Social Media Marketing to doskonałe narzędzie do rozwijania sprzedaży. Ważne jednak, by nie tylko umiejętnie z niego korzystać, ale również, by odpowiednio je zaprojektować i opracować strategię. Tylko przemyślana linia działań może przynieść wymierne efekty. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę, projektując swoje działania w ramach social media marketingu.
Social Media Marketing, czym jest i jak należy go organizować?
Zanim zacznie się planowanie i opracowywanie strategii social media marketingowej, warto zacząć od dokładnego zrozumienia, czym w ogóle jest social media marketing. Przekonanie o tym, że to nic innego, jak wyłącznie „publikowanie postów” w mediach społecznościowych jest tylko częściowo prawdziwe.
Każdy przecież może publikować różne posty w mediach społecznościowych i nie oznacza to, że każdy taki post to marketing. Tak naprawdę działanie to jest połączeniem klasycznych działań marketingowych, dopasowanych i zaadaptowanych do nowych form oddziaływania na klienta z nowymi kanałami komunikacji oraz nowym sposobem budowania relacji z klientem.
Do dyspozycji masz tu zatem różnorodne platformy społecznościowe – właściwy wybór to już połowa sukcesu. Do tego, masz też do dyspozycji bardzo różnorodne formy komunikowania się z klientem:
- posty;
- filmy;
- zdjęcia;
- streamy;
- live’y;
- notatki;
- reklamy;
- wydarzenia;
- grupy zainteresowań.
Tak duża różnorodność to pole do popisu i doskonałe źródło docierania do klientów. Ten sam komunikat, ubrany w różne formy możesz przekazać wielu różnym grupom odbiorców. Co Ci to da?
- rośnie liczba odbiorców;
- rosną szanse na finalizację sprzedaży;
- rosną szanse na wzrost konwersji;
- możesz zminimalizować wydatki na reklamę;
- pozyskujesz dodatkowe informacje o swojej grupie docelowej (jaka forma komunikacji dociera do nich najskuteczniej);
- to zaś doskonały sposób, by optymalizować wydatki reklamowe.
Słowo wstępu mamy już za sobą, to teraz czas na konkrety.
Social media marketing – platformy społecznościowe
Obecnie w sieci mamy bardzo wiele różnorodnych platform społecznościowych. Niektóre doskonale się sprawdzają jako nośniki reklamy, inne nadal budzą wątpliwości i kontrowersje.
Niektóre skupiają bardzo określone i jasno zdefiniowane grono użytkowników, inne są nieco bardziej uniwersalne. To, która platforma jest wybrana do prowadzenia działań marketingowych, w dużym stopniu determinuje również ich jakość. Warto o tym pamiętać.
Do wyboru mamy (to nie wszystkie platformy, tylko najpopularniejsze):
- Facebook;
- LinkedIn;
- Twitter;
- Instagram;
- Pinterest;
- Tik Tok;
- YouTube;
- Snapchat.
Poniżej kilka słów o każdej platformie.
Facebook to najbardziej uniwersalna platforma, która gromadzi najbardziej zróżnicowane grono użytkowników. Znaleźć tu można zarówno osoby dorosłe, jak i młodzież. Coraz częściej można tu spotkać również osoby w starszym wieku.
Facebook ma bardzo rozbudowaną strukturę. Pozwala na tworzenie prywatnych profili, fanpage oraz grup tematycznych. Udostępnia możliwość płatnego promowania swojej działalności. Jest miejscem, które ma największy potencjał, ale wymaga też największych umiejętności marketingowych. Zgromadzona społeczność jest zróżnicowana, a dotarcie do tej właściwej jest przez to utrudnione.
LinkedIn to portal, który gromadzi specjalistów. Jest miejscem wymiany wiedzy i poglądów, ale nie ma w nim miejsca na tzw. „lol content”. Jest to portal, na którym warto prezentować swoją wiedzę i umiejętności, a to może się odwdzięczyć ciekawymi współpracami.
Można tu znaleźć klientów, szczególnie jeżeli świadczy się usługi profesjonalne. Warto jednak rozważyć to miejsce również, jako źródło potencjalnych partnerów biznesowych.
Twitter to miejsce wymiany „aktualności”. Tweety nie mogą być długie. To nie jest miejsce na dzielenie się rozbudowanymi przemyśleniami, czy refleksjami. Nie daje miejsca na publikowanie notatek. To portal, na którym można szybko i sprawnie skomentować rzeczywistość.
Obecnie kojarzy się najbardziej z działalnością polityków i dziennikarzy, którzy „przerzucają się uprzejmościami”. Warto jednak wiedzieć, że marketingowcy mogą za jego pomocą budować wizerunek i markę swoich klientów. Ważne, by publikacje były treściwe, wyróżniające się i na wysokim poziomie.
Instagram to miejsce przede wszystkim wizualne, ale nie oznacza to, że nie można tam promować marki usługowej. Jego głównym założeniem jest publikowanie ładnych zdjęć dobrej jakości oraz ich odpowiednie oznakowanie za pomocą hashtagów. Instagram doskonale sprawdza się do promowania marek, w których wizerunek ma znaczenie (branża beauty, wnętrzarska, turystyczna itp.). Nie oznacza to jednak, że usługi się tam nie sprawdzą.
Coraz większego znaczenia nabiera nie tylko jakość publikowanych zdjęć, ale również ich opis i przekaz, jaki ze sobą niosą. Starannie przemyślana strategia na instagramie może przynieść bardzo dobre efekty.
Pinterest to miejsce inspiracji. Również jest portalem, który skupia ludzi „wizualnych”. Można tam publikować własne tablice inspiracyjne lub przypinać pinezki (piny) z innych tablic. To świetne miejsce, by zbudować swój wizerunek jako lidera czy mentora.
Piny pozwalają na przekierowanie na stronę internetową, a publikowanie ciekawych infografik może spowodować, że któraś z Twoich prac rozejdzie się wręcz viralowo. Taki właśnie wirusowy zasięg najłatwiej zbudować na pintereście. Warto rozważyć, jakie możliwości daje w Twojej branży i zacząć tam działać.
TikTok
TikTok to miejsce głównie dla dzieci i młodzieży, choć coraz więcej dorosłych ludzi również zaczyna zakładać tam konta. Jego znaczenie marketingowe jest na razie mało poznane. Na pewno „gwiazdy TikToka” mają bardzo duże szanse na zaistnienie również w innych mediach czy na innych platformach.
Trudno jednak zbadać, czy jego znaczenie w branżach, gdzie klientem nie jest młodzież, również byłoby tak duże. Na razie nie ma co go odrzucać jednoznacznie, warto go obserwować. Na ten moment jednak lepiej podchodzić do niego z rezerwą.
YouTube
Platforma publikowania filmów i streamów. To miejsce, które już dość mocno ugruntowało swoją pozycję. Jednocześnie, ugruntowało też swoje własne „gwiazdy” w różnych branżach i zdobycie tam popularności jest niezwykle trudne.
Doskonale sprawdza się do publikowania tutoriali, czy testów produktów. Coraz większe znaczenie ma również jakość publikowanych filmów. Produkcje stają się coraz bardziej profesjonalne i wymagające, a to powoduje, że poprzeczka stawiana jest coraz wyżej.
Snapchat
Snapchat zdaje się już kończy swoją historię, jeżeli chodzi o jego wielką popularność. To platforma głównie dla młodzieży. Można tam publikować swoje własne wiadomości video i krótkie filmiki, które po 24 zostają usunięte i całkowicie znikają z platformy. Nie zostają nawet na koncie u autora.
Ulotność platformy powoduje, że marketingowo jest dość trudna do wykorzystania. Na pewno można za jej pomocą dotrzeć do wielu nastolatków, którzy jeszcze korzystają z niego każdego dnia.
Na dziś to koniec. To pierwszy artykuł z serii tekstów o social media marketingu. Kolejne będą dotyczyły tego, jak omówione platformy wykorzystać, jak nimi zarządzać i jak dopasować strategię do każdego z zaprezentowanych miejsc.
- Jak napisać skuteczny opis produktu w sklepie internetowym - 8 października 2024
- Jak zacząć pracę jako copywriter bez doświadczenia - 3 października 2024
- Notestorming. Atlas narzędzi rozwiązywania problemów w biznesie i rozwoju osobistym - 2 października 2024
Ważny jest odpowiedni wybór narzędzi do naszych działań marketingowych. Przed publikacją materiałów, trzeba dobrze zaplanować nasze kanały dystrybucji i w jaki sposób będziemy docierać do naszych potencjalnych odbiorcow.
Przy okazji zachęcam do obejrzenia mojej fotorelacji na temat materiałów informacyjnych w miastach podczas pandemii koronawirusa:
https://mediabrand.com.pl/outdoorowa-polska-w-czasie-padnemii-covid-19-fotorelacja/
Dzięki za link. Oczywiście, każdy etap planowania działań marketingowych jest ważny – również planowanie kanałów dystrybucyjnych.:)