Media społecznościowe gastronomii. W kolejnym odcinku dotyczącym promowania lokalu gastronomicznego przyjrzymy się mediom społecznościowym gastronomii, które mogą pomóc w pozyskaniu kolejnych klientów.

Media społecznościowe
Media społecznościowe skupiają bardzo różnych ludzi, o różnym statusie społecznym i materialnym, różnych zainteresowaniach i różnych miejscach zamieszkania czy pobytu. Warto je wykorzystać do poinformowania o tym, że dany lokal gastronomiczny istnieje, co oferuje, gdzie się znajduje i co można zyskać podczas odwiedzin. Im więcej ciekawych, wyselekcjonowanych informacji, tym lepiej. Trzeba jednak starannie przemyśleć strategię dla każdego medium. Publikowanie na każdej stronie tego samego nie jest dobrym pomysłem.
Każdy portal ma swoją specyfikę i to do niej powinna być dostosowana ta strategia. W przeciwnym razie działania będą przynosiły zbyt małą konwersję, a to przełoży się na fakt, że pieniądze na promocję będą po prostu marnowane.

Poza tym, ci sami użytkownicy mogą być zarejestrowani w różnych miejscach. Jeżeli na każdym portalu zobaczą tę samą informację, poczują się nadmiernie atakowani. Jeżeli jednak te informacje będą zróżnicowane, jest większa szansa, że zainteresują się ofertą.
Facebook dla lokalu gastronomicznego
Facebook dla lokalu gastronomicznego to podstawa. Nie tylko pozwala na zamieszczenie wielu informacji kontaktowych, lokalizacji, czy nawet mapki dojazdu, ale również daje możliwość opublikowania menu i systematycznego aktualizowania oferty dla klientów.
Skuteczny profil na Facebooku powinien być starannie opracowany. Już na etapie wybierania jego rodzaju trzeba się zastanowić, czy będzie to lokalna firma (w przypadku niewielkich restauracji, które nie mają filii), czy jedna z placówek sieci.

Po wprowadzeniu wszystkich niezbędnych informacji, danych, kontaktu, opisu, adresu i innych, kolejną ważną czynnością jest systematyczne publikowanie treści. I nie chodzi tu wyłącznie o wrzucanie zdjęć dań serwowanych w restauracji. Im większa różnorodność postów, tym lepiej. Można pokazywać dania, pokazywać sposób ich wykonywania, kuchnię, sam lokal, przedstawić zespół. Pomysłów jest wiele. Warto również angażować obserwujących i fanów do aktywności. Może to być głosowanie na ulubione danie z menu lub propozycja wprowadzenia nowej potrawy przez fanów – o tego rodzaju pomysłach więcej będzie w kolejnej odsłonie.
Bardzo ważne jest również, by pozwolić na zamieszczenie ocen i rekomendacji i na wszystkie uczciwie odpowiadać. Nie tylko na te pochlebne, ale również na te, które zawierają w sobie słowa krytyki. Każda opinia pomoże wzrosnąć i rozwinąć biznes na wyższy poziom.
O samym Facebooku więcej będzie w następnym tekście. Tu tylko chcę wspomnieć, co warto zrobić.
Instagram – media społecznościowe dla gastronomii to też wrażenia
Wrażenia estetyczne są niezwykle istotne. Jemy przede wszystkim wzrokiem. To zdjęcie potrawy powoduje, że chcemy ją zamówić. Warto więc rozważyć założenie konta na Instagramie. Trzeba jednak pamiętać, że to medium bardzo się profesjonalizuje i zdjęcia wykonane nieprofesjonalnie zadziałają bardziej na szkodę, niż na korzyść dla lokalu.

Jakie zdjęcia warto tu publikować? Przede wszystkim dań, ale również lokalu. Jeżeli organizowane są w nim przyjęcia okolicznościowe, to zdjęcie wystroju, przed przybyciem gości, również może wiele zdziałać i będzie zachęcające.
Tu również zdjęcia załogi, zaplecza czy dań w czasie przygotowania będą się dobrze sprawdzały. Dzięki relacjom, można publikować krótkie filmiki, które pokażą, jak wielu gości jest w lokalu (ostrożnie z ich wizerunkiem).
Szerzej o pomysłach na prowadzenie profilu na Instagramie również w kolejnym odcinku. Teraz jedynie chcę zaznaczyć, że musi on być prowadzony odmiennie niż Facebookowy.
LinkedIn dla restauracji
Miejsce dla profesjonalistów – LinkedIn. Mało kto wie, że media społecznościowe dla gastronomii nie muszą się ograniczać do profili “lekkich”, towarzyskich. Poważny charakter LinkedIn pomoże znaleźć klientów premium, z klasy biznes, którzy wiedzą, jak ważne jest nie tylko samo spotkanie biznesowe, ale również wybrane do tego celu miejsce.
Jak publikować na LinkedIn, żeby odnieść sukces? Tu same zdjęcia potraw nie wystarczą. Powinno się publikować porady żywieniowe, informacje o alergenach, o problemach trawiennych, o tym, jak zastępować niektóre produkty innymi – nieszkodliwymi.

Warto wspomnieć o indeksie glikemicznym, diecie dla nietolerujących laktozy lub glutenu. Wskazać na świadomość prowadzącego restaurację, dotyczącą jakości żywienia i odpowiedzialności, jaka wiąże się z serwowaniem posiłków innym ludziom.
Można również publikować informacje z eventów, które w danej restauracji się odbywają. To również dobry sposób na promocję. Pokazać, jak wspiera się biznes – inni również z tego wsparcia może będą chcieli skorzystać.
To tylko kilka luźnych sugestii dotyczących prowadzenia mediów społecznościowych dla gastronomii.
Więcej informacji zamieszczę w kolejnych tygodniach, także zainteresowanych zapraszam do śledzenia wpisów.
Oczywiście zaprezentowałam najważniejsze portale. Skorzystać można jeszcze z YouTube, Pinterest i wielu innych.
Jeżeli coś Was zaciekawiło, a uważacie, że wymaga rozszerzenia, skomentowania, dodatkowego rozwinięcia, napiszcie, proszę, o tym w komentarzu. To ma być materiał przydatny, więc powinien odpowiadać na wszystkie nurtujące pytania.
Nie chcesz czekać? Już dziś chcesz poznać sposoby na skuteczne promowanie restauracji? Szukasz kompleksowego opracowania? Mam coś dla Ciebie. To napisana przeze mnie książka, w której znajdziesz znacznie więcej, niż w opublikowanych tutaj artykułach. Sprawdź i daj znać!
Kliknij zdjęcie lub link (Jak wypromować restaurację) i już dziś rozpracuj socjale dla gastronomii.
