego politycy uczą nas o marketingu”
lub
„Czego Twój ogród może Cię nauczyć o rozwijaniu biznesu”
Pamiętaj, że to zestawienie ma budzić zdziwienie, zaskoczenie i wielki znak zapytania. Jego moc tkwi w dwóch zupełnie odległych od siebie elementach, które łączysz ze sobą. Pomysłów i sposobów zestawienia może tu być cała masa. Ważne, że to niezwykłe połączenie ma kierować na Twoją stronę internetową.
Błędy, które popełnia czytelnik
Nikt z nas nie lubi popełniać błędów, więc taki tytuł to jak zaproszenie do konfrontacji, taki temat musi zadziałać. Błędy? Jakie błędy? Aż sprawdzę artykuł, żeby się przekonać, że mnie to nie dotyczy.
Nieco skromniejszy czytelnik pomyśli: O kurczę! Sprawdzę to, może ja też któryś popełniam!
Przykład:
„Czy Ty też popełniasz te błędy przy tworzeniu swoich treści?”
lub
„Te trzy błędy pojawiają się najczęściej, Ty też je popełniasz?”
Tego rodzaju chwytliwy tytuł będzie najskuteczniejszy w przypadku czytelników, którzy szukają podstawowej wiedzy, dopiero zaczynają z danym tematem. Świetnie więc sprawdzi się na początku lejka sprzedażowego, jeżeli w ofercie masz szkolenia. Pasuje też do artykułów w social mediach, bo szybko skupia uwagę. Możesz go sformułować w formie pytania jak w moich przykładach, a mogą to być zdania twierdzące.
„Sprawdź najczęściej popełniane błędy przez copywriterów”
Kompleksowa informacja
To świetny schemat do stworzenia dużego materiału na jakiś temat. Może przyjąć dwie formy:
- [Liczba] rzeczy o branży/o diecie/o działaniach itp., których szef/koleżanka/dietetyk/trener itp. nigdy Ci nie powie
- Wszystko, co musisz wiedzieć o branży/diecie/działaniach itp., by odnieść sukces.
Jak to przełożyć na konkretne przykłady?
„5 faktów o tworzeniu tytułów, których żaden copywriter Ci nigdy nie powie”
„3 rzeczy o treningach, których żaden trener Ci nigdy nie wyjawi”
„5 sposobów na podniesienie sprzedaży w sklepie internetowym, których nie wyczytasz w książkach”
lub
„Wszystko, co musisz wiedzieć o copywritingu, by odnieść w nim sukces”
„Wszystko, co musisz wiedzieć o diecie, by skutecznie schudnąć”
To, jakich słów użyjesz, zależy od Twoich pomysłów i kreatywności. Pamiętaj też o celu treści i strony, na której się znajduje. Tak zatytułowany artykuł może być też ważnym elementem Twojego lejka sprzedażowego.
Najważniejsza sprawa
To prosta do zastosowania formuła, ale pamiętaj, by w treści podać naprawdę istotne informacje. Przypominam, że tytuł daje obietnicę, którą artykuł musi spełnić. Dlatego ta sprawa musi być naprawdę najważniejsza i trzeba o tym mówić od początku. W ten sposób nie stracisz uwagi odbiorców.
Przykład:
„Czy wiesz, co jest najważniejsze w copywritingu?”
„Wiesz, co jest najważniejsze w marketingu?”
„Czy wiesz, co jest najważniejsze w uprawianiu sportu?”
To proste do sformułowania nagłówki, więc z pewnością sobie poradzisz.
Zachęta do zmiany
Niektórzy spośród Twoich czytelników mogą być właśnie w punkcie zwrotnym swojego życia. To oznacza, że potrzebują „popchnięcia”. Potrzebują impulsu do zmiany. Możesz im ten impuls przesłać właśnie poprzez tego rodzaju nagłówek, a potem wzmocnić go treścią.
Przykład:
„Co się stanie, gdy postawisz wszystko na jedną kartę i rzucisz etat?”
„Zobacz, jak zmieni się Twój biznes, gdy zastosujesz te trzy rady”
W tekście, który ma taki tytuł, warto zastosować storytelling. Opowiedz historię, która ma pouczające lub wartościowe zakończenie. Taka bajka z morałem. Oczywiście, jak w każdej bajce, jej bohater musi przejść przemianę 🙂
Skuteczny tytuł tekstu – Uproszczenie pracy
W tym tytule kryje się obietnica. Pokazujesz jeden prosty sposób na ułatwienie pracy, działania, ważnych dla czytelnika aktywności. Zobaczysz, jak szybko wzbudzisz ciekawość.
Przykład:
„Tworzenie tytułów nigdy nie było tak proste”
„Pisanie skutecznych tekstów od teraz stanie się łatwiejsze”
Pamiętaj o spełnieniu obietnicy. Zrobisz to odpowiednio zaprojektowaną treścią.
Naśladownictwo
To świetny i uniwersalny wzór tytułu, gdy kimś się inspirujesz.
„Pisz, jak Stephen King”
„Sprzedawaj, jak Steve Jobs”
„Szalej w tekstach, jak Makłowicz w kuchni”
Ważne, by w tekście przywołać faktycznie porady czy zasady, jakimi dana osoba kierowała lub kieruje się w swojej pracy.
A w ostatnim przykładzie (Makłowicz) pamiętaj, by wskazać w tekście analogię.
Makłowicz jest odważny w gotowaniu, kreatywny, ale też kieruje się pewnymi zasadami. Tak samo przy tworzeniu tekstów itd.
Kwestionowanie – ciekawy pomysł na skuteczny tytuł tekstu
To jest fajny zabieg, który rodzi dwa wielkie znaki zapytania w oczach Twoich czytelników, jeżeli dobrze go zastosujesz. Polega na dopisaniu znaku zapytania do zdania twierdzącego.
„Koniec odchudzania, jakie do tej pory stosowałeś?”
„To koniec tytułów, jakie dotychczas tworzyłeś?”
„Tworzenie leadów już nigdy nie będzie takie samo?”
„Sprzedaż w Twoim sklepie radykalnie się zmieni?”
Metafory
To dość trudny schemat i trzeba się tu nieco wysilić. Ważne, by stosować nieoczywiste i nieoklepane zwroty. Taki tytuł może już od początku wzbudzić ciekawość, a to duży plus dla Ciebie, jako twórcy treści.
Przykład:
„Tekst rozgotowany, jak kluski u babci”
„Smakowite wskazówki, jak tworzyć treści”
„Pyszne porady na temat skutecznych tekstów” (chyba jestem głodna ;))
„Wytworne nagłówki, którym nikt się nie oprze”
Autorytety
To trochę podobny schemat, jak w przypadku naśladownictwa. Tu możesz dodatkowo wprowadzić w treści nagłówka również firmy, nie tylko ludzi. Taki nagłówek trafi do osób, które dzielą z Tobą autorytety.
Przykład:
„Lekcje sprzedaży od Steve Jobsa”
„Pięć lekcji sprzedaży, jakie daje nam Apple”
Newsy
Tu możesz się inspirować wiadomościami z portali newsowych, ale nie tandetnymi clickbaitami. Cały czas tworzymy nagłówki na wysokim poziomie 🙂 Mogą one mieć różne nasilenie wyszukiwania, ale warto się tym pobawić.
Przykład:
„Najnowsza aktualizacja algorytmu – jakie niesie skutki dla Ciebie”
„Od stycznia zmiany algorytmu – na co się przygotować”
Korzyści
Tu stosujesz klasyczny język korzyści – nic więcej, nic mniej. Projektowanie nagłówka z językiem korzyści to też świetny trening umiejętności formułowania zdań w ten sposób. Warto to poćwiczyć. Zobacz:
„Wzory skutecznych nagłówków, dzięki którym w krótszym czasie będzie redagować tytuły dla siebie”
„Poznaj zasady copywritingu, co sprawi, że będziesz sprzedawać więcej w swoim sklepie”
Potem wytrenowany w ten sposób język korzyści możesz wykorzystać w tekstach na stronie, nie tylko w tytule.
Szybko, łatwo, tanio
Ten śródtytuł kojarzy mi się z reklamami z lat dziewięćdziesiątych, gdy wszystko było szybkie i tanie ;). Ale prawdą jest, że nagłówki sformułowane z użyciem tych słów dają naprawdę dobre efekty. Chcemy szybko, bez wysiłku i tanio. Więc zamieszczenie któregoś z tych słów w tytule, to niemalże gwarancja sukcesu. Trafi do wielu osób.
Jednak to również bardzo skuteczna formuła, dlatego nie chcę Ci jej odbierać 🙂
Przykład:
„Szybki sposób na uporządkowanie plików w komputerze”
„Jak łatwo znaleźć klienta”
„Co zrobić, by tanio zdobyć wiedzę i rozwijać się w zawodzie”
„Tanie przepisy na zdrowy obiad”
„Szybki obiad dla rodziny”
„Jak łatwo zgubić nadmierne kilogramy”
To już wszystkie wzory i schematy, które dla Ciebie przygotowałam. Pamiętaj, by pisząc tytuł zawsze pamiętać o celu tekstu. Mam nadzieję, że ten materiał jest dla Ciebie pomocny i stanie się swego rodzaju ściągą lub narzędziownikiem. Korzystaj z nich śmiało i odważnie, również tworząc treści na social media. Pamiętaj, by dać znać, jakie masz efekty 🙂
Za to, że dotrwałeś/dotrwałaś aż dotąd mam dla Ciebie jeszcze bonusik. To ćwiczenia, które pomogą Ci rozwinąć kreatywność i sprawią, że chwytliwy tytuł będziesz pisać w kilka chwil.
Skuteczny tytuł artykułu – ćwiczenia, które pomogą Ci doskonalić tę umiejętność
Na początek chcę Cię zachęcić do ćwiczenia. Naprawdę trening przynosi efekty. A im więcej czasu poświęcisz na doskonalenie umiejętności tworzenia tytułów, tym mniej czasu zajmie Ci później ich redagowanie.
Na początek – wszystkie przykłady z tego tekstu przepisz ręcznie (!) do zeszytu. Najlepiej załóż sobie taki zeszyt z pomysłami, ćwiczeniami i inspiracjami. Tak, zeszyt. Nie plik. Ręczne pisanie uruchamia zupełnie inne struktury w mózgu niż pisanie na klawiaturze, czy tym bardziej kopiowanie do pliku. Dlatego przepisywanie tytułów nie tylko je utrwali, ale pomoże Ci rozbudzić Twoją kreatywność i pomysłowość.
Ćwicz bez wytchnienia
Jeżeli w czasie przepisywania przyjdą Ci do głowy inne pomysły jako przykłady – dopisz je od razu. To świetny trening. Od razu kontroluj, czy to faktycznie schemat. Im więcej uda Ci się napisać, tym lepiej.
Podczas wyszukiwania treści w internecie czasem pewnie klikniesz jakiś link lub artykuł spontanicznie, bez większego zastanowienia. Gdy tak się stanie zatrzymaj się. Zanim zaczniesz czytać tekst, zwróć uwagę na tytuł. Przeanalizuj go. Zastanów się, co Cię skłoniło do kliknięcia. Dlaczego postanowiłeś/postanowiłaś przeczytać ten tekst? Zapisz sobie ten tytuł w zeszycie (ręcznie! 😉 ) Zastanów się, co sprawia, że to dobry tytuł.
Rób tak za każdym razem, gdy klikniesz link pod wpływem tytułu tekstu. Nie tylko zbudujesz sobie bazę inspiracji, ale też wypracujesz w sobie naturalną skłonność do tworzenia takich nagłówków.
Gdy wpadnie Ci do głowy super tytuł, ale nie masz pomysłu na tekst (na razie) – też zapisz go w swoim zeszycie. Za każdym razem, gdy pojawi się w Twojej głowie taki pomysł – zapisuj.
I trzecia sprawa – ucz się od najlepszych. Przeglądaj topowe artykuły (z pierwszych pozycji w Google) i spisuj tytuły. Gdy wejdziesz na jakiegoś bloga lub stronę informacyjną, przejrzyj inne nagłówki i wypisz te, które zadziałały na Ciebie.
Zbieraj, zbieraj i jeszcze raz zbieraj! Zobaczysz, że po krótkim czasie Twój zeszyt się napełni, a tytuły będą z Ciebie wypływać niemalże samoistnie 🙂 Słowa mają moc 🙂
Powodzenia! Koniecznie daj mi znać, jak Ci idzie! Trzymam za Ciebie kciuki. A jeżeli chcesz się nauczyć tworzenia skutecznych tekstów to zapraszam Cię na moje szkolenie: Twórz skuteczne teksty i zarabiaj więcej!
*Chip Heath i Dan Heath „Przyczepne historie” Wyd. Mtbiznes 2020
- Jak stworzyć hasło reklamowe, które zapada w pamięć – praktyczne porady - 31 października 2024
- Copywriting w social mediach: jak tworzyć treści, które generują zaangażowanie - 29 października 2024
- Jak pisać nagłówki, które przyciągają uwagę – sprawdzone formuły i przykłady - 24 października 2024