Facebook w branży beauty

Facebook w branży beauty wymaga skorzystania z różnorodnych kanałów komunikacyjnych. Takie rozwiązanie pozwala na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, którzy przy umiejętnym planowaniu działań, zmienią się w klientów. Jak w tym koncepcie promocyjnym sprawdza się Facebook? Jakie działania podjąć i co robić, by uzyskać zamierzone efekty?

Przede wszystkim należy sobie dokładnie sprecyzować cel. Po co prowadzony jest fanpage? Jakich efektów się spodziewasz? Czego oczekujesz? Co chcesz osiągnąć? Jeżeli odpowiesz sobie na te pytania, dużo łatwiej będzie Ci zaplanować właściwe działania. Ustalenie celu pozwala prowadzić skuteczne kampanie reklamowe bez względu na to, czy zdecydujesz się na płatne kampanie czy budowanie zasięgu organicznie (organicznie też można organizować kampanie reklamowe, tylko jest nieco trudniej). 

Przy założeniu, że celem jest zbudowanie rozpoznawalności marki i pozyskanie dla niej klientów, można zrealizować poniższe dwadzieścia kroków, by je osiągnąć.

1. Stwórz profesjonalny profil

Stwórz profesjonalny profil swojej firmy/gabinetu/salonu. Wstaw zdjęcia, logo, uzupełnij godziny pracy i dane teleadresowe. Załącz również mapkę i określ różne sposoby kontaktu z pracownikami. Dzięki mapce możesz dotrzeć do lokalnych mieszkańców, których włączasz do swojej grupy docelowej. To ważne, by już pierwszy kontakt z profilem był satysfakcjonujący i na dobrym poziomie. Nie zapomnij też o ofercie. Wymień oferowane w gabinecie usługi i krótko je przedstaw. Twoi klienci czy nawet potencjalni klienci mogą nie wiedzieć jeszcze czego potrzebują. Twoja strona na Facebooku ma im właśnie w tym pomóc. 

2. Podaj informacje o godzinach otwarcia

Godziny otwarcia to bardzo ważna informacja dla klientów i klientek salonu czy gabinetu. Dlatego warto podać taką informację, wraz z jej rozpisaniem na dni. Pracujecie również w sobotę, ale krócej? Napiszcie o tym. Im więcej informacji, tym lepiej dla salonu i klientów – wszyscy korzystają. A dzięki temu jednocześnie poinformujecie swoich klientów o ewentualnych zmianach, jak i nowych klientów o godzinach, w których jesteście dla nich dostępni. 

3. Facebook w branży Beauty – Informacje o usługach, cenach i zniżkach

Informacja o usługach cenach i zniżkach wpisuje się w powyższe elementy tworzenia profesjonalnego profilu. Opisz krótko oferowane przez siebie usługi. Do każdej z nich dopisz cenę lub koszt jej wykonania. To da potencjalnym klientom wstępne rozeznanie na temat tego, czego może się u Ciebie spodziewać i z jakimi kosztami trzeba się liczyć.

Jeżeli z jakiejś okazji oferujesz zniżki, to również o tym napisz. Taka wiadomość może być ważna dla Twoich klientów lub obserwatorów. Część osób tylko czeka na takie zniżki, właśnie po to, by sprawdzić, jak wygląda wykonywanie usług w Twoim salonie. Nie chcą płacić sto procent ceny, ale ze zniżki w takim celu chętnie skorzystają. To też jest dobry pretekst do uruchomienia płatnej reklamy, choć w tym miejscu chcę Ci raczej pokazać możliwości, jakie masz przy działaniach organicznych. Nie mogę jednak tej reklamy tak całkiem pominąć czy przemilczeć. 

Dzięki reklamie masz znacznie szerszy zasięg, możesz dotrzeć do nowych klientów, poinformować ich o sobie, pokazać, że jesteś, działasz i przyciągnąć ich do swojego salonu. To, co umożliwia reklama płatna to jest po prostu ocean możliwości. Jeżeli się na tym nie znasz, warto do tego celu zatrudnić specjalistę. Ale jeżeli ogarniasz managera reklamy i wiesz, jak poustawiać wszystko, to nie rezygnuj z tego, bo to jest ogromne wsparcie. 

4. Promowanie branży beauty – Opinie na profilu

Włącz opcję dodawania opinii na profilu. Dlaczego? Zadowolone klientki podziękują Ci za owocną współpracę, podzielą się swoimi doświadczeniami i napiszą pozytywną opinię. Dzięki temu osoby niezdecydowane przekonają się, że warto z Tobą współpracować i warto Ci zaufać. Opinie stanowią element psychologicznego mechanizmu, który można określić, jako „społeczny dowód słuszności”. Jest to forma argumentowania czy przekonywania niezdecydowanych do skorzystania z usług za pośrednictwem zadowolenia innych klientów. Zawsze działa na korzyść.

Trzeba się jednak liczyć z tym, że ktoś może też zostawić opinię negatywną. Pamiętaj, by odpowiednio na nią zareagować, by zażegnać kryzys i spróbować zrekompensować niezadowolenie bez nakręcania i eskalowania negatywnych emocji. Dla potencjalnego klienta Twoja reakcja również będzie istotnym argumentem za tym, by skorzystać lub nie skorzystać z Twoich usług. 

5. Zespół

Na profilu warto również pokazać raz na jakiś czas zespół, który pracuje w Twoim gabinecie. Opowiedz o tych osobach. Pokaż ich umiejętności, doświadczenie i wiedzę. Pokaż, gdzie się uczyły i jakie mają sukcesy na swoim koncie w związku z wykonywanym zawodem. Zaprezentuj również zakres ich obowiązków. Czym się zajmują, za co odpowiadają, co stanowi ich obszar działania? Im więcej takich informacji, tym lepiej, a Twoi klienci zyskują do Ciebie zaufanie i czują się pewniej w Twoim gabinecie.

Pamiętaj jednak o tym, że publikowanie czyjegoś wizerunku w social mediach musi się odbywać za jego zgodą. Nie możesz wrzucić zdjęć swoich pracowników bez ich zgody czy wręcz wbrew ich woli. To tak nie działa. Dlatego w pierwszej kolejności zapytaj ich o zgodę, a następnie dopiero opublikuj ich wizerunki.

6. Kursy i szkolenia

Skoro już mowa o zespole, to pokaż również kursy i szkolenia, w których bierzecie udział. Każda forma doszkalania i podnoszenia swoich kwalifikacji to powód do dumy, a nie do wstydu, więc jak najbardziej, warto o tym mówić. To również pomaga w budowaniu marki i w budowaniu zaufania do Twojego salonu. Szkolisz się, uczysz, szkolisz zespół – dbasz o to, by serwować jak najwyższą jakość usług.

Branża beauty zmienia się bardzo szybko, więc pokazanie udziału w szkoleniu sprawi, że Twój salon kosmetyczny zyska w oczach odbiorców. Doskonalicie swoje umiejętności, aktualizujecie wiedzę. To zawsze działa na plus. 

7. Dzień z życia

Publikuj posty typu „dzień z życia”. Pokazują one, jak wygląda normalny dzień w Twoim salonie. Dzięki nim budujesz wiarygodność, pokazujesz ludzką twarz swojego salonu i budujesz zaufanie. To bardzo ważne. Pokaż, jak zaczynacie pracę, jak wygląda obsługa klientów i jak kończycie dzień w gabinecie. Wszystko to pozwala na przybliżenie nieco Twojego salonu Twoim klientom, a przez to zachęca do skorzystania z Twoich usług. Promowanie branży beauty to nie jest namawianie do skorzystania z usług, to budowanie takiej komunikacji, która sprawia, że wybór Twojego gabinetu wydaje się naturalny i jedyny rozsądny. 

To podejście w nieco inny sposób. Zachęcasz bez zachęcania. Możesz przy tej okazji pokazać, z jakich produktów korzystacie, jakie wydarzenia branżowe Was interesują, jak ten biznes wygląda częściowo od środka (wszystkiego przecież i tak nie pokażesz). Takie pokazywanie kulis i zapraszanie na zaplecze budzi zainteresowanie, a od tego już krok do zakupu. 

8. Nagrody

Skoro prezentujesz różne kursy i szkolenia, to również możesz pochwalić się zdobytymi dotychczas nagrodami. Uzyskałaś/Uzyskałeś tytuł mistrzowski, zdobyłeś wyróżnienie na konkursie zawodowym – wszystko to zasługuje na prezentację. Pokaż, że masz sukcesy na swoim koncie. A może wyróżnienie zdobył pracownik? Tym również warto się pochwalić. Twój pracownik to Twoja wizytówka, dlatego też pochwalenie go i docenienie w sposób publiczny z pewnością zostanie bardzo dobrze odebrane.

Pokazuj dyplomy, tytuły, sukcesy i wyróżnienia. W ten sposób budujesz profesjonalny wizerunek swojej marki. Tu ważna uwaga, nie zawsze możesz użyć takich informacji w reklamach. Niektórzy organizatorzy konkursów nie zgadzają się na włączanie ich wizerunku do płatnych reklam. Musisz to mieć na uwadze. 

9. Sukcesy w wyzwaniach

W tym kontekście warto również „chwalić się” swoimi sukcesami w codziennej pracy. Za to nie dostaniesz dyplomu, ale możesz pokazać, jak radzisz sobie z trudnymi wyzwaniami.

Klientka miała bardzo zniszczone włosy lub paznokcie, a Tobie udało się je uratować? Napisz o tym. Pokaż, że radzisz sobie w tak trudnych sytuacjach i nie boisz się wyzwań. Pokaż, że Twoi pracownicy są gotowi stawić czoła również wymagającym klientom i dają sobie radę również z trudnymi zadaniami.

Takie tematy bardzo dobrze się sprzedają w mediach społecznościowych. Ludzie to lubią. To też fajny sposób na przekierowanie użytkowników na Twoją stronę internetową i pozyskiwanie kontaktów. Po prostu przy okazji takiego postu zapraszasz do kontaktu osoby, które również mają bardzo zniszczone włosy/paznokcie, by wspólnie pomyśleć nad najlepszą formą pomocy. Zobacz, to doskonały sposób, żeby dotrzeć do nowych odbiorców. 

10. Lifehacki z branży

Każdy profesjonalista ma swoje magiczne sztuczki, które ułatwiają mu codzienne funkcjonowanie i wykonywanie swojego zawodu. Niektórymi sztuczkami może się podzielić ze swoimi obserwatorami. Może to sposób na utrwalenie fryzury albo na zabezpieczenie paznokci przed nadmiernym ich łamaniem? To Ty wiesz, co jest „patentem” i co warto wykorzystać, a nie wymaga profesjonalnej wiedzy. Jak zdradzisz kilka takich sztuczek, to Ty na tym nie stracisz, a Twoi obserwatorzy zyskają. To też jest promowanie branży beauty, w której pracujesz. A przy tej okazji zainteresowane osoby być może skuszą się na skorzystanie z Twoich zabiegów. Zostaw na koniec posta jakieś pytanie, czy prośbę o komentarz, a dzięki temu ludzie w grupie znajomych komentującego też się o Tobie dowiedzą. Świetny sposób na dotarcie do nowych odbiorców, prawda?

11. Współpraca z blogerami

Prowadzisz jakieś współprace z blogerami? Napisz o tym i opisz, na czym taka współpraca polega. W jaki sposób się poznaliście, co Was połączyło? W jakim zakresie współpracujecie i jakie korzyści z tej współpracy czerpiecie?

Podziel się swoimi ciekawymi doświadczeniami. Nie zatrzymuj tego dla siebie. Oznacz blogera i podziękuj mu za współpracę. Pokaż, że doceniasz każdego, kto znajduje się na Twojej zawodowej drodze. Takie posty z pewnością spotkają się z pozytywnym i ciepłym przyjęciem, a w mediach społecznościowych są już praktycznie normą. Pamiętaj, że w branży beauty zaufanie jest bardzo ważnym elementem podczas podejmowania decyzji. A obserwatorzy infduencerów im ufają. Więc jeżeli influ polecą Twoją firmę, to ich obserwatorzy przyjmą to bezkrytycznie. Taki urok lub „nie urok” mediów społecznościowych. 

12. Konkursy i zabawy

Klientów i obserwatorów przyciągniesz również poprzez różnorodne konkursy i zabawy. Zaproponuj tematyczny makeup, a uczestnicy niech publikują swoje zdjęcia z hasztagiem lub w komentarzu pod postem z konkursem. To zdjęcie, które zyska najwięcej polubień, wygrywa, a nagrodą może być wizyta w Twoim salonie.

Konkurs może też polegać na przedstawieniu domowego sposobu na pielęgnację twarzy lub ciała. Wiele zależy od Twojej specjalizacji i kreatywności. Baw się, twórz, eksperymentuj.

Poniżej lista kilka inspirujących pomysłów na konkursy:

  • makeup tematyczny (glamour, mroczny, świąteczny, koktajlowy itp.);
  • dekoracja paznokci tematyczna;
  • domowe sposoby na maseczkę na twarz;
  • zrób to sam – sposoby na maseczkę na dłonie;
  • domowe spa – pomysły i przepisy;
  • naturalne sposoby pielęgnowania urody.

To tylko kilka podpowiedzi. To, jaki konkurs zorganizujesz, zależy wyłącznie od Ciebie. Pamiętaj, by konkurs odbył się zgodnie z polskim prawem i zgodnie z regulaminem facebooka.

13. Posty „przed i po”

Robisz metamorfozy swoich klientek? Nawet drobne? Pokaż stan wyjściowy i pokaż efekt swojej pracy. Takie posty „przed i po” pokazują poziom Twoich umiejętności. Pokazują, jak bardzo potrafisz zmienić kobietę, w jaki sposób to robisz, czy nadal wygląda naturalnie, czy jest „przerysowana”. Posty „przed i po” pokazują, jak wiele mogą uzyskać osoby, które zdecydują się na współpracowanie z Tobą. Nie zmarnuj tego potencjału! To świetny sposób na promowanie branży beauty, a media społecznościowe je wprost kochają!

14. Profesjonalna wiedza

Jako profesjonalista masz też profesjonalną wiedzę. Możesz się nią dzielić ze swoimi obserwatorami. Oczywiście, nie chodzi o to, by zdradzać te aspekty Twojej wiedzy, które pozwalają Ci zarabiać. Chodzi wyłącznie o to, by zdradzić te elementy, które wzbogacą wiedzę Twoich obserwatorów, ale nie uniezależnią ich od Ciebie. Oni coś zyskają, a Ty nie stracisz. Jednocześnie zyskasz ich wdzięczność za dzielenie się wiedzą. Zbudujesz też profesjonalny wizerunek swojej marki u swojej grupy docelowej. A ludzie lubią czerpać od profesjonalistów. 

15. Facebook w branży Beauty – Inspiracje

Pokaż, co Cię inspiruje. Skąd czerpiesz pomysły. Co jest dla Ciebie źródłem natchnienia. Czerpiesz od innych twórców, a może to natura jest dla Ciebie źródłem inspiracji. Pokaż, jak napełniasz się twórczą energią. Ludzie lubią takie posty. To dla nich bardzo motywujące. Im samym dodaje skrzydeł, więc uskrzydlaj swoich fanów. To sprawi, że będą wobec Ciebie bardziej wierni i lojalni i chętnie będą też puszczać dalej posty Twojej firmy. 

16. Ciekawe eksperymenty urodowe

Lubisz się bawić swoją pracą? Lubisz eksperymentować? Pokaż to! Nie bój się. Nawet jeżeli stworzony przez Ciebie makijaż jest bardzo wyzywający, nie bój się go pokazać. Twoja odwaga to akurat Twój atut – nie ukrywaj jej. Jeżeli jesteś odważnym człowiekiem, to zyskasz przychylność swoich obserwatorów, a odważni klienci z pewnością Cię odwiedzą. Poza tym, w ten sposób przykujesz uwagę, zwrócisz ją na siebie, a Twój post ma szansę rozejść się niemalże wirusowo. Zrozumienie specyfiki social media nie jest proste, a takie eksperymenty Ci w tym pomogą. Gdy już zobaczysz, co kręci Twoich klientów, możesz z tego korzystać zawsze, gdy zasięg zacznie lekko spadać. 

17. Kosmetyki

Używasz w swojej pracy kosmetyków? Pamiętaj, że ich zaprezentowanie powinno być ładne, estetyczne, gustowne i z klasą. Zrób ładne zdjęcie. Pokaż, czego używasz i w jaki sposób. Pokaż też, do czego są te kosmetyki i jakie dają efekty. Zainteresujesz, zaintrygujesz i znów wniesiesz wartość do życia swoich obserwatorów. Pamiętaj, że w branży beauty kosmetyki mają ogromne znaczenie – musisz je profesjonalnie pokazać, by wydobyć ich jakość i podkreślić ich znaczenie. Choć są to tylko produkty kosmetyczne, musisz je pokazać w kontekście. W jakiejś historii, albo w użyciu. Pokazanie kosmetyków w użyciu daje najlepsze efekty w branży beauty.

18. Środki bezpieczeństwa

Obecnie ogromną rolę odgrywają środki bezpieczeństwa, choć w tej branży zawsze są ważne. Pokaż, jak dbasz o higienę. Jak dezynfekujesz sprzęty, co jest jednorazowe, a czego używasz wielokrotnie. Jak dbasz o bezpieczeństwo swoich pacjentów i klientów? Im więcej takich informacji, tym większe zaufanie zyskasz od swoich obserwatorów. Pokaż, że bezpieczeństwo jest dla Ciebie ważne, a rozwiejesz liczne troski, obawy i niepokoje.

Cechą charakterystyczną mediów społecznościowych jest to, że treści można sobie szybko i łatwo podawać. Takie informacje mogą się więc bardzo szeroko roznieść i zadziałać na Twoją korzyść.

19. Działaj systematycznie

Pamiętaj, by Twój profil prowadzony był systematycznie. Nie musisz tego robić co dzień. Nie musisz publikować często. Ważne, by robić to regularnie. Z czasem, Twoi obserwatorzy zaczną czekać na Twoje kolejne publikacje, a to będzie dla Ciebie znak, że Twoje promowanie branży beauty działa. Skorzystaj z tego!

20. Facebook w branży Beauty – Estetyka ma znaczenie

Branża beauty to przede wszystkim piękno i estetyka. Właśnie dlatego prowadzony przez Ciebie profil również powinien być piękny i estetyczny. Zadbaj o spójny przekaz. Zaprojektuj wizualną stronę swojego profilu. Pamiętaj, że ładny i elegancki profil automatycznie pokazuje, że Twoje poczucie piękna jest również na wysokim poziomie, a to w tej branży jest niezwykle ważne. Profil musi być lekko artystyczny. To uwiarygodni Ciebie, jako pracownika branży beauty.

I na koniec. Jak wspomniałam, nie rezygnuj z reklam. Jeżeli tworzenie reklam w managerze Cię przerasta, zleć to specjaliście, ale nie rezygnuj. System reklamowy Facebooka (teraz już Mety) jest tak skonstruowany, że pozwala na precyzyjne dotarcie do tego, do kogo chcesz trafić, kto jest idealnym klientem Twojej firmy. Nie rezygnuj z tego!

Nadal nie czujesz się na siłach, by samodzielnie poprowadzić swój profil? Promowanie branży beuty to coś, czego chcesz się nauczyć? Napisz do mnie. Z przyjemnością Ci w tym pomogę (kontakt@sferacopywritera.pl). Potrzebujesz tylko konsultacji? Również napisz. Pomogę, podpowiem. Wspólnie poprawimy Twoją komunikację na Facebooku. Mam doświadczenie, więc razem możemy z niego skorzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *