Pozyskiwanie klientów w dobie wszechobecnego Internetu opiera się przede wszystkim na dobrze zaprojektowanej i opracowanej stronie internetowej. To absolutny must have dla każdego przedsiębiorcy. Oczywiście, musi być to strona internetowa, która sprosta oczekiwaniom klienta końcowego i będzie wyposażona w odpowiednie narzędzia funkcjonalne. Projektowanie UX przy tym to baza, bez której strona internetowa będzie tylko istniała w internecie – nie osiągniemy wysokiej konwersji, nie sprawdzimy, czy spełnia oczekiwania klienta, nie wiemy, czy odpowie na jego potrzeby i pytania. Zainteresowany usługami lub produktami klient, w pierwszej kolejności wpisuje w wyszukiwarce nazwę interesującej go firmy. Klient pyta, a i my pytamy, czy strona odpowiada na pytania klienta.
Dlaczego przemyślana strona internetowa jest lepsza od szablonu
Strona internetowa to przede wszystkim elektroniczna wizytówka przedsiębiorstwa. Musi zawierać informacje, które należy poukładać i logicznie przedstawić użytkownikowi. Pozwala przyszłym, potencjalnym klientom zapoznać się z podstawowymi informacjami o firmie. Pozwala ją poznać i uzyskać na jej temat niezbędne informacje. Na stronach bardzo często znaleźć można informacje o firmie, wartości, jakimi się kieruje czy też, na jakim poziomie są oferowane przez nią usługi.
Odpowiednio zaprojektowana strona internetowa pod względem graficznym i merytorycznym, pozwala na przekonanie do skorzystania z oferty danej firmy, pozwala ją zaprezentować, pokazać i zachęcić do podróżowania po stronie. Co ciekawe, badania wskazują, że klienci znacznie chętniej korzystają z usług firmy, którą mogą znaleźć w sieci, z którą mogą się zapoznać przed rozpoczęciem współpracy i która transparentnie informuje o zachodzących w niej procesach (realizacja zamówienia lub usługi). Co również istotne, bardzo często poszukiwanie produktów lub usług zaczyna się od przeglądania sieci. Firma, którą w ten sposób uda się znaleźć jest przez to zdecydowanie na wygranej pozycji.
Użyteczna i funkcjonalna strona internetowa to nie tylko sposób na przekazywanie informacji o sobie i firmie. Sieć zmienia się tak intensywnie, że może to również być sposób na nawiązanie kontaktów z biznesowym otoczeniem czy klientami indywidualnymi. Nie musi to być wyłącznie przekaz. Klienci mogą zostawiać zapytania, składać zamówienia czy prosić o nawiązanie z nimi kontaktu. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie korzystniejsze. Potencjalny klient może bowiem rozwiać swoje wątpliwości bez wychodzenia z domu.
Projektowanie UX – informacje i architektura na stronie www
Nie należy zapominać o tym, by na stronie znalazły się informacje dotyczące samych produktów lub usług, czy też informacje o promocjach, nowościach i aktualnych wydarzeniach w firmie. W ten sposób klienci mają poczucie, że stają się jej częścią, mają wgląd w jej działania, a w efekcie szybciej decydują się na współpracę.
Oczywiście wymienione informacje należy w sposób logiczny i intuicyjny rozmieścić i rozplanować. Ścieżki dostępu do każdej sekcji powinny być czytelne i jasne, a powrót do dowolnie wybranego miejsca w serwisie prosty i szybki. Każdy cel, jaki klient chce osiągnąć na stronie (pozostawienie komentarza, sprawdzenie oferty, cennika, przesłanie zapytania), powinien być możliwy do zrealizowania w maksymalnie trzech kliknięciach.
Na bazie powyższych informacji widać więc wyraźnie, że dobra strona jest może mieć znaczenie w kształtowaniu wizerunku firmy czy marki w świadomości klientów.
Czytelna i funkcjonalna strona internetowa, czyli właściwie jaka?
Tu pojawia się właśnie problem dla wielu przedsiębiorców, którzy zajmują się czymś innym niż branża IT. Trendy się zmieniają, pojawiają się nowe rozwiązania i technologie, których wdrożenie może nie być łatwe, a jest bardzo istotne.
Dobra strona internetowa powinna być nowoczesna, atrakcyjna, spójna i estetyczna. Trzeba jednak wiedzieć, że to, co uchodziło za nowoczesne jeszcze pięć lat temu, dziś jest już nie do przyjęcia. Właśnie dlatego warto zdecydować się na współpracę z doświadczonym studiem projektowania stron WWW. Będzie ono nieustannie trzymać rękę na pulsie. W razie pojawienia się ciekawych nowości, będzie je proponować przedsiębiorcy i wdrażać na stronie internetowej.
Wizerunek firmy przez wizerunek strony
W ten sposób zostanie zachowany wizerunek nowoczesnej firmy, ale jednocześnie rozwijającej się i otwartej na nowatorskie rozwiązania. Klienci doceniają takie działania. Widzą, że coś się dzieje i jednym z przejawów rozwoju są zmiany i aktualizacje na stronie www. Przykładem zmian może być blog. Nie dość, że pokazuje życie na stronie, to pozwala na interakcję z użytkownikami – poprzez możliwość pozostawienie komentarza. Dobrze zopytmalizowana strona oraz blog daje również możliwość pozycjonowania konkretnych wpisów na konkretne frazy kluczowe. Warto o tym pamiętać tworząc tytuły i opis dodawanych postów na blog.
Technologiczne rozwiązania to jedno, znaczenie ma również estetyka, która powinna być zgodna z identyfikacją wizualną całej firmy, ale nie tylko. Estetyka powinna przejawiać się również w tym, że strona jest ciekawa i angażująca. Zachęca do pozostania na niej i obserwowania.
Dbałość o każdy szczegół
Nic tak nie buduje pozytywnego wizerunku marki, jak udostępnianie wartościowych i merytorycznych treści. Strona internetowa jest doskonałym kanałem do tego. Można na niej publikować tematyczne artykuły, które będą dostępne dla klientów. Dzięki temu mogą oni sprawdzić, czy jest to rzeczywiście rzetelny przedsiębiorca. Czy zna się na swojej pracy i jaki poziom sobą reprezentuje? Bardzo często bowiem jest tak, że klienci korzystają z usług lub produktów tej firmy, która publikuje wartościowe treści. Potencjalny odbiorca najpierw czyta zamieszczone na stronie artykuły. Weryfikuje uzyskane informacje, a gdy się okazuje, że uzyskał tam cenne porady, chętnie korzysta dalej, z płatnych usług.
Poradnik zamieszczony na stronie www w dziale blog lub aktualności, może rozwiązać konkretny problem klienta. Wtedy działa swego rodzaju mechanizm, który buduje wspomniane wcześniej zaufanie. Decyzja o skorzystaniu z płatnej pomocy (w postaci usługi lub produktu) jest niemalże automatyczna.
Decydując się na zaprojektowanie strony internetowej, warto skorzystać z pomocy specjalisty, jakim jest właśnie studio projektowania stron internetowych. Nie warto zabierać się za to samemu i opierać sukces swojej firmy na darmowym czy ogólnodostępnym szablonie. Indywidualnie zaprojektowany CMS i wdrożone funkcjonalności robią lepsze wrażenie na potencjalnych klientach i mogą się przyczynić do dynamicznego rozwoju firmy.
Warto przemyśleć zaangażowanie profesjonalistów do stworzenia swojej strony internetowej. To nie tylko sposób na dotarcie do większej liczby klientów, ale przede wszystkim do zbudowania dla siebie pozycji eksperta, lidera w branży, a co za tym idzie przyciągnięcie klientów premium, którzy zdecydują się na wspólne realizowanie ambitnych i ciekawych projektów.