Pozycjonowanie strony internetowej to jedna z ważniejszych technik marketingu online, pozwalająca na pozyskanie organicznych odwiedzin na naszej stronie. Czasem jednak zdarza się tak, że działający do tej pory mechanizm zaczyna nagle zawodzić. Jak w takiej sytuacji samodzielnie zbadać, co poszło nie tak?
1. Czym w ogóle jest SEO?
2. Jakie zadanie ma SEO?
3. Jak sprawdzić, czy to działa?
Czym w ogóle jest SEO?
Aby móc przeprowadzić audyt czegoś trzeba najpierw poznać, jak to dokładnie działa. SEO to skrót od Search Engine Optimization. Jest to szereg działań mający na celu zoptymalizować naszą stronę pod kątem wyszukiwania w sieci. Chodzi o to, aby po wpisaniu konkretnej frazy strona pojawiała się możliwie jak najwyżej na liście wyszukanych przez wyszukiwarkę haseł. Taki zasięg nazywamy organicznym. To oznacza, że nie płacimy za niego jak za każdą inną formę reklamy. Poprzez nasze działania – skupione wokół interesujących nas słów kluczowych – sprawiamy, że algorytm wyszukiwarki pozycjonuje naszą witrynę wyżej, niż inne.
Aby dojść do możliwie jak najlepszego miejsca w wynikach, nie możemy jednak po prostu „klepać” byle czego, aby tylko słowa kluczowe się zgadzały. Im bardziej przemyślane i pomocne teksty umieścimy na naszej stronie, tym chętniej odbiorcy będą je czytać w całości. To również przełoży się na zdobywanie dobrej pozycji. Warto pamiętać, że większość wyszukiwarek działa głównie na podstawie tekstu. W związku z czym wszelkiego rodzaju kopiowanie od innych z miejsca skaże nas na porażkę i zapomnienie. Jeżeli chcemy być jednymi z pierwszych, musimy włożyć w SEO trochę pracy i czasu, a także nie spoczywać na laurach, gdy już nam się uda. Więcej na ten temat znajdziesz na stronie zgred.pl.
Jakie zadanie ma SEO?
Najważniejsze zadanie SEO jest oczywiste – wyższa pozycja w wynikach wyszukiwań oznacza, że więcej osób będzie skłonnych do kliknięcia linku prowadzącego do naszej strony, co z kolei przełoży się na więcej okazji do sprzedania produktu czy usługi, które oferujemy. Dodatkowym działaniem dobrego content marketingu jest także to, w jaki sposób użytkownicy nas postrzegają. Prowadząc przemyślaną i po prostu użyteczną dla odbiorcy kampanię możemy upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: z jednej strony wywindować naszą stronę wysoko na liście odpowiedzi na zapytanie, a z drugiej postawić się w roli eksperta, który chętnie wspomaga swoich klientów jeszcze zanim się nimi staną. Oczywiście czasami możesz skorzystać z agencji lub usług konsultanta strategicznego ds. digital marketingu, ale najważniejsze to napisać odpowiedni brief reklamowy, zanim w ogóle zaczniesz kogokolwiek szukać!
Jak sprawdzić, czy to działa? – audyt seo
Podobnie, jak co jakiś czas robimy przegląd techniczny naszego auta i innych maszyn, z których korzystamy, tak samo powinniśmy postępować z naszą stroną internetową. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy z jakiegoś powodu zaczynamy notować wyraźny spadek na liście wyszukiwań – w takiej sytuacji powinniśmy reagować od razu i sprawdzić, co inni robią lepiej oraz gdzie my sami możemy dać od siebie więcej. Aby zrobić prawidłowy audyt w zakresie content marketing dla SEO, powinniśmy podzielić go na kilka etapów.
Przygotowanie odpowiednich narzędzi
Aby w ogóle zacząć pracę, musimy zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, które pozwolą nam na określenie, w jakim stanie znajduje się nasza strona. Możemy wykorzystać do tego Sitebulb, Majestic, Screming Frog i wiele innych. Koniecznością będzie również dostęp do Google Analytics oraz Google Search Console. Gdy już przygotujemy sobie wszystkie instrumenty, możemy przejść do właściwej pracy.
Przegląd indeksowania strony
Pierwszym krokiem na drodze do poprawnej optymalizacji jest sprawdzenie, czy strona w ogóle pojawia się w wynikach wyszukiwania. Aby się o tym przekonać, możemy wykorzystać polecenie „site”, a następnie porównać odczyt z wyszukiwarki z danymi Google Analytics. Na tym etapie interesuje nas przede wszystkim optymalizacja tytułów, nagłówków i opisów stron, ale także techniczne aspekty witryny, jak szybkość jej ładowania czy przejrzystość dla odbiorcy.
Sprawdzenie pod kątem duplikacji treści
Powielanie contentu nie jest dobrym pomysłem, jeżeli chodzi o SEO. O ile czasem ponowne wrzucenie jakiegoś materiału na social media może nam się przydać, o tyle w przypadku strony i marketingu treści jest to zjawisko niepożądane, które powoduje zatapianie naszej witryny pod kątem pozycji w wynikach wyszukiwań. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy powielany tekst znajduje się w nagłówkach, zwłaszcza nagłówku H1, a także gdy jest po prostu kopią z innej strony – w takiej sytuacji wyszukiwarka może potraktować nas jak spam i całkiem wykluczyć z wyników wyszukiwań.
Opanowanie wyglądu strony
Treść na naszej stronie powinna mieć odpowiednią formę. Zaliczamy do niej np. nagłówki, opisy kategorii i podstron, opisy grafik i tak dalej. Wykonując audyt, powinniśmy sprawdzić, czy wszystkie te elementy współgrają z ogólną szatą graficzną witryny, a także czy są zapisane w odpowiedni sposób. Na tym etapie warto również sprawdzić, czy słowa kluczowe, które sobie założyliśmy, są umieszczone w tekstach na naszej stronie – jeżeli pojawia się ich niedostateczna ilość, może to być powodem, dla którego spadamy w wynikach wyszukiwań.
Audyt seo to nie tylko analiza tekstów, ale i technicznego aspektu strony, o którym było już wspomniane. Chodzi o szybkość jej ładowania, czystość kodu i wiele, wiele innych kwestii.
- Jak napisać skuteczny opis produktu w sklepie internetowym - 8 października 2024
- Jak zacząć pracę jako copywriter bez doświadczenia - 3 października 2024
- Notestorming. Atlas narzędzi rozwiązywania problemów w biznesie i rozwoju osobistym - 2 października 2024
Moim zdaniem, jeśli nie znamy się na SEO i pozycjonowaniu, warto zlecić komuś wykonanie takiego audytu. Tym bardziej, że znajdziemy na przykład profesjonalne agencje SEO, które wykonują takie audyty za darmo 🙂
I tak i nie 🙂 Darmowe audyty dostępne są wyłącznie w wersji podstawowej, czyli takiej, jaką samodzielnie można sobie przeprowadzić po zdobyciu podstawowej wiedzy. Takie rozbudowane audyty są albo kosztowne, albo wiążą się z koniecznością zakupienia pozycjonowania, bo stanowią integralną część usługi.
Wiadomo, że profesjonalista lepiej przeprowadzi audyt. Co do tego nie ma wątpliwości. Gdy ktoś nie może sobie jeszcze pozwolić na profesjonalistę, dobra i podstawowa analiza.
Pozdrawiam!
Super artykuł, bardzo dziekuje, właśnie audyt był dla nas problemem.
Z takimi wskazówkami audyt na pewno nie będzie już dla nas problemem!
Bardzo się cieszę 🙂 W razie problemów zawsze można napisać i dopytać 🙂 A co okazało się szczególnie przydatne?
Nie pomyślałam wcześniej, że audyt SEO mogę przeprowadzić też sama. Wykorzystam twoje wskazówki i spróbuję 🙂
Zachęcam, zachęcam 🙂 A w razie problemów zapraszam do kontaktu 🙂