Tworzenie nazwy firmy – kiedy się tym zająć i jak się za to zabrać? Zakładasz działalność gospodarczą. Na głowie masz multum rzeczy – formalności w urzędzie, zrobienie strony, założenie i prowadzenie kont w social mediach. I oczywiście walka o klienta i pierwsze dobre zlecenia. Gdzieś w tym wszystkim niekiedy brakuje czasu na solidne przyłożenie się do jednego, niezmiernie ważnego elementu działalności, od którego wszystko w biznesie się zaczyna. To dobra nazwa firmy.

„To tylko nazwa?”
Mówisz, że ważniejsza jest jakość oferowanych usług. Konieczna jest inwestycja w promocję. Budowanie długotrwałych relacji z klientem. To wszystko prawda. Niemniej zauważ, że wszystkim tym działaniom zawsze będzie towarzyszyć nazwa firmy. To ona pojawia się jako pierwsza, gdy klient znajdzie Cię w wynikach wyszukiwania. To ją klient będzie odmieniał przez wszystkie przypadki, gdy zadowolony będzie polecał innym Twoje usługi.
Nazwa firmy będzie zawsze, niczym reklama bez określonego terminu emisji, samoistnie promować Twoją firmę. To ona przedstawi markę, robiąc dobre lub złe pierwsze wrażenie. Spróbuj spojrzeć na tworzenie nazwy firmy z tej perspektywy.
Ok, skoro udało mi się przekonać Cię, że warto poświęcić dłuższą chwilę na znalezienie chwytliwej nazwy, zastanówmy się jak to zrobić i na czym polega tworzenie nazw firm.
Drogi do dobrej nazwy mogą być dwie:
1) możesz samodzielnie szukać odpowiedniej dla siebie nazwy
2) możesz zlecić to zadanie copywriterowi lub wyspecjalizowanej agencji namingowej, która zajmuje się tylko tworzeniem nazw.
Myślę, że warto połączyć obie drogi. Masz czas, możliwości, pomysły – poszukaj nazwy we własnym zakresie.
Gdy brakuje Ci czasu lub pomysłu na dobrą nazwę – skorzystaj ze wsparcia z zewnątrz, gdzie możesz otrzymać „na tacy” większy wybór unikalnych i sprawdzonych propozycji. Jak stworzyć nazwę firmy?
Skoro już znamy drogę do stworzenia nazwy firmy, to przyjrzymy się temu, co jest (co powinno się znaleźć) na jej końcu, czyli właśnie chwytliwej nazwie.
Chwytliwa nazwa firmy, czyli jaka? To bardzo pojemne określenie, w którym powinny się znaleźć określone elementy.
Tworzenie nazwy firmy – pamiętaj, by była unikalna
Rozpoczynając własną działalność, warto już na starcie odpowiednio odróżnić się od konkurencji. Nie tylko jakością oferowanych produktów czy usług, ale także samą nazwą. To istotne z dwóch powodów. Im bardziej unikalna nazwa firmy, tym łatwiej będzie twojemu klientowi utrwalić ją w pamięci. W ten sposób Twoja firma wyróżni się na tle konkurencji posługującej się podobnymi, schematycznymi nazwami.
A skoro jesteśmy przy schematach, to…
Nazwa firmy powinna wyłamywać się schematom
W branży budowlanej ulubionym przez przedsiębiorców trendem jest nazwa z końcówką BUD, w branży transportowej TRANS. Przymierzasz się do otwarcia salonu stylizacji paznokci i chcesz połączyć swoje imię lub inne słowo z końcówką NAILS? Uwierz mi, takich nazw są już setki, tysiące! W każdej branży znajdziemy jakieś schematy, których należy się wystrzegać, aby wykreować coś bardziej niepowtarzalnego i w ten sposób, od początku budować własną, niezależną i rozpoznawalną markę. Między innymi dlatego tworzenie nazw nie jest takie proste.
Chwytliwa nazwa to uniwersalna nazwa firmy
Choć może wydać się to nieco kontrowersyjne, to namawiam i zachęcam, aby w nazwie nie nazywać rzeczy wprost. Nie ograniczać się do konkretnego produktu czy oferowanej dziś usługi. Lepiej stworzyć uniwersalną nazwę firmy, mierzącą wyżej, sięgającej ponad „tu i teraz”, nawiązując np. do wartości reprezentowanych przez markę, korzyści przekazywanych klientowi. Produkty mogą się z biegiem czasu zmienić, paleta usług może się poszerzyć, a wpisując je w nazwę, umieszczając je na szyldzie – przywiążesz sobie symbolicznie kulę do nogi.
Dobra nazwa firmy jest łatwa do wypowiedzenia
„Chwytliwość” nazwy ma istotne znaczenie z punktu widzenia zakodowanej w niej treści, jak i warstwy fonetycznej. Co z tego, że nazwa zawiera w sobie epicką historię i jest mega uniwersalna, skoro nikt nie będzie w stanie jej wypowiedzieć, ani zapamiętać, bo jest np. totalnym łamańcem językowym. Dlatego, zanim zdecydujesz się wypłynąć na głębokie wody działalności pod nowym szyldem, pokaż swoją nazwę, chociażby rodzinie i znajomym. Poproś, aby ją przeczytali na głos, zobacz, czy nie sprawia im językowych problemów. Chwytliwe nazwy firm łatwo wypowiedzieć, a dzięki temu łatwiej zapamiętać.
Powodzenia w tworzeniu nazwy!
Artykuł partnerski