
Zaczynając swoją pracę z tekstami seo (pozycjonującymi), jednym z pierwszych pojęć, z jakimi się spotkamy, są słowa kluczowe lub frazy kluczowe. Co to jest i jak się z tym obchodzić? Sprawa jest prosta. Trzeba jednak poznać podstawy. To ułatwi redagowanie tekstów, które muszą zawierać tego typu wstawki.
Słowa kluczowe – konstrukcja
Słowa kluczowe zmieniają się wraz z rozwojem sieci, internetu i rozwojem sposobów promowania w internecie. Zasadniczo, są to zlepki słów lub frazy, które użytkownik może wpisać, szukając jakiejś usługi. Szukając hotelu w Warszawie, wpiszemy raczej „hotel Warszawa” niż „hotel w Warszawie”. To właśnie „hotel Warszawa” tworzy nam istotne słowo kluczowe, które w tekście musi się jakoś sensownie znaleźć. Podobnie szukając lokaty, czy konta bankowego wpiszemy „lokaty bankowe”, „konta bankowe”, a chcąc porównać różne konta, wpiszemy „porównanie kont bankowych” lub „konta bankowe porównywarka”. Widać zatem, że są to frazy raczej mało naturalne, nieużywane w normalnym, potocznym języku, ale używane w sieci. Najczęściej stosuje się je w tekstach zapleczowych i preclach, rzadziej w artykułach wysokiej jakości. W tych ostatnich powinny znajdować się zwroty naturalne i normalne.
Słowa kluczowe wczoraj i dziś
Wraz z rozwojem sieci zakres słów kluczowych oraz sposób ich stosowania uległ zdecydowanym przemianom. Raz, że użytkownicy zaczęli wpisywać nieco inne słowa, zaczęli zadawać wyszukiwarkom bardziej precyzyjne pytania, a dwa wyszukiwarki „nauczyły się sensownie czytać”. Co to oznacza? Jeszcze kilka lat temu fraza „hotel Warszawa” musiała być zawarta w tekście w sposób niezmieniony. Bez znaków interpunkcyjnych, bez odmiany, bez modyfikacji (wielu zleceniodawców nadal tego oczekuje, zupełnie niepotrzebnie). Dziś, Google wie, że powinno szukać najbardziej zbliżonego tekstu. Jeżeli więc znajdzie w swoich zasobach „hotel, Warszawa” lub „hotele Warszawa” to potraktuje to również jako odpowiedź na postawione przez użytkownika zapytanie o treści „hotel Warszawa”. Po prostu zignoruje całkowicie przecinek lub odmianę. Tym bardziej że w podanym przykładzie jest to tylko dodanie literki, a podstawowy człon wyrazu nie ulega zmianie. Wyszukiwarki już „wiedzą”, że zawartość strony nie musi być identyczna z zapytaniem. Wystarczy, żeby była maksymalnie zbliżona.
Słowa kluczowe – stosowanie
Większe znaczenie od kształtu frazy ma jej umieszczenie w artykule. W poprawnym tekście pozycjonującym, pierwsze 200 – 250 zzs powinno być „czyste”. Pierwsze słowa nie są dobrym miejscem na wstawienie słów kluczowych. Taka konstrukcja sugeruje wyszukiwarce, że tekst nie jest wartościowy i merytoryczny a jedynie służy pozycjonowaniu. Nie powinno się też stosować zbyt wielu fraz na jeden tekst, czy też ich zbyt wielkiego zagęszczenia. Obecnie wyszukiwarki widząc takie działanie, pomijają taką stronę i podsyłają użytkownikowi inną, lepszej jakości. Trzeba skupić się na treści, a fraza ma być w niej naturalna, upychanie słów kluczowych może tylko zaszkodzić. Ostatnie słowa również nie są najlepszą lokalizacją dla słów kluczowych. Najlepiej, jeżeli na 2000-2500 zzs zastosujemy około 3 fraz. To jest najbardziej naturalna i bezpieczna kompozycja.
Jeżeli chcesz się nauczyć optymalizowania tekstów pod SEO i prawidłowego stosowania słów kluczowych możesz skorzystać z przygotowanego przeze mnie szkolenia: „Jak zostać copywriterem?” Nauczysz się tam nie tylko redagowania tekstów pozycjonujących, ale również tych wysokiej jakości.
- Sprzedać kanapę, czyli jak tworzyć skuteczne opisy produktów - 5 maja 2016
- Jakość, Przedsiębiorco! - 21 kwietnia 2016
- Teksty zapleczowe, czyli level up - 20 kwietnia 2016