Wskaźniki efektywności w strategii promocji to ważny element, który dostarcza informacji na temat tego, czy zaprojektowane działania przynoszą zamierzone rezultaty. A każda strategia promocji powinna służyć uzyskaniu określonych efektów. W związku z tym nie promujesz siebie, ani swojego klienta, dla samego faktu promocji (choć obserwując niektóre działania, mam wrażenie, że tak właśnie się dzieje). Dlatego jeżeli na etapie planowania swoich działań, zaprojektujesz wskaźniki, które powiedzą Ci, czy idziesz we właściwym kierunku, możesz tak modyfikować swoją aktywność, by robić mniej, ale za to skuteczniej.

Czym są kluczowe wskaźniki efektywności?
Podstawową kwestią jest odpowiedź na pytanie, czym są kluczowe wskaźniki efektywności. Dlatego od tego zaczniemy ten temat. W tworzeniu strategii bardzo często określa się je skrótem KPI. Pochodzi on od angielskich słów: Key Performance Indicators.
To wartości liczbowe, które informują o istotnych dla prowadzenia biznesu/bloga zjawiskach.
Istotną kwestią jest tutaj dobranie zaledwie kilku najbardziej miarodajnych wskaźników. Muszą być to wartości kluczowe, bo nie sztuką jest dobrać dziesięć, czy dwadzieścia wskaźników i rozpocząć analizę. Tyle że wtedy nie mamy do czynienia z KPI. A druga sprawa to analizowanie tak licznych zmiennych pochłonie mnóstwo czasu.

Czemu służą kluczowe wskaźniki efektywności?
Jak sama nazwa wskazuje – mierzeniu efektywności. Może to być efektywność sprzedaży, marketingu czy budowania sieci kontaktów. Ale to wszystko zależy od tego, jaki proces ma być poddany badaniu. W tym miejscu warto pamiętać, że ich celem jest szybkie dostarczenie informacji, dlatego powinny byś starannie i z rozmysłem dobrane.
KPI służą do:
- badania efektywności działań;
- badania braku efektywności działań;
- analizowania zmian zachodzących w czasie;
- weryfikowaniu celów.
Tak pojmowane wskaźniki mogą sprawić, że Twoja działalność bardzo szybko zacznie wzrastać. Ponieważ diagnozując obszary o niskiej efektywności, należy wdrożyć działania, które to zmienią. Natomiast obszary o wysokiej efektywności wystarczy wzmocnić.

Jakie są rodzaje KPI
Jak wspomniałam, KPI mogą być finansowe i niefinansowe, ale to zaledwie jeden z podziałów.
- KPI finansowe – obrót, marża, sprzedaż netto/brutto;
- KPI niefinansowe – liczba użytkowników na stronie.
Do tego dochodzą jeszcze wskaźniki:
- efektywnościowe;
- dynamiczne;
- wynikowe;
- rankingowe.
To podział, który uwzględnia charakter analizowanego procesu. Ale są jeszcze KPI, które dzieli się z uwagi na różne działy przedsiębiorstwa np.:
- KPI w marketingu;
- w sprzedaży;
- PR;
- social media.

Jak dobierać KPI?
Jeżeli chcesz wiedzieć, jak dobierać KPI, to przede wszystkim ustal sobie cel. Może nim być wzrost zamówień na Twojej stronie internetowej. Żeby ten cel osiągnąć, to trzeba go podzielić na 2-3 mniejsze. Mogą to być:
- wzrost liczby użytkowników, którzy odwiedzają stronę;
- wzrost liczby utworzonych koszyków;
- spadek liczby porzuconych koszyków.
Teraz dobierz do każdego z nich określone wartości. Możesz się posiłkować oczywiście danymi historycznymi. Ważne, żeby ustalone wartości były zgodne z celami SMART (ambitne, realne i mierzalne w czasie).
W ten sposób mamy już wskaźniki. Jeżeli liczba użytkowników wzrośnie o założoną wartość, a liczba porzuconych koszyków spadnie, to liczba złożonych zamówień powinna wzrosnąć.
Przy ustalaniu wskaźników efektywności trzeba również pamiętać, by dawały one informacje na temat tego, co jest dla firmy na danym etapie ważne. Informowały, gdzie zachodzą zmiany oraz dawały informacje o kontekście. Nie można bowiem analizować suchych danych bez kontekstu, w jakich doszło do ich uzyskania.
Nadszedł czas na podsunięcie kilku przykładów wskaźników.
KPI w marketingu
Wskaźniki KPI w marketingu:
- koszt pozyskania klienta;
- koszt pozyskania leada;
- udział nowych klientów w portfelu;
- procent zwrotu z nowych klientów.
KPI w sprzedaży
Przykładowe wskaźniki KPI w sprzedaży:
- liczba porzuconych koszyków;
- złożone zamówienia;
- liczba opłaconych zamówień;
- wartość sprzedaży;
- w tym sprzedaży nowym klientom;
- wartość sprzedaży klientom powracającym;
- sprzedaż netto/brutto;
- liczba zwrotów.
KPI w mediach społecznościowych
Ustalając KPI dla mediów społecznościowych można skorzystać z:
- liczby nowych obserwatorów/fanów;
- udostępnień/polubień treści;
- liczby nawiązanych kontaktów za pośrednictwem mediów;
- liczby złożonych zamówień za pośrednictwem mediów.
Jak widać, jest tego trochę. Wykorzystując je można naprawdę wiele zdziałać, i istotnie podnieść efektywność swojego biznesu, diagnozując jego różne obszary za pomocą KPI.

Wczoraj na Instagramie Sfery zapytałam, co chcielibyście wiedzieć na temat KPI. Zgodnie z obietnicą, na koniec tekstu wrzucam małe Q&A, na podstawie zadanych przez Was pytań.
- Jakie KPI dobierać do bloga?
Przede wszystkim, to zależy od tego, czemu Twój blog ma służyć. Jeżeli ma generować dochody, to najskuteczniejsze będą:
- liczba użytkowników (konkretne wartości) miesięcznie;
- zapytań o współpracę;
- liczba odwiedzin zakładki “kontakt”, “współpraca”, “formularz kontaktowy”;
- użytkowników porzucających blog po stronie głównej;
- liczba użytkowników porzucających powyższe zakładki bez nawiązania kontaktu.
2. Czy bez KPI nie da się rozwinąć bloga?
Da się 🙂 Tylko stracisz na tym mnóstwo czasu, energii, a czasem również pieniędzy. Trochę szkoda. Wskaźniki efektywności z pewnością pomogą.
KPI są pomocą, a nie obciążeniem.
3. Na jakiej podstawie definiować KPI?
Jeżeli Twoja www już działa jakiś czas, to warto przeanalizować statystyki. Zerknąć na historyczne dane i znaleźć obszary, które na pierwszy rzut oka wymagają poprawy. Ustalić plan działań naprawczych i wyznaczyć sobie cele (wzrost lub spadek). Do ustalonych celów dobrać realne wartości i mamy KPI 🙂
4. Ile wskaźników powinno się ustalać?
Tak jak pisałam wyżej, zaledwie 3 do 5. Warto jednak pamiętać, że osobno należy ustalić KPI dla strony, a osobno dla mediów społecznościowych.
Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania, to zapraszam do kontaktu przez formularz kontaktowy.
Natomiast, jeżeli masz firmę i chcesz, by zaczęła się prężnie rozwijać, a nie masz pomysłu na jej promowanie? Nie wiesz, jak budować strategię i mierzyć jej efektywność. Napisz do mnie, a wspólnie ustalimy plan działania, który sprowadzi do Ciebie klientów.