Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego to takie ważne? Jakie jest główne zadanie zawodowe copywritera? Tworzyć teksty, które sprzedają. Ok. Wszystko jasne. Tylko jest jeden drobny szkopulik. Te teksty ktoś musi przeczytać żeby zadziałały. Co zrobić, żeby je czytano? Sprowadzić na stronę internetową użytkowników. A temu właśnie służy pozycjonowanie stron. Na czym polega pozycjonowanie?

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Google [SEO]
Pozycjonowanie (SEO, czyli search engine optimization) służy przede wszystkim sprowadzeniu do nich nowych użytkowników. Jeżeli dobrze to opracujesz to roboty w wyszukiwarce Google uplasują Twoją stronę w pierwszej dziesiątce (lub nawet w pierwszej trójce) stron, które odpowiadają na określone zapytanie. Gdy użytkownik będzie szukał odpowiedzi na dane zapytanie, wyświetli mu się Twoja strona, jako źródło informacji. W ten sposób możesz pozyskać nowego czytelnika.
Co to jest pozycjonowanie stron internetowych off-site?
Pozycjonowanie off-site to wszelkie działania, które podejmowane są poza witryną internetową, ale wpływają na jej widoczność i reputację. Wśród nich znajduje się linkowanie zewnętrzne oraz oddziaływanie kont w mediach społecznościowych na daną witrynę. To również jakość ruchu przekierowanego z zewnątrz na pozycjonowaną stronę.
Pozycjonowanie stron – Algorytm Google Koliber
Algorytm Koliber został wprowadzony w 2013 roku i była to niezwykle ważna zmiana, która istotnie wpłynęła na sposób wprowadzania zapytań w wyszukiwarce. Od tego momentu wyszukiwarki Google zaczęły rozumieć synonimy i kontekst wprowadzanych haseł. Zaczęła się koncentrować na całych wyrażeniach, które interesują internautę.
Czynniki rankingowe w wynikach wyszukiwania Google
Czynniki rankingowe w wynikach wyszukiwania można podzielić na te on-site, czyli na stronie internetowej oraz off-site, czyli te poza stroną.
Do czynników rankingowych on-site należą:
- słowa kluczowe;
- wartościowe i aktualne treści;
- struktura nagłówków;
- metadane;
- optymalizacja zdjęć;
- linkowanie wewnętrzne;
- szybkość ładowania strony/przyspieszenie ładowania strony;
- wersja mobilna i responsywna strony;
- certyfikat bezpieczeństwa SSL;
- zoptymalizowany plik robots.txt;
- mapa strony;
- geolokalizacja.
Wszystkie powyższe elementy wpływają na pozycję strony oraz widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Natomiast do czynników rankingowych off-site należą:
- linkowanie zewnętrzne;
- wiek i historia domeny.
Jeżeli zadbasz o powyjesz elementy masz szanse na skuteczne pozycjonowanie stron www.
Na czym polega pozyskiwanie linków zewnętrznych?
Pozyskiwanie linków przychodzących polega na takim zamieszczaniu linków prowadzących do pozycjonowanej strony, które zwiększa jej widoczność zarówno dla robotów jak i użytkowników. Linki przychodzące powinny być zamieszczane na stronach o dobrej reputacji i z dużym potencjałem. Dzięki temu część swojej mocy przekażą stronie docelowej. Warto również zadbać, by były to linki typu dofollow, bo wtedy roboty je faktycznie śledzą i przechodzą do strony, która została podlinkowana. To pozycjonowanie za pomocą linków powoduje, że dla robotów strona jawi się jako interesująca, skoro tyle innych witryn do niej odsyła. Dodatkowo, jeżeli użytkownicy się faktycznie przeklina, to liczba wejść, odsłon strony również decyduje o jej jakości, a co za tym idzie jest wyżej pozycjonowana.
Proces pozycjonowania nie ma końca
Prawdą jest, że kompleksowe pozycjonowanie stron to czynność, o której nigdy nie można powiedzieć, że została zrobiona. Dlaczego tak jest? Ponieważ cały czas powstają nowe strony, które mogą stanowić konkurencję i trzeba pracować albo nad utrzymaniem wypracowanej pozycji, nad jej uzyskaniem lub odzyskaniem. Ponadto Google co i rusz zmienia działanie algorytmu. To oznacza, że nowe algorytmy Google analizują nowe, inne czynniki i trzeba dopasować teksty do nowych oczekiwań robotów. Strona wypozycjonowana i zostawiona bardzo szybko może zacząć spadać, bo treści nie będą aktualne lub pojawi się ktoś, kto je lepiej przygotuje. Dlatego też nie da się powiedzieć, ile trwa pozycjonowanie stron internetowych, bo to po prostu proces ciągły.
Dlaczego strona pojawia się w wynikach wyszukiwania na dziwne frazy kluczowe? Czy to błąd w pozycjonowaniu stron www?
Zdarza się, że strona internetowa pojawia się w wynikach wyszukiwania na dziwne frazy kluczowe. Jak to sprawdzić? Z pomocą przychodzi darmowe narzędzie GSC (Google Search Console). To tam możesz sprawdzić na jakie słowa kluczowe Twoja strona pojawia się w wynikach.
Dlaczego tak się dzieje? Z jednej strony prawdopodobnie po prostu pasuje ona do tych niezwykłych zapytań, a z drugiej strony przyczyna może leżeć w tym, że nie zostały one zablokowane, a to powoduje, że roboty pokazują Twoją stronę jako odpowiedź na te dziwne zapytania.
Od czego zależy kolejność działań w ramach strategii pozycjonowania witryny?
Przede wszystkim od tego, jaki jest punkt wyjścia. Jeżeli strona została zbudowana na podstawie skopiowanych wzorców lub tekstów, wówczas działania trzeba zacząć od ich usunięcia i wprowadzenia nowych, autorskich tekstów. Jeżeli Google rozpozna duplicate content, czyli treści skopiowane, to zablokuje stronę, na której pojawiły się one później. Można dostać tzw. Shadow bana. Jest to kara od Google, która powoduje, że strona nie wyświetla się w wynikach nawet na najbardziej dopasowane frazy.
Kolejność może też być uzależniona od zasobów. Jeżeli na początek nie ma stron zewnętrznych, na których można by zamieścić linki przychodzące, wówczas należy skupić się na działaniach on-site. W ogóle lepiej zacząć od poprawienia jakości strony (czyli właśnie on-site) zanim zacznie się wpływać na czynniki zewnętrzne. Lepiej kierować użytkowników na stronę, która jest już dopracowana niż na taką, z której będą szybko uciekali.
To jakie działania dostaną priorytet w pozycjonowaniu stron internetowych zależy od bardzo wielu czynników. Nieco inaczej wygląda też pozycjonowanie sklepów internetowych, choć i tu trzeba opracować indywidualna strategię pozycjonowania.
Jak mierzyć efekty pozycjonowania strony internetowej – dostępne narzędzia
Skuteczność pozycjonowania strony można mierzyć za pomocą narzędzi, które są dostępne w sieci. Część z nich to narzędzia całkowicie darmowe, inne są płatne. Na początek swojej działalności możesz z powodzeniem skupić się na narzędziach darmowych, ale z czasem, gdy stanie się to Twoją specjalizacją, możesz pokusić się o zainwestowanie w rozwiązania płatne. A z jakich narzędzi warto korzystać?
Przede wszystkim tych dostępnych każdemu twórcy w sieci. Są to:
- statystyki strony;
- wyświetlenia w wynikach;
- słowa kluczowe;
- linki prowadzące do strony.
Do tego warto włączyć narzędzia analityczne takie jak:
- Google Analytics;
- Google Search Console;
- Ahrefs.com;
- Senuto;
- SeoSurfer;
- Semstorm;
- Planer Słów kluczowych.
Jak tworzyć treści na bloga i skąd brać tematy artykułów?
Treści na bloga powinny być skomponowane zgodnie z zasadami seo copywritingu. Powinny być odpowiednio (nie za mocno i nie za słabo) napełnione słowami kluczowymi, do tego frazy powinny znaleźć się w tytule i śródtytułach, a same śródtytuły uszeregowane w hierarchii (H1-H3), czyli od najważniejszego do najmniej istotnego.
Zdjęcia w tekstach powinny być podpisane atrybutem alt, który powinien zawierać w sobie główne słowo kluczowe. Warto również rozważyć intencję użytkowników. Z jaką intencją szukają danego zagadnienia. Czy chcą dokonać zakupu? Czy chcą się dowiedzieć więcej. Rozpoznanie intencji i dobranie do niej właściwego słowa pomaga w tworzeniu skutecznych treści, które faktycznie budują społeczność i pozyskują czytelników, którzy potem zamieniają się w klientów.
Tematy artykułów powinny być powiązane z zainteresowaniami, problemami i oczekiwaniami czytelników. Im bardziej trafisz w bolączki i zainteresowania swoich odbiorców, tym większa szansa, że potencjalni klienci zdecydują się na odwiedzenie Twojej strony lub sklepu internetowego. Wybór tematów to działka dla content marketingu.
Dlaczego pozycjonowanie stron WWW to „strategia pozycjonowania stron WWW”?
Ponieważ nie chodzi o samo zdobycie topów dla ich zdobycia. Ba! Nawet gdyby tak było, to i tak potrzebna jest na to strategia. Jakie działania podejmiesz, w jakiej kolejności? Kiedy opublikujesz tekst gościnny, a kiedy wykupisz linki zewnętrzne. Wszystko powinno być rozłożone w czasie, a każde działanie powinno prowadzić do wcześniej ustalonego celu. Temu właśnie służy strategia.
W ramach strategii pozycjonowania stron ustalasz sobie harmonogram działań. Wszystko spina i zamyka w ramach cel pozycjonowania. Kolejne kroki i kolejne działania maja do celu stopniowo przybliżać.
Co możesz jeszcze zrobić, aby zwiększyć efektywność SEO i optymalizacji konwersji?
Warto zadbać o odpowiedni projekt strony oraz zamieszczone na niej treści. Wszystkie strony internetowe powinny być projektowane zgodnie z zasadami UX, ale wiemy, że tak nie jest. Czym jest wspomniany UX? To User experience, czyli doświadczenie użytkownika. Chodzi o takie zaprojektowanie strony www, które ułatwi nawigację i poruszanie się po niej. Dzięki temu łatwo jest wrócić do poprzedniej strony, łatwo jest przejść do dowolnego miejsca w serwisie, proces przeglądania produktów lub usług przebiega szybko i sprawnie, a same zakupy są proste i nie wymagają licznego przelogowywania się.
Projektowanie zgodne z UX to również zachowanie pewnej konwencji kolorów (Zielony tam, gdzie chcesz zachęcić do aktywności, a czerwony tam, gdzie chcesz użytkownika zatrzymać), to prosta ścieżka dostępu oraz linkowanie na poszczególne podstrony serwisu, które pomaga przeskakiwać między tematami i zagadnieniami poruszanymi na stronie.
Dobrze napisane teksty również służą pozycjonowaniu stron www. Powinny one odpowiadać na pytania potencjalnych klientów zamieszczane w wyszukiwarce internetowej. Nie zapominaj o dodaniu do tytułu słów kluczowych i zamieszczeniu ich w treści artykułu. Dzięki temu pojawisz się w organicznych wynikach wyszukiwania, a to prosta droga do przekierowania użytkowników do Twojej strony. Naturalnie powinno Ci zależeć nie tylko na pojawieniu się, ale przede wszystkim na odpowiedniej pozycji w wynikach.
W ramach optymalizacji seo tekstu należy pamiętać o podpisaniu zdjęć atrybutami alt ze słowem kluczowym oraz pamiętać o hierarchii nagłówków. Tym zajmuje się zarówno copywriting jak i content marketing.
Wszystkie te zabiegi mają na celu zwiększenie widoczności strony internetowej i poprawienie jej skuteczności.
Pozycjonowanie strony internetowej jest tanie w dłuższej perpektywie
Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek do usługa, którą powinno się zamawiać w dłuższej perspektywie czasowej. To nie jest działanie na raz. Zrobione, zapłacone, zamknięte. To proces, który musi trwać nieprzerwanie.
Warto jednak wiedzieć, że w perspektywie czasu jest to działanie, które wcale nie jest tak drogie, jak to się wydaje na początku. Dlaczego? Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej powoduje, że skuteczniej docierasz do potencjalnych klientów. Jeżeli zamienisz ich w płacących klientów, to pieniądze na pozycjonowanie stron www zwyczajnie Ci się zwrócą.
Dzięki dobrej pozycji, łatwiej Ci będzie pozyskać nowych klientów, a to źródło przychodów, które automatycznie wpływa na obniżenie kosztów jej pozycjonowania.
Skuteczne pozycjonowanie strony WWW a słowa kluczowe z długiego ogona (long tail)
Jednym z elementów, który mocno pomaga pozycjonowaniu strony internetowej są słowa kluczowe z długiego ogona, tzw. long tail. To słowa bardzo precyzyjne i dokładnie określające to, czego czytelnik szuka potencjalnie na Twojej stronie. Charakteryzują się one niską liczbą miesięcznych wyszukań, ale za to bardzo wysoką skutecznością. To są też słowa, które odznaczają się niską konkurencyjnością. Oznacza to, że gdy użytkownik wprowadzi je w wyszukiwarce, niewiele stron mu się wyświetli. To znacznie zwiększa szanse na to, że prze kliknie się właśnie na Twoją stronę www.
Narzędzia do audytu przed optymalizacją strony pod kątem seo
Zanim rozpoczniesz proces optymalizacji strony internetowej warto przeprowadzić jej audyt seo. Dlaczego? Bo dzięki temu dowiesz się, jakie obszary działają sprawnie, są wykonane poprawnie i pracują na sukces Twojej witryny, które z nich wymagają tylko poprawy, a które wręcz przebudowania.
Audyt seo strony możesz przeprowadzić samemu, jeżeli odpowiednio się do tego przygotujesz. Jeżeli jednak nie masz na to czasu lub brakuje Ci wiedzy możesz wykorzystać narzędzia do audytu seo lub skorzystać z pomocy specjalisty zajmującego się pozycjonowaniem stron internetowych. Jakie narzędzia mogą okazać się dla Ciebie przydatne?
Oto niektóre z nich:
- GSC (darmowe),
- Google Analytics (darmowe),
- Google Ads (darmowe),
- Ahrefs (płatne),
- Surfer SEO (płatne),
- Semstorm (darmowe w okrojonej wersji),
- Senuto (darmowy przez 14 dni),
- Screaming Frog (darmowe w okrojonej wersji),
- Majestic SEO (płatny).
Do audytu warto włączyć też analizę konkurencji. Być może strony konkurencji lepiej się pozycjonują. Warto więc sprawdzić, co robią lepiej niż Ty i spróbować przebić ich w tym obszarze. Naturalnie to, co robisz lepiej należy wówczas jeszcze dodatkowo wzmocnić.
Na koniec warto dodać, że w skład pozycjonowania stron internetowych wchodzi też pozycjonowanie lokalne. Jest to powiązanie istotnych słów kluczowych z lokalizacją (miastem/rejonem/dzielnicą). Stosuje się je zwykle w przypadku biznesów, które prowadzą swoją działalność lokalnie i to lokalu wybierają się klienci (restauracje, warsztaty, fryzjerzy, salony spa/beauty itp.). Dzięki temu łatwiej jest znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie można również pominąć strony technicznej optymalizacji, ale to już jest temat dla koderów czy programistów, a ja się tym nie zajmuję.
- AI w copywritingu – 10 powodów, dla których odbierze Ci pracę (ale czy na pewno?) - 30 stycznia 2025
- Czy copywriting to zawód przyszłości? Jak się rozwijać w 2025 roku - 23 stycznia 2025
- Przykład skutecznego tekstu sprzedażowego – analiza krok po kroku - 16 stycznia 2025