Strategia promocji – jak ją stworzyć, by działała

Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy.

Stuart Henderson

W nowym cyklu na blogu “O marketingu w kilku słowach” będę prezentować różnorodne aspekty działalności marketingowej. Na pierwszy ogień – strategia promocji.

Strategia promocji to nic innego jak zespół działań, które mają określony cel (np. zwiększenie sprzedaży), odbiorców, media i komunikaty. Dobrze zaprojektowana promocja pozwala osiągnąć założone cele biznesowe i przekuć podejmowane działania na konkretne zyski, a odbiorców w klientów. Z czego składa się dobrze zaprojektowana strategia? Jakie elementy są dla niej kluczowe? Wyjaśniam poniżej. To pierwszy tekst z serii dotyczącej strategii promocji. W kolejnych odsłonach temat zostanie pogłębiony.

Czym jest strategia promocji?

Strategia promocji to nic innego, jak informowanie potencjalnych klientów o firmie, produktach i oferowanych usługach, czy też ogólnej działalności przedsiębiorstwa, co ma na celu nie tylko sprzedaż, ale również pozyskiwanie nowych klientów. Wpływa na sprzedaż, relacje między firmą a jej klientami oraz na budowanie wizerunku. Na początek warto wiedzieć, że są różne rodzaje strategii promocji. Wiele zależy od wartości firmy i jej oferty. Jeden będzie się promował intensywnie i “natrętnie” inny łagodnie i delikatnie – co nie zmienia faktu, że obie strategie promocyjne mogą być skuteczne.

Jak tworzyć strategię promocji

Jakie są cele strategii promocji?

Strategia promocyjna ma za zadanie przede wszystkim:

  • informować o przedsiębiorstwie, usługach, produktach, działalności (jest to zwiększenie świadomości marki);
  • uwydatniać potrzeby, które przedsiębiorstwo jest w stanie zaspokoić;
  • zapewniać o skutecznym zaspokojeniu potrzeb przez firmę (co pozwala zwiększyć sprzedaż);
  • tworzyć dobrą opinię o firmie.

Pierwszy krok strategii promocji – analiza

Rozpoczynając przygotowanie strategii marketingowej należy przede wszystkim przeprowadzić badania i analizy.

Trzeba zdefiniować swojego odbiorcę. Kim jest, co robi, co lubi, jak spędza wolny czas. Dobrze sprawdza się tu persona. Pozwala wyobrazić sobie idealnego klienta, do którego firma chce mówić. To punkt wyjścia do stworzenia przekonujących komunikatów, które będą jednocześnie zrozumiałe dla wszystkich klientów i przyszłych klientów.

Analiza powinna dotyczyć również rynku – czy takie produkty lub usługi są na rynku potrzebne? Czy ich obecność jest znacząca? Jakie produkty lub usługi dominują? Jakie potrzeby nie są jeszcze zaspokojone? Czy Twoja firma może je zaspokoić?

Trzeci element analizy to konkurencja. Konkurencja lokalna i branżowa. Więcej na ten temat będzie w kolejnych odsłonach, bo to temat na osobny artykuł. Obserwowanie i badanie konkurencji pozwala podjąć działania odmienne, nowatorskie, oryginalne. Wprowadzenie podobnego produktu na rynek wiąże się z ryzykiem. Ludzie lubią się przyzwyczajać. Nowy dostawca może więc nie wzbudzić zachwytu. Chyba że dostarczy, wraz ze znanym produktem, nową wartość.

Poznanie konkurencji pomoże Ci też określić co wyróżnia Twoją firmę. Jeśli nie wiesz, w co wszyscy się ubierają, jak wybierzesz inne ubranie? Właśnie dlatego musisz poznać konkurencję, by wiedzieć, jak móc się na jej tle wyróżnić i na tej odmienności zbudować strategię promocji firmy.

Ten etap jest ważny bez względu na to, czy planowana jest strategia promocji produktu, czy firmy. To niezbędne przygotowanie, by działać skutecznie.

cel dla strategii promocji

Tworzenie strategii marketingowej drugi krok – ustalenie celu, który zrealizuje strategia promocji

Planowanie działań marketingowych zacząć należy od celu. Bardzo ważne jest ustalenie celu promocji. Możliwe opcje zostały przedstawione powyżej. Najlepiej wybrać jeden z nich. Można komunikować ogólnie istnienie i działalność firmy, prezentować nowy produkt lub usługę. Lepiej nie promować wszystkiego na raz. Nadmiar może wprowadzić chaos. Poza tym inaczej promuje się całą firmę, inaczej pojedynczy produkt. Cele strategii marketingowej powinny też być dopasowane do lejka sprzedażowego. Inaczej komunikujesz swoją ofertę na jego początku, a inaczej na końcu.

Strategia marketingowa może również być opracowana po to, by przyciągnąć nowych klientów – a wówczas będzie nastawiona na nieco inne działania marketingowe, niż ta, której celem jest podniesienie sprzedaży.

Pamiętaj tutaj, by dostosować swoje działania do wybranej przez siebie grupy docelowej i tak też dopasować dostępne strategie marketingowe. 

Krok trzeci – strategia promocji to przekaz

Po ustaleniu grupy docelowej i celu promocji można rozpocząć projektowanie przekazu. Jaki będzie jego charakter, jaki będzie styl? Czy będzie to przekaz wizualny, filmowy czy tekstowy, a może mieszany?

Jednym z Twoich zadań jest zagoszczenie i zadomowienie się w umysłach grupy docelowej. Żeby to osiągnąć musisz mówić jej językiem i poruszać zagadnienia, które dla niej są istotne. Nie zrobisz tego, jeżeli nie dowiesz się, kto jest Twoją grupą docelową. Musisz ją naprawdę solidnie i starannie zdefiniować. Jeżeli niedostatecznie zrozumiesz grupę docelową, to nie trafisz do niej z przekazem. Tu wchodzi do gry content marketing. A nawet najlepiej zaplanowaną strategię marketingową można zawalić, gdy nie trafia ona do właściwych ludzi.

stwórz własną strategię promocji

Krok czwarty – media

Po zaprojektowaniu przekazu należy zastanowić się, które medium będzie dla niego najlepsze i najskuteczniejsze. Może to być witryna internetowa, blog, media społecznościowe (o różnym charakterze) lub media tradycyjne. Pamiętaj, że treści publikowane na stronie www powinny mieć nieco inny charakter niż te, które publikujesz w mediach społecznościowych. Najlepiej jest połączyć te kanały i prowadzić jednocześnie social media i stronę internetową. To daje Ci znacznie większy zasięg i pozwala skuteczniej działać na Twoich odbiorców.

Krok piąty – budżet

Wielu specjalistów marketingu twierdzi, że bez inwestowania nie ma zarabiania. Są też tacy, którzy uważają, że inwestowanie w reklamę to strata pieniędzy.

Prawdą jest, że dzisiejsze media dają ogromne możliwości dotarcia do przyszłych klientów bezpłatnie. Każdy jednak, kto twierdzi, że promocja to wyrzucanie pieniędzy w błoto, po prostu nie potrafi jej robić. Dlaczego pozwalam sobie na tak radykalne stwierdzenie? Ponieważ działania bezpłatne, organiczne są z założenia ograniczone. Nie pozwalają na skalowanie biznesu, a przez to na jego rozwijanie i generowanie coraz wyższych dochodów.

Wydawanie pieniędzy na reklamę to… inwestycja, a nie strata pieniędzy. Jeżeli strategia promocji jest zaplanowana profesjonalnie, oparta na wiedzy i doświadczeniu projektującego oraz na specyfice odbiorców i produktu, wówczas wygeneruje na tyle duży dochód, że koszty tej strategii się zwrócą, a ponadto firma wygeneruje zyski.

Przedsiębiorcy, których celem jest utrzymanie pewnego status quo, nie chcą się rozwijać i nie planują powiększania biznesu, z powodzeniem poradzą sobie bez inwestowania. Trzeba jednak wiedzieć, że prędzej czy później, pojawi się pytanie o przyszłość. Należy się zastanowić, co w sytuacji, gdy firma się wypali, produkty spowszednieją, a usługi przestaną nieść wyjątkową wartość, bo konkurencja się skaluje i oferuje coś lepszego/tańszego?

Budżet na promocję jest więc ważny i nie dajmy sobie wmówić, że duże, spektakularne sukcesy da się odnieść bez inwestycji.

Czy Steve Jobs (moim zdaniem geniusz marketingowy) nie inwestował w reklamę i promocję swoich produktów? No właśnie…

strategia promocji

Krok szósty – ewaluacja wdrożenia i efektów strategii promocji, czyli co się dzieje po wdrożeniu strategii

Każda strategia powinna zostać poddana ocenie. Jak przebiegało jej wdrożenie? Na jakim etapie pojawiały się istotne problemy? Który element szwankował? Które zadania lub działania promocyjne okazały się bezcelowe, a które przyniosły zaskakujące rezultaty? Jak reagowali odbiorcy? Jakie informacje zwrotne udało się uzyskać? Wreszcie, czy kampania przyniosła oczekiwany zwrot i czy udało się wygenerować zakładane zyski?

Warto w tym miejscu dodać, że do sfinalizowania sprzedaży konieczne jest kilkukrotne spotkanie klienta z ofertą (4-7 razy). Dopiero wówczas nabiera on przekonania, że warto dokonać zakupu.

Jeżeli Twoje działania marketingowe nie przyniosły satysfakcjonujących rezultatów, warto przemyśleć i wdrożyć inne strategie promocji. Ale do takich wniosków możesz dojść tylko dzięki analizie.

Co możesz badać? Czy wzrosła świadomość marki, którą promujesz lub Twojej marki, jeżeli zajmujesz się marketingiem dla siebie. Warto również przeanalizować sprzedaż czy ogólnie zainteresowanie ofertą przygotowaną w Twojej firmie. Nie da się stworzyć skutecznej strategii promocji bez analiz i ocen.

Tworzenie strategii i planowane działań promocyjnych nie jest prostym zadaniem, ale gdy tylko poświęci mu się odpowiednio dużo czasu i ma się odpowiednią wiedzę, to efekty mogą być wręcz onieśmielające. To dlatego dobra strategia może stać się windą dla firmy. A firma ta z czasem stanie się doskonale prosperującym “samograjem”.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i potrzebujesz tego rodzaju strategii dla swojej firmy. Zapraszam do kontaktu przez formularz kontaktowy lub maila: kontakt@www.sferacopywritera.pl.

Jeżeli pracujesz nad strategiami dla klientów, to możesz pobrać checklistę, która ułatwi Ci realizację zadań. Dostępna jest w zakładce “Materiały do pobrania“.

2 thoughts on “Strategia promocji – jak ją stworzyć, by działała

    • Dzięki 🙂 To dopiero początek, pierwsza część, bo temat jest tak naprawdę baaaardzo złożony. Jeżeli chcesz, to mogę podesłać Ci powiadomienie o kolejnym tekście z tego cyklu (tylko o tym, nie będę zasypywać Cię wszystkimi newsami ze strony 😉 )

      Ważne jest to, żeby mieć świadomość, że dobra promocja to pieniądze. A plan, analiza i przemyślenie działań to właśnie dobra promocja. Warto robić cokolwiek, niż czekać na to aż samo się zadzieje.

      Powodzenia w dalszym działaniu i wracaj częściej 🙂 Serdecznie zapraszam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *