Księga Komunikacji marki

Czym jest Księga Znaku, wie chyba każdy, kto zajmuje się kreowaniem wizerunku firm i marek nie tylko w sieci. Księga Znaku to dokument, który powinien zostać przygotowany przez grafika zaraz po opracowaniu logo i całej identyfikacji wizualnej. Jest to szczegółowa instrukcja obsługi logo – dopuszczalne rozmiary, kolorystyka, warianty itp. Księga Komunikacji to szczegółowy opis tego, w jaki sposób marka czy firma komunikuje się ze swoimi klientami w poszczególnych kanałach – na stronie, na platformach społecznościowych, na ulotkach.

Księga Komunikacji

Księga Komunikacji marki – co to jest

Jest to dokument, który precyzyjnie określa sposób, w jaki marka opowiada o sobie, swojej ofercie i swojej działalności. Jak marka komunikuje się z odbiorcami. To odmiana księgi o identyfikacji wizualnej, z tym że omawia komunikowanie. W dokumencie należy precyzyjnie opisać stosowany przez markę językzwroty do odbiorcówstyl prowadzenia konwersacji i kanały, na których marka powinna się pojawiać.

Taką księgę przygotowuje copywriter lub osoba odpowiedzialna za strategię marketingową. Istotne jest to, by dokument poruszał wszystkie aspekty języka, odpowiadał na wszystkie pytania i wątpliwości. W jego treści powinna znaleźć się odpowiedź na każde pytanie związane ze stylem komunikacyjnym firmy i tym, jak marka komunikuje się ze swoimi klientami.

strategia komunikacyjna

Księga Komunikacji marki – dla kogo powinna być ważna?

Na pierwszym etapie, księga powinna być ważna dla każdego przedsiębiorstwa i każdej firmy, które od początku swej działalności chcą pozycjonować się wysoko, jako marki profesjonalne, odpowiedzialne, ambitne.

Nie ma znaczenia zasięg marki, czy jest to wielka korporacja, czy mała rodzinna firma. Jeżeli jej celem jest znalezienie się wśród liderów branży, powinna postarać się o Księgę dla siebie. W przyszłości jej użytkowanie pozwoli oszczędzić czas, przyspieszy projektowanie działań i pomoże reagować na wiele sytuacji, które zgłaszane będą przez klientów.

sposób komunikacji

Na drugim etapie, taka księga marki przyda się z pewnością social media managerom, copywriterom, marketingowcom. Komunikacja reklamowa opiera się bowiem na słowie i obrazie. Jeżeli są one ze sobą wzajemnie spójne, to efekt reklamowy będzie z pewnością lepszy. Do tego, jeżeli w każdym przekazie obraz będzie spójny (co zapewni Księga Znaku), a stosowany język będzie konsekwentny pod względem stylu (to można zyskać dzięki Księdze Komunikacji) to marka zyska jeszcze wyższą pozycję i postrzegana będzie jako marka premium. Spójność i konsekwencja to w tym temacie słowa klucze.

Gdy Twoja firma zatrudnia osobno copywritera i social media managera, to Księga Komunikacji staje się po prostu koniecznością. Dlaczego? Dzięki temu unikniesz problemów, które wynikają z indywidualnych przyzwyczajeń i stylu pisania każdego z nich. Mając księgę będą się w tym samym stylu komunikować z odbiorcami bloga, strony internetowej i mediów społecznościowych. Zobacz, ile to ułatwia. Twoi klienci nie mają wrażenia, że się zgubili, bo wszędzie język jest spójny i zgodny.

To wszystko właśnie zapewnia księga. Wyobraź sobie, że każdy z Twoich pracowników odpowiedzialny za inny kanał komunikacji „mówi” po swojemu. Brak spójności i zgodności. Jeżeli każdemu z nich wręczysz księgę – nie ma opcji, że będą „mówić” po swojemu.

Na czym oprzeć projekt Księgi Komunikacji marki?

Przede wszystkim trzeba starannie przeanalizować branżę, w której dana firma działa. Zobaczyć, jak komunikuje się konkurencja i jaki styl wypowiedzi przyjmuje. Księga powinna to analizować i omawiać wraz z prezentacją wniosków. Druga sprawa, to konkretny zakres działalności tej właśnie firmy, dla której przygotowywany jest dokument. To również ma ogromny wpływ na sposób, w jaki firma powinna się zwracać do swoich odbiorców, co księga powinna definiować i szczegółowo opisywać.

komunikacja marki

Te dwa elementy wiążą się z “idealnym klientem” marki, czyli swego rodzaju modelem klienta, do którego przekaz ma dotrzeć. Kim jest ten człowiek, jakim językiem się posługuje, jakie zwroty lubi, a jakie go drażnią. Idealny klient marki ma swoje upodobania, preferencje i antypatie. Trzeba je poznać, ponieważ to jest klucz do skutecznej komunikacji.

Trzeci element, który powinien być brany pod uwagę, to kanał komunikacyjny marki, za pośrednictwem którego marka będzie o sobie opowiadać. Przy zachowaniu spójności języka i stylu należy pamiętać o tym, by wprowadzać delikatne modyfikacje. Inaczej prowadzi się komunikację na Facebooku, inaczej na LinkedIn, a jeszcze inaczej na stronie internetowej czy ulotkach. Doprecyzowanie tych wszystkich szczegółów nie jest łatwe. Język musi zachować swój wyjątkowy charakter, a jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby użytkowników danej platformy. Te różnice określa się jako tone of voice i brand voice. Dokument, jakim jest księga komunikacji marki zajmuje się również tego rodzaju elementami.

komunikacja marketingowa

Co musi się znaleźć w Księdze Komunikacji?

Bardzo ważne jest to, by był to dokument wyczerpujący, poruszający wszystkie aspekty języka. Można ją podzielić na rozdziały. W jednym z rozdziałów należy wówczas wyjaśnić, jakiego trybu marka będzie używać, (męskoosobowy, niemęskoosobowy), w innym jaką liczbę będzie stosować (pojedyncza czy mnoga – pan, ty czy my, wy), którą osobą marka będzie się zwracać w tekście (druga, trzecia – ty, pan lub pierwsza, druga – my, wy). Kolejny rozdział może poruszać kwestię tego, jakie słowa są tu zalecane, a jakie są zabronione (np. misja, rozwiązanie, radość, konieczność, przymus itp.). Skojarzenia, które inspirują, perspektywa, tworzenia treści (marka, pracownik firmy, jej szef, klient), stosowane techniki językowe (storytelling, opisy sensualne, rzeczowe, techniczne, proste itp.). Sposób budowania zdań (proste, złożone, lekkie, brzmiące fachowo, poważnie). Wykorzystywanie emocji w tekstach, odwoływanie się do potrzeb, wzbudzanie potrzeb.

Każda firma jest inna i ma inne potrzeby komunikacyjne. To twórca Księgi marki powinien te potrzeby rozpoznać i umieć je opisać.

komunikacja firmowa

Co zyskujesz z Księgą Komunikacji marki?

Firma, która zdecyduje się na utworzenie dla siebie takiego dokumentu, zyskuje kompendium wiedzy na temat właściwego dla niej języka. Wie, jak się nim posługiwać i jakie jego elementy wykorzystywać. Dzięki temu jej komunikacja ma charakter spójny i harmonijny niezależnie od tego, kto tę komunikację prowadzi. Co więcej, księga gwarantuje Ci wiekszą skuteczność prowadzonej przez Ciebie komunikacji. Nie chodzi tylko o spójność. To jest jak pawie piórka – ozdoba. Chodzi przede wszystkim o skuteczność Twoich działań marketingowych i treści, które publikujesz.

Starannie i rzetelnie przygotowane materiały sprawią, że łatwiej będzie Ci przekształcać obserwatorów w klientów. A ci, którzy staną się Twoimi klientami – będą nimi wiernie i lojalnie.

W sytuacji, gdy trzeba zatrudnić copywritera, który jest specjalistą w danej branży, firma ma wówczas gotowe wytyczne dla niego. Nie musi ich na bieżąco definiować. Przesyła jedynie gotowy dokument i tematykę zlecenia copywriterowi i tyle. To skraca czas potrzebny na dopracowanie warunków współpracy, a jednocześnie sprawia, że copywriter wie, w jakim tonie ma się wypowiadać w imieniu marki, która zleca mu zadanie.

Mając Księgę Komunikacji nie trzeba projektować komunikacji marki na nowo za każdym razem. Wystarczy odwołać się do ogólnych wytycznych i dostosowywać je do potrzeb związanych z wdrażanym produktem, usługą lub uruchamianym kanałem. Najważniejsze jednak jest to, że przez cały ten czas komunikujesz się ze swoimi klientami w ten sam sposób. Sposób, który im odpowiada i dobrze na nich działa.

Marka z Księgą

Marka z opracowaną Księgą pozycjonuje się jako marka premium, specjalista i profesjonalista. Buduje sobie spójny wizerunek i ma opracowane gotowe rozwiązania na różnorodne sytuacje (w tym również kryzysowe). Skutecznie i efektywnie komunikuje się z klientami. Okazuje się, że taki dokument to rozwiązanie na wiele sytuacji.

To oszczędność czasu i sposób na ułatwienie sobie pracy podczas projektowania strategii marketingowej.

Jeżeli jako przedsiębiorca nie masz jeszcze takiego dokumentu przygotowanego dla swojej firmy, to zapraszam do współpracy. Szczegóły wyceny znaleźć można w cenniku, a w razie pytań, zapraszam do kontaktu przez formularz kontaktowy lub na maila: kontakt@sferacopywritera.pl

Sfera Copywritera

2 thoughts on “Księga Komunikacji marki

  • Bardzo ciekawy artykuł! Komunikacja jest bardzo ważna, wciąż komunikujemy 🙂 A komunikacja w firmie pozwala na jej sprawne funkcjonowanie i budowanie wizerunku!

    • Cieszę się, że tekst jest ciekawy. W sumie może on pomóc nie tylko firmom, ale również blogerom, którzy chcą swoją działalność wznieść na poziom bardziej profesjonalny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *