5 głównych mitów na temat pracy copywritera

Praca copywritera

5 głównych mitów na temat pracy copywritera – co tu znajdziesz?

Praca copywritera staje ostatnio coraz bardziej popularna. Coraz więcej osób decyduje się pisać, tworzyć teksty na zamówienie dla różnorodnych klientów. Wielokrotnie są to osoby całkowicie nieprzygotowane do tego zawodu i albo źle wykonują swoją pracę, albo też szybko się w niej wypalają i poddają, zostawiając swoich klientów na lodzie i zgliszcza dla odpowiedzialnych ludzi, bo klient jest już zrażony. A to w pracy copywritera jest chyba najgorsze, co można zrobić.

W ten sposób tworzy się, niestety, bardzo niepochlebna opinia o całym środowisku. Tymczasem, jest bardzo wielu zdolnych copywriterów, którzy do swoich zadań przykładają się bardzo starannie, a ich teksty są niezwykłe. Jeżeli zastanawiasz się, czy zostać copywriterem, interesujesz się copywritingiem, bo to przecież takie łatwe, przeczytaj poniższe mity – obalone przez praktyka – i zastanów się jeszcze raz. Mity na temat copywritingu przyniosły wiele złego dla tego zawodu, dlatego chcę się z nimi teraz rozprawić.

Mit 1. Każdy może zostać copywriterem

W pierwszej kolejności wyjaśnijmy sobie, czy tak faktycznie jest. Nie. To pierwszy błąd w myśleniu, jaki popełniany jest przez chętnych do podjęcia tego zawodu, ale też przez środowisko, otoczenie copywritera, które w ten sposób deprecjonuje jego pracę. 

Otóż nie każdy może być copywriterem. Copywriting wymaga biegłości językowejsprawności, bogactwa leksykalnego oraz umiejętnego wykorzystania różnorodnych słów i środków stylistycznych. Oczywiście, jako przyszły copywriter wiele się możesz nauczyć. Jednak sprawność językowa jest swego rodzaju darem, talentem, a to już nie jest wyuczalne. Do tego musisz się oduczyć wodolejstwa. Każdy przygotowany tekst musi być wartościowy. 

A czy każdy może być chirurgiem?

Można stać się lepszym copywriterem, ucząc się, czytając i trenując swój warsztat na przykład na swoim blogu. Nie można nim zostać, nie mając podstaw. Poza tym copywriting wymaga swego rodzaju żonglerki słownej (każdy profesjonalny copywriter Ci to potwierdzi). Jeżeli nie ma w Tobie woli do kształtowania tej umiejętności, to Twoje teksty szybko staną się miałkie i szablonowe, a to nie jest dobra ścieżka.

Do tego dochodzi najważniejszy aspekt copywritingu – marketing. Dobry copywriter to jednocześnie dobry marketingowiec. Musi mieć wiedzę i umiejętności sprzedażowe. Oczywiście marketingu można się również wyuczyć. Musisz jednak wiedzieć, że jeżeli nie masz na to ochoty – to niestety. Nie będzie z Ciebie ani specjalista ani copywriter.

A żeby tego było mało, to ćwiczyć musisz nie tylko warsztat i umiejętności marketingowe, ale również swoją biegłość w SEO (żeby pozyskiwać ruch organiczny) i kreatywność.

Bez wiedzy polegniesz jako copywriter od razu przy pierwszym pisaniu tekstów reklamowych i sprzedażowych. Nic nie sprzedasz, a klient będzie zły, rozczarowany i rozgoryczony. Co w tym wszystkim najgorsze? Oberwie się całej branży. 

Mit 2. Praca copywritera to nic trudnego (łatwa praca)

Ten mit trochę nawiązuje do poprzedniego, ale jest jego rozszerzeniem. Z jednej strony wiele osób, nawet jeżeli przyznaje, że trzeba mieć podstawowe umiejętności językowe i marketingowe, uważa, że to nie jest wielki problem usiąść i napisać kilka tekstów. Masz temat to piszesz. 

Przecież wystarczy „wklepać” kilka słów i gotowe. To też nie do końca jest tak. Każdy tekst jest inny, każdy zleceniodawca jest inny i ma inne wymagania. Trzeba je dokładnie poznać, zbadać. Musimy zrozumieć potrzeby klienta docelowego i na nie w tekście odpowiedzieć. Mało tego, trzeba również odnieść się do grupy, która tekst ten będzie czytała. A czasami zrozumienie tego, czego klient oczekuje to jest w ogóle zadanie. Ale to temat na inny artykuł. 

Wymaga to holistycznego spojrzenia na pisany artykuł. I nie ma tu znaczenia czy jest to krótki tekst poradnikowy, specjalistyczny materiał czy artykuły eksperckie. Obydwa wymagają starannego i precyzyjnego przygotowania oraz trzymania się pewnych zasad. 

Różnica jest jedynie w merytorycznym researchu. A to druga kwestia. Poszukiwanie informacji wymaga umiejętności weryfikowania źródeł, docierania do sedna. Każdy tekst musi być zaplanowany i opracowany, a po napisaniu sprawdzony. Wiecie, jak trudno być własnym recenzentem?! A przecież nie można oddać klientowi tekstu niewyszlifowanego, bez poprawek. Po prostu nie! Bycie copywriterem, to nie jest neurochirurgia, ale też nie jest wcale takie łatwe.

Szczególnie, jeżeli chcesz się znaleźć w gronie liderów copywritingu. Tu nie ma dróg na skróty, a już na pewno nie jest to łatwe. Sprzedawanie różnych produktów i usług dla różnych klientów to zadanie trudne i wymagające. No chyba, że chcesz po prostu klepać teksty niskiej jakości. 

Bo jeżeli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, to dobrze wiesz, że działanie na wysokim poziomie jest wymagające. 

3. Copywriting to łatwe pieniądze bez wysiłku

To kolejny mit. Ileż to razy spotkałam się z opinią, że mam farta, bo za nic nierobienie mam pieniądze. Nie trzeba pracować. Wiele osób ma właśnie taką wizję copywritingu. Siedzisz, pierdzisz w stołek, a kasa wpływa na konto. Wspaniale by było! 

Nie narzekam na swoją pracę, ale nie uważam też jej za „nicnierobienie”. To nieustanne poszukiwanie klienta, bo to, że dziś jest, nie znaczy, że jutro też będzie. To również nieustanne negocjowanie cen (wielu by chciało dobre teksty, na wczoraj, za darmo). To wreszcie praca zasadnicza, czyli pisanie, która musi być osadzona w konkretnych terminach i w konkretnych ramach. Gdy zbliża się deadline, to nie ma wymówek, że boli mnie głowa, albo ciśnienie spadło. Termin to termin i odpowiedzialny copywriter na głowie stanie, żeby go dotrzymać.

Do tego trzeba pamiętać jeszcze o licznych elementach, które wpływają na skuteczność pisanego tekstu. W copywritingu nie piszesz przecież historyjki z mchu i paproci. Taki tekst to narzędzie sprzedaży. I jak każde narzędzie musi być poprawnie zbudowany. W przeciwnym razie jedyne, co zrobi, to zajmie miejsce na stronie, ale na pewno nie wygeneruje dla klienta porządnych wyników. 

Zanim usiądziesz do pisania tekstu, musisz zrobić gruntowny Research nie tylko tematu, ale również potrzeb i problemów grupy docelowej i słów kluczowych. Do tego dochodzi projektowanie wszystkich tekstów, by były ze sobą połączone i spójne. 

Zobacz, to nie jest tak, że siadasz, piszesz tekst, wysyłasz i z głowy. To cała procedura, skomplikowany proces, który tak naprawdę pisaniem, to się już tylko kończy.

4. W copywritingu wystarczy mieć wenę

Dobrze, a gdy jej nie ma, a termin się zbliża? To co wtedy? Panie kliencie, ja dziś nic nie napiszę, bo weny nie mam… Wena to bardzo kapryśna przyjaciółka i nie można się od niej uzależniać. Czasem bywa też bardzo „artystyczną” wymówką, usprawiedliwiającą nicnierobienie. 

Nie twierdzę, że jej nie ma. Bywa, przychodzi i wtedy pisanie idzie gładko, słowa w zasadzie same się dobierają i układają w zdania. Wystarczy być narzędziem i jej nie przeszkadzać. A gdy jej nie ma? Gdy jest blokada? Otóż „każdy copy” – czyli ten, który tylko myśli, że ten zawód wykonuje – wówczas rozkłada ręce i nie drgnie dalej. 

Odpowiedzialny, zaangażowany copywriter, walczy, nie odpuszcza tematu nawet, gdy brak mu natchnienia. Są sposoby na uciekającą wenę i wtedy właśnie należy z nich skorzystać. Trzeba się zmotywować (lub poszukać motywacji gdzieś indziej, np. w grupie innych copywriterów), trzeba umysł przewietrzyć, odpocząć, wykorzystać sposoby, by się odblokować (pisanie od końca, pisanie „głupotek” aż coś mądrego przyjdzie itd.) i wrócić do pracy. To nie wena decyduje o tym, czy jesteś dobrym copywriterem tylko Twoja ciężka praca.

Do tego dochodzi jeszcze kwestia content marketingu. Jeżeli zdecydujesz się przygotować dla klienta całą strategię content marketingową, to tutaj wena jest już w ogóle niepotrzebna i tylko zawadza. Dlaczego? Bo content marketing to strategia treści, która układa i porządkuj to, jakie treści i kiedy należy publikować. Wszystko musi być odpowiednio dopasowane do ścieżki klienta i logicznie się ze sobą wiązać. 

Jeżeli więc zaczniesz prowadzić odbiorcę i nagle zabranie Ci weny, to co wtedy? Przestaniesz dalej publikować? Nie podejmiesz zaplanowanego tematu? Wiesz, co się wtedy stanie? Klient o Tobie zapomni i sobie pójdzie do innego twórcy. Przepadnie. A Ty stracisz szanse na zarobek (lub zrobisz to swojemu zleceniodawcy). Content marketing to odpowiedź na brak weny – pokazuje co i kiedy publikować, a skoro wiesz, to po co Ci wena? Musisz po prostu pisać to, co jest w danym momencie potrzebne.

5. Copywriter nie musi nic wiedzieć, wszystko jest w sieci

Z tym też się spotkałam. Wszystko jest w sieci, więc nie trzeba nic wiedzieć. Błąd! W copywritingu potrzebna jest wiedza branżowa i to stale aktualizowana. Jest to zawód, który nie zmienia się w ciągu dziesięciolecia, ale z miesiąca na miesiąc i trzeba być bardzo otwartym, elastycznym i przygotowanym na te zmiany, żeby sobie poradzić. 

Trzeba nieustannie śledzić trendy, obserwować zmiany i wyciągać wnioski. Do tego, nie można pisać bezwartościowych tekstów, więc w tematyce, o której się pisze, też trzeba się orientować. Content is a King jak mówią. 

Oczywiście, można wszystko znaleźć w sieci. Tylko że, duża część z tego jest całkowicie bezwartościowa. Trzeba umieć odsiewać ziarno od plew i wybierać tylko rzetelne informacje. Trzeba być otwartym na świat i chcieć się go stale uczyć.

W copywritingu jesteś nie tylko researcherem, ale również krytykiem i analitykiem. Musisz umieć szukać informacji, wybierać właściwe źródła i weryfikować to, co znajdziesz jeszcze zanim usiądziesz do pisania. 

5 głównych mitów na temat pracy copywritera – na koniec

To tylko 5 funkcjonujących w zawodzie copywritera mitów, a jest ich znacznie więcej. Część z nich dotyczy samych tekstów, które tworzą copywriterzy, część etyki i moralności, a jeszcze inne samej pracy. Warto się z nimi zapoznać przed przyjęciem dla siebie zleceń, żeby sobie i innym nie zaszkodzić. Jeżeli się ze mną nie zgadzasz, zapraszam do dyskusji :). A może pracujesz w zawodzie i masz inne doświadczenia? Podziel się nimi, z pewnością wszystkim nam się to przyda. Praca copywritera jest koniec końców bardzo fajna i można się w niej ciekawie rozwijać.

Jeżeli szukasz dobrego, odpowiedzialnego i terminowego copywritera, skontaktuj się ze mną za pośrednictwem formularza kontaktowego. Wspólnie omówimy wymagania i oczekiwania, a ja zaproponuję rozwiązanie i przygotuję dla Ciebie teksty, które rozkręcą Twoją sprzedaż do oszałamiających rozmiarów. Możesz też napisać do mnie na adres mailowy: kontakt@www.sferacopywritera.pl

Jeżeli jesteś na początku swojej copywriterskiej drogi i chcesz się rozwijać, odwiedź zakładkę sklep online. Znajdziesz tam przydatne materiały edukacyjne i zaproszenia na szkolenia. Możesz też skorzystać z konsultacji, które dostępne są w sklepie. W ramach konsultacji możesz przesłać do mnie tekst lub teksty a ja je sprawdzę i przekażę Ci informację zwrotną. 

Sfera Copywritera
Latest posts by Sfera Copywritera (see all)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *