Instagram w branży beauty

6 milionów użytkowników, z czego większość to kobiety. Tak przedstawiają się liczby dotyczące polskiego Instagrama. Co to oznacza? Że to miejsce, w którym możesz znaleźć mnóstwo klientek dla swojego salonu beauty lub drogerii.

Zanim jednak zaczniesz prowadzić tam sprzedaż swoich usług lub kosmetyków, musisz dobrze przygotować swoje konto, opracować profil, strategię treści oraz materiały do publikacji. Nie zwlekaj, bo konkurencja już tam jest i za chwilę będzie zbierała żniwo ze swojej pracy, a instagram w branży beauty jest niezwykle cenny.

Profil na Instagramie

Pierwszym krokiem jest stworzenie profesjonalnego profilu na Instagramie. Wybierz dla siebie nazwę użytkownika, ale taką, która będzie się łatwo kojarzyła z Twoją działalnością. Może to być nazwa salonu lub drogerii, które prowadzisz. Nazwa użytkownika powinna być oryginalna i łatwo wpadająca w ucho.

Następnie wybierz dla siebie zdjęcie profilowe. Jeżeli masz logo swojej firmy, to możesz wstawić tam logo. Jeżeli klientki dobrze Cię znają i Twoja firma to tak naprawdę Ty (tzw. marka osobista), to możesz dać swoje zdjęcie, które będzie znakiem rozpoznawczym.

Biogram to miejsce, w którym krótko, ale treściwie musisz napisać, kim jesteś i czym się zajmujesz. To bardzo ważne. Użyj słów kluczowych, które pomogą Cię odnaleźć nowym użytkownikom. Może to być „salon beauty”, „zabiegi kosmetyczne”, „medycyna estetyczna”, czy „drogeria internetowa”. Ważne, by wybrany opis rzeczywiście Cię charakteryzował.

Instagram jest takim miejscem, w którym nie bardzo da się promować swoje linki (np. do strony sklepu), bo w postach są one nieaktywne. Masz możliwość podania linku w biogramie. Zrób to. A jeżeli promujesz akurat jakiś zabieg, czy produkt, zmień link w bio na taki, który odnosi się bezpośrednio do oferty. W ten sposób łatwiej będzie przekierować użytkowników do Twojego sklepu.

Linki możesz też wstawiać w relacjach (stories), ale o tym za chwilę.

Siatka profilu to miejsce, w którym zgromadzone są wszystkie Twoje publikacje. Zadbaj o to, by były spójne i oddawały kolory Twojej marki. Nadaj im styl i konsekwentnie się go trzymaj.

Wyróżnione relacje to stories, które są zapisane (normalnie stories znikają po 24 godzinach). Można je pogrupować w kategorie. Dla beauty najlepsze kategorie to: o mnie, opinie klientów, zabiegi, oferta, usługi itp. O tym więcej będzie za chwilę.

Jeszcze jedna kwestia. Masz możliwość utworzenia konta prywatnego, publicznego lub biznesowego. Jeżeli profil ma służyć promocji, niech to będzie konto biznesowe. Zyskasz dostęp do statystyk i możliwości promowania.

Publikacje na Instagramie

Czas przejść do drugiego etapu. Twoje publikacje. Na Instagramie masz możliwość publikowania różnych materiałów:

  • klasyczne posty;
  • karuzele;
  • filmy;
  • rolki;
  • stories;
  • live.

Króciutko Ci o nich opowiem.

Klasyczne posty na Instagramie

To krótkie posty opatrzone zdjęciem lub grafiką. Możesz tu publikować zdjęcia swoich produktów, klientek (na to musisz mieć zgodę), zabiegów, salonu itp. Pamiętaj, by nie wrzucać zdjęć stockowych (kupionych), bo nie oddają one rzeczywistości.

Skup się raczej na prawdziwych zdjęciach. Zadbaj o ich estetykę, a jeżeli nie potrafisz robić ładnych zdjęć, weź do współpracy fotografa. Może Ci przygotować sesję, z której korzystać będziesz potem bardzo długo. Pokazuj swoje usługi beauty, demonstruj produkty.

Przykład bardzo konsekwentnej siatki profilu.

Karuzele

Karuzele to posty, które składają się z kilku zdjęć lub grafik. To świetne miejsce na publikowanie treści „przed i po” (pierwsze zdjęcie przed zabiegiem, a drugie po) lub kolekcji kosmetyków, gdzie na każdym zdjęciu zamieszczasz jeden z serii, z krótką charakterystyką. Możesz w rozbudowany sposób pokazywać swoje usługi lub odpowiadać na pytania.

Filmy – instagram w branży beauty

Na Instagramie filmy mogą być krótsze i dłuższe. To od Ciebie zależy, co publikujesz. To jest natomiast świetne miejsce na:

  • krótki kurs make up;
  • krótki kurs pielęgnacji twarzy;
  • przygotowanie paznokci do hybrydy;
  • dobieranie kosmetyków;
  • przygotowanie do wizyty w salonie;
  • prezentację kosmetyków.

Zobacz, jak wiele treści możesz przekazać swoim odbiorcom. Takie darmowe krótkie porady mają kilka zalet. Pokazują, że znasz się na swojej pracy i warto do Ciebie przyjść. Dodatkową wartością jest to, że możesz pokazywać swoje kosmetyki w „akcji”, a więc to sposób na ich osadzenie w rzeczywistości Twoich klientów. W ten sposób zachęcisz ich do skorzystania.

Darmowe porady mają jeszcze jeden plus. Pokazują, że się troszczysz o swojego odbiorcę. Zależy Ci na nim. A to buduje ogromne zaufanie do Ciebie i zjednuje Ci potencjalnych klientów.

Instagram w branży beauty – dopracowana siatka

Rolki

Rolki (reels) to najmłodsza funkcja Instagrama. Świetnie się sprawdzają promocyjnie. Ich największą zaletą jest to, że publikowane są nie tylko w gronie Twoich obserwatorów (osób, które obserwują Twój profil), ale dla szerszej społeczności. Algorytm jeszcze się uczy tego, jak dopasowywać rolki do odbiorców, więc mogą trafić czasem do kogoś, kto nie jest zainteresowany branżą beauty. Jednak coraz częściej Insta pokazuje je tym osobom, które już wcześniej wykazały zainteresowanie tą tematyką branży beauty.

Rolki to krótkie formy, które pomogą Ci dotrzeć do bardzo szerokiej społeczności. Tu liczy się nie tylko treść, ale też efekty specjalne – ładne przejścia, interesujące metamorfozy. Kwestia filmów do rolek to temat rzeka. Jeżeli chcesz tworzyć rolki na swój profil, obejrzyj najpierw kilkanaście innych branżowych publikacji. To pomoże Ci zrozumieć trend i specyfikę, a przez to również tworzyć lepsze rolki, które dotrą do szerszego grona obserwatorów.

Rolki są świetne do budowania zasięgów konta. Potem te zasięgi musisz przekuć w obserwatorów.

Stories

Stories to krótkie (15 sek.) relacje, które znikają po 24 godzinach. Co tutaj publikować? To, co robisz. Przychodzisz do salonu i zapalasz świeczki, ustawiasz kwiaty itp.? Pokaż to. Przygotowujesz się na przyjęcie klientów, a to dla nich bardzo ważna informacja, że dbasz nie tylko o jakość zabiegów, ale również o klimat i komfort.

Przychodzą klientki i przygotowujesz się do zabiegów – też to pokaż. Jak działa recepcja, kiedy się zapisywać. Wszystko to możesz pokazać na relacji. Kieruj się zasadą, by dokumentować to, co się właśnie u Ciebie dzieje, a dzięki temu wprowadzisz odbiorców w swoje życie. Niech to będzie taki mini vlog. Możesz tu też od czasu do czasu opublikować coś ze swojego życia (jeżeli masz na to ochotę). Fajnie też połączyć prywatę z Twoją pracą. Np. jakich kosmetyków Ty używasz? Z jakich zabiegów sama korzystasz? Jakie masz problemy z cerą i co na to stosujesz? To sprawia, że Twój biznes ma ludzką twarz, a Ty stajesz się koleżanką swoich obserwatorów. A koleżance łatwiej zaufać i chętniej się korzysta z jej usług. W branży beauty to bardzo ważne, by mieć bliskie relacje z odbiorcami, a instagram też docenia takie konta, która tworzą relacje z użytkownikami.

Niektóre stories mogą wejść w wyróżnione relacje. Znaleźć je można na profilu. Z wyróżnionych relacji Twoi odbiorcy mogą dowiedzieć się nieco o Tobie, o Twoich usługach, ofercie czy poznać opinie klientów. Każda grupa wyróżnionych relacji może mieć własną okładkę. Na Instagramie jest ona okrągła. Warto zadbać o to, by te okładki były spójne. Niech to będą kolory Twojej marki, kolory konta. Postaraj się o spójność i estetykę, a zwrócić Ci się ona w klientach.

Spójne wyróżnione relacje, które świetnie się prezentują. Do tego bardzo spójna siatka profilu.

Instagram w branży beauty – Live

Live to relacje na żywo. Możesz w tym czasie prezentować swoje produkty, pokazywać zabiegi lub jak korzystać z Twoich produktów w domu. Live może być zapisany na profilu lub nie. Jeżeli zdecydujesz się go zapisać, każdy będzie mógł do niego wrócić lub obejrzeć po czasie. Jeżeli go nie zapiszesz, wyróżnisz uczestników i sprawisz, że poczują się wyjątkowi. W czasie takiego live, którego nie zapisujesz, możesz dać zniżkę na hasło, dać ofertę specjalną tylko dla uczestników. To również wyróżnienie dla Twoich wiernych fanów, a do tego skupia uwagę wokół Twojej marki i „narzuca” bycie na bieżąco, żeby znów nie przegapić jakiejś fajnej promocji.

Instagram lub live, dlatego warto się do nich przekonać. Takie materiały na instagramie są promowane przez algorytm, a to pozytywnie wpływa na popularność Twojego konta.

Instagram to też Hashtagi

Ważnym aspektem promowania profilu na Instagramie są hashtagi. Jak ich używać? Pod każdym postem lub filmem zamieść kilka z nich. Instagram daje możliwość wprowadzenia aż 30 hasztagów, ale to nie jest konieczne. Zdecydowanie lepiej zamieścić ich mniej (ok. 10), ale dobrze dobranych. W branży beauty tych hasztagów jest bardzo dużo. Hasztagi pozycjonują Cię w różnych obszarach, dlatego musisz wybierać je bardzo rozsądnie. Możesz je sobie posegregować na grupy i w każdej grupie zamieścić 2-3.

I grupa: ogólne, czyli salon beauty, drogeria, drogeria internetowa, salon kosmetyczny, zabiegi kosmetyczne, medycyna estetyczna. Takie, które skierują osoby ogólnie zainteresowane tematem.

II grupa: konkretne, czyli kosmetyki do twarzy, peeling enzymatyczny, peeling kawitacyjny, krem do rąk. To hashtagi, które skierują osoby zainteresowane konkretnym produktem lub zabiegiem.

III grupa: lokalizacja, czyli hashatgi z miastem, jeżeli Twój salon działa tylko lokalnie. Kosmetyczka Warszawa, studio urody Lublin itp.

IV grupa: marki. Jeżeli sprzedajesz kosmetyki określonej marki lub używasz takich w swojej pracy, możesz je również oznakować: lakier semilac itp.

V grupa: różne, typu metamorfoza, nowe brwi, nowe paznokcie itp.

Pamiętaj, że hashtag zapisuje się bez spacji, jeżeli składa się z kilku słów, i należy poprzedzić go kratką: #.

Relacje na isntagramie w branży beauty

Kilka słów na koniec. Media społecznościowe to miejsce budowania relacji (taki jest też instagram w branży beauty). Nie możesz wyłącznie sprzedawać. Zaangażowanie obserwatorów zyskasz wtedy, gdy będziesz publikować treści dla nich istotne i ważne. To nie może być non stop promocja Twojego salonu, bo szczerze to nikogo to nie interesuje. W mediach społecznościowych musisz dawać wartość. Powiedz, jakie problemy rozwiązuje oferta Twojego salonu, a połączysz wartość z promocją.

Pomagasz np. w uporaniu się z cerą trądzikową – pokaż, jak to robisz, czego używasz, jakie są efekty. W ten sposób przekonasz potencjalnych klientów, że warto do Ciebie zajrzeć

Tu siatka może nie jest idealna, ale font konsekwentnie się wyróżnia, co wyróżnia całe konto.

Estetyka instagrama

Instagram w branży beauty to również estetyka. Jeżeli ktoś z użytkowników znajdzie Cię dzięki menu instagram, a tam będzie chaos i bałagan, to nie zaobserwuje Twojego profilu. W mediach społecznościowych liczy się szeroko rozumiane doświadczenie: estetyka, treści, relacje.

Jeżeli czegoś zabraknie, potencjalna klientka nie skorzysta z Twoich usług.

Instagram w branży beauty

Ważna też jest regularność Twoich postów. Nie muszą być one publikowane co dzień. Twój wpis może się pojawić raz na dwa lub trzy dni. Istotne jest jednak to, by był to wpis wartościowy, a systematyczność postów pozwoliła odbiorcy przewidzieć, kiedy coś się u Ciebie pojawi.

Klienci lubią taką przewidywalność i instagram o tym wie, dlatego promuje te konta pośród różnych profili, które działają regularnie.

Odbiorca w internecie lubi też, gdy obserwowany przez niego twórca wchodzi w relację. Dlatego nie zaniedbuj swoich klientów. Podziękuj za aktywność, odpowiedz na komentarz, polub komentarze. Takie podejście też wpływa na większe zaangażowanie odbiorców.

Możesz obserwować duże i aktywne profile instagrama, żeby budować swoje konto. Tylko jedna rzecz. Kopiowanie na instagramie się nie sprawdzi. Profile się liczą wtedy, gdy dają wartość użytkownikom.

Co jeszcze warto wiedzieć? Nie próbuj „złamać algorytmu” instagrama. Skup się na swoich odbiorcach, stwórz konto, które pomaga, bądź liderem porad i podpowiedzi w branży beauty, a zobaczysz, jak szybko to zaprocentuje. Twoje konto będzie pierwszym wyborem przy szukaniu wsparcia, a to sprawi, że Twoja drogeira lub salon, również będą chętnie wybierane.

W treści i poniżej znajdziesz przykłady dobrze zaprojektowanych profili. Może będą dla Ciebie inspiracją.

Instagram branża beauty – inspiracje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

%d bloggers like this: