Marketing branży beauty

Marketing w branży beauty jest bardzo wdzięcznym tematem do opracowywania w sieci. Projektowanie marketingu jest nie tylko zadaniem ciekawym i pasjonującym, ale również bardzo owocnym. Konsumenci bardzo angażują się w życie marek z tej branży i chętnie udzielają się na ich profilach. Chętnie również publikują markowe treści w ramach własnych profili na portalach społecznościowych i w ten sposób organicznie wspierają działania marketingowe firm. Masz więc duże szanse na przygotowanie treści, które rozejdą się viralowo.

W ramach mojego cyklu „Sfera Promocji” rozpoczynam dziś analizę działań marketingowych, które można podjąć w sieci dla branży beauty. Pierwszy artykuł, jak w przypadku promowania restauracji, jest ogólnym wprowadzeniem w tematykę. Kolejne będą poruszały temat promocji w sposób bardziej szczegółowy. Naturalnie, z racji mojego zawodu omawiam głównie strategie content marketingowe. 

Przede wszystkim, zanim założysz stronę internetową i profile w mediach społecznościowych, określ, jaki jest cel Twoich działań marketingowych. Czy chodzi Ci o pozycjonowanie marki jako eksperta, specjalisty w swojej dziedzinie, czy jedyne na czym Ci zależy to pozyskać klientów i pokazać swoją ofertę, bo pozycję eksperta np. już masz.

Wiele też zależy od tego, czy zajmujesz się dystrybucją kosmetyków czy usług kosmetycznych. Marketing kosmetyków będzie wyglądał inaczej niż marketing usług. 

Ogólnie branża health and beauty to ogromny potencjał i wiele można tutaj zdziałać. Trzeba jednak mieć opracowaną strategię składającą się z różnych aktywności i rozmaitych kanałów komunikacji. 

Gabinet lub sklep w branży beauty

Jak wspomniano, konsumenci tej branży to bardzo wdzięczna i jednocześnie bardzo liczna grupa odbiorców, którzy entuzjastycznie reagują na publikowanie treści. Zgodnie z badaniami jest to druga pod względem wielkości społeczność na YouTube, która w 2017 roku wygenerowała przeszło 222 miliarda wyświetleń, co było wzrostem o 65% w stosunku do poprzedniego roku. Zasięg jest więc duży. Duży jest też potencjał i możliwości oddziaływania. Dlatego warto zainwestować i solidnie przyłożyć się do swoich działań content marketingowych w przypadku marek kosmetycznych.

Dlatego też pamiętaj, że Twój sklep lub gabinet, który chcesz wypromować, musi być dopracowany do najdrobniejszego szczegółu. Aktywna grupa konsumentów sprawia, że musisz wymagać od siebie. Taka grupa nie tylko ochoczo pochwali czy udostępni pochwały, ale równie ochoczo skrytykuje i rozniesie wieść o słabej jakości. Beauty marketing jest więc wyzwaniem, a poprzeczka jest bardzo wysoko postawiona.

salon beauty

Twój gabinet lub sklep powinny być starannie zaprojektowane. To miejsce kontaktu klienta z Twoją ofertą. Zadbaj o to, by doświadczenie klienta było wyłącznie pozytywne. Na tym właśnie polega marketing salonu beauty – na projektowaniu doświadczenia.

Produkty, zarówno te, które sprzedajesz, jak i te, których używasz, powinny być ładnie zaprezentowane i wyeksponowane. Lokal powinien być ładnie zaaranżowany i zaprojektowany. Elegancja to nie wszystko. Zadbaj również o funkcjonalność. Im łatwiej się poruszać po Twoim lokalu, tym więcej ma on zalet i jest bardziej doceniany.

branża beauty w social mediach

W takim miejscu powinno też bardzo ładnie pachnieć. Branża beauty to zmysły: wzrok i zapach. Zadbaj o nie, a będą działać na Twoją korzyść. Marketing beauty powinien opierać się więc nie tylko na informacjach, ale również na zmysłach. 

Pamiętaj, że klienci salonów kosmetycznych to osoby, z wysokimi wymaganiami estetycznymi. Dlatego zarówno samo miejsce, jak i eksponowane w nim produkty muszą być naprawdę elegancko zaaranżowane. 

Marketing branży beauty – jakość obsługi i wykwalifikowany personel

Sam lokal to jednak nie wszystko. Jeżeli w idealnym miejscu, Twoi klienci spotkają się z byle jaką obsługą, to na nic Twoje starania. Sprawdź kwalifikacje i wiedzę personelu. Jeżeli umiejętności sprzedażowe są wysokie, ale wiedza mała, to przeszkól – przygotuj tak, by oferowanie usług lub produktów opierało się nie tylko na wiedzy marketingowej, ale również merytorycznej.

social media branży beauty

Twój personel (w gabinecie znaczenie mają również umiejętności) to muszą być specjaliści. To osoby wybitne, które radzą sobie nie tylko z zadaniami, ale również w kontakcie z klientem, radzą sobie z wyjaśnianiem jego wątpliwości, obaw i tłumaczą wszystko, co chciałby wiedzieć.

Praca w branży beauty jest dość specyficzna. Opiera się na umiejętnościach i wiedzy branżowej, ale równie istotne są tu umiejętności interpersonalne. Dobry kontakt z klientem, umiejętność nawiązania relacji, zbudowania zaufania i swego rodzaju nici porozumienia. To nie jest łatwe, ale dla sukcesu w tej branży konieczne. Dlatego też postaw na osoby, które nie budzą Twoich zastrzeżeń. Może to się wiązać z koniecznością zainwestowania w szkolenia, ale uwierz mi, takie działanie się zwróci.

Klienci marek kosmetycznych oddają swój wygląd w ręce Twoich pracowników. Dlatego właśnie ci pracownicy muszą wzbudzać zaufanie, dawać poczucie bezpieczeństwa i sprawiać wrażenie osób kompetentnych (najlepiej, żeby też byli kompetentni). 

Branża beauty w social mediach

Branża beauty w mediach społecznościowych to dopiero ciekawa sprawa. Oczywiście wygrywają tu platformy wizualne: Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest. Pamiętaj jednak, że na LinkedIn również możesz się pokazać i nie jest powiedziane, że nie odniesiesz sukcesu. Tajemnica tkwi w grupie docelowej, do której chcesz dotrzeć ze swoim przekazem. Bardzo możliwe, że to właśnie na LinkedIn Twój salon urody znajdzie uznanie, jako miejsce, które świetnie przygotowuje do różnego rodzaju wystąpień, konferencji czy prelekcji. Właściwe pokierowanie komunikacją może sprawić, że zyskasz wielu klientów z sektora biznesowego. 

Obecność w mediach społecznościowych powinna być zaplanowana i zaprojektowana. Ustal cel, etapy jego osiągnięcia, opracuj lejek sprzedażowy. Następnie poprowadź swoją komunikację w taki sposób, by realizować poszczególne etapy i prowadzić klientów do celu. Marki kosmetyczne bardzo często działają po omacku. Czasem wrzucą metamorfozę, czasem jakąś opinię czy przegląd stosowanych kosmetyków i tyle. Brak w tym jakiegoś planu, celu czy założenia. No niestety. A to spory błąd, ponieważ nawiązanie kontaktu z klientami w branży beauty jest bardzo proste i może pomóc w przyciągnięciu nowych klientów. 

Co ciekawe, nie ważne kiedy Twoi odbiorcy dołączą do grupy fanów czy obserwujących Twój profil. Ważne jest to, by otrzymali treści angażujące, wartościowe i na wysokim poziomie, a sami niemalże „wejdą do lejka” i dadzą się poprowadzić Twojej strategii.

Strategia obecności w mediach społecznościowych

W tym miejscu warto też rozważyć, gdzie w pierwszej kolejności zaznaczyć swoją obecność. Czy zrobić to na Facebooku czy na Instagramie. Nie ma sensu od razu porywać się na wszystkie platformy, bo po prostu nie dasz rady tego w ten sposób prowadzić. Najpierw rozkręć jedną, a dopiero potem, gdy jej prowadzenie stanie się dla Ciebie naturalne, zajmij się dopiero rozkręcaniem drugiej. 

Kolejna sprawa to postaw też na świetną jakość zdjęć i grafiki. W branży beauty wzrok ma niezwykle istotne znaczenie przy podejmowaniu decyzji. Zdjęcia Twojego salonu, produktów czy usług powinny być doskonałej jakości. Jeżeli przygotowujesz jakieś grafiki czy vouchery, to również powinny być dopracowane. Weź pod uwagę, że eleganckie grafiki są najlepszymi nośnikami reklamy i najlepiej docierają do potencjalnych klientów, których możesz znaleźć za pośrednictwem mediów społecznościowych. A płatne kampanie w social media potrafią przynosić naprawdę fantastyczne wyniki. 

Pamiętaj, że chcąc zaistnieje w social mediach musisz się czymś wyróżnić, żeby dało się Ciebie zauważyć. Sam content marketing to nie wszystko. Strategie marketingowe to też nie wszystko. Jeżeli chcesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, musisz znaleźć swój wyróżnik i go wyeksponować. Na tym wyróżniku możesz oprzeć wizerunek marki.

Warto powierzyć projekt strategii komunikacyjnej doświadczonej osobie. Pozwoli ona uniknąć kilku przykrych wpadek, straty czasu czy przepalenia potencjału. Jeżeli jednak samodzielnie chcesz się tym zająć, to z rozpoczęciem prac wstrzymaj się przynajmniej do momentu, aż zyskasz, chociaż podstawową wiedzę na temat funkcjonowania branży beauty w mediach społecznościowych.

W kolejnych odsłonach opowiem, jak prowadzić Instagram, Facebook, YouTube czy LinkedIn dla tej branży. Niech to będzie dla Ciebie podstawą. Szkoda zmarnować szanse.

Branża beauty w internecie

Przy tej okazji pamiętaj również o tym, że promocja branży beauty to nie tylko media społecznościowe. To również strona internetowa i współprace z blogerami i influencerami.

O tym również opowiem w kolejnych tekstach. Tu wspomnę jedynie, że te dwa obszary też powinny być starannie zaprojektowane.

Strona www to wizytówka i blog. Wizytówka powinna pełnić również funkcję sprzedażową. Treści na stronie mają realizować założenia i cele lejka sprzedażowego, a w ten sposób prowadzić klientów do dokonania zakupu lub rezerwacji terminu. Blog ma służyć budowaniu wizerunku eksperta. Jego zadaniem jest tworzenie podstaw pod Twoją markę, jej umacnianie i solidne wypozycjonowanie w gronie najlepszych. Dzieląc się wiedzą i poradami, możesz taki efekt uzyskać.

To wszystko wpływa na skuteczny marketing branży beauty. Pamiętaj, że jego podstawą jest w tym miejscu content marketing, czyli marketing oparty na treściach. Zadbaj więc o spójność języka i komunikacji. Pilnuj, by ten sam styl wypowiedzi dotyczył mediów społecznościowych i Twojej strony internetowej. 

Plan na wyszukiwarki

Wyszukaj słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować w wyszukiwarce google, poszukaj tematów na forach internetowych, które najczęściej są poruszane i na tej podstawie zbuduj content na swojej stronie. Pamiętaj o tym, by odpowiadać na problemy i wątpliwości Twojej grupy docelowej. W ten sposób stosunkowo szybko możesz się znaleźć na górze strony w wynikach wyszukiwania, co pozytywnie wpłynie na większy ruch na Twojej stronie i sprowadzi do Ciebie nowych odbiorców. Zobacz, że nowych klientów możesz mieć praktycznie na wyciągnięcie ręki. Wystarczy trochę nad tym popracować, by zrozumieć użytkowników i dostarczać klientom tematy związane z ich problemami i zainteresowaniami. W ten sposób za pomocą ruchu organicznego możesz wygenerować spore zainteresowanie wśród konsumentów, a Twoja marka zacznie być szerzej rozpoznawalna. 

Influencer marketing

Wykorzystaj influencer marketing i współprace z blogerami. 

branża beauty w internecie

Współprace z blogerami mogą wzmacniać Twoją pozycję, ale również ich zadaniem jest rozpowszechnianie informacji o Twoim istnieniu, budowaniu sieci współprac i porozumień, organiczne budowanie zasięgów czy też świadome i zaplanowane realizowanie określonej strategii marketingowej. Dlatego nie wybieraj przypadkowych blogerów, którzy zrobią więcej szkody niż pożytku. Wybieraj tylko takie osoby, które wniosą dodatkową wartość do Twoich działań. Kwestia rozliczenia to inna bajka i będę o tym opowiadać w osobnym artykule. Tu tylko wspomnę, że zdecydowanie lepiej jest zapłacić nieco więcej i otrzymać w zamian profesjonalne wsparcie w zakresie promowania marki, niż przyoszczędzić i nie mieć z tego żadnego efektu i żadnego zwrotu. 

Jeżeli chodzi o współpracę z influencerami to tu podobnie rzecz się ma jak z blogerami. Sprawdź statystyki danej osoby, zobacz jej wpływ na zgromadzoną wokół niej społeczność, sprawdź, jak prowadzi swoje kanały komunikacji. Dziś w influencer marketingu nie liczą się wyłącznie liczby obserwujących fanów, a tych aktywnych, zaangażowanych. Bo to właśnie oni przekładają się na potencjalnych klientów i potencjalne zyski marki kosmetycznej. 

Jak widać, zadbać trzeba o różne obszary branży beauty. Więcej szczegółów pojawi się w kolejnych artykułach 

🙂

Zaciekawieni? Zainteresowani? Zaintrygowani? Macie jakieś pytania – zostawcie je w komentarzu, a ja chętnie na nie odpowiem.

Planujesz rozwój swojego biznesu w branży beauty i nie wiesz, jak się zabrać za jego promowanie? Zapraszam do kontaktu: kontakt@sferacopywritera.pl – chętnie podpowiem i pomogę w opracowaniu i wdrożeniu właściwej strategii.

marketing branży beauty, branży kosmetycznej, content marketing, influencer marketing, marki kosmetyczne, przemysł kosmetyczny, branża health, jakie są obszary branży beauty, produktów kosmetycznych, branżę beauty, salony kosmetyczne, mood beauty, copywriter beauty, opisy produktów, tworzenia tekstów, pisaniu tekstów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *