
Nad tym, jak wybrać copywritera, zastanawia się wielu poszukujących tego typu usług. Jeżeli jest to agencja, zwykle ma wypracowane przez siebie metody i procedury, które pozwalają wyłapać prawdziwe perełki w gronie, w większości samozwańczych copywriterów, których umiejętności często nikt nie zweryfikował.
Jeżeli jednak jesteś klientem bezpośrednim, już wiesz, że zawartość Twojej strony jest ważna, ale na razie nie chcesz wpaść w szpony agencji, to szukasz copywritera, najczęściej freelancera, wyłącznie dla siebie i na własną rękę. Miejsc, w których można ich spotkać, jest wiele, ale jak rozróżnić profesjonalistę od amatora i jak rozróżnić prawdziwy talent od partacza? Podsuwam proste wskazówki, które pomogą dokonać pierwszej weryfikacji. Zaznaczam, to tylko początek. Prawdziwie skuteczna współpraca to również chemia i porozumienie, ale poniższa podpowiedź, na razie wystarczy.
Sposób komunikacji copywritera i jakość kontaktu
Ogłoszenia zamieszczane na różnorodnych portalach, zazwyczaj pozwalają na swobodną wypowiedź osoby, która się zgłasza. I to może być pierwszy moment, który pozwoli dokonać selekcji. Sposób, w jaki copywriter pisze, w jaki sposób konstruuje zdania, mówi o jego warsztacie. Ten tekst to oferta, ma zachęcić i przekonać, powinna być najlepsza, wymuskana. Te kilka zdań, to powinna być kwintesencja umiejętności i zdolności. Wszelkiego rodzaju błędy językowe, stylistyczne i interpunkcyjne powinny powodować, że lampka ostrzegawcza się zapali. Warto również zwrócić uwagę na charakter języka. Czy zleceniobiorca zwraca się profesjonalnie – bardzo często mówi to wiele o sposobie i jakości jego pracy. Oczywiście literówki i tego typu wpadki mogą się zdarzyć zawsze i każdemu – szczególnie gdy ktoś pisze z telefonu, co jest coraz częstsze. Błędy składniowe, ortograficzne czy brak spójności w zdaniach, nie są już jednak winą telefonu.
Portfolio copywritera
To, jak wybrać copywritera, jest wieloetapowym procesem. A jego drugim krokiem powinna być weryfikacja portfolio oferenta. Oczywiście sprawdzać powinno się wyłącznie tych, którzy po pierwszym etapie się zakwalifikowali. Portfolio jest czymś gotowym, nie widzimy, jak copywriter nad nim pracował. Może być tak, że jest ono nieco „ulepszone”. Jeżeli jednak kandydat ładnie potrafi sformułować ofertę i poprawnie się komunikuje w mailach, to jest szansa, że portfolio również sam przygotował. W portfolio mogą być bardzo różnorodne teksty, warto je przeczytać, przeanalizować. Mogą wiele powiedzieć o stylu i sposobie wypowiedzi autora. Jeżeli się spodobało, można iść dalej, w kierunku negocjacji. W przeciwnym razie lepiej zrezygnować. Jeżeli natomiast styl pracy jest w porządku, teksty są poprawne i ciekawe, ale nadal zachodzi obawa, czy copywriter prawidłowo podejmie temat, można przejść do punktu następnego.

Próbne teksty w copywritingu
Jako copywriter, czasem spotykam się z prośbą o przygotowanie próbnych tekstów. Uważam, że pod pewnymi warunkami jest to bardzo uczciwe rozwiązanie, które warto stosować.
Co daje osobie, która szuka copywritera? Przede wszystkim wskazuje na styl pracy, sposób komunikowania się podczas zlecenia, pokazuje zrozumienie tematu oraz precyzowanie ustaleń i wymagań. Jest to nie tylko próbka pracy, ale również próbka współpracy, która pokaże, czy to takiej osoby szukasz, czy ten styl Ci odpowiada.
Z drugiej strony, copywriter ma możliwość zmierzyć się z tematem, który miałby redagować, może sprawdzić, jak sobie z nim radzi i też, jak wygląda współpraca. To dobry sposób na wybadanie wzajemnych potrzeb i oczekiwań. Trzeba tylko pamiętać o jednym.
Próbka powinna być płatna. Jest to wyraz szacunku i uznania dla pracy copywritera. Zarabia on pisaniem i każda minuta jest dla niego przeliczalna na złotówki. Nie może tego czasu tracić na pracowanie za darmo. Kupując buty w sklepie, nie pożyczamy ich na 3 dni i jak się sprawdzą, to wracamy zapłacić. Opłacając jeden tekst, nie ryzykujemy wiele, a doceniamy pracę fachowca. Lepiej te parę groszy zaryzykować, niż potem podwójnie płacić i zatrudniać kogoś, kto wszystko ponaprawia. Oczywiście można też ustalić indywidualne warunki, np. 50% wynagrodzenia, jeżeli współpraca nie będzie kontynuowana (oczywiście tylko przy próbnym tekście). A skoro o stawkach mowa…
Cena tekstów copywritera
Stawka copywritera też o nim trochę mówi. Każdy copywriter cennik ustala według własnego uznania, ale jeżeli decyduje się pracować za grosze, to pewnie ta praca jest właśnie tyle warta. Jeżeli stawki są średnie, przeciętne, to nie powinno budzić podejrzeń. Stawki wysokie pozwalają mniemać, że i umiejętności są wysokie, choć czasami oznacza to tylko tyle, że wysokie jest jedynie ego. Niska stawka zamiast cieszyć, powinna niepokoić. Może to również świadczyć o stażu w zawodzie – jak jest się wdrożonym do pracy, to każdy wie, ile sobie za swoją pracę policzyć. Oczywiście, to że ktoś jest początkującym copywriterem, nie oznacza, że źle pracuje. Ma zdecydowanie mniej doświadczenia i mniej jest w stanie pomóc. Cena czy stawka też celowo została podana na końcu, ponieważ często jest ona brana pod uwagę, jako podstawowe i główne kryterium, a to błąd. To nie cena jest najważniejsza a jakość.
Mam nadzieję, że te parę słów podpowiedziało, jak wybrać copywritera, nasunęło parę sugestii i da kilka wskazówek na przyszłość. A może chcesz coś dodać ze swojego doświadczenia?
Jeżeli czytasz ten tekst, ponieważ szukasz dobrego, rzetelnego i odpowiedzialnego copywritera, to zapraszam do kontaktu. Można to zrobić za pomocą formularza na stronie lub mailowo: kontakt@sferacopywritera.pl.
- AI w copywritingu – 10 powodów, dla których odbierze Ci pracę (ale czy na pewno?) - 30 stycznia 2025
- Czy copywriting to zawód przyszłości? Jak się rozwijać w 2025 roku - 23 stycznia 2025
- Przykład skutecznego tekstu sprzedażowego – analiza krok po kroku - 16 stycznia 2025
Jeśli potrzebowałabym copywritera to zwróciłabym najpierw uwagę na jedną rzecz, na którą zawsze zwracam uwagę przy korzystaniu z jakichkolwiek usług – podejście do swojej pracy. Gdybym miała udać się do prawnika/adwokata, to najpierw chciałabym wiedzieć jak ten człowiek mówi o sobie, swojej działalności, jak podchodzi do klientów. W pracy kreatywnej jest to moim zdaniem jeszcze ważniejsze, jeśli widzę kolejne miejsce w sieci o podobnej nazwie a twórca nie ma oryginalnego podejścia do tego, co robi, to opuszczam takie miejsce. Praca kreatywna jest dla ludzi, którzy to lubią, nie można robić tego na siłę, bo inaczej wychodzi klops. Jasne, teksty SEO każdy może nauczyć się pisać i akurat tak się składa, że mało kto, to lubi. Ja na pewno nie zleciłabym komuś stworzenia hasła/motta, jeśli nie przeczytałabym u niego, czym dla niego jest copywriting, dlaczego się tym zajął, etc., chodzi mi o filozofię, misję. Może mam jakieś archaiczne wymagania, ale obecnie jest tylu ludzi siedzących w tej dziedzinie, że trudno jest znaleźć kogoś naprawdę oryginalnego.
Bardzo dziękuję za tak konkretny i obszerny komentarz. Oczywiście, całkowicie zgadzam się z tym, że to jak dana osoba podchodzi do swojej pracy ma ogromne znaczenie. Sposób traktowania klientów, zleceń, podejście do tych zleceń, nawet pozyskiwanie informacji czy wytycznych dotyczących pracy może bardzo wiele powiedzieć o zaangażowaniu. Copywriting jest zdecydowanie dla kreatywnych, jednak nie zawsze kreatywność (chodzi mi wyłącznie o tworzenie marki) ma sens i zastosowanie. Wiele razy trzeba podejmować decyzje „pod klienta”, żeby dać się znaleźć, stąd może mnogość podobnych nazw i miejsc. Tworzone są na zasadzie skojarzeń i nawiązują do branży. Zgadzam się jednak, że swoją kreatywność powinno się też w jakiś sposób potwierdzać przed rozpoczęciem współpracy, ale na to jest na szczęście wiele sposobów. Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź, te spostrzeżenia mogą być pomocne dla wielu osób poszukujących prawdziwego i wyjątkowego specjalisty. Pozdrawiam 🙂
Bardzo mądre słowa, które w sumie są nie tylko radą dla szukających, ale myślę, że nie jeden początkujący copywriter mógłby się tu wiele nauczyć, odnośnie tego jak jego działania może, a wręcz powinien, odebrać potencjalny klient 🙂
Dokładnie, cieszę się, że to zauważyłaś. To oczywiście docelowo wskazówki dla szukających, żeby wiedzieli na co zwrócić uwagę – nie są przecież fachowcami. Jednak copywriterzy mogą zaczerpnąć tutaj informacje o tym, jak powinni siebie prezentować. Wszyscy korzystają a branża się rozwija i osiąga wyższy poziom profesjonalizmu 🙂
Sama jestem copywriterem i przyznam, że nigdy nie myślałam o tym „od drugiej strony” czyli strony osoby poszukującej tekstów 😉 Jeśli chodzi o mnie, osoby interesujące się współpracą najczęściej pytają o tekst próbny i wycenę 😉
Dokładnie tak jest, ale czy nie uważasz, że to nie jest sposób na wybranie dobrego copywritera? Często cena jest właśnie kluczowym elementem, tylko że jest błędnie interpretowana. Tekst próbny jest ok – sprawdza warsztat. Wybieranie najtańszego copy jest moim zdaniem błędne i to głównie biznesowo błędne. Już wiele razy poprawiałam teksty po „tanich” copy – roboty od groma, a klient podwójnie pieniądze wydaje. Mógłby przecież tego uniknąć 🙂