Strona internetowa – użyteczne narzędzie służące pozyskiwaniu klientów

Pozyskiwanie klientów w dobie wszechobecnego Internetu opiera się przede wszystkim na dobrze zaprojektowanej i opracowanej stronie internetowej.  To absolutny must have dla każdego przedsiębiorcy. Oczywiście, musi być to strona internetowa, która sprosta oczekiwaniom klienta końcowego i będzie wyposażona w odpowiednie narzędzia funkcjonalne.  Projektowanie UX przy tym to baza, bez której strona internetowa będzie tylko istniała w internecie – nie osiągniemy wysokiej konwersji, nie sprawdzimy, czy spełnia oczekiwania klienta, nie wiemy, czy odpowie na jego potrzeby i pytania. Zainteresowany usługami lub produktami klient, w pierwszej kolejności wpisuje w wyszukiwarce nazwę interesującej go firmy. Klient pyta, a i my pytamy, czy strona odpowiada na pytania klienta.  

strona internetowa

Dlaczego przemyślana strona internetowa jest lepsza od szablonu

Strona internetowa to przede wszystkim elektroniczna wizytówka przedsiębiorstwa. Musi zawierać informacje, które należy poukładać i logicznie przedstawić użytkownikowi. Pozwala przyszłym, potencjalnym klientom zapoznać się z podstawowymi informacjami o firmie. Pozwala ją poznać i uzyskać na jej temat niezbędne informacje. Na stronach bardzo często znaleźć można informacje o firmie, wartości, jakimi się kieruje czy też, na jakim poziomie są oferowane przez nią usługi.

Odpowiednio zaprojektowana strona internetowa pod względem graficznym i merytorycznym, pozwala na przekonanie do skorzystania z oferty danej firmy, pozwala ją zaprezentować, pokazać i zachęcić do podróżowania po stronie. Co ciekawe, badania wskazują, że potencjalnych klientów sprawniej przekonują firmy, które można znaleźć w sieci, z którymi mogą się zapoznać przed rozpoczęciem współpracy i które transparentnie informują o zachodzących w nich procesach (realizacja zamówienia lub usługi). Co również istotne, bardzo często poszukiwanie produktów lub usług zaczyna się od przeglądania sieci. Firma, którą w ten sposób uda się znaleźć jest przez to zdecydowanie na wygranej pozycji.

studio projektowania stron

Użyteczna i funkcjonalna strona internetowa to nie tylko sposób na przekazywanie informacji o sobie i firmie. Sieć zmienia się tak intensywnie, że może to również być sposób na nawiązanie kontaktów z biznesowym otoczeniem czy klientami indywidualnymi. Nie musi to być wyłącznie przekaz. Klienci mogą zostawiać zapytania, składać zamówienia czy prosić o nawiązanie z nimi kontaktu. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie korzystniejsze. Potencjalny klient może bowiem rozwiać swoje wątpliwości bez wychodzenia z domu. Właśnie dlatego trzeba zadbać o użyteczność na stronach internetowych i ogólnie o jakość stron internetowych udostępnianych potencjalnym klientom.

Projektowanie UX – informacje i architektura na stronie www

Nie należy zapominać o tym, by na danej stronie znalazły się informacje dotyczące samych produktów lub usług, czy też informacje o promocjach, nowościach i aktualnych wydarzeniach w firmie. W ten sposób klienci mają poczucie, że stają się jej częścią, mają wgląd w jej działania, a w efekcie szybciej decydują się na współpracę.

Oczywiście wymienione informacje należy w sposób logiczny i intuicyjny rozmieścić i rozplanować. Ścieżki dostępu do każdej sekcji powinny być czytelne i jasne, a powrót do dowolnie wybranego miejsca w serwisie prosty i szybki. Każdy cel, jaki klient chce osiągnąć na stronie (pozostawienie komentarza, sprawdzenie oferty, cennika, przesłanie zapytania), powinien być możliwy do zrealizowania w maksymalnie trzech kliknięciach.

Na bazie powyższych informacji widać więc wyraźnie, że dobra strona jest może mieć znaczenie w kształtowaniu wizerunku firmy czy marki w świadomości klientów.

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze najlepszych rozwiązań skontaktuj się z Webyourself – tworzenie stron www.

Tu pojawia się właśnie problem dla wielu przedsiębiorców, którzy zajmują się czymś innym niż branża IT. Trendy się zmieniają, pojawiają się nowe rozwiązania i technologie, których wdrożenie może nie być łatwe, a jest bardzo istotne.

Dobra strona internetowa powinna być nowoczesna, atrakcyjna, spójna i estetyczna. Trzeba jednak wiedzieć, że to, co uchodziło za nowoczesne jeszcze pięć lat temu, dziś jest już nie do przyjęcia. Właśnie dlatego warto zdecydować się na współpracę z doświadczonym studiem projektowania stron WWW. Będzie ono nieustannie trzymać rękę na pulsie. W razie pojawienia się ciekawych nowości, będzie je proponować przedsiębiorcy i wdrażać na stronie internetowej.

Wizerunek firmy przez wizerunek strony

W ten sposób zostanie zachowany wizerunek nowoczesnej firmy, ale jednocześnie rozwijającej się i otwartej na nowatorskie rozwiązania. Takie działania przekonają potencjalnych klientów. Widzą, że coś się dzieje i jednym z przejawów rozwoju są zmiany i aktualizacje na stronie www. Przykładem zmian może być blog. Nie dość, że pokazuje życie na stronie, to pozwala na interakcję z użytkownikami – poprzez możliwość pozostawienie komentarza. Dobrze zopytmalizowana strona oraz blog daje również możliwość pozycjonowania konkretnych wpisów na konkretne frazy kluczowe. Warto o tym pamiętać tworząc tytuły i opis dodawanych postów na blog.

funkcjonalna i nowoczesna strona internetowa

Technologiczne rozwiązania to jedno, znaczenie ma również estetyka, która powinna być zgodna z identyfikacją wizualną całej firmy, ale nie tylko. Estetyka powinna przejawiać się również w tym, że strona jest ciekawa i angażująca. Zachęca do pozostania na niej i obserwowania.

Dbałość o każdy szczegół

Nic tak nie buduje pozytywnego wizerunku marki, jak udostępnianie wartościowych i merytorycznych treści. Strona internetowa jest doskonałym kanałem do tego. Można na niej publikować tematyczne artykuły, które będą dostępne dla klientów. Dzięki temu mogą oni sprawdzić, czy jest to rzeczywiście rzetelny przedsiębiorca. Czy zna się na swojej pracy i jaki poziom sobą reprezentuje? Bardzo często bowiem jest tak, że klienci korzystają z usług lub produktów tej firmy, która publikuje wartościowe treści. Potencjalny odbiorca najpierw czyta zamieszczone na stronie artykuły. Weryfikuje uzyskane informacje, a gdy się okazuje, że uzyskał tam cenne porady, chętnie korzysta dalej, z płatnych usług.

Poradnik zamieszczony na stronie www w dziale blog lub aktualności, może rozwiązać konkretny problem klienta. Wtedy działa swego rodzaju mechanizm, który buduje wspomniane wcześniej zaufanie. Decyzja o skorzystaniu z płatnej pomocy (w postaci usługi lub produktu) jest niemalże automatyczna.

Decydując się na zaprojektowanie danej witryny, warto skorzystać z pomocy specjalisty, jakim jest właśnie studio projektowania stron internetowych. Nie warto zabierać się za to samemu i opierać sukces swojej firmy na darmowym czy ogólnodostępnym szablonie. Indywidualnie zaprojektowany CMS i wdrożone funkcjonalności robią lepsze wrażenie na potencjalnych klientach i mogą się przyczynić do dynamicznego rozwoju firmy.

Oczywiście nawet najlepiej zaprojektowana strona internetowa nie przyniesie efektów, jeżeli nie da się jej znaleźć w sieci. Dlatego ważnym punktem przy jej tworzeniu powinno być SEO.

Optymalizacja i pozycjonowanie strony internetowej

Strona internetowa musi być widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Co to oznacza? Jeżeli potencjalny klient wpisze w wyszukiwarce hasło, które wiąże się z daną firmą lub jej usługami, to strona www firmy powinna pojawić się w pierwszej dziesiątce wyników, czyli na pierwszej stronie. 

Żeby to osiągnąć musi spełniać kilka istotnych kryteriów. Ale nie martw się, można podbić indeks wyszukiwarki.

Słowa kluczowe

Przede wszystkim chodzi tu o słowa kluczowe. Muszą się znaleźć w tekstach zamieszczonych na stronie. Im więcej tych słów kluczowych, tym lepiej, ale… Trzeba też pamiętać, by nie była ona nimi przeładowana, nie zoptymalizowana zbyt mocno. Wszystkie frazy muszą się znajdować w treściach w sposób naturalny. Tak, by tekst nie sprawiał wrażenia treści służącej pozycjonowaniu. Ma nieść wartość dla czytelnika, a frazy muszą się pojawić tam, gdzie pasują. Jak zatem rozwiązać problem licznych słów kluczowych? Warto prowadzić bloga. Dzięki publikowanym tam artykułom masz możliwość budowania swojej pozycji w wynikach wyszukiwania Google i pozycjonowania strony www na wiele fraz. Nie pozwalaj sobie tylko na powielenie treści ze strony konkurencji czy producenta (jeżeli oferujesz jakieś produkty). To bardzo źle wpływa na ocenę strony (duplicate content) i może poskutkować dla Ciebie banem. A wtedy to już nikt Cię nie odnajdzie. BTW. takie działanie to plagiat, który jest w naszym kraju karany. 

Tu ważną jest również kwestia intencji słów kluczowych. Pamiętaj, by publikować teksty, które pozwalają Ci na zamieszczenie fraz kluczowych z intencją informacyjną, edukacyjną i zakupową. 

Jak znaleźć słowa kluczowe?

To jest temat na osobny artykuł, bo w zasadzie można o tym gadać bez końca. W tym miejscu jedynie troszkę Cię nakieruję. Z pomocą przychodzi Ci bowiem wyszukiwarka Google, a do tego opowiem Ci o świetnym narzędziu Google. 

Wyszukiwarka Google. To narzędzie z pewnością znasz :). W polu przeznaczonym do wpisania zapytania zacznij pisać wyrażenie związane z Twoją działalnością. Zobacz, jak wiele podpowiedzi się wówczas rozwija. Te, które dotyczą również Twojej strony www możesz wykorzystać, jako słowa kluczowe. Wybierz jedno z nich i kliknij. 

Masz wyniki wyszukiwania. Teraz przejedź na dół strony wyników. Znajduje się tam sekcja: związane z tym wyszukiwaniem. To kolejne źródło wartościowych słów kluczowych dla Ciebie. 

A teraz drugie narzędzie.

Google Search Console

To darmowe narzędzie oferowane przez Google. Musisz je sobie wcześniej zaimplementować na stronę (za pomogą tagów) i dać mu czas na zebranie informacji. Następnie, już w samym narzędziu, przejdź do sekcji: skuteczność. Zobaczysz, na jakie frazy Twoja strona się wyświetla i jakie pozycje wówczas osiąga. Część tych fraz to będą te, które faktycznie już zastosowałeś/zastosowałaś. Część natomiast to będzie dla Ciebie całkowita nowość. Warto po nie sięgnąć i przygotować teksty wokół tych właśnie fraz. Skoro i tak Twoja strona się na nie wyświetla, to grzechem byłoby tego nie wykorzystać. 

Szybkość ładowania strony www

Kolejna kwestia to szybkość ładowania danej witryny. Im szybciej strona się odpali, tym lepiej dla jej właściciela. Osiągniesz to dzięki odpowiednim skryptom, ograniczeniu interaktywnych elementów na stronie głównej i czyszczeniu kodu. Niestety, jeżeli chodzi o szczegóły i grzebanie w kodzie strony, to tutaj nie pomogę – nie jestem informatykiem, więc kwestie „bebechów” dla mnie są tak samo czarną magią. 

Popularność strony www

Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływa również klikalność. Co to oznacza? Roboty analizują to, jak często dana witryna jest klikana, gdy wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Zobacz, nawet na tej pierwszej stronie masz dziesięć wyników. Każdy pasuje do zapytania użytkownika. Twoim zadaniem jest sprawić, by z tych dziesięciu pozycji wybrał właśnie Twoja stronę i na nią się przekliknął. Jak to zrobić?

Służą temu meta opisy, zwane również metadescription. To króciutkie streszczenia tego, co odbiorca znajdzie na Twojej stronie. Warto zadbać o te opisy. Jak je przygotować? Muszą rozbudzać ciekawość. Zachęcać do kliknięcia. Obiecywać wartość i odpowiedzi na pytania, które użytkownik zadaje. W ten sposób uda się go zachęcić do przejścia na stronę.

Czas spędzany na stronie

Wyniki wyszukiwania można poprawić również poprzez czas, jaki odbiorcy spędzają na Twojej stronie. Pewnie znów się zastanawiasz – jak to zrobić? Przede wszystkim Twoje teksty muszą być ciekawe i wciągające. Muszą nieść wartość dla odbiorcy i obiecywać rozwiązanie palących problemów. To rozwiązanie powinno też być łatwe do wdrożenia i szybko przynosić efekty (najlepiej natychmiast). Czas spędzany na stronie ma ogromne znaczenie i bezpośrednio wpływa na ocenę jakości strony. 

Linkowanie wewnętrzne

Drugi sposób to linkowanie wewnętrzne (link building). Zaplanuj treści tak, by utworzyły one swego rodzaju siatkę. Jeden tekst niech prowadzi do drugiego, następny do trzeciego i tak dalej. Gdy odbiorcy będą czytać więcej niż jeden tekst na Twojej stronie, to spędzą na niej więcej czasu, a dla robotów to informacja, że warto Twoją stronę internetową nieco podciągnąć wyżej. Taką siatkę możesz zrobić, tworząc jeden ogólny tekst (np. jak tu – o stronie internetowej), w którym poruszasz wiele zagadnień, ale bardzo ogólnie (tak jak tu: frazy kluczowe, UX, linkowanie). A następnie każde z nich omawiasz w osobnym artykule. W głównym tekście zamieszczasz linki prowadzące do tekstów szczegółowych, a z tekstów szczegółowych do ogólnego. Takie rozwiązanie powoduje, że bez względu na to, jak odbiorca do Ciebie trafił, ma szansę przeczytać cały cykl artykułów, bo linki go odpowiednio poprowadzą. 

Linkowanie zewnętrzne (link building)

Nie bez znaczenia jest też profil linków prowadzących DO Twojej strony www. To jest tak zwane linkowanie zewnętrzne. Im więcej wartościowych stron zachęca do odwiedzenia Twojej strony www tym lepiej dla Ciebie. Ważne jednak, by linki te miały atrybut dofollow. Dzięki temu przekazują Twojej stronie tzw. link juice – czyli pozytywną moc. Wyobraź sobie, że jest jakaś strona o bardzo wysokiej ocenie robotów i ona zachęca, by odwiedzić również Twoją witrynę. Dla robotów jest to informacja, że i Twoja strona jest wartościowa. Z tego też względu warto dbać o właściwe źródła linków zwrotnych. 

Pozyskiwanie linków zewnętrznych można prowadzić chociażby, publikując artykuł sponsorowany u jakiegoś partnera. 

Cała procedura budowania linków wewnętrznych i zewnętrznych nazywa się link building. Bardzo mocno wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, dlatego warto się nad tym nieco pochylić. 

Mapa strony

Pozytywną ocenę od robotów możesz też otrzymać dzięki przygotowaniu mapy strony www. Niestety, to też jest temat informatyczny i w nim nie pomogę. W sieci jest jednak bardzo dużo treści na ten temat, więc z pewnością sobie poradzisz. 

Pozycjonowanie strony www

Pozycjonowanie stron to proces, który w zasadzie nigdy się nie kończy. Dlaczego? Z wielu powodów. Pierwszym i podstawowym jest to, że konkurencja nie śpi i cały czas walczy o wysokie pozycje – między innymi z Tobą. 

Drugi powód jest taki, że algorytm Google się zmienia. Kiedyś wystarczyło nasadzić słów kluczowych (niekoniecznie sensownych) w tekście i łapało się wysokie pozycje. Dziś już tak nie jest. Algorytm Google jest mądrzejszy i promuje treści wartościowe, które dla odbiorców niosą edukację, inspirację, porady. Same słowa kluczowe już nie wystarczą. 

Trzeci powód, który sprawia, że pozycjonowanie stron to proces ciągły? Roboty zwracają uwagę również na to, jak często strona jest aktualizowana przez jej administratora. Jeżeli więc zdobędziesz nawet topy w jakimś temacie i zostawisz stronę internetową odłogiem – to bardzo szybko zacznie ona spadać, bo inni będą publikować. Dla robotów Twoja strona stanie się nieaktualna, więc będą podsyłać użytkownikom świeższe treści. 

I ostatnia sprawia: pozycjonowanie stron zapewnia Ci stałe dotarcie do nowych klientów. Chociażby z tego powodu warto zadbać o wysokie pozycje. 

Strona internetowa użyteczne narzędzie służące pozyskiwaniu klienów

Wydaje się wiele, prawda? Projekt strony www, jej użyteczność i funkcjonalność, a do tego pozycjonowanie. Fakt, trochę tego jest. Jeżeli jednak działasz według opracowanego wcześniej planu działania, wówczas łatwiej Ci jest to wszystko krok po kroku wdrożyć. A efekty mogą być na tyle spektakularne, że bardzo szybko uznasz, ze warto było. 

Strona jest nie tylko wsparciem działań marketingowych, ale przede może być Twoim działem sprzedaży, który pracuje przez siedem dni w tygodniu i całą dobę. Ludzie, Twoi potencjalni klienci mogą szukać Twoich usług o dowolnej porze dnia i nocy. Czy to oznacza, że masz być dla nich cały czas dostępny? Nie! Trzeba mieć swoje życie 🙂 I tu właśnie wchodzi strona internetowa. Dobre pozycjonowanie pozwala ją odnaleźć, a wartościowe teksty dają klientowi odpowiedzi na najważniejsze pytania. Wypełnia formularz kontaktowy, a Ty łapiesz klienta, którego już tylko musisz do siebie ostatecznie przekonać. 

Nie zabiegasz więc o niego aktywnie, tylko czekasz, aż sam się pojawi. W tym czasie możesz podejmować działania mające na celu na przykład utrzymanie innych klientów, którzy zgłosili się wcześniej. 

Strony internetowe, które pracują dla Ciebie

Dopracowanie witryny sprawia, że klienci sami Cię znajdują. Oczywiście, by przekonać potencjalnych klientów Twoje treści muszą być na naprawdę wysokim poziomie. Muszą rozwiązywać ich problemy i odpowiadać na wątpliwości. W przeciwnym razie nie uzyskasz zamierzonego rezultatu. Pamiętaj, dla potencjalnych klientów liczy się przede wszystkim to, co zyskują dzięki Tobie (Twojej stronie czy usługach). Musisz więc dać im coś, co przekona ich do tego, że znasz się na rzeczy i możesz ich życie uczynić lepszym. 

Nie bój się też podglądania konkurencji. Oczywiście nie kopiuj jej, bo to nie o to chodzi, ale inspiruj się sposobem prowadzenia strony www czy podejmowanymi tematami. Przyglądanie się konkurencji jest też świetnym sposobem na znalezienie swojego wyróżnika. Jak inaczej masz to zrobić, jeżeli nie wiesz, jak wygląda Twoje otoczenie?

Warto przemyśleć zaangażowanie profesjonalistów do stworzenia swojej strony internetowej. To nie tylko sposób na dotarcie do większej liczby klientów, ale przede wszystkim do zbudowania dla siebie pozycji eksperta, lidera w branży, a co za tym idzie przyciągnięcie klientów premium, którzy zdecydują się na wspólne realizowanie ambitnych i ciekawych projektów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *