Słowa kluczowe w tekście na strony www – nie zapominaj o nich

Mam znajomego, który prowadzi lokalny biznesik. Jego wizytówką jest strona internetowa, którą sam stworzył. Dopieszczone teksty, autorskie zdjęcia – wszystko z myślą o czytelnikach i przyszłych klientach. Jednak aktualnie z potencjalnych zainteresowanych na jego witrynę trafia może kilka procent. Jesteście ciekawi dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ani razu nie użył na swojej stronie najbardziej oczywistej nazwy usługi, jaką oferuje. Ani razu…

Słowo to nie pojawia się w nazwie witryny, nie pada też w żadnym tekście lub podpisie pod zdjęciem… Są wyszukane synonimy określające ową usługę, a owszem. Pytanie tylko, czy to właśnie je wpisze w wyszukiwarkę potencjalny klient?

Słowa kluczowe – czemu działają?

Zasada jest dość prosta – tworząc treści na stronę internetową, informujesz roboty wyszukiwarek, o czym ona jest. Na tej właśnie podstawie Google lub Bing tworzą listy wyników, starając się przedstawić użytkownikowi witryny, które najbardziej go zainteresują. To oczywistość, o której powinien wiedzieć każdy, kto z internetu korzysta. Jednak sporo copywriterów, zwłaszcza początkujących, nie do końca rozumie, jak działają słowa kluczowe i dlaczego są tak ważne.

Nieraz dostałam do sprawdzenia tekst pisany na stronę internetową, któremu nie można było zarzucić nic, oprócz tego, że nie pojawiły się w nim słowa kluczowe. Autor często dogłębnie wyczerpywał temat, pisał bardzo perswazyjnie i obrazowo – a jednak z mojego punktu widzenia tekst nadawał się do sporych poprawek.

Minęły czasy pressel page, czyli stron z preclami, pisanymi na kolanie, gdzie treść nie była istotna, liczyło się jedynie regularne powtarzanie odpowiednich fraz. Obecnie jednak nadal słowa kluczowe pełnią istotną rolę, a artykuł powinien być nimi odpowiednio nasycony. Z drugiej strony, roboty Google coraz lepiej radzą sobie z rozszyfrowywaniem tekstu, szukając treści pisanych językiem naturalnym, gramatycznym. Jak więc rozmieszczać słowa kluczowe, by tekst znalazł „uznanie” w oczach robotów, a jednocześnie przypadł do gustu czytelnikom?

Jak rozmieszczać słowa kluczowe w tekście?

Pisząc tekst na stronę internetową o określonej tematyce, warto zadać sobie na wstępie pytanie – czego będą szukać czytelnicy? Jakie zapytanie wpiszą, by trafić właśnie tutaj? To jedna ze wskazówek, jak dobrać słowa kluczowe. Po pierwsze, bardzo to ułatwia tworzenie samej treści, pozwalając uporządkować sposób serwowania informacji. Po drugie, jeśli nie współpracujemy ze specjalistą od SEO i nie mamy określonych wytycznych, stosując taką technikę, stworzymy teksty, które pozytywnie odbiją się na ilości odwiedzających witrynę. A to oznacza zadowolonego klienta i więcej poleceń.

Zresztą, wcale nie musimy liczyć jedynie na swoją intuicję w tym temacie. Warto skorzystać z darmowego narzędzia, jakim jest Planer Słów Kluczowych (eng. Google AdWords Keyword Planner), który znajdziemy w panelu Google AdWords. Narzędzie planowania słów kluczowych znacznie ułatwi pracę.

Przykładowo, mamy za zadanie stworzyć treść na stronę sklepu internetowego. Tytuł tekstu ma brzmieć „jak stosować olej kokosowy”. Szybkie sprawdzenie tej frazy pokazuje nam, że znacznie więcej wyszukań mają słowa: „zastosowanie oleju kokosowego”, „właściwości oleju kokosowego” itp. Jednocześnie dzięki nim możemy ułożyć plan tekstu, najpierw pisząc o tym, jak olej kokosowy działa, a następnie jak go stosować.

Mając listę słów kluczowych, możemy zacząć pisać artykuł. Oto kilka podstawowych rad:

  • słowo kluczowe powinno pojawiać się w tytule,
  • w tekście pisanym na stronę www powinny pojawiać się nagłówki – w nich także należy używać słów kluczowych,
  • w każdym akapicie słowo kluczowe lub jego synonimy powinny występować przynajmniej raz (nie musi być w mianowniku),
  • używając słów kluczowych, róbmy to naturalnie, tak by ich pojawienie się w tekście wynikało z sensu wypowiedzi. Koszmarki w stylu „Automyjnia Warszawa” (jeśli musimy) stosujmy w nagłówkach, podpisach pod ilustracjami, stopce itp. W tekście umieszczajmy gramatyczną wersję „automyjnia w Warszawie” – przy obecnych algorytmach roboty wyszukiwarek odczytają je prawidłowo,
  • przynajmniej raz w tekście słowo kluczowe powinno pojawić się w mianowniku, stosowanie innych przypadków także jest wskazane,
  • nie należy przesadzać z liczbą różnych wariantów słów kluczowych – 2-3 na jeden teksty wystarczą.

Kilka danych dla niedowiarków – działanie słów kluczowych w tekście można zmierzyć

Niedawno brałam udział w dyskusji, gdzie specjalista od SEO na moją uwagę, że nie każdy copywriter dba o właściwe rozmieszczenie i nasycenie tekstu słowami kluczowymi, stwierdził, że to bzdura z poprzedniej epoki. Jego zdaniem wystarczy, że tekst jest na temat i wybroni się sam.  Niestety, dość łatwo to obalić. Podałam wyżej przykład mojego znajomego – wystarczyłyby drobne zmiany i widoczność jego witryny dla najważniejszego słowa kluczowego wzrosłaby znacznie. Z mojego doświadczenia, a poprawiałam już opublikowane treści na witrynach właśnie pod tym kątem, wprowadzenie do tekstu odpowiednich słów kluczowych w ciągu miesiąca zwiększało ilość wyszukań (a także pozycję w wyszukiwarce) o nawet 50%.

Marta Kliś
Marta Kliś

Marta Kliś, copywriter i specjalista ds. social media w firmie UDI.com.pl. Pisaniem tekstów zawodowo zajmuje się od pięciu lat, ale już wcześniej tworzyła wiersze do szuflady. W pracy najbardziej fascynuje ją to, jak odpowiednimi treściami można generować wyniki: sprzedaży, zapisów, odwiedzin, jej dewiza to „content is king”. Prywatnie fanka Gwiezdnych Wojen, fantastyki oraz swoich zwierzaków: dwóch psów i trzech kotów.

Sfera Copywritera

14 thoughts on “Słowa kluczowe w tekście na strony www – nie zapominaj o nich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *