Czym są frazy kluczowe?

Frazy kluczowe lub słowa kluczowe to takie związki wyrazowe, które są wpisywane w wyszukiwarkę w internecie przez użytkowników. Gdy poszukujesz jakiejś usługi lub produktu, wpisujesz w wyszukiwarce słowa, które są z tym związane. Może to być proste hasło, jak np. „ubezpieczenie” lub nieco bardziej precyzyjne, które da dokładniejsze wyniki wyszukiwania, np. „ubezpieczenie turystyczne”. Może to też być bardzo dokładne zapytanie, jak na przykład: „jak wybrać dobre ubezpieczenie turystyczne do Stanów?”. Co warto wiedzieć na temat analizy słów kluczowych? Zobacz dalej!

frazy kluczowe

Im bardziej precyzyjne jest zapytanie, tym lepsze daje wyniki wyszukiwania. Po jego wpisaniu użytkownik otrzymuje w SERPach strony, które dotyczą poszukiwanego przez niego zagadnienia. Oszczędza czas na przeglądaniu stron, bo wyświetlają mu się dokładnie te, które są mu potrzebne. Frazy mogą się składać z jednego, dwóch wyrazów lub być sformułowane w postaci całego zdania. Tyle z punktu widzenia użytkownika.

Frazy kluczowe – co mogą Ci dać?

A teraz, z punktu widzenia twórcy strony www lub tekstów na stronę: frazy kluczowe są jak szyld informacyjny dla użytkownika. Trzymając się wcześniej użytego przykładu, jeżeli zastosujesz na stronie wyłącznie słowo „ubezpieczenie” – trudno będzie pozycjonować taką stronę (bo jest duża konkurencja, ale o tym za chwilę), a poza tym, użytkownicy nie wiedzą, czy to takie ubezpieczenie, które ich interesuje. 

Precyzując słowo do „ubezpieczenie turystyczne”, zapraszasz do siebie tych, którzy tego właśnie poszukują. A gdy na stronie znajdzie się odpowiednio często użyte zdanie „jak wybrać dobre ubezpieczenie turystyczne do Stanów?”, wówczas trafią do Ciebie zainteresowani dokładnie tym tematem. W wynikach wyszukiwania pojawi się bowiem Twoja strona, która będzie precyzyjnie omawiać interesujące ich zagadnienie, a to prosta droga do tego, by sprowadzić do siebie użytkowników.

Na razie wydaje się proste, prawda? To jednak dopiero początek. Frazy kluczowe są bardzo niejednorodne i ich stosowanie w taki sposób, by było to skuteczne, wymaga manewrowania ich różnorodnymi rodzajami. 

Takie działanie zwiększa skuteczność optymalizacji, lepiej i stabilniej buduje pozycję w wynikach wyszukiwania oraz pozwala utrzymać się na wysokich pozycjach za pomocą naturalnych, popieranych przez Google działań. Okazuje się więc, że są bardzo ważne, pomagają w pozycjonowaniu i uczą Google, o czym jest Twoja witryna.

dobieranie fraz kluczowych

Na co zwracać uwagę przy dobieraniu fraz kluczowych?

Przy dobieraniu fraz kluczowych, które rzeczywiście sprowadzą pieniądze do Twojej firmy, trzeba zatem pamiętać o wielu elementach, jak:

  • analizowanie zapytań użytkowników;
  • analiza odmian słów kluczowych;
  • dobieranie różnych rodzajów słów kluczowych;
  • analiza konkurencji w branży;
  • analiza konkurencyjności wybranych słów oraz ich popularności;
  • które słowa kluczowe są najczęściej wyszukiwane.

Szukanie słów kluczowych – jak to zrobić?

Jeżeli chcesz skutecznie wypozycjonować swoją stronę internetową, zacząć musisz od researchu. Musisz znaleźć słowa kluczowe, które pasują do Twojej branży, Twojej niszy i potrzeb użytkowników, których chcesz zamienić w klientów.

Przede wszystkim więc zastanów się, jak mogą Cię szukać użytkownicy? Jakie wyrazy bezpośrednio wiążą się z Twoją działalnością.

Pamiętaj, że słowa kluczowe (inaczej frazy kluczowe) służą do wyszukiwania informacji, więc jakie pytania lub zwroty mogą wpisywać użytkownicy, by znaleźć informacje, które dostarczasz?

Drugi sposób to sama wyszukiwarka Google. Jak ona może Ci pomóc? W polu wyszukiwania zacznij wpisywać frazy kluczowe, które Twoim zdaniem mogą do Ciebie prowadzić i zobacz, jakie dostajesz podpowiedzi. Google tak skonstruowało swoją wyszukiwarkę, by wśród tych podpowiedzi znalazły się najpopularniejsze zapytania użytkowników.

Dobór słów kluczowych za pomocą narzędzi

Trzecie źródło również znajduje się w wyszukiwarce Google. Gdy jesteś na stronie wyników, przewiń ją do samego końca i zobacz rubrykę pod hasłem „związane z tym wyszukiwaniem”. To frazy kluczowe, które wiążą się z wprowadzonym przez Ciebie zapytaniem, a jednocześnie mogą znacznie pomóc Ci w pozycjonowaniu tekstu w tym temacie.

Istnieją też liczne narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych. Pamiętaj jednak, by korzystać jednorazowo z kilku źródeł. Dlaczego? Bo to jest najlepszy sposób na to, by w pełni wykorzystać potencjał tekstu, nad którym pracujesz. Szczególnie warte uwagi są właśnie te, które podpowiada Ci wyszukiwarka Google.

Dobrą opcją jest też korzystanie z Google Trends. To darmowe narzędzie od Google, które pokazuje popularność słów kluczowych z Twojej branży. Dzięki niemu możesz zobaczyć, jaka fraza jest już popularna, jaka na popularności zyskuje i która z fraz właśnie traci swoją popularność.

Jeżeli wykorzystasz te wskazówki i będziesz w swoich tekstach stosować wskazane przez narzędzia słowa kluczowe to będziesz zyskiwać wysokie pozycje w wyszukiwarkach w tym w wyszukiwarce Google, a to wpłynie na ruch na stronie. Po to bowiem wybierasz trafne frazy kluczowe by sprowadzić do siebie wartościowy ruch organiczny. Ba! Nawet napisane i opublikowane już teksty możesz śmiało poprawić i zoptymalizować. Takie działanie przyniesie Ci natomiast wzrost ruchu na stronie.

Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie stron to proces, który trwa. Nie wystarczy, że wprowadzisz wybrane słowa, dopasujesz kilka fraz i już. Raz, że robotom zajmuje trochę czasu zapoznanie się z Twoją stroną, a dwa – algorytmy się zmieniają i raz na jakiś czas trzeba aktualizować swoje wpisy. W przeciwnym razie wyniki uzyskane ze starannego pozycjonowania dziś, jutro mogą być już nieaktualne.

Jak dobierać słowa kluczowe?

Czas przejść teraz do wyboru. Gdy stworzysz sobie listę słów kluczowych, które planujesz wykorzystać w swoich tekstach pamiętaj, by nie pozycjonować każdej podstrony na tę samą frazę. W ten sposób możesz doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych, a to oznacza, że jedna Twoja strona będzie walczyć z drugą. Nie o to chodzi. Masz w sieci tylu konkurentów, że utrudnianie sobie pracy nie ma sensu 🙂

Dlatego dla każdego tekstu wybierz jedną frazę główną i postaraj się ją dokładnie opracować. W ten sposób wpłyniesz na lepsze pozycjonowanie strony internetowej, którą zarządzasz.

Pamiętaj też, by jedną frazę obudować kilkoma, które ją uzupełniają. Zwiększasz w ten sposób szansę na to, że ktoś, kto wpisze podobną frazę również do Ciebie trafi. Nie dotrze może po Twoim głównym słowie, ale po uzupełniającym. Takie podejście również przyczynia się do lepszego pozycjonowania strony.

A jakie słowa kluczowe masz do wyboru? Przyjrzyj się temu.

Rodzaje słów kluczowych

Skuteczne pozycjonowanie stron możliwe jest jedynie przy zastosowaniu różnorodnych fraz kluczowych. Do wyboru masz całą gamę możliwości. Jakie są rodzaje słów kluczowych i dlaczego jedno słowo kluczowe nie wystarczy?

Generyczne słowa kluczowe

To frazy kluczowe, które składają się z dwóch lub trzech wyrazów. Użytkownicy wprowadzają je najczęściej wtedy, gdy dopiero zaczynają zapoznawać się z tematem. To pierwsze zapytania. Jednocześnie są to frazy stosunkowo popularne, o dużej liczbie wyszukiwań i dużej konkurencyjności.

Słowa długiego ogona (long tail)

To bardzo precyzyjne zapytania z dużym potencjałem sprzedażowym. Są z reguły długie i doprecyzowują szczegóły zapytania. Są znacznie rzadziej wprowadzane, a przy tym odznaczają się niższą konkurencyjnością. Bardzo dobrze wpływają na pozycjonowanie stron. Frazy długiego ogona (long tail)mają też bardzo duży potencjał sprzedażowy.

Semantyczne słowa kluczowe

Semantyczne słowa kluczowe to te, które wiążą się z Twoim głównym. Musisz więc wybrać najpierw ogólne słowa kluczowe, które potem możesz obudować semantycznymi. Przykładem może tu być:

ogólne słowo: ubezpieczenie mieszkania

a semantyczne: ubezpieczenie mieszkania od zalania

Tego rodzaju frazy kluczowe sprawdzają się dobrze w postach na blogu.

Lokalne słowa kluczowe

To frazy, w których podana jest lokalizacja. Dzięki nim łatwiej jest pozycjonować biznes lokalny. Takie frazy mogą dotyczyć regionu (przykładem frazy lokalnej może być: zabytki do zwiedzenia na pomorzu), konkretnego miasta (koloryzacja włosów w Warszawie) lub dzielnicy (restauracja chińska Ursynów).

Jeżeli Twoja firma działa na terenie całego kraju, to pozycjonowanie lokalne może się okazać niepotrzebne. Są jednak wyjątki. Jeżeli masz oddziały firmy w kilku miastach w Polsce, to dodanie tych lokalizacji zwiększy ich widoczność i rozpoznawalność.

Frazy brandowe

Frazy brandowe to bezpośrednio związane z Twoją firmą. Zawierają w sobie jej nazwę lub przynajmniej fragment tej nazwy. W przypadku firm z rozpoznawalnym sloganem (Just do It!), mogą to być też frazy, które zawierają ten slogan.

Jeżeli chodzi o rodzaje słów kluczowych to by było na tyle. Pamiętaj, że dobrze dobrane słowa kluczowe mają istotny wpływ na wyniki Twojej pracy w zakresie optymalizowania i pozycjonowania strony internetowej. Słowa kluczowe mają jednak pewne swoje cechy charakterystyczne, które są bardzo istotne przy dobieraniu zestawu fraz kluczowych dla swojego biznesu. To jak dobrze dobrać słowa kluczowe?

Cechy słów kluczowych

Wspomniałam wcześniej, że słowa mają dużą lub mała popularność i dużą lub mała konkurencyjność. To najważniejsze cechy słów kluczowych, które należy analizować przy dobieraniu fraz dla swojego biznesu.

Popularność frazy to wolumen jej miesięcznego wyszukiwania. Co to oznacza? Jeżeli fraza jest wpisywana w wyszukiwarce Google około 100 razy w miesiącu, to znaczy, że nie jest szczególnie popularna. Jeżeli jednak zapytanie to pojawia się powyżej 1000 razy, a są i takie, które wpisywane są nawet 100 000 razy w miesiącu, to jej popularność jest już bardzo duża.

Konkurencyjność natomiast to informacja na temat tego, jak wiele stron również się na tę frazę pozycjonuje. Jeżeli jest ich dużo, to konkurencyjność jest wysoka. Jeżeli nie ma ich zbyt wielu, wówczas można mówić o małej konkurencyjności.

Najkorzystniejszą sytuacją jest, gdy korzystna dla Ciebie fraza jest jednocześnie popularna i odznacza się niską konkurencyjnością.

Co dalej z tymi frazami?

Gdy już przygotujesz sobie profil słów kluczowych, które są dla Ciebie wartościowe, to teraz czas na ich wykorzystanie.

Jednym z najlepszych sposobów jest prowadzenie bloga firmowego. To miejsce, w którym możesz wykorzystać nawet takie frazy, które składają się z wielu wyrazów i nadal będzie to brzmiało naturalnie (zgodnie z aktualizacjami algorytmów MUSI brzmieć naturalnie). W tekstach świetnie sprawdzają się frazy długiego ogona i naprawdę mocno pomagają Ci w zdobyciu upragnionych wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Tym samym poprawiają ruchu na stronie i mogą przełożyć się na większą sprzedaż.

Słowa kluczowe – gdzie je umieszczać

Frazy kluczowe również warto zamieszczać w opisach kategorii i opisach produktów. W ten sposób w wyszukiwarce pojawią się nie tylko Twoje artykuły, ale również produkty, które oferujesz. Przy zastosowaniu dobrych, perswazyjnych opisów tych produktów, od razu może dojść do sprzedaży.

Jeżeli chcesz wykorzystać wyszukiwarkę dla swoich korzyści :), pamiętaj też, by frazy kluczowe wdrożyć w nagłówkach.

Chcesz otrzymać analizę słów kluczowych na swojej stronie internetowej?

Temat Cię zaciekawił? Chcesz wiedzieć więcej? W opracowaniu jest podręcznik na temat słów kluczowych, ich rodzajów, dobierania oraz stosowania. Pomoże Ci sprowadzić pieniądze na Twoją stronę www i żyć spokojnie, bez pośpiechu, bez nerwów. Dzięki wiedzy zawartej w podręczniku Twoja strona ożyje, wygeneruje większy ruch i większe zainteresowanie, a to przyciągnie do Ciebie ciekawe propozycje współprac na satysfakcjonujących Cię warunkach.

Sprowadź pieniądze na swoją stronę
Sfera Copywritera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *