Słabe strony – strategia SWOT – weakness
Słabe strony Twojej marki to drugi, po silnych, element analizy SWOT, którą należy przeprowadzić, by móc zaprojektować skuteczną strategię rozwoju przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że planowanie strategiczne to jeden z czynników, który odpowiada za Twój sukces. Przyjrzyj się analizie swot i zobacz, nad czym warto popracować u Ciebie.
Słabe strony – po co je analizować?
W dobie wszechobecnego sukcesu (swego rodzaju propagandy szczęścia) może się wydawać, że dostrzeganie swoich słabych stron jest pomyłką i błędem. Nic bardziej mylnego. Pomyłką i błędem jest ich pomijanie. Zobacz, do czego może Ci się przydać analiza swot firmy.
Media społecznościowe i propaganda sukcesu
Media społecznościowe przepełnione są historiami ludzi sukcesu. Historiami, które kończyły się dobrze lub roztaczały cudowne wizje spełnionych marzeń. Gdy czytam te wszystkie relacje: zrobiłam to, uzyskałam tamto, osiągnąłem to, jestem za..bisty to zastanawiam się, czy w sieci są wyłącznie dzieci szczęścia, czy po prostu pomijają potknięcia.
Uważaj na to
Szczególnie ostatni trend na Instagramie, który od kilku dni obserwuję wydaje się przerażający. Mam 30 lat i 20 lat doświadczenia. WTF? Doświadczenia? To, że się bawiłaś/bawiłeś jako dziecko, a dziś na tej samej aktywności zarabiasz, to serio nie oznacza, że masz tyle lat doświadczenia.
Ale, ja nie o tym. Ta propaganda sukcesu nie pozwala trochę na dostrzeganie swoich słabych stron i słabości jako takich. Masz je ukryć przed światem, a najlepiej to i przed sobą. A to jest i niebezpieczne i szkodliwe.

Słabe strony analiza swot
Bo potknięcia są. Są też słabe strony. Są porażki i niepowodzenia. I wiesz, co? One uczą Cię najwięcej i dają najlepsze lekcje!
Oczywiście, nie zachęcam do tego, by świadomie sabotować swoje własne działania. Zachęcam jedynie do tego, by się przyznać przed sobą (nie trzeba przed światem), że coś poszło nie tak. Zachęcam też, by rozebrać to na czynniki pierwsze. Dlaczego?
- Następnym razem nie popełnisz tego samego błędu;
- Będziesz mądrzejszy o wiedzę, którą zdobyłeś na własnej skórze;
- Możesz się tą wiedzą dzielić, bo wiesz, że nie jesteś teoretykiem;
- W przyszłości dostrzegasz sygnały, czynniki zewnętrzne, które wskazują, że coś może pójść nie tak.
Analiza tego, co nie wyszło lub nie wychodzi nie ma służyć „dołowaniu” siebie. To lekcja. Im szybciej wyciągniesz wnioski, tym szybciej wdrożysz lepsze i skuteczniejsze rozwiązania.
Słabe strony – co analizować? (jak zrobić weakness)
Jako przedsiębiorca spójrz na swoje przedsiębiorstwo, jako całość. Nie ma znaczenia, czy zatrudniasz ludzi, czy jesteś człowiekiem – orkiestrą. Przyjrzyj się, jak Twoje przedsiębiorstwo funkcjonuje i wypisz sobie te obszary, które wymagają, Twoim zdaniem, usprawnienia. To jak stosować analizę swot?
Jak stosować analizę swot?

Oto, na co warto zwrócić uwagę:
- pracownicy (ich wiedza, umiejętności, zaangażowanie, wynagrodzenia, oddanie, chęci, atmosfera w pracy, nastrój i nastawienie) – od pracowników zależy bardzo wiele. Mogą rozsadzać firmę od środka, a mogą ją scalić, jak nikt inny! Zwróć uwagę, czy jest duża rotacja pracowników (jeżeli obserwujesz, że jest niska rotacja pracowników to dobrze), jak wysokie kwalifikacje pracowników wpływają na ich efektywność.
- produkty firmy – czy spełniają oczekiwania klientów, czy zaspokajają ich potrzeby, jak wygląda stosunek ceny do kosztów, ile kosztuje marketing, czy produkty bronią się same? Czy są wadliwe i szybko się psują, czy są trwałe i dają radę przez lata.
- finanse (płynność, zasoby, rezerwy, obroty, dochody, koszty, straty, zyski – słowem wszystko) – to, jak wygląda sytuacja finansowa firmy, mówi bardzo wiele o jej sprawności, skuteczności i rentowności. Jeżeli musisz dokładać lub ledwo domykasz budżety, to nie jest dobrze. Jeżeli jednak Twoja firma generuje oszczędności, a Ty tworzysz sobie rezerwy finansowe, to jest ok.
- infrastruktura, wyposażenie, narzędzia (czy są, czy potrzebne, czy są nowoczesne, czy czegoś brakuje) – ten aspekt zależny jest od charakteru firmy. Nie zawsze potrzebne są narzędzia. Rozważ to zależnie od siebie.
- kultura organizacji – czasem brak elementów, które konstytuują firmę, może powodować, że firma się „rozłazi”. Właśnie dlatego trzeba ten obszar przeanalizować i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy działa, czy nie. Jeżeli nie, to wpisz go do słabych stron i pomyśl nad poprawą.
- klienci – czy są to stali klienci, czy musisz ciągle pozyskiwać nowych, czy jest ich wielu, czy nieliczni, jaki wolumen Ci dostarczają, jakie są koszty pozyskania klienta, a jakie są koszty jego utrzymania? Przeanalizuj dokładnie wszystkie związane z tym elementy i ustal, co Cię nie satysfakcjonuje.
Zobacz, analiza swot firmy obejmuje bardzo wiele obszarów.
Tylko mocne strony?
Słabe strony przedsiębiorstwa to obszary, nad którym warto pracować, by poprawić efektywność. Zachowaj tutaj czujność, bo słabe strony firmy łatwo pomylić z zagrożeniami. W tym miejscu nie analizujemy zagrożeń przedsiębiorstwa, tylko to, co w jego wnętrzu działa niepoprawnie.
Jak je od siebie odróżnić? Słabe strony firmy to negatywne czynniki wewnętrzne, które powodują, że nie odnosisz sukcesów lub te sukcesy nie są na takim poziomie, jakiego oczekujesz. Natomiast zagrożenia odnoszą się do tego co na zewnątrz. To czynniki zewnętrzne, które mogą zachwiać pozycją Twojej firmy.
Kto może przeprowadzić analizę?
Może być tak, że do przeprowadzenia analizy swot będziesz potrzebować specjalistów zewnętrznych. Czasami tak jest i to czasem znacznie lepsze rozwiązanie. Osoba z zewnątrz patrzy na firmę bez osobistego zaangażowania. Bez emocji. Ocenia ją na chłodno, a przez to jest obiektywna.
Analizę swot może przeprowadzić w formie graficznej lub wprowadzić sobie skalę punktową. To, jak to zrobisz, zależy wyłącznie od Ciebie. Ważne, by być wobec siebie uczciwym.
Jak wykorzystać słabe strony?
Informacja o Twoich słabych stronach jest bardzo ważna. Pozwala Ci opracować taką strategię, w której uwzględnisz pracę nad tymi elementami.
Warto ustalić roczny plan poprawy tych obszarów. Tylko pamiętaj, nie zakładaj od razu wielkich zmian. Ustal, co chcesz osiągnąć po roku, tylko niech będzie to mierzalne (zgodne z cechami celów SMART). Następnie podziel swój cel na dwa mniejsze (które osiągniesz w ciągu pół roku) i na dwa jeszcze mniejsze (na kwartał). Gdy wiesz już, co chcesz osiągnąć w mniejszych przedziałach czasowych, możesz zaplanować działania, które Cię do tych celów doprowadzą.
Tak samo potraktuj każdy obszar, w którym wykryłeś swoje słabe strony. Dla ułatwienia sobie wprowadzania zmian możesz wykorzystać wcześniej zdiagnozowane mocne strony swojej firmy.

Pamiętaj, że rozwój to proces. Proces, w którym wykorzystujesz swoje zasoby po to, by eliminować wszelkie ograniczenia i niedociągnięcia. Tak też potraktuj pracę nad słabym stronami swojej firmy. Potraktuj je jak czynniki obiektywne, które należy naprawić, ulepszyć, a nie jako coś złego, co Ci nie wyszło.
Tu też warto podkreślić, że dostrzeżenie tych słabych stron staje się istotne dla rozwoju. Usuwa kotwice, które nie pozwalają Ci wznieść się wyżej.
Przeprowadzenie analizy swot – warto to robić
Analiza swot słabe strony firmy ma być dla Ciebie pomocą, a nie powodem do zmartwienia. Pamiętaj, że to tylko sposób na zdiagnozowanie i rozpoznanie słabych stron firmy po to, by móc je wzmocnić lub wyeliminować. Mocne strony firmy mają być dla Ciebie bazą i punktem wyjścia. Fundamentem, na którym możesz budować. Trzeba przy tym zadbać, by szkodliwe czynniki wewnętrzne nie osłabiły mocnych stron i nie zablokowały ekspansji firmy.
Jeżeli ważny jest dla Ciebie rozwój firmy, to tak samo jak wypisujesz sobie mocne strony firmy, musisz, niestety, przeanalizować również te słabe.
Mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia
Nie poruszam w tym artykule mocnych stron, ponieważ one dostały osobny tekst. Znajdziesz w nim przykłady mocnych stron i korzyści, jakie płyną z ich zidentyfikowania. Silne strony to dla Ciebie lewarek. Mogą pomóc Ci się wznieść, ale pod warunkiem, że masz świadomość i panujesz nad słabymi stronami. Tak to już jest mocne i słabe strony idą cały czas w parze.
Dodam jeszcze, że równie ważne jak słabe strony są szanse i zagrożenia zewnętrzne, które stanowią kolejne etapy analizy swot. Wówczas to wymienia się przykłady zagrożeń, które też mogą mieć duże znaczenie rozwojowe.
W przyjaźni z analizą swot
Możesz mieć wątpliwości czy przeprowadzić analizę swot. Wielu przedsiębiorców tak ma. Ale powiem Ci tak, nawet to, że trzeba dostrzec słabe strony nie sprawia, że nie warto. Zobaczenie swoich silnych stron, o których często zapominamy – daje kopa do działania i pokazuje obszary, które są szansą i warto je wzmacniać. Jeżeli robisz analizę swot całego przedsiębiorstwa możesz zobaczyć wiele punktów, które spowalniają Twoje działania. Ich usunięcie może być prawdziwym gamechangerem dla Twojej firmy.
Warto jednak pamiętać, by zachować krytyczne podejście i starać się zachować maksymalny obiektywizm. Właśnie dlatego wspominałam o specjaliście. On na pewno będzie obiektywny i przy badaniu wszystkich czterech obszarów analizy swot, będzie korzystał z jednolitego podejścia.
Rodzaje analizy swot
W związku z tym, że istnieją trzy rodzaje analizy swot, warto też wybrać jeden z nich i konsekwentnie się go trzymać chcąc przeprowadzić analizę swot. Na przykład jeden traktuje mocne i słabe strony jako czynniki wewnętrzne, a szanse i zagrożenia jako czynniki zewnętrzne. Inny traktuje mocne i słabe strony jako teraźniejszość, czyli stan faktyczny a szanse i zagrożenia jako przyszłość, czyli to, co się może stać.
Bez względu na to jak podejdziesz do mocnych i słabych stron warto im się dokładnie poprzyglądać. Nie tylko dlatego, że to jedna z ważniejszych analiz strategicznych, ale dlatego, że znacznie ułatwia planowanie działań, redukując koszty i pomagając zwiększyć zyski.
Możesz w sieci znaleźć przykładową analizę swot i przygotować na jej podstawie własną osobistą analizę swot. Natomiast wyniki analizy swot przydadzą Ci się nie tylko do planowania przyszłych działań, ale również korygowania bieżących. Pamiętaj jednak, że wadą analizy swot jest to, że nie zrobi ona nic za Ciebie ;). Działania to już całkowicie Twoje zadanie 🙂
Napisz
Chcesz popracować nad rozwojem swojej firmy? Napisz do mnie kontakt@www.sferacopywritera.pl. Pomogę Ci przeprowadzić taką analizę i wspólnie ustalimy dalsze działania. Swoje zapytanie możesz też przesłać za pośrednictwem formularza kontaktowego.
- Adaptacja treści do różnych pokoleń – jak komunikować się z gen Z, Y i Baby Boomers - 17 kwietnia 2025
- Content experience – jak pisać treści, które nie tylko informują, ale angażują - 10 kwietnia 2025
- Twoja firma w social mediach – recenzja - 9 kwietnia 2025