Strategia marketingowa firmy to mapa, po której należy podążać, by dotrzeć do celu. I dokładnie tak, jak w przypadku map potrzeba specjalisty – kartografa – by je przygotować, tak samo jest w przypadku strategii. Jej prawidłowe opracowanie nie jest zadaniem prostym. Jeżeli jednak temat Cię interesuje, to przygotowałam dla Ciebie kilka najważniejszych informacji. Najlepiej strategii marketingowej uczyć się „na żywo”. Sama teoria to mało. Dlatego, znajdziesz tu też kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci zaplanować strategię samodzielnie.
Po co Twojej firmie strategia marketingowa?
Prowadzisz firmę. Sprzedajesz produkty lub usługi. Do tego, by je sprzedawać potrzebujesz klientów. Jak ich pozyskasz? Ano właśnie dzięki strategii marketingowej. Ale to tak naprawdę nie wszystko. Bo przecież rynek nasycony jest różnorodnymi firmami. Żeby więc tych klientów pozyskać musisz nie tylko komunikować, że masz dla nich ciekawą ofertę, ale pokazać też, że jest ona atrakcyjna i różni się od konkurencji. Wyobraź sobie, że klient stoi przed dwoma straganami z jabłkami. Tu jabłka i tu jabłka. Cena zbliżona. Różnica jest praktycznie nie godna uwagi. Jak przekonasz klienta, by wybrał właśnie Twoje jabłka? Tu również pomoże Ci strategia marketingowa. To dzięki niej pokażesz, że Twoje jabłka są lepsze i dlaczego.
Dalej, dobra strategia marketingowa firmy to podstawa wszelkich kampanii marketingowych. Nie musisz się więc za każdym razem zastanawiać, co powiedzieć i jak to zrobić, bo dzięki strategii masz to opracowane.
I na koniec: strategia marketingowa firmy pozwala Ci pozyskiwać coraz więcej klientów, a to generuje coraz większe zyski. Buduje do Ciebie zaufanie i sprawia, że umacniasz swoją pozycję na rynku.
Czym jest strategia marketingowa?
Dobra strategia marketingowa firmy to zespół zasad postępowania i podejmowanych działań marketingowych, które mają doprowadzić do określonego celu: zwiększenia sprzedaży, zwiększenia liczby klientów, czy zbudowania rozpoznawalności. Wiele zależy od tego, na jakim etapie jest Twoja firma i do jakiego miejsca chcesz ją doprowadzić.
Strategia to nic innego jak plan marketingowy, którego realizacja ustabilizuję Twoją pozycję na rynku, zbuduje zrozumienie Twojej marki i sprowadzi do Ciebie lojalnych klientów.
Jak stworzyć dobrą strategia marketingowa?
Strategia marketingowa nigdy nie może powstać z powietrza. Co to oznacza? To nie może być tak, że pewnego dnia usiądziesz i zdecydujesz: chcę zostać liderem rynku. Żeby to zrobić muszę się dużo i często pokazywać. Nie. To nie tędy ta droga prowadzi.
Aktualna sytuacja
Przede wszystkim musisz się zastanowić, gdzie w tym momencie jesteś. Jaka jest sytuacja Twojej firmy. Czy zatrudniasz, czy działasz samodzielnie, czy masz wsparcie, czy masz konkurencję branżową? A może masz inną konkurencję (usługi/produkty podobne do Twoich, ale nie takie same). Jak ta konkurencja wygląda? Jest silniejsza, słabsza? Ma pozycję, klientów, wyróżnik? Czym Ty się od nich różnisz? Jaki jest rynek, czy jest potencjał, czy warto rozszerzyć swój zakres działania? Im więcej takich czynników określisz, tym lepiej dla Ciebie.
Budżet
Drugi krok to ustalenie budżetu. Ile mam pieniędzy na działania marketingowe? Ile mogę poświęcić w skali miesiąca lub kwartału? Jakie środki mogę wydać, by wygenerować kolejne dochody?
Klienci
Trzecia sprawa to określenie tego, kto jest Twoim idealnym klientem. Często, gdy pracuję z moimi klientami, słyszę: każdy; przecież mój produkt jest dla każdego. I tu się pojawiają schody. Nie, Twoim klientem nie jest każdy, nawet jak sprzedajesz proszek do prania czy chleb. Więcej na ten temat znajdziesz w dalszej części tekstu.
Konkurencja
Kolejna sprawa to Twoja konkurencja, o której już nieco wspomniałam. Czas im się bliżej przyjrzeć. Co ich wyróżnia? Jaka jest ich unikalna propozycja sprzedaży (UPS)? Na czym budują swoją wyjątkowość? Jak się komunikują? Jakie zaliczyli wpadki? Kto jest ich klientem? Jakie mają mocne i słabe strony? Czy Wasze segmenty odbiorców się pokrywają, czy są rozbieżne?
Zobacz, jak tego jest dużo. Prześwietl konkurencję, przyjrzyj się jej. Na tej podstawie łatwiej Ci będzie opracować UPS i wyróżnik dla Ciebie.
Dalej.
Kanały komunikacji
Wybierz kanały komunikacji marketingowej. Niezwykle ważna sprawa. Chcesz się komunikować za pośrednictwem radia i telewizji, czy wybierasz nowe media? Wiesz, że reklama w radiu i telewizji musi mieć nieco inny styl i rytm niż ta w internecie? Chcesz wykorzystać media społecznościowe, czy skupisz się na swojej stronie internetowej i Twoje działania będą właśnie do niej prowadziły?
Wybór powinien być pokierowany określoną wcześniej grupą docelową. Gdzie ona przebywa? Gdzie spędza najwięcej czasu? To telewidzowie czy internauci? Jeżeli są to internauci, to reklama w TV nie będzie dla nich tak mocna, jak ta w sieci. I odwrotnie. Naturalnie, dziś wiele osób przebywa i przed telewizorem i przed ekranem. Ale mimo tego, da się (dzięki analizom) określić, który kanał jest dominujący i ma większy wpływ na decyzje zakupowe.
Styl komunikacji
Następna sprawa: określ język. Marki bardzo często decydują się na profesjonalną identyfikację wizualną (i to dobrze!), zamawiają logo, księgę znaku i w ogóle wszystko, a zapominają o księdze komunikacji marketingowej. To również bardzo ważny dokument. Co taka księga w sobie zawiera? Określa sposób mówienia do klienta (na „ty”, czy „pan”), styl komunikacji (formalny, swobodny), poziom profesjonalizacji komunikatów (opieranie się na badaniach, luźne przemyślenia itp.). Im więcej informacji znajdzie się w księdze komunikacji, tym bardziej spójny będzie Twój przekaz. I nie tylko to. Księga sprawi, że Twoja marka będzie spójna nawet, gdy zmienią się pracownicy działu marketingu lub agencja, która obsługuje Twoją firmę.
Na ten moment, to tyle. W dalszej części tekstu dowiesz się więcej.
Jak zrobić strategię marketingu operacyjnego?
W toku poszukiwania informacji na temat strategii marketingowej, możesz spotkać się z określeniem jakim jest marketing operacyjny. Co to takiego? To przede wszystkim działania, których celem jest skuteczne wprowadzenie nowego produktu na rynek. Składa się z czterech elementów:
- dystrybucji;
- komunikacji;
- samego produktu;
- ceny.
Jak można je ze sobą porównać? Najprostszym rozróżnieniem będzie takie, że marketing strategiczny to plan marketingowy, a operacyjny to właśnie działania.
Marketing strategiczny jest nieco szerszy wobec operacyjnego. Układany jest w dłuższej perspektywie czasowej, zawiera wiele różnych elementów, uwzględnia specyfikę potencjalnych klientów i bada konkurencję. Natomiast operacyjny to środki do realizacji zadań. Ta strategia opiera się na nieustannej analizie wskaźników oraz optymalizacji kosztów marketingu. Dzięki analizie wskaźników łatwo dostrzec, co działa, a co nie działa oraz które działania dają lepsze wyniki przy niższych nakładach finansowych i odwrotnie, które są nieopłacalne, bo generują duże koszty i małe zyski.
Jak działa lejek marketingowy?
Konkretne działania marketingowe powinny być uzależnione od tego, na jakim etapie lejka sprzedażowego są Twoi klienci. I tu zaczynają się schody. Dlaczego? Bo to nie jest tak, że wszyscy klienci idą ze sobą równym krokiem. Część z nich jest na początku lejka, część w środku, a część zbliża się do jego końca. Co to oznacza dla Ciebie? Twoim zadaniem jest przygotowanie komunikatów, które będą odpowiednie dla każdego z tych etapów. Wtedy osoba, która dotrze do danego etapu, trafi na dopasowane do niego treści, a one będą miały szansę zadziałać i przeprowadzić ją dalej. Fajne, prawda? Oczywiście, że tak!
To chodź, pokażę Ci teraz, jak działa lejek sprzedażowy.
Etapy lejka sprzedażowego
Najpierw jego etapy:
- Najpierw musisz zdobyć uwagę klienta. Pokazać mu, że go rozumiesz, że się z nim utożsamiasz i że być może wiesz, czego potrzebuje w swojej sytuacji. Na tym etapie klient raczej nie kupuje. On poznaje markę i zaczyna wyrabiać sobie o niej zdanie.
- Potem musisz klienta zainteresować. Tu dużą role odgrywa empatia. Powiedz, o problemie, który go dotyczy, a który Twoj produkt rozwiązuje (ale jeszcze nie o samym produkcie). Pokaż, że znasz ten problem, że rozumiesz jego potrzeby i daj sygnał, że są rozwiązania, które mogą mu pomóc. Opowiedz o tym, że może być inaczej, lepiej. Na tym etapie klient buduje do Ciebie zaufanie.
- Trzeci krok to wzbudzenie pożądania. Teraz opowiedz, jak może wyglądać jego życie, po skorzystaniu z Twojej oferty. Jak zmieni się jego rzeczywistość, o ile będzie lepsza i w jakim kierunku ta zmiana może pójść. Tu już powinien Ci ufać. Jest to etap, gdy klient jest o krok od zakupu. Już wie, że możesz mu pomóc. Zastanawia się, jak możesz to zrobić.
- Czwarty krok to popchnięcie do działania. Musisz to maksymalnie uprościć. Kliknij, zamów, zadzwoń, przyjdź. Jedna akcja. Coś prostego. Coś, co wzbudzi u potencjalnych klientów myślenie: w zasadzie to… czemu nie? To nie może być skomplikowana akcja, bo komplikacje zniechęcają. Musi być prosto, a potem Ty przejmiesz inicjatywę. Na tym etapie klient może dokonać zakupu, jeżeli wszystko dobrze zaplanujesz i konsekwentnie poprowadzisz.
Jakie powinny być cele działalności marketingowej?
Jesteśmy już coraz bliżej ustalenia własnej strategii marketingowej. Do jej dopracowania potrzebne Ci są jeszcze cele marketingowe. Jakie powinny być? To zależy (moja ulubiona odpowiedź ;)). Zależy od tego, na jakim etapie jest Twoja firma (dopiero zaczynasz, czy planujesz rozwój/ekspansję/wprowadzenie nowego produktu).
Do wyboru masz takie cele strategii marketingowej jak:
- zwiększenie przychodów;
- wzrost sprzedaży;
- pozyskanie nowych klientów;
- wyjście na nowe rynki;
- wzrost świadomości marki;
- pozyskanie leadów;
- zwiększenie lojalności klientów;
- osiągnięcie lub utrzymanie rentowności;
- dywersyfikacja przychodów;
- redukcja kosztów;
- wprowadzenie nowego produktu na rynek.
To oczywiście tylko niektóre cele marketingowe firmy. Ogólnie temat celów marketingowych jest niezwykle obszerny, dlatego też poświęciłam mu osobny artykuł, który znajdziesz o tutaj –> Cele marketingowe
Dlaczego warto wyznaczać strategiczne cele marketingowe?
Wyobraź sobie, że idziesz. Tak po prostu idziesz. Dokąd dojdziesz? Wydaje Ci się, że to głupie pytanie? Być może 😉 Ale jednak je podtrzymuję. Dokąd dojdziesz? Nie wiesz, bo nie masz celu swojej podróży. Idziesz po prostu. Możesz kręcić się w kółko, możesz się błąkać albo iść ciągle do przodu nie wiedząc, kiedy będzie koniec tej podróży.
Tak samo jest z marketingiem, który działa bez celu. Niby komunikujesz, że jesteś i że masz ofertę. Niby opowiadasz o swoich produktach i usługach. Ale nic z tego nie wynika. Nie wiesz, czy robisz to dobrze i skutecznie, bo nie masz punktu odniesienia. Nie wiesz, czy wyniki są ok. Może też być tak, że robisz, robisz i robisz, a efektów brak (kręcisz się w kółko). Dlatego właśnie ważne są cele marketingowe firmy.
Cele biznesowe pozwalają wyznaczyć kierunek. Wracając do naszego porównania, to tak, jakbyś wiedział, że chcesz iść do konkretnego sklepu. Mało tego ustalanie celów marketingowych pozwala też ocenić, czy to, co robisz, ma sens. Bo gdy określisz sobie horyzont czasowy, to możesz potem dokonać porównania: co zaplanowałam/zaplanowałem, a co mam. Czy określone cele marketingu zostały zrealizowane? Czego brakuje? Widzisz już, dlaczego są tak ważne.
Strategia marketingowa – Jak powinny wyglądać cele marketingowe?
Z uwagi na to, że cele marketingowe firmy są tak istotne, należy je też prawidłowo określić. Jak powinien być określony cel marketingowy? Warto się tu wspierać bardzo powszechną i popularną metodą smart. Na czym ona polega? To określenie celów marketingowych w oparciu o pięć czynników:
S – specyfic, czyli konkretny;
M – mierzalny;
A – attractive lub achievable – źródła nie są spójne, ale obydwie cechy są ważne; atrakcyjny lub osiągalny;
R – realistic, czy realny do osiągnięcia;
T – timebound, czyli umieszczony w czasie.
Jak wygląda zdefiniowanie celów według metody smart?
Zobacz poniższą analizę i przykładowe cele marketingowe.
Specyficzne
Cele biznesowe powinny być specyficzne, czyli konkretne. To nie może być „pozyskanie nowych klientów”. Taki cel nie jest konkretny. Kiedy bowiem ustalisz, że udało się go zrealizować? Przy zdobyciu jednego nowego klienta czy przy trzech? A może przy stu?
No właśnie. Konkretny cel może brzmieć: pozyskanie 10 nowych klientów miesięcznie.
Mierzalne
Cele marketingowe muszą być też mierzalne. Powyższy przykład świetnie to ilustruje. Jeżeli pozyskasz dziesięciu potencjalnych klientów to go zrealizowałeś. Jeżeli nie – to nie.
Atrakcyjne
Atrakcyjny lub osiągalny. Atrakcyjny cel to taki, który motywuje Cię do działania. Nie jest ani zbyt mały, ani zbyt ambitny. Trzymając się tego przykładu powyżej: zdobycie jednego klienta może nie być dla Ciebie atrakcyjne, więc nie będzie Cię to motywowało. Zdobycie 100 może być nieosiągalne, więc też nie zachęci Cię do działania. Zdobycie 10 może być w punkt i wtedy postarasz się, by to osiągnąć.
Realistyczne
Realistyczny to coś zbliżonego do atrakcyjności. Na czym polega różnica? Atrakcyjnym dla Ciebie celem może być zdobycie 10 klientów i 20 lub 15. Wszystkie te wartości będą Cię motywowały, a więc cel spełnia warunek atrakcyjności. Jednakże, wiesz, że 15 nowych osób, to może być zadanie, którego nie da się wykonać na tym etapie, na którym jesteś. Oznacza to, że cel nie jest realistyczny. Potrzebujesz modyfikacji. Dziesięć osób to wartość, która jest i realna i zadowalająca.
Określone w czasie
Wszystkie cele marketingowe muszą też być określone w czasie. Pozyskam 10 nowych osób miesięcznie w ciągu pół roku. To oznacza, że jeżeli w pierwszym miesiącu zdobędziesz 8 osób, a w drugim 12, to średnia utrzymuje się na poziomie 10 osób, a więc cel został zrealizowany.
Jak często należy określić cele marketingowe dla biznesu?
Cele marketingowe od czasu do czasu trzeba też analizować i ponownie definiować. Dlaczego? Ponieważ Twoja firma się rozwija, Ty się rozwijasz i zmienia się rynek. Trzeba się dostosować i przeprowadzić ewaluację oraz modyfikację celów marketingowych. kiedy to robić? Możesz zdecydować się na to po realizacji celu okresowego. Jeżeli wykonałeś go w całości, to jest ok. Jeśli poniżej 50%, warto zmodyfikować kolejne cele okresowe. Jeżeli natomiast przekroczyłeś/przekroczyłaś swój plan i masz zrealizowane 200%, to również warto przemyśleć kolejne cele.
Pamiętaj jednak, że zmiana celów firmy powinna być podyktowana obiektywnymi wskaźnikami, a nie hurra optymizmem, czy kaprysem.
Strategia marketingowa – grupa docelowa
Wspominałam wcześniej, że tworząc strategię marketingową musisz przemyśleć kwestię grupy docelowej. I tak, jak wspomniałam: nigdy Twoja oferta nie jest dla wszystkich!
Dlaczego? Dlatego, że nie da się mówić do każdego. Nie da się stworzyć takiego komunikatu, który połączy „wszystkich”.
Weźmy na przykład proszek do prania. Dla jednego ważniejsze będzie to, żeby skutecznie usuwał plamy, dla innego, żeby był ekologiczny. Jeszcze inna osoba doceni to, że działa nawet w niskich temperaturach prania. To przynajmniej trzy różne grupy docelowe.
Jeżeli rzeczywiście masz ofertę, z której pozornie może skorzystać „każdy”, to stwórz sobie segmenty odbiorców. Zobaczysz, jak bardzo się różnią między sobą. Jak je wyróżniać? Sposobów jest bardzo wiele. Może to być demografia (płeć, wiek, miejsce zamieszkania), mogą to być zainteresowania lub wartości – wszystko, co sprawi, że Twoi odbiorcy zyskają charakterystyczny rys.
Przy proszku do prania mogą to być:
- rodzice małych dzieci, którzy cenią rozwiązania bezpieczne i ekologiczne – nie chcą, by proszek podrażniał delikatną skórę dziecka.
- młodzi dorośli, którzy żyją szybko i na nic nie mają czasu, dlatego proszek, który pierze w niskich temperaturach będzie dla nich rozwiązaniem, bo niska temperatura to krótszty program prania.
- osoby na wysokich, eksponowanych stanowiskach, którym zależy, by ich ubrania były nieskazitelnie czyste, a biała koszula pozostała biała nawet po praniu – oni chętnie zdecydują się na proszek o wysokiej skuteczności.
Widzisz? Wcale nie jest dla każdego 🙂
Jak zdefiniować grupę docelową?
To teraz zastanów się, jak zdefiniować swoją grupę docelową. Może Ci w tym pomóc seria pytań. Zanim Ci je przedstawię, jedna uwaga. Jeżeli zdecydujesz, że Twoja oferta może trafić do różnych segmentów klientów, ustal najpierw te segmenty. Potem, w każdym segmencie zdefiniuj swoją grupę docelową.
To teraz czas na pytania.
Podzieliłam je na kategorie, co pozwoli Ci określić różne obszary funkcjonowania Twoich potencjalnych klientów.
Demografia:
- W jakim są wieku?
- Jakiej są płci?
- Gdzie mieszkają?
- Gdzie/jak pracują?
- Jakie zajmują stanowiska?
- Jakie mają wykształcenie?
- Jaki mają dochód?
- Jaki mają stan cywilny?
- Jaki mają status rodziny?
Czas wolny i zainteresowania
- Jak spędzają czas wolny?
- Czy podróżują?
- Jeżeli podróżują to dokąd? W kraju? Za granicą?
- Czy mają hobby/zainteresowania?
- Jakie to są zainteresowania?
- Czy mają pasje, na które wydają pieniądze?
- Jak dużą część dochodów wydają na czas wolny?
- Czy poszukuja informacji na temat swoich zainteresowań? Rozwijają je?
- Czy profesjonalizują się w swoich pasjach?
Przekonania i wartości
- Jakie mają przekonania i wartości dotyczące własnej osoby?
- Jakie mają przekonania dotyczące innych ludzi?
- Jakie mają przekonania na temat swojej pracy?
- Jakie wartości wyznają?
- Co cenią?
- O co są w stanie walczyć?
- Jakich wartości bronią?
- Czy aspekt religijny ma znaczenie?
- Jak realizują swoje wartości?
Aktywność informacyjna
- Skąd czerpią informacje (książki, internet, telewizja)?
- Czy poszukują informacji z różnych źródeł?
- Czy konfrontują informacje z „drugą stroną barykady”?
- Czy kierują się opiniami innych?
- Gdzie szukają autorytetów i jak bardzo im ufają?
- Czy korzystają z mediów społecznociowych?
- Czy same udzialają się w mediach społecznościowych?
- Jakie treści publikują?
- Jakie platformy społecznościowe są dla nich dominujące?
Zobacz, jak wiele informacji możesz wyciągnąć na podstawie tych kilku pytań. Tu jeszcze jedna uwaga. Nie zawsze potrzebne są odpowiedzi na wszystkie pytania. Przy sprzedaży proszku do prania zagadnienia religijne są mniej istotne, ale na przykład wartości takie jak ekologia, mogą już mieć znaczenie. Kwestie religijne mogą natomiast mieć znaczenie, jeżeli sprzedajesz kurs jogi. Wybierz dla siebie te pytania, które faktycznie mają znaczenie.
Już wiesz, jak wygląda Twoja grupa docelowa. Czas zastanowić się, gdzie do niej mówić (a wiesz to dzięki odpowiedzi na pytania).
Kanały komunikacji marketingowej – które wybrać?
Kanały komunikacji marketingowej poruszyłam lekko we wcześniejszej części tekstu. Teraz zajmiemy się nimi nieco dokładniej.
Na pierwszy ogień wybierz ten kanał, który na bazie Twojej analizy jest dominujący. Może to być Facebook, Instagram, YouTube. Nie próbuj być wszędzie na raz, bo to się może nie udać. Opracowanie strategii komunikacji wymaga w pierwszej kolejności dokonania wyboru. Dopiero, gdy pierwszy kanał się rozhula i będzie trochę takim samograjem, możesz przenieść się na kolejną platformę (bez zaniedbywania pierwszej) i tam zacząć ją rozwijać.
Pamiętaj, że każda platforma ma swoje specyficzne rysy. Facebook to głównie posty, Instagram to zdjęcia, reels i stories, a TikTok to krótkie filmiki. Skupienie na jednej platformie sprawi, że nie dotrzesz do wszystkich możliwych klientów, ale za to zbudujesz z nimi trwałe relacje, a to ważny krok do lojalizacji.
Tu ważna kwestia: Mimo tego, że platformy społecznościowe to świetne miejsce na marketing internetowy, to jednocześnie wcale nie jest najbezpieczniejsze. Ktoś może Ci ukraść konto, możesz dostać bana lub blokadę, właściciel może usunąć platformę z sieci. Pamiętaj, to nie jest Twoje miejsce, więc nie wiesz, co może się z nim stać.
Jakie jest wyjście z tej sytuacji? Gromadź społeczność wokół siebie. Możesz wykorzystać do tego własną stronę internetową lub newsletter. Zapraszaj klientów do siebie na stronę i zachęcaj do subskrybowania Twoich wiadomości. Wtedy zawsze będziesz mieć z nimi kontakt, bo Twoje miejsca w sieci są zależne od Ciebie.
Zaplanuj sposób komunikacji z klientem
Strategia marketingowa firmy wymaga również zaplanowania sposobu komunikacji marketingowej. Czy będziesz wrzucać posty, filmiki czy zdjęcia, a może mix tych formatów? Przemyśl treści, tematy, które będziesz poruszać. Jak często będziesz się komunikować? Kiedy? W jakiej porze dnia? W jakie dni tygodnia? Jaki będzie cel poszczególnych komunikatów (budowanie relacji, zaufania, zachęcanie do zakupów). Wszystkie Twoje działania marketingowe powinny być podporządkowane strategii marketingowej i realizować jej poszczególne cele. A jak sprawdzisz, czy te cele realizujesz? Posłużą Ci do tego KPI. Zobacz, co to takiego.
Co to jest jest KPI i dlaczego warto z niego korzystać?
KPI to kluczowe wskaźniki efektywności. Pokazują, czy wybrana przez Ciebie strategia marketingowa działa i czy osiągasz założone cele. Określenie KPI jest niezwykle istotne przy opracowaniu strategii marketingowej. Nie możesz ich ustalić po wdrożeniu działań. Muszą być opracowane w momencie tworzenia strategii, jako element planu marketingowego.
Więcej o wskaźnikach przeczytasz w moim tekście, który tylko im został poświęcony (KPI). Tu tylko nadmienię, że nieco inne wskaźniki dobiera się do firm usługowych, a inne do sprzedających produkty. Inaczej ocenia się sprawność przedsiębiorstwa i jakość jego produktów. Co jednak najważniejsze w tym miejscu, to KPI pozwolą Ci ocenić skuteczność działań marketingowych.
Dlaczego każda firma potrzebuje strategii?
Tu w zasadzie odpowiedź jest jedna. Potrzebuje, bo to jest system zaplanowanych i przemyślanych działań, które prowadzą do sukcesu na rynku. W przeciwnym razie kręci się w kółko, jak chomik w kołowrotku, nie rozwija się, a być może nawet nie jest rentowna. Firma bez strategii nie ma szans na skalowanie i rozwój. Nie ma szans na pokonanie konkurencji, a w przyszłości może po prostu przegrać z tymi, którzy działają w sposób systematyczny i zaplanowany.
- Jak stworzyć hasło reklamowe, które zapada w pamięć – praktyczne porady - 31 października 2024
- Copywriting w social mediach: jak tworzyć treści, które generują zaangażowanie - 29 października 2024
- Jak pisać nagłówki, które przyciągają uwagę – sprawdzone formuły i przykłady - 24 października 2024