Trafiaj słowem w umysły odbiorców

Trafiaj słowem w umysły odbiorców autorstwa Norberta Oruby to swoisty podręcznik copywritingu, który przyda się szczególnie początkującym adeptom tej sztuki. Książka pomaga zacząć pisać przyciągające treści i skuteczne teksty marketingowe. Omawia wytyczne i rodzaje tekstów tworzonych przez copywriterów. Jest świetną bazą i punktem wyjścia do rozpoczęcia własnej drogi copywriterskiej. Poznasz najważniejsze rodzaje copywritingu, copywriting, środki masowego przekazu i zagadnienia takie, jak CTA, AIDA czy język korzyści. A wymienione techniki autor szczegółowo opisuje, co pozwala je dobrze zrozumieć. 

Informacje o autorze

Na swojej własnej stronie internetowej Norbert Gruba, autor książki „Trafiaj słowem w umysły odbiorców” pisze o sobie, że jest specjalistą do spraw marketingu oraz autorem licznych publikacji między innymi na temat marketingu. I w książce, trzeba przyznać, to doświadczenie czuć, widać i przebija się praktycznie w każdym najmniejszym rozdziale. To rzeczywiście ogrom merytorycznej wiedzy.

Trafiaj słowem w umysły odbiorców – tematyka książki

Książka stanowi źródło wiedzy na temat copywritingu, tworzenia tekstów i docierania do odbiorców. Stanowi świetną podstawę dla wszystkich, którzy zamierzają się zająć tą branżą. Lub też działają w niej od niedawna i mają wrażenie, że nieustannie błądzą we mgle. Dzięki niej można naprawdę zbudować sobie solidny fundament pod przyszłą pracę i realizację zleceń. 

Struktura i styl książki Trafiaj słowem w umysły odbiorców – autor i jego dzieło 🙂

Książka napisana została w sposób prosty i zrozumiały. Nie ma w niej przeładowania branżowym żargonem, a tam, gdzie należy go wprowadzić, jest on wyjaśniony. Wytłumaczenie terminologii związanej z copywritingiem sprawia, że nawet kompletny laik od razu znajdzie w niej coś dla siebie. I doskonale sobie poradzi z zawartymi w niej poradami. Wskazówki i porady poprzedza spis treści, co doskonale uprzedza i wprowadza ich odbiorcę. 

Pierwsza część książki jest wprowadzeniem, które wyjaśnia, czym jest skuteczny copywriting, jakie techniki wykorzystuje, jak stosować perswazję i inne ciekawostki na temat magii słowa. Przekonujący copywriting to bowiem przekonywanie właśnie za pomocą słów. Wskazuje też jakie znaczenie mają dla copywritingu środki masowego przekazu. 

Druga część Trafiaj słowem w umysły odbiorców to wprowadzenie do języka korzyści i języka straty. Autor wskazuje, jak posługiwać się językiem korzyści, jak go stosować i jak wzbudzić emocje konsumenta. Język korzyści nadaje się bowiem do tego wyjątkowo dobrze. 

Trzecia część to proste i konkretne zasady, których warto się trzymać podczas przygotowywania tekstów tworzonych dla klientów czy dla siebie. Porusza zagadnienia dopasowane oczywiście do tematu książki. Przykładem niech będzie rozdział i podrozdział: Poprawność językowa. Kreatywny umysł w kajdanach polszczyzny”. Czy faktycznie zasady języka polskiego ograniczają kreatywność, czy wręcz ją wspierają? Pokazuje, jak wykorzystać moc prostoty, konkretu, emocji czy SEO. W jaki sposób zaprojektować wezwanie do działania i jak optymalizować treści. 

Dalej pokazuje, w jaki sposób planować i tworzyć treści, by faktycznie działały na odbiorców. Omawia wytyczne, dotyczące najważniejszych elementów treści (nagłówek, lead i reszta tekstu). 

Ciekawym fragmentem jest prezentacja treści, które powinnny się znaleźć na stronie internetowej, w jej poszczególnych kartach i zakładkach. Osobno omawia karty produktów i copywriting mediów społecznościowych. Trafiaj słowem w umysły odbiorców to po prostu kompleksowe omówienie zakresu prac, jakie należą do obowiązków copywritera. 

Znaczenie dla czytelnika

Dla czytelnika, który ma małe doświadczenie w tworzeniu tekstów lub nie ma jeszcze w ogóle takiego doświadczenie, to książka jest naprawdę super. Pokazuje sposoby budowania relacji z czytelnikami, oczywiście pożądanej relacji, która w efekcie ma doprowadzić do zakupu. 

Wskazuje najważniejsze rodzaje copywritingu (copywriting to naprawdę szeroki temat) i omawia poszczególne jego rodzaje. Jednocześnie wskazuje na specyficzne działania czy sposoby projektowania tekstu zależnie od tego, jakiego rodzaju treści piszesz. 

Atutem tej pozycji jest to, że prowadzi czytelnika krok po kroku, o czyni dając zarówno wiedzę podstawową, jak i nieco bardziej zaawansowaną. Jednocześnie wprowadza w świat copywritingu omawiając poszczególne jego rodzaje – co pozwala na szybkie i sprawne rozeznanie się w tej rzeczywistości i wybranie dla siebie właściwej specjalizacji. 

Ważne jest również to, że autor w pierwszej kolejności zachęca do dokładnego i gruntownego poznania odbiorców, do których się pisze, a dopiero potem tworzenia treści. Kładzie nacisk na to, by nie tworzyć w próżnię, „dla wszystkich”, a by pisać do konkretnego odbiorcy. Jednocześnie wskazuje, jak się dowiedzieć, kto jest odbiorcą przekazu i co zrobić, by lepiej zrozumieć odbiorców. Osoby, które chcą dotrzeć do prawdziwych potrzeb konsumentów odnajdą w tej książce wiele wartościowych wskazówek. 

Krytyczna refleksja – Trafiaj słowem w umysły odbiorców

Zaletą książki niewątpliwie jest to, że pokazuje, że w copywritingu język giętki to zdecydowanie zbyt mało. Trzeba jeszcze rozgryźć umysły odbiorców. Copywriting powinien bowiem słowami w te umysły trafiać (jak w tytule) i wywierać na nich zamierzone wrażenie. Chwytliwe treści powinny przynosić wymierne rezultaty. Nie mogą być tworzone jako „sztuka dla sztuki”, bo stają się wówczas marnowaniem czasu i pieniędzy. 

Autor uczy technik, których zastosowanie sprawi, że odbiorca zacznie w odpowiedni sposób postrzegać Twoją markę i będzie gotów do nawiązania z nią pożądanej relacji. Pożądanej przez Ciebie. Ty zaś, jako twórca treści, zaczniesz pisać testy angażujące odbiorców już od pierwszego słowa aż do ostatniej kropki. Nauczysz się stosowania odpowiednich słów i zapoznasz ze sztuką analizowania i badania rynku i odbiorców. 

Cenię też to, że karty produktów zostały potraktowane tutaj jako osobny temat. Faktycznie jest to temat trudny i bardzo często błędnie opracowywany przez początkujących copywriterów. Polega na umiejętnym łączeniu cech produktu z korzyściami dla odbiorców, co naprawdę nie każdemu wychodzi. Autor pokazuje, z jakich technik korzysta i jakich metod poleca używać. 

Sporo uwagi poświęca też tematyce treści na strony internetowe, w tym do zakładek o mnie, o firmie i do kategorii produktów. Uczy na czym należy bazować przy tworzeniu tych treści i jakich błędów unikać. 

Wrażenia z lektury

Książka „Trafiaj słowem w umysły odbiorców” zdecydowanie pokazuje, jak tworzyć skuteczny copywriting, jak posługiwać się językiem korzyści i jak ważny jest dla copywritingu język giętki poparty wiedzą, analizami i obserwacjami odbiorców. Przy jej wykorzystaniu pisanie treści i optymalizacja treści pisanych na strony internetowe i do mediów społecznościowych stają się znacznie łatwiejsze i szybciej przynoszą pożądane efekty. A w przypadku osób zaczynających pracę, warto mieć ją pod ręką przy pisaniu treści, bo w wielu przypadkach może naprawdę bardzo pomóc. I podpowie, jak sprytnie posługiwać się strategicznymi wyrażeniami i słowami. 

Rekomendacja dla potencjalnych czytelników – Trafiaj słowem w umysły odbiorców

Trafiaj słowem w umysły odbiorców to książka, którą powinien przeczytać każdy, kto za pomocą słów chce wywierać wpływ na odbiorców i zachęcać ich do dokonywania zakupów czy nawiązywania relacji z marką. Okazuje się bowiem, że sam język korzyści to nie wszystko. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak go zastosować, kiedy użyć i w jaki sposób poprowadzić. Dzięki niej można zacząć pisać przyciągające treści, które faktycznie działają. 

Wartością jest to, że autor podkreśla, że trzeba zacząć od poznania swoich odbiorców, dopiero potem tworzenia treści. Nie odwrotnie. W ten sposób jesteś w stanie napisać teksty wciągające niczym najlepszy film, zbudować wizerunek marki i tak poprowadzić klienta, by był gotów do nawiązania z nią pożądanej relacji. 

Autor książki zebrał też w niej praktyczne wskazówki. Zapoznaje z praktycznymi zasadami (odbiorca skanuje artykuł, a dopiero potem dokładnie go czyta – na przykład) i pokazuje, jak takie zwyczaje wykorzystać, by zdobyć uwagę. Prowadzi przez etapy świadomości konsumenckiej odbiorców, uczy, jak dowiedzieć się, kto jest odbiorcą przekazu i jak dopasować teksty (jak używać odpowiednich słów), co prowadzi do tego, że czytelnik uczy się, jak pisać skuteczne teksty marketingowe na strony internetowe. Myślę, że wszystkie osoby zainteresowane szeroko pojętym marketingiem znajdą w tej książce coś dla siebie. Nauczą się pobudzania zmysłów przyszłych klientów i tworzenia treści z wykorzystaniem emocji (emocje wpływają zaś na decyzje zakupowe). Autor sporo uwagi poświęca też social mediom – co stanowi wartość dodaną tej książki.

Atuty książki

Do tego autor ma bardzo aktualne podejście do tematu i może naprawdę znacząco i odczuwalnie pomóc Twojej marce. Daje solidne wsparcie strategii pozycjonowania, nieważne w jakiej branży działasz. 

Nie bez znaczenia jest również rozdział poświęcony bardzo ważnemu kanałowi komunikacji z klientami, czyli mediom społecznościowym. Autor podpowiada, jak się poruszać po poszczególnych portalach społecznościowych, pokazuje ich najważniejsze cechy i podpowiada jak wykorzystać ich potencjał poruszając zagadnienia dopasowane do danej platformy. 

Trafiaj słowem w umysły odbiorców – copywriting staje się prosty 🙂 

Sfera Copywritera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *