Wskaźniki efektywności KPI w strategii promocji

Wskaźniki efektywności w strategii promocji to ważny element, który dostarcza informacji na temat tego, czy zaprojektowane działania przynoszą zamierzone rezultaty. A każda strategia promocji powinna służyć uzyskaniu określonych efektów. W związku z tym nie promujesz siebie, ani swojego klienta, dla samego faktu promocji (choć obserwując niektóre działania, mam wrażenie, że tak właśnie się dzieje). Dlatego jeżeli na etapie planowania swoich działań, zaprojektujesz wskaźniki, które powiedzą Ci, czy idziesz we właściwym kierunku, możesz tak modyfikować swoją aktywność, by robić mniej, ale za to skuteczniej.

Wskaźniki efektywności

Czym są kluczowe wskaźniki efektywności?

Podstawową kwestią jest odpowiedź na pytanie, czym są kluczowe wskaźniki efektywności. Dlatego od tego zaczniemy ten temat. W tworzeniu strategii bardzo często określa się je skrótem KPI. Skrót KPI pochodzi on od angielskich słów: Key Performance Indicators (czyli właśnie kluczowe wskaźniki efektywności).

To wartości liczbowe, które informują o istotnych dla prowadzenia biznesu/bloga zjawiskach.

Ważną kwestią jest tutaj dobranie zaledwie kilku najbardziej miarodajnych wskaźników efektywności. Muszą być to wartości kluczowe, bo nie sztuką jest dobrać dziesięć, czy dwadzieścia wskaźników i rozpocząć analizę. Tyle że wtedy nie mamy do czynienia z KPI. A druga sprawa to analizowanie tak licznych zmiennych pochłonie mnóstwo czasu.

kluczowe wskaźniki efektywności

Czemu służą kluczowe wskaźniki efektywności?

Jak sama nazwa wskazuje – mierzeniu efektywności. Może to być efektywność sprzedaży, marketingu (skuteczność działań marketingowych) czy budowania sieci kontaktów. Ale to wszystko zależy od tego, jaki proces ma być poddany badaniu. W tym miejscu warto pamiętać, że ich celem jest szybkie dostarczenie informacji, dlatego powinny być starannie i z rozmysłem dobrane.

KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) służą do:

  • badania efektywności działań;
  • badania braku efektywności działań;
  • analizowania zmian zachodzących w czasie;
  • weryfikowaniu celów.

Tak pojmowane wskaźniki mogą sprawić, że Twoja działalność bardzo szybko zacznie wzrastać. Ponieważ diagnozując obszary o niskiej efektywności, należy wdrożyć działania, które to zmienią. Natomiast obszary o wysokiej efektywności wystarczy wzmocnić.

KPI

Jakie są rodzaje KPI

Jak wspomniałam, wskaźniki KPI mogą być finansowe i niefinansowe, ale to zaledwie jeden z podziałów.

  • KPI finansowe – obrót, marża, sprzedaż netto/brutto;
  • KPI niefinansowe – liczba użytkowników na stronie.

Do tego dochodzą jeszcze wskaźniki:

  • efektywnościowe;
  • dynamiczne;
  • wynikowe;
  • rankingowe.

To podział, który uwzględnia charakter analizowanego procesu. Ale są jeszcze KPI, które dzieli się z uwagi na różne działy przedsiębiorstwa np.:

  • KPI w marketingu;
  • w sprzedaży;
  • PR;
  • social media.
Key Preformance Indicator

Jak dobierać KPI?

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak dobierać KPI (kluczowe wskaźniki efektywności), to przede wszystkim ustal sobie cel. Może nim być wzrost zamówień na Twojej stronie internetowej. Żeby ten cel osiągnąć, to trzeba go podzielić na 2-3 mniejsze. Mogą to być:

  • wzrost liczby użytkowników, którzy odwiedzają stronę;
  • wzrost liczby utworzonych koszyków;
  • spadek liczby porzuconych koszyków.

Teraz dobierz do każdego z nich określone wartości. Możesz się posiłkować oczywiście danymi historycznymi. Ważne, żeby ustalone wartości były zgodne z celami SMART (konkretne, mierzalne, ambitne, realne i mierzalne w czasie).

W ten sposób mamy już wskaźniki. Jeżeli liczba użytkowników wzrośnie o założoną wartość, a liczba porzuconych koszyków spadnie, to liczba złożonych zamówień powinna wzrosnąć.

Przy ustalaniu wskaźników efektywności trzeba również pamiętać, by dawały one informacje na temat tego, co jest dla firmy na danym etapie ważne. Informowały, gdzie zachodzą zmiany oraz dawały informacje o kontekście. Nie można bowiem analizować suchych danych bez kontekstu, w jakich doszło do ich uzyskania.

Nadszedł czas na podsunięcie kilku przykładów wskaźników.

KPI w marketingu

Wskaźniki KPI w marketingu (przykłady kpi):

  • koszt pozyskania klienta;
  • koszt pozyskania leada/pozyskanie leada;
  • udział nowych klientów w portfelu;
  • procent zwrotu z nowych klientów;
  • zaangażowanie użytkowników w mediach społecznościowych.

KPI w sprzedaży

Przykładowe wskaźniki KPI w sprzedaży:

  • liczba porzuconych koszyków;
  • złożone zamówienia;
  • liczba opłaconych zamówień;
  • wartość sprzedaży;
  • w tym sprzedaży nowym klientom;
  • wartość sprzedaży klientom powracającym;
  • sprzedaż netto/brutto;
  • liczba zwrotów;
  • wskaźnik życiowej wartości klienta;
  • wartość życiowa klienta;
  • liczba nowych klientów;
  • współczynnik konwersji.

KPI w mediach społecznościowych

Ustalając KPI dla mediów społecznościowych można skorzystać z:

  • liczby nowych obserwatorów/fanów w social mediach;
  • udostępnień/polubień treści w social media;
  • liczby nawiązanych kontaktów za pośrednictwem mediów;
  • liczby złożonych zamówień za pośrednictwem mediów;
  • liczba obserwatorów na kanał social media;
  • zaangażowanie użytkowników.

KPI dla bloga

Blogerzy mogą ustalić sobie prowadzenie takich pomiarów:

  • współczynnik odrzuceń strony;
  • współczynnik klikalności w linki;
  • współczynnik klikalności w reklamy;
  • współczynnik otwarcia podstron/sklepu itp;
  • współczynnik konwersji z odbiorców na klientów.

Jak widać, jest tego trochę. Wykorzystując je można naprawdę wiele zdziałać, i istotnie podnieść efektywność swojego biznesu, diagnozując jego różne obszary za pomocą KPI.

KPI dla firm

Wczoraj na Instagramie Sfery zapytałam, co chcielibyście wiedzieć na temat KPI. Zgodnie z obietnicą, na koniec tekstu wrzucam małe Q&A, na podstawie zadanych przez Was pytań.

1. Jakie KPI dobierać dla bloga?

Przede wszystkim, to zależy od tego, czemu Twój blog ma służyć. Jeżeli ma generować dochody, to najskuteczniejsze będą:

  • liczba użytkowników (konkretne wartości) miesięcznie;
  • zapytań o współpracę;
  • liczba odwiedzin zakładki “kontakt”, “współpraca”, “formularz kontaktowy”;
  • użytkowników porzucających blog po stronie głównej;
  • liczba użytkowników porzucających powyższe zakładki bez nawiązania kontaktu.

2. Czy bez KPI nie da się rozwinąć bloga?

Da się  Tylko stracisz na tym mnóstwo czasu, energii, a czasem również pieniędzy. Trochę szkoda. Poza tym nie będzie wiedzieć, jak pracować z potencjalnymi klientami, bo nie wiesz, gdzie masz luki. Wskaźniki efektywności z pewnością pomogą.

KPI są pomocą, a nie obciążeniem.

3. Na jakiej podstawie definiować KPI?

Jeżeli Twoja www już działa jakiś czas, to warto przeanalizować statystyki. Zerknąć na historyczne dane i znaleźć obszary, które na pierwszy rzut oka wymagają poprawy. Ustalić plan działań naprawczych i wyznaczyć sobie cele (wzrost lub spadek). Do ustalonych celów dobrać realne wartości i mamy KPI 

4. Ile wskaźników powinno się ustalać?

Tak jak pisałam wyżej, zaledwie 3 do 5. Warto jednak pamiętać, że osobno należy ustalić KPI dla strony, a osobno dla mediów społecznościowych. Jeżeli skupiasz się na przykład na liczbie pozyskanych klientów, to wybieraj wskaźniki, które wiążą się z tym zagadnieniem.

  1. Jak często mierzyć KPI w marketingu internetowym?

To bardzo ważne pytanie. Musisz sobie samodzielnie określić, jak często chcesz sprawdzić uzyskane wyniki. Sugeruję, by okres rozliczeniowy dla Ciebie nie były krótszy niż miesiąc. Dlaczego? W ciągu tygodnia możesz nic nie osiągnąć, więc po co się dołować? Miesiąc już coś Ci pokaże. Dłuższy okres natomiast może Cię wciągnąć w działania nieefektywne, które nie zbliżają Cię wcale do osiągnięcia celu. Będziesz powielać błędne działania – a po co?

  1. Czy KPI dla blogerów można stosować również do analizowania celów biznesowych?

Jeżeli Twój blog jest powiązany z celami biznesowymi, to jak najbardziej. Przecież to tylko narzędzie, które ma służyć generowaniu dochodów. A skoro tak – to pewnie. Określ strategiczne KPI i je analizuj.

Zobacz, jak wiele informacji dostarczają Ci te wskaźniki. Określają nie tylko skuteczność działań marketingowych, ale również pokazują konkretne działania, które są najbardziej efektywne i stanowią lewar Twojej działalności.

Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania, to zapraszam do kontaktu przez formularz kontaktowy

Natomiast, jeżeli masz firmę i chcesz, by zaczęła się prężnie rozwijać, a nie masz pomysłu na jej promowanie? Nie wiesz, jak budować strategię i mierzyć jej efektywność. Napisz do mnie, a wspólnie ustalimy plan działania, który sprowadzi do Ciebie klientów.

Sfera Copywritera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *