Marketing internetowy – co to właściwie jest?

Marketing internetowy to wszelkie działania, które mają na celu wprowadzanie na rynek produktów i usług, ich wypromowanie oraz doprowadzenie do ich sprzedaży. Fakt, że jest to marketing internetowy dodatkowo precyzuje, gdzie te działania marketingowe powinny być podejmowane. Mają one miejsce w sieci, czyli na stronach internetowych, w wyszukiwarkach, w mediach społecznościowych i za pośrednictwem maili. Przyjrzyjmy nieco bliżej temu, czym jest marketing online.

Marketing – co to?

Marketing tradycyjny to po prostu działania, które mają służyć wypromowaniu marki, produktu lub usługi. Chodzi o takie komunikowanie oferty lub firmy, które powoduje, że odbiorcy chcą nawiązać kontakt i wypróbować to, co jest oferowane. Marketing ma za zadanie uświadomić odbiorcom ich potrzeby lub je rozbudzić. To właśnie zaspokojenie potrzeb klientów jest osią działań marketingowych. A jak to zagadnienie widzą różnorodne definicje?

Definicja marketingu

Zobacz, jak różni działacze, badacze i specjaliści podchodzą do marketingu.

celem marketingu jest sprawić, żeby samo sprzedawanie nie było potrzebne”. – Peter Drucker

To bardzo ciekawe ujęcie, które zmusza na pracownikach działu marketingu do zupełnie innego myślenia. Do otwarcia się na nowe możliwości, kanały dotarcia i sposoby komunikowania się z potencjalnymi klientami.

Definicja marketingu 2

Philip Kotler (którego osobiście bardzo cenię) definiuje marketing następująco:

„Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”.

Brzmi trochę naukowo, prawda? Ale jest w tym ogrom prawdy. Tak naprawdę właśnie marketing powinien być tego rodzaju wymianą. Wymianą wartości. Firma w swoich komunikatach powinna dawać lub obiecywać wartość, a klient, który ją doceni da firmie swoje pieniądze.

W tym celu jednak trzeba tworzyć pewne relacje z odbiorcami. A w marketingu internetowym jest to szczególnie istotne, ponieważ klienci zgromadzeni w sieci działają i reagują nieco inaczej, niż ci „z ulicy”. Klienci w sieci chcą sobie z firmą pogadać, chcą się z nią zaprzyjaźnić, chcą zobaczyć jej ludzką twarz. To zrozumiałe. W końcu mają dać jej swoje pieniądze.

Definicja marketingu 3

Według The Chartered Institute of Marketing definicja marketingu brzmi tak: Jest to

„Proces zarządczy odpowiedzialny za identyfikowanie, przewidywanie i zaspokajanie wymagań klienta w sposób zyskowny dla organizacji”.

Widzisz, tu wygląda to jeszcze inaczej.

Jest to proces (i z tym podejściem akurat bardzo się zgadzam), który ma poznać klienta, na tej podstawie przewidzieć jego wymagania i oczekiwania, a na koniec je zaspokoić w taki sposób, by organizacja na tym zarobiła. Świetne podejście. Warto wziąć je sobie do serca.

Definicja marketingu 4

Żeby dobrze wyczerpać temat mam dla Ciebie jeszcze jedną koncepcję. Została ona opracowana przez Davida Jobbera i Fionę Ellis-Chadwick. Jak ona brzmi?

„Koncepcja marketingu zakłada osiąganie korporacyjnych celów poprzez zaspokajanie potrzeb i przekraczanie oczekiwań klientów lepiej niż konkurencja”.

W tej koncepcji do gry wchodzi jeszcze dodatkowo konkurencja, co nie zostało podniesione wcześniej. Ja się z tym w pełni zgadzam. Nie wystarczy zaspokajać potrzeb klientów. Nie wystarczy nawet ich przewidywanie i wychodzenie im na przeciw. Trzeba je jeszcze przekraczać, a do tego robić to lepiej niż konkurencja. 

Wydaje się, że to przepis na sukces, prawda? W sumie tak właśnie jest. Z jedną uwagą. To wcale nie jest takie proste do wdrożenia. Raz, że trzeba prześwietlić klientów, by wiedzieć, jakie mają oczekiwania, a dwa, trzeba prześwietlić również swoją konkurencję.

Ja dodałabym jeszcze jedną kwestię. Twoje działania marketingowe powinny wpływać na zwiększenie świadomości marki. A jeżeli jest to nowa firma, to w pierwszej kolejności powinny być odpowiedzialne wręcz za budowanie świadomości marki. Temu służy dobrze opracowana strategia marketingowa, którą potem realizuje cały proces marketingowy.

Ponieważ nie jest to rozprawa naukowa, to w tym miejscu zamkniemy temat, jakim jest definicja marketingu. Myślę, że z przytoczonych tu przekonań, wybierzesz dla siebie takie, które stanie się dla Ciebie na ten moment swego rodzaju drogowskazem, za którym będziesz w swoich działaniach podążać.

Teraz zajmiemy się dokładniej marketingiem internetowym.

Marketing internetowy – rodzaje marketingu internetowego

Marketing internetowy to ogromny zbiornik. Micha, w której znajdziesz mnóstwo mniejszych miseczek. Taka „ruska baba” (pamiętasz, te lalki? Jedna siedziała w drugiej, ta siedziała w jeszcze większej, a ta w jeszcze większej i tak dalej). Marketing internetowy to jest właśnie ta największa lalka. Musi pomieścić w sobie wiele innych, mniejszych lalek. Jakich? Zobacz:

  • content marketing internetowy;
  • influencer marketing;
  • marketing afiliacyjny;
  • marketing w mediach społecznościowych;
  • reklamy;
  • video marketing;
  • pozycjonowanie stron www;
  • email marketing;
  • marketing szeptany (marketing szeptany to działanie lekko na granicy etyki i prawa, dlatego nie będę się nim tu zajmować; jest to polecanie produktów, pozornie w sposób naturalny od prawdziwych ich użytkowników, a tak naprawdę firma zleca udzielanie się na forach i platformach społecznościowych, gdzie można niby mimochodem zachwalać ofertę zleceniodawcy);
  • marketing wirusowy (marketing wirusowy również nie będzie tutaj omawiany – to tworzenie treści, które w sposób organiczny – bezpłatny rozchodzą się po sieci na szeroką skalę).

Sporo tego, prawda? Część zostanie dziś dokładnie omówiona, a część jedynie krótko wyjaśnię. Nie chcę, by Ci się przysnęło podczas czytania tego tekstu 🙂

Jaki rodzaje marketingu internetowego wybrać dla swojej firmy? Niestety, padnie tu moja ulubiona odpowiedź: to zależy.

W niektórych przypadkach warto skupić się tylko na jednym kanale, ponieważ staje się on swego rodzaju dźwignią, lewarem Twojej sprzedaży. A w innych należy skupić się na kilku kanałach, ponieważ pochłaniają bardzo podobne koszty, a jednocześnie generują bardzo zbliżone zyski.

Marketing obejmuje wszelkie działania, których celem jest przynoszenie firmie zysków.

Remarketing, czym jest i jak skutecznie go wykorzystać w marketingu internetowym

Ważnym elementem w marketing internetowym jest jeszcze remarketing. Co to takiego? To komunikacja marketingowa (reklamowa), która skierowana jest do osób, które już raz weszły w relację/kontakt z Twoją marką lub Twoimi produktami.

Jest to możliwe dzięki zaawansowanym narzędziom, które śledzą aktywność użytkowników w sieci. Jeżeli użytkownicy wejdą na Twoją stronę, obejrzą Twoje produkty lub wykonają jakąś akcję (klikną coś), a Ty masz na tej stronie zainstalowane narzędzia do śledzenia ich aktywności, to możesz puścić potem do nich reklamę, w której przypomnisz im o porzuconym koszyku czy przeglądanych produktach.

To świetny sposób na „odzyskanie” klienta, który wcześniej z jakiegoś powodu wypadł z Twojego lejka sprzedażowego. Do tego, taka reklama na pewno trafia do odpowiednich klientów. Dlaczego na pewno? Bo już raz u Ciebie byli. Już przeglądali Twoje produkty/usług. Mimo, że nadal nie utracili jeszcze statusu potencjalnych klientów, to jednak ten ich potencjał jest większy, niż klientów, którzy w ogóle o Tobie nie wiedzą.

Jak go skutecznie wykorzystywać? Najlepiej właśnie kierując go do osób, które były u progu jakiejś akcji, jakiejś konwersji. Może to być nawet mikrokonwersja (czyli taka, do której dochodzi na pewnym etapie lejka, a nie ostatecznie). Ważne, by jednak tego klienta odzyskać.

SEO – optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych

Optymalizowanie i pozycjonowanie stron to sposób na marketing w wyszukiwarce Google. Google to obecnie największa i najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa. Mnóstwo ludzi z niej korzysta i pozycjonowanie swojej strony w tych właśnie wynikach wyszukiwania powinno być obowiązkowym działaniem każdego, kto zajmuje się marketingiem internetowym.

Czym jest pozycjonowanie? Jest to szereg działań podejmowanych po to, by strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Zasadniczo odbiorcy, użytkownicy wyszukiwarek korzystają z wyników, które wyświetlają się na pierwszej stronie. Google wyświetla tam tylko 10 pozycji. Jaki z tego wniosek? Musisz dążyć do tego, by Twoja strona www wyświetlała się w pierwszej dziesiątce. Jak to zrobić?

Marketing internetowy – optymalizacja

Temu służy optymalizacja. Optymalizacja obejmuje procesy onsite i offsite. Procesy onsite obejmują Twoją stronę internetową. To skrócenie czasu jej ładowania, zadbanie o jej responsywność, linkowanie wewnętrzne i najważniejsze: frazy kluczowe.

Frazy kluczowe

Frazy kluczowe to zapytania, po których użytkownicy mogą trafić na Twoją stronę. To właśnie po ich wpisaniu Twoja strona www powinna być w pierwszej dziesiątce.

Działania offsite do działania dotyczące innych stron internetowych – linkowanie zewnętrzne (linki na innych stronach, które prowadzą do Twojej strony), budowanie powagi strony czy takie działania w social mediach, które prowadzą do zwiększenia renomy Twojej witryny.

Działań offsite i onsite jest bardzo dużo i dobrze, jeżeli są one wspierane przez social media. W ten sposób wzmacnia się podejmowane przez siebie działania.

Reklamy Google Ads – Kampanie reklamowe Google Ads, czyli SEM

To również marketing internetowy. To płatne kampanie reklamowe ustawiane w narzędziach oferowanych przez Google. Dzięki nim Twoja strona internetowa może wyświetlać się na szczycie w wynikach wyszukiwania, a jej banery mogą być publikowane na stronach innych użytkowników, którzy są członkami programu reklam i wyrazili zgodę na umieszczanie reklam na ich stronie. Oczywiście, banery są klikalne i przekierowują na Twoją stronę internetową. 

Online marketing – Ruch na stronie

Czemu w ogóle służy ta cała optymalizacja i pozycjonowanie? Chodzi o ruch na stronie. A tak dokładnie to chodzi o sprowadzenie na nią potencjalnych klientów, która z czasem zmienią się w klientów kupujących i powracających.

Pozyskanie nowych klientów możliwe jest właśnie z wyszukiwarki lub sieci społecznościowych. Jednak ich utrzymanie nie jest już takie proste. O co chodzi? Chodzi o to, by z potencjalnych klientów stali się wiernymi klientami.

Możesz to uzyskać, między innymi, analizując ruch na swojej stronie. Dzięki narzędziom analitycznym możesz zobaczyć, które teksty/produkty cieszą się największym zainteresowaniem, a które najczęściej Twoi potencjalni klienci porzucają.

To jest źródło bardzo ważnych informacji. Po co masz inwestować w produkty, które nie budzą zainteresowania? Wywal je, a w to miejsce rozwiń te, które są chętniej wybierane.

Ruch na stronie pokaże Ci też, gdzie Twoi odbiorcy najchętniej wracają. To najbardziej wartościowe miejsca Twojej strony. Jak je wykorzystać?

Możesz na nich zamieścić banery z rabatami, kodami lub dostępem do ekskluzywnych produktów, które oferujesz tylko tym, którzy Cię odwiedzają. Takie działanie może nie tylko zwiększyć sprzedaż produktów, ale również może prowadzić do większej lojalności klientów. A o to zawsze warto zadbać.

Social media marketing – marketing społecznościowy

Media społecznościowe to świetne miejsce do prowadzenia działań marketingowych, które określa się social media marketingiem. Pozwalają na nawiązanie bliższej relacji z odbiorcami, którzy mają się zmienić w Twoich klientów. Pozwalają na komunikowanie swojej oferty w sposób swobodny i naturalny, a jednocześnie dają możliwość organicznego docierania do klientów.

Co to oznacza? Organicznie, czyli naturalnie. Po ich zainteresowaniach, po ich poszukiwaniach. Jeżeli Twoje treści, czy treści Twojej firmy podejmują tematy ważne dla Twoich odbiorców, omawiasz ich problemy i je rozwiązujesz, to naturalnie odbiorcy się Tobą zainteresują. 

Zaczną Cię obserwować i śledzić Twoje publikacje. To zaś jest prosta droga do tego, by wkrótce stali się również Twoimi klientami. 

Jak to zrobić? To jest właśnie social media marketing. Przede wszystkim musisz ustalić, kto stanowi Twoją grupę docelową. Do kogo kierujesz swój produkt? Czy są to osoby dojrzałe, w okresie swojej średniej dorosłości czy młodzi dorośli? Czy są to osoby w związkach czy single? Kobiety czy mężczyźni? Oczywiście wybór wcale nie musi być taki jednoznaczny. 

Twoja oferta może doskonale pasować i do kobiet i do mężczyzn. Te pytania to tylko sugestie. Jak ustalić swoją grupę pisałam w innym miejscu. Możesz sobie tę wiedzę uzupełnić.

Marketing internetowy – odbiorcy 

Gdy już wiesz, kto jest odbiorcą Twoich produktów, zacznij tworzyć treści dopasowane do Twojej konkretnej grupy docelowej. Jeżeli takich grup masz więcej (a jest to możliwe), to wówczas posegreguj je tak, by poszczególne z nich trafiały do określonej grupy odbiorców. W ten sposób zdziałają najwięcej.

Media społecznościowe oferują również możliwość prowadzenia dla siebie płatnej reklamy. Najlepszy chyba jak dotąd jest system reklamowy Facebooka. Jak on działa? Zobacz.

Reklama internetowa na Facebooku

System reklamowy Facebooka pozwala na wyświetlanie swoich reklam bardzo precyzyjnie dobranym grupom odbiorców. Co to oznacza? Możesz określić profil swojego idealnego klienta i swoją płatną reklamę skierować do osób, które mają część jego cech.

Co Ci to daje? Nie wydajesz pieniędzy na reklamę, która trafia do osób w ogóle nie zainteresowanych Twoją usługą. Pokazujesz ją tylko potencjalnym klientom, co zwiększa Twoje szanse na zwrot z inwestycji.

Marketing internetowy to działania zarówno darmowe, jak i płatne. Darmowe w takim sensie, że jeżeli radzisz sobie z komunikacją, to możesz robić je samodzielnie, bez inwestowania w firmę, copywritera czy dział marketingu w swojej firmie. 

Musisz jednak zainwestować wtedy swój czas i energię. W taki sposób możesz jednak dotrzeć do różnorodnych odbiorców, którzy z czasem staną się potencjalnymi klientami, a potem wiernymi i stale kupującymi. 

Te działania darmowe określane są jako organiczne. Docierasz do odbiorców w sposób naturalny, organiczny.

Marketing internetowy – działania marketingowe płatne

Są jednak również działania płatne, jak właśnie wspomniana reklama na Facebooku. Wiele firm decyduje się na skorzystanie z opcji „promuj post”, która wyświetla się pod wieloma postami, które publikujesz na fanpage swojej firmy. To jednak nie jest najlepsze rozwiązanie. W taki sposób nie możesz precyzyjnie targetować (kierować) swojej reklamy do właściwych osób, więc trochę strzelasz w ciemno. Jak strzelasz w ciemno, to przepalasz budżet. 

Zdecydowanie lepiej jest wycelować swoją kampanię dokładnie do Twojej grupy docelowej. Wówczas każda wydana na reklamę złotówka ma znacznie większą wartość, a na pewno jej wydanie ma większy sens. Jak to zrobić? Skorzystać z managera reklam. Nawet jeżeli nie znasz dziś jeszcze tego rozwiązania, to zapoznaj się z nim. Przyniesie Ci znacznie lepsze efekty, a pozyskanie nowych klientów będzie w ten sposób znacznie łatwiejsze.

Manager reklam Facebooka jest ściśle powiązany z Instagramem, więc za jednym ruchem reklamujesz się wtedy na dwóch platformach, co jeszcze bardziej zwiększa Twoje szanse na dotarcie do właściwych ludzi. 

Influencer marketing co to jest i jego miejsce w online marketingu internetowym

Kolejnym elementem marketingu internetowego jest influencer marketing. Marketing internetowy to również różnorodne współprace – z blogerami czy influencerami. Współpraca reklamowa z influencerami staje się ostatnio coraz bardziej popularna. 

Osoby, które mają wielu obserwatorów w mediach społecznościowych mogą wpływać na ich decyzje zakupowe i bardzo często tak jest. 

Aktorka, która pokazuje wybrany przez siebie szampon powoduje, że jego sprzedaż wzrasta. Inna celebrytka, gdy pokaże, jakich kosmetyków do makijażu używa, może w ten sposób wpłynąć na zainteresowanie tymi właśnie produktami. 

Wszystko zaczęło się od tego, że influencerzy naturalnie polecali czy odradzali produkty lub usługi. To im się podobało, tamto nie i o tym mówili. Marki wykorzystały to do budowania własnego wizerunku i wizerunku własnych produktów. Te naturalne rekomendacje zmieniły się w reżyserowane posty, filmy i zdjęcia. 

Okazuje się jednak, że wiele firm decyduje się na takie działania marketingowe, ponieważ są one po prostu skuteczne. 

Naturalnie wiele zależy tutaj od popularności danego influencera. Jeżeli jest to osoba z jakiejś niszy, którą obserwuje kilka osób, to umówmy się – nie jest ona osobą wpływową. Jeżeli jednak na jej koncie jest kilka tysięcy czy kilkadziesiąt tysięcy obserwatorów, to jej „siła rażenia” zdecydowanie rośnie i taka współpraca może okazać się korzystna. 

Duże znaczenie, a nawet większe, niż liczba obserwujących, ma to, jak duże jest zaangażowanie na koncie danego influencera. Jeżeli rzeczywiście ma on wpływ na innych, to jego konto będzie żywe, z dużą liczbą reakcji i interakcji z obserwatorami i w taki influencer marketing warto zainwestować.

Marketing internetowy – E-mail marketing

Omawiając rodzaje marketingu nie można po prostu tego pominąć.

To bardzo ciekawy i niezwykle skuteczny rodzaj marketingu internetowego. Czasami przypisuje się mu miano e marketingu. Jego ogromną zaletą jest to, że nie uzależnia Cię od żadnej innej, zewnętrznej platformy. Budujesz swoją grupę mailngową i kierujesz do niej maile. E marketing powinien być tak zaplanowany, że kilka maili jest wprowadzeniem do sprzedaży produktów, a jedynie kilka samą sprzedażą. 

O co chodzi? 

W mailach może edukować swoich potencjalnych klientów, możesz opowiadać im o planach, dzielić się doświadczeniami czy swoimi spostrzeżeniami. Wiele zależy od tego, w jakiej branży działasz. Możesz też przekazywać nowinki i aktualności. 

Raz na jakiś czas natomiast możesz przesłać kod promocyjny, który ma zachęcać do zakupów, czy wprost powiadomić o wypuszczeniu nowej oferty. Od marketingu tradycyjnego różni się to tym, że osoby zapisane na Twoją listę mailingową są już wstępnie zainteresowane utrzymaniem z Tobą kontaktu. Musiały się przecież zapisać. Musiały wykonać jakąś akcję, by podać Ci swój email. 

Nie strzelasz więc do nich w ciemno. To faktycznie odbiorcy oferty Twojej firmy. E marketing czy e mail marketing – jak zwał, tak zwał – to sposób też na zbudowanie pewnej relacji z odbiorcami. Dzielisz się z potencjalnym klientem bardziej ekskluzywnymi informacjami. One nie są dostępne dla wszystkich. Nie publikujesz ich na blogu czy na portalach społecznościowych. Wysyłasz je jedynie odbiorcom newslettera. 

To dość wymagająca forma, ale też wdzięczna. Raczej nie sprawdzi się w przypadku nowych użytkowników, czy nowych odbiorców Twoich treści. Ale może ich szybko zmienić w Twoich wiernych fanów. W e marketingu chodzi przede wszystkim o kontakt i relacje. 

Rodzaje marketingu: Programy partnerskie, marketing afiliacyjny

Wśród rodzajów marketingu znajduje się również marketing partnerski. Marketing afiliacyjny polega na tym, że Twoje produkty promują inni twórcy internetowi, a gdy przekonają do Twojej firmy swoich odbiorców i dojdzie do zakupu, Ty dzielisz się z nimi swoimi dochodami. Po prostu wypłacasz im prowizję. Dlaczego jest to rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę?

Bo jest dla Ciebie praktycznie bezkosztowe. Zobacz: jakiś Twórca promuje Twoje produkty lub usługi. Przy każdej takiej promocji podaje link (niezbędne), który pozwala na dokonanie zakupów. Ten link ma w sobie zaszyty kod, który pozwala na zidentyfikowanie, z jakiego źródła przyszło dane zamówienie. 

Jeżeli będzie z tego linku sprzedaż produktów – płacisz prowizję. Jeżeli nie – nie płacisz. Ale… mimo wszystko rośnie świadomości marki, która jest przez Twórcę promowana, czyli Twojej marki. To taka darmowa reklama internetowa. Jeżeli dziś odbiorcy tego twórcy nie zrobią zakupów, to nie jest powiedziane, że jutro też nie zajrzą na Twoją stronę. A może przekonają się dopiero za tydzień. Najważniejsze, że skorzystają z Twojej oferty. Nie płacisz natomiast za reklamę, która nie przynosi Ci wymiernych efektów. Dobre, prawda? 

Dla twórców to też jest korzystne, bo gdy faktycznie kogoś przekonają, otrzymają wówczas prowizję, więc mogą zarobić na własnej aktywności. 

Korzyści z Content Marketingu – strategia marketingowa

Content marketing to również rodzaj marketingu internetowego. Dzieje się głownie na stornach internetowych czy blogach firmowych. To taki plan treści, który prowadzi klientów przez całą ścieżkę zakupową. Z tego też powodu na stronie powinny się znaleźć treści dla tych, którzy dopiero pierwszy raz spotykają się z Twoją firmą i Twoją ofertą oraz dla tych, którzy już się z nią nieco zapoznali i są na etapie weryfikowania jej jakości lub podejmowania decyzji zakupowej. 

Content marketing internetowy powinien składać się nie tylko z treści publikowanych na Twojej stronie. Warto również zdecydować się na artykuły sponsorowane. To treści publikowane na innych stronach z linkiem przekierowującym do Ciebie. Są sponsorowane, ponieważ płacisz właścicielowi strony za tę publikację. 

Takie teksty powinny być szczególnie starannie przygotowane i nieść wartość dla odbiorców strony, na której się pojawią. Nie mogą więc być reklamą w czystej formie. Muszą być przydatne i praktyczne. Dawać konkretne informacje, które czytelnicy mogą wynieść dla siebie. 

Ten element marketingu internetowego wymaga bardzo precyzyjnego zaplanowania przede wszystkim ścieżki sprzedażowej, a w drugiej kolejności treści, które mają w tej ścieżce zadziałać. Jest jednak niezwykle skuteczny i… stosunkowo tani. 

Wyobraź sobie, nawet jeżeli zainwestujesz w copywritera, który przygotuje dla Ciebie treści, to po ich opublikowaniu na stronie one pracują przez CAŁY CZAS. To Twój najlepszy i najskuteczniejszy dział sprzedaży. Pracuje cały tydzień, bez wolnych sobót i niedziel i przez dwadzieścia cztery godziny na dobę. 

Zamówienia mogą wpadać na Twoją skrzynkę nawet w środku nocy. To chyba najwygodniejszy ze wszystkich rodzajów marketingu. Swoją pracę wykonujesz raz, a procentuje Ci ona przez cały czas. 

Pewną odmianą content marketingu jest video marketing. W zasadzie opiera się na tym samym, bo to też są treści. Różni je tylko forma podania. Nie są w postaci tekstu do przeczytania, a materiału video do obejrzenia. 

Rodzaje marketingu – podsumowanie czym jest marketing

Kończąc. Na skutek informatyzacji społeczeństwa znaczna część naszego życia przeniosła się do sieci. To tu rozmawiamy, nawiązujemy przyjaźnie, zakochujemy się i robimy zakupy. 

Dlatego warto tu też promować produkty, które chcesz sprzedać. I choć reklamodawcy płacą czasami ogromne pieniądze za reklamy w telewizji czy billboardy, to okazuje się, że przy mniejszym nakładzie środków właśnie w sieci można osiągnąć lepsze efekty. Marketing cyfrowy w wyszukiwarkach i social mediach jest bardziej precyzyjny, pozwala lepiej dotrzeć ze swoimi treściami do potencjalnie zainteresowanych odbiorców. 

Korzyści marketingu internetowego są nie do przecenienia, a każdy, kto ignoruje jego moc, skazuje sam siebie na pracę znacznie cięższą niż tak naprawdę trzeba. 

2 thoughts on “Marketing internetowy – co to właściwie jest?

  • Super artykuł! Bardzo klarownie przedstawiono różne definicje marketingu. Szczególnie warte uwagi jest podejście Petera Druckera – sprawienie, że samo sprzedawanie nie jest potrzebne. To wymaga kreatywności i zrozumienia klienta. Ważne też, żeby tworzyć wartość, która zostanie doceniona. Marketing internetowy to teren ogromny, ale dzięki Twojemu wpisowi można go lepiej zrozumieć. 🙂

    • Bardzo dziękuję za tak ciepły i pozytywny komentarz 🙂 To dla mnie bardzo wiele znaczy. Właśnie na takim efekcie mi zależało: by było jasno, czytelnie i zrozumiale. Mogę więc śmiało powiedzieć, że misja spełniona 🙂

      A Ty działasz w marketingu online? Jak Ci idzie? Jakie widzisz największe wyzwania w tej materii?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *